نقره کاریزما؛ سرمایه‌گذاری محبوب این روزها

ورود به بورس

بازار بورس رو بهتر بشناس تا تجربه بهتری از سرمایه‌گذاری در بورس برای خودت رقم بزنی.​

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر.

0:00
0:00
1x
شاخص‌های بورس را بهتر بشناسیم
1x
0:00 0:00

157 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

بورس چیست

بورس چیست؟ + صفر تا صد بورس به زبان ساده

بازار بورس چیست؟ زیر مجموعه ها و انواع آن کدام اند؟ در این مقاله به بررسی و معرفی انواع بازار بورس در ایران میپردازیم.
پخش صوتی
ادامه

تامین مالی جمعی چیست؟ + معرفی 4 مدل کرادفاندینگ

تامین مالی جمعی که ترجمه فارسی Crowdfunding است و ممکن است در برخی منابع نیز سرمایه گذاری جمعی نامیده شود، به تامین وجوه نقدی مورد نیاز یک کسب و کار و یا موسسه برای شروع یا ادامه یک فعالیت، پروژه و یک طرح گفته می‌شود.
ادامه
مدیریت پرتفوی

مدیریت پرتفوی چیست؟ + 7 نکته برای مدیریت سبد سهام

آیا می‌دانستید بیش از ۸۰٪ سرمایه‌گذارانی که بدون استراتژی وارد بورس می‌شوند، در نهایت بازدهی مطلوبی کسب نمی‌کنند؟ مدیریت پرتفوی دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند تفاوت بین سود و زیان را در بازارهای مالی رقم بزند؛ اما مدیریت پرتفوی چیست و چرا اهمیت دارد؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ قصد داریم با زبانی ساده و کاربردی، مفهوم مدیریت سبد سهام را بررسی کنیم و راهکارهایی برای مدیریت بهتر پرتفوی ارائه دهیم. اگر به دنبال ساختن یک پرتفوی متنوع، منطقی و کم‌ریسک هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید. مدیریت سبد سهام چیست؟ مدیریت سبد سهام به انگلیسی Portfolio Management است. برای درک بهتر اینکه مدیریت پرتفوی چیست و چرا اهمیت دارد؛ از ضرب المثل “تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید” استفاده می‌کنیم که نمونه بارز مدیریت پرتفوی است. به این معنا که سرمایه‌گذار نباید تمام دارایی خود را بر روی یک سهم یا یک نوع دارایی متمرکز کند. با تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع از انواع دارایی‌ها، سود و زیان سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند یکدیگر را پوشش دهند و ریسک کلی سرمایه‌گذاری کاهش یابد. به همین علت آموزش مدیریت پرتفوی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا مدیریت سبد سهام به سرمایه‌گذار کمک می‌کند دارایی‌های خود را به صورتی مدیریت کند که علاوه‌بر کاهش ریسک، بازدهی مناسبی نیز به دست بیاید. اهداف مدیریت پرتفوی چیست؟ همانطور که در مقاله “پرتفوی چیست” گفتیم؛ پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی مانند سهام، اوراق قرضه، وجه نقد، ارزهای دیجیتال و غیره است که یک فرد یا سازمان برای تحقق اهداف خود، آن را نگهداری می‌کنند. اهداف مدیریت پرتفوی بسته به نیازهای هر سرمایه‌گذار متفاوت می‌باشد. اصلی‌ترین هدف مدیریت پرتفوی در تمامی بازارهای مالی، کاهش ریسک و افزایش بازدهی است. در ادامه به برخی از مهمترین اهداف آن می‌پردازیم: 1- کاهش ریسک یکی از اهداف اصلی مدیریت پرتفوی، مدیریت ریسک است. با تنوع بخشیدن به سبد سهام و انتخاب ترکیبی از سهام کم ریسک و پرریسک، می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را تا مقدار زیادی کاهش داد. 2- افزایش بازدهی در نهایت هدف اصلی هر سرمایه‌گذاری، کسب بالاترین بازده است. برای افزایش بازدهی باید دارایی‌ها را به صورتی چید که در طول زمان، بازدهی بالایی ایجاد شود. 3- حفظ سرمایه در برخی موارد؛ هدف سرمایه‌گذاری حفظ ارزش سرمایه‌ در برابر تورم است. مدیریت سبد سهام با به حداقل رساندن ریسک و حفظ مبلغ اصلی سرمایه، به این هدف کمک می‌کند. 4- انعطاف‌پذیری در پرتفوی برای انعطاف‌‍‌پذیری در سبد سرمایه‌گذاری، ترکیب دارایی‌های پرتفوی باید به گونه‌ای تنظیم شود که بتوان به بهترین نحو از تغییرات موجود در بازار و شرایط اقتصادی، بهره برد. انعطاف‌پذیری به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد تا به صورت موثر و بهینه به فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در بازار پاسخ و با تعدیل ریسک‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌های بهتر، عملکرد سرمایه‌گذاری را بهبود دهند. انواع مدیریت سبد سرمایه گذاری برای مدیریت سبد دارایی، دو رویکرد و روش مدیریتی مطرح است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند؛ در ادامه به توضیح روش‌های مدیریت پرتفوی می‌پردازیم: مدیریت پرتفوی غیرفعال (Passive Management) هدف اصلی مدیریت منفعل یا غیرفعال، دستیابی به بازدهی متوسط بازار مانند شاخص کل بازار  با صرف حداقل تلاش و هزینه است. به عبارتی این روش به دنبال تطبیق با میانگین بازده بازار است. در واقع مدیریت غیرفعال پرتفوی ممکن است شامل سرمایه‌گذاری در یک یا چند صندوق شاخصی بورسی باشد. استراتژی غیرفعال معمولاً شامل خرید و نگهداری دارایی‌ها در بلندمدت بدون معاملات مکرر است. در مدیریت پرتفوی غیرفعال، انتظار نمی‌رود بازدهی پرتفوی بیش از متوسط بازار باشد، در صورتی که تمرکز بر کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های غیرضروری و جلوگیری از تصمیم‌‌گیری‌های هیجانی است. این روش مدیریتی برای افرادی مناسب است که ریسک‌گریز هستند یا زمان و تخصص کافی برای تحلیل روزمره بازار ندارند. به همین علت ریسک‌ و هزینه‌های معاملات در این مدل مدیریت پرتفوی، بسیار کمتر از مدل فعال است. مدیریت پرتفوی فعال (Active Management) مدیریت پرتفوی سرمایه گذاری به صورت فعال، با هدف کسب بازدهی بیشتر از طریق خرید و فروش فعالانه اوراق بهادار در بورس و بر اساس تحلیل و پیش‌بینی‌های بازار است. در این رویکرد، مدیر پرتفوی به‌ صورت مستمر بازار و دارایی‌ها را زیر نظر می‌گیرد و طبق پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های خود اقدام به خرید و فروش فعال می‌کند تا بازدهی بیش‌تری نسبت به متوسط بازار کسب کند. به همین علت مدیریت فعال نیازمند صرف زمان زیاد، دانش تحلیلی قوی و پیگیری مداوم اخبار و روندهای بازار است. این رویکرد شامل استراتژی‌های زیر است: زمان‌بندی بازار (تغییر ترکیب پرتفوی بر اساس پیش‌بینی‌های بازار) انتخاب سهام (شناسایی و سرمایه‌گذاری در سهام‌های کم‌ارزش) تمرکز بر بخش (سرمایه‌گذاری سنگین در صنایع با پتانسیل رشد بالا) مدیریت فعال نیازمند دانش، تخصص و نظارت مستمر بر بازار است و به همین علت می‌تواند پرریسک‌تر و زمان‌برتر از مدیریت غیرفعال باشد. عوامل موثر در  انتخاب استراتژی مدیریت پرتفوی به عوامل موثر و فاکتورهای کلیدی در انتخاب استراتژی مدیریت سبد سهام باید دقت کرد. فاکتورهای مهم در انتخاب استراتژی مناسب مدیریت سبد سهام به شرح زیر است: شرایط و نوع بازار: مدیر پرتفوی در شرایط رونق بازار از استراتژی فعال و در شرایط رکودی از استراتژی مدیریت منفعل استفاده می‌کند. سطح کارایی بازار: در بازاری که کارایی آن در سطح بالایی قرار دارد، مدیریت منفعل استفاده می‌شود. در مقابل در بازارهای غیرکارا به تناسب وجود شکاف‌ها، مدیران به سمت مدیریت فعال حرکت می‌کنند. ویژگی شخصیتی مدیران: ظرفیت ریسک‌پذیری و محافظه‌کاری مدیران پرتفوی، نوع استراتژی آن‌ها را تعیین می‌کند. حجم پرتفوی: مدیران پرتفوی‌هایی با ارزش و حجم بالا، از سیستم مدیریتی منفعل استفاده می‌کنند؛ در مقابل مدیر یک پرتفوی کوچک به راحتی می‌تواند به اجرای مدیریت فعال بپردازد. سطح تحمل ریسک پرتفوی: هرچه تحمل ریسک پرتفوی بالاتر باشد، از استراتژی منفعل به سمت استراتژی مدیریت فعال حرکت خواهیم کرد. انتظار سرمایه‌گذار: سهام‌داران محافظه‌کار معمولا استراتژی منفعل را به کار می‌گیرند و در مقابل سهام‌دارانی که انتظار سود بیش‌تری دارند از مدیریت پرتفوی فعال استفاده می‌کنند. راهکارها و استراتژی های مدیریت پرتفوی بعد از انتخاب رویکرد و نوع مدیریت پرتفوی، نوبت به پیاده‌سازی استراتژی های مدیریت پرتفوی است. با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توان بازده سرمایه‌گذاری را افزایش و میزان ریسک را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد. در این حالت اصول […]
ادامه
مجمع عمومی فوق العاده

با مجمع عمومی فوق العاده و 6 وظیفه کلیدی آن آشنا شوید

آیا می‌دانستید که مجمع عمومی فوق العاده می‌تواند سرنوشت یک شرکت را به طور کلی تغییر دهد؟ تصمیم‌هایی مانند انحلال شرکت، افزایش سرمایه یا تغییر اساسنامه، جز مهم‌ترین تصمیم‌های یک شرکت هستند که در مجمع عمومی فوق‌ العاده گرفته می‌شوند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، قرار است به زبانی ساده با وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده و زمان تشکیل آن آشنا شویم. اگر می‌خواهید بدانید این مجمع دقیقاً چیست و چرا اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید. مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ مجمع عمومی فوق‌العاده (Extraordinary General Assembly) یکی از انواع مجامع رسمی در شرکت‌های سهامی است؛ این مجمع به گردهمایی و اجتماع غیر معمول و خارج از برنامه اعضای هیئت مدیره و صاحبان سهام یک شرکت می‌گویند که خارج از روال عادی برگزار می‌شود تا تغییرات خاصی در اساسنامه شرکت ایجاد شود. برخلاف مجمع عمومی عادی که در زمان‌بندی ثابت (معمولاً سالانه) جهت امور جاری شرکت تشکیل می‌شود، مجمع عمومی به طور فوق العاده تنها در مواقع ضروری برگزار می‌گردد تا منافع کلان سهامداران حفظ شود و تصمیمات مهم مانند تغییر اساسنامه یا کاهش و افزایش سرمایه یا انحلال زودهنگام شرکت گرفته شود. برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سهامی ثبت‌شده در بورس، ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی کرد. برای اخذ کد بورسی بر روی بر زیر کلیک کنید تا بتوانید به سادگی از رشد بازار سهام، سود کسب کنید. از آنجا که نظر تمامی سهامداران در تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده تاثیر مستقیم دارد؛ به همین علت می‌توان آن را یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری در شرکت‌های سهامی دانست که جایگاه و اهمیت آن در کنار هیئت‌مدیره (رکن اجرایی) و بازرسان (رکن نظارتی) تعریف شده است. حضور در مجمع عمومی فوق‌ العاده برای سهامداران اختیاری است ولی تصمیمات آن برای همگان، حتی غایبین، الزام‌آور است. سهامداری که در جلسه حاضر نبوده یا رأی مخالف داده، پس از تصویب رای با اکثریت قانونی، ملزم به رعایت آن است. بر اساس قانون تجارت ایران، مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده، یکی از مجامع مهم بورسی است. برای آشنایی بیشتر با مجامع بورسی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “مجامع بورسی چیست؟ تاریخ مجامع بورسی در سال 1404” را مطالعه کنید. وظایف مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ تمامی وظایف و اختیارات مصوب شده در جلسه مجمع عمومی فوق العاده، شامل تمامی تصمیمات کلان، ساختاری و غیر روزمره شرکت است. به عبارتی هرگونه تغییر اساسی در وضعیت شرکت، در این مجمع قرار می‌گیرد. در ادامه به وظایف و مصوبات مجمع عمومی فوق العاده بیشتر می‌پردازیم: 1- تغییر اساسنامه شرکت اساسنامه، سندی است که نام، موضوع فعالیت، مرکز اصلی، مدت فعالیت، سرمایه و حقوق سهامداران را مشخص می‌کند. هر تغییر کوچک و بزرگی در اساسنامه فقط با تصویب و  صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده امکان‌پذیر است. شرکت نمی‌تواند در اساسنامه خود بیاورد که این صلاحیت از مجمع عمومی فوق العاده سلب شود، به همین علت حتی تغییرات بسیار کوچک مانند تغییر نام شرکت یا تغییر آدرس قانونی نیز باید در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب شوند. 2- افزایش سرمایه شرکت زمانی که شرکت برای تامین مالی پروژه‌ها یا گسترش فعالیت‌هایش به منابع مالی احتیاج داشته باشد، ممکن است دست به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام بزند. براساس قانون، افزایش سرمایه شرکت صرفا در اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است. در این جلسه سهامداران درباره نحوه انتشار سهام جدید، اوراق قرضه یا سهام ممتاز و غیره تصمیم‌گیری می‌کنند. 3- کاهش سرمایه شرکت هنگامی که شرکت بیش از حد مورد نیاز، سرمایه داشته باشد یا به دلیل ضرر و زیان، بخش زیادی از سرمایه‌اش از دست رفته‌باشد، کاهش سرمایه ضرورت پیدا می‌کند. کاهش سرمایه چه به صورت اختیاری برای بهینه‌ کردن ساختار مالی و چه به صورت اجباری به دلیل جبران ضرر و زیان، باید اعضای مجمع عمومی فوق العاده آن را تصویب کنند. به عنوان مثال طبق ماده 141 قانون تجارت، اگر به علت ضرر و زیان، بیش از نصف سرمایه شرکت از بین برود، اعضای هیئت مدیره موظف هستند اقدام به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده کنند تا درباره انحلال با بقای شرکت تصمیم‌گیری کنند. اگر در این مجمع تصمیم به کاهش سرمایه گرفته شود، فعالیت شرکت ادامه پیدا می‌کند و شرکت از ماده 141 خارج می‌شود. 4- انحلال پیش از موعد شرکت تصویب انحلال شرکت قبل از موعد براساس ماده 83 لایحه قانون یا در اثر زیان های وارده براساس ماده 141 لایحه، تنها در مجمع عمومی به طور فوق العاده امکان‌پذیر است. به بیان ساده‌تر، هیچ مرجع دیگری جز مجمع فوق‌العاده نمی‌تواند تصمیم به انحلال یک شرکت سهامی بگیرد. 5- ادغام یا تجزیه شرکت در قانون تجارت ۱۳۴۷ به طور کامل درباره قوانین ادغام شرکت‌ها اشاره نشده است، به همین علت، ادغام شرکت با شرکت دیگر یا تجزیه شرکت به چند بخش کوچک‌تر، از موضوعات مهمی است که باعث تغییر ساختار شرکت یا ترکیب سهامداران می‌شود و باید در صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده بررسی شود. 6- تغییر در حقوق سهامداران یا انواع سهام هر تغییری در حقوق بنیادی سهامداران مانند سهام ممتاز، سلب حق تقدم سهامداران و غیره باید در این مجمع مطرح و تصویب شود. این مجمع همچنین می‌تواند تعداد اعضای هیئت‌مدیره یا بازرسان و مدت خدمت آن‌ها را تا حدودی تغییر دهد. مجمع عمومی فوق العاده چه زمانی تشکیل میشود؟ برخلاف مجمع عمومی عادی سالیانه که در پایان سال مالی برگزار می‌شود، مجمع عمومی فوق العاده زمان مشخصی ندارد​. این مجمع هر زمان که ضرورت پیدا کند، برگزار می‌شود. به عبارتی تنها در صورت لزوم و پیش آمدن موضوعاتی که در حیطه وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است، اقدام به دعوت و برگزاری آن می‌شود​. گاهی قوانین و مقررات مانند ماده ۱۴۱ قانون اصلاحیه قسمتی از قانون تجارت، شرکت را ملزم به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده می‌کند. علاوه بر اعضای هیئت‌مدیره، سهامداران نیز تحت شرایطی می‌توانند حق مطالبه برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده داشته باشند. طبق مقررات مربوط به شرکت‌های سهامی، هرگاه سهامدارانی که مالک حداقل یک‌پنجم سرمایه شرکت هستند، برگزاری مجمع فوق‌العاده را ضروری بدانند، می‌توانند به طور رسمی از هیئت‌مدیره درخواست کنند مجمع را دعوت نماید. در نهایت می‌توان گفت زمان تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده وابسته به نیاز و ضرورت است. ممکن است یک شرکت طی یک سال هیچ […]
ادامه
سرخطی زدن در بورس

قبل از سرخطی زدن در بورس، این 10 نکته را از دست ندهید!

سرخطی زدن در بورس به روشی گفته می‌شود که معامله‌گر، سفارش خرید یا فروش خود را در لحظات ابتدایی بازار ثبت کند تا در ابتدای صف خرید یا فروش قرار گیرد. گاهی دیده‌شده در ۳۰ ثانیه ابتدایی آغاز معاملات بورس ایران، بیش از ۵۰ هزار سفارش خرید برای یک نماد پرطرفدار ثبت می‌شود. در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ خواهیم گفت زدن سرخطی در بورس چیست و چرا اهمیت دارد؟ با سرخطی زدن و پیشی‌گرفتن از دیگران در صف، شانس انجام معامله در بهترین قیمت، بیشتر می‌شود. در ادامه دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. سرخطی زدن در بورس چیست؟ سرخطی زدن در بورس (Market Order‌ , instant order)، یکی از انواع سفارش‌ها در بازار بورس است. زدن سرخطی در بورس زمانی اهمیت پیدا می‌کند که تقاضا یا عرضه برای یک نماد معاملاتی خاص بسیار بالا باشد و صف‌های سنگین تشکیل شود. به عبارت ساده‌، اصطلاح سرخطی زدن در بورس، یعنی تلاش برای قرار گرفتن در اول صف و ثبت سفارش خرید یا فروش در سریع‌ترین زمان ممکن پس از باز شدن بازار. هدف از این نوع سفارش، قرار گرفتن در ابتدای صف در نمادهایی است که به دلیل تقاضای زیاد در صف خرید یا به دلیل عرضه بالا در صف فروش قرار دارند. در قسمت بعدی ساعت سرخطی زدن در بورس را بررسی می‌کنیم. ساعت سرخطی زدن در بورس ساعت معاملات بورس در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 09:00 تا 12:30 ظهر است؛ اما ثبت سفارش‌ها و سرخطی زدن پیش از شروع معاملات رسمی امکان‌پذیر است. از ساعت 08:45 الی 09:00 صبح مرحله‌ای به نام پیش‌گشایش وجود دارد که سامانه سفارش‌ها را ثبت و جمع‌آوری می‌کند؛ در این بازه هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و صرفاً امکان ثبت و تا مدتی ویرایش یا حذف سفارش‌ها وجود دارد. ارسال سفارش سرخطی دقیقاً در لحظه شروع پیش‌گشایش یعنی ساعت 08:45 انجام می‌شود، در حالی که انجام معامله و تطبیق سفارش‌ها راس ساعت 9 صورت می‌گیرد. البته به این نکته توجه کنید که طبق قوانین و مقررات، در 5 دقیقه پایانی پیش‌گشایش یعنی 8:55 تا 09:00 امکان ویرایش یا حذف سفارش وجود ندارد. در نهایت به سفارش‌هایی که در راس ساعت شروع پیش‌گشایش معاملات یعنی 8:45 دقیقه در صف خرید یا فروش گذاشته می‌شوند تا در صف جایگاه بهتری را داشته باشند به اصطلاح سرخطی زدن در بورس گفته می‌شود. نکات مهم سرخطی زدن در بورس پیش از زدن سرخطی در بورس، رعایت چند نکته به معامله‌گر کمک می‌کند تا سفارش بهتری ثبت کند و به‌کارگیری برخی توصیه‌ها می‌تواند کارساز باشد: برای سرخطی زدن باید سهم‌هایی که دارای صف خرید یا فروش سنگین هستند و تابلوی معاملاتی خوبی دارند انتخاب کرد. پیش از زمان پیش‌گشایش و زدن سرخطی، باید چندین سفارش در نماد مورد نظر ثبت کرد و آن‌ها را در لیست انتظار گذاشت. بهترین کارگزاری بورس برای سرخطی زدن باید عملکرد خوبی داشته باشد تا سفارش سریع‌تر به هسته معاملات منتقل شود. باید از اینترنت پرسرعت و بدون قطعی خود مطمئن شوید. بسیاری از معامله‌گران توصیه می‌کنند که حدود 2 الی 3 ثانیه پیش از 08:45 سفارش را ارسال کنید. برای موفقیت در سرخطی زدن بهتر است یک سرور مجازی با سرعت اینترنت بالا تهیه کنید. هنگام شروع سرخطی زدن، دقت و سرعت عمل خود را افزایش دهید. ۳۰ ثانیه قبل از شروع بازار، یک سفارش ارسال کنید تا مرورگر رفرش شود. فاصله هر سفارش حدود 300 میلی ثانیه است. حساب خود را به اندازه حجم خرید خود یا کمی بیشتر شارژ کنید تا در صورت ثبت مشکلی پیش نیاید. باید دانست که سرخطی زدن تضمین انجام سفارش نیست، بلکه فقط ابزار افزایش شانس معامله در قیمت دلخواه است. همانطور که گفته شد، برای سرخطی زدن و قرار گرفتن در ابتدای صف، باید کارگزاری‌ بورسی را انتخاب کرد که به سرعت و پایداری شناخته می‌شود و در لحظات پرترافیک کمترین اختلال را دارد. برای ثبت سفارشات سریع و راحت ابتدا در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کنید. روشهای زدن سرخطی در بورس دو روش عملی برای سرخطی زدن در بورس وجود دارد که می‌تواند به ثبت سفارش سریعتر کمک کند و معامله‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، در ادامه به معرفی این دو روش می‌پردازیم. 1- پیش از شروع بازار، چندین سفارش ثبت کنید. ثبت سفارش‌های متعدد پیش از ساعت 8:45 به معامله‌گر کمک می‌کند تا به هنگام شروع بازار فقط روی سفارشات از پیش مشخص‌شده کلیک کنند و وقت اضافی صرف نوشتن سفارش نشود. در پنل معاملاتی تمام کارگزاری‌ها فضایی برای پیش‌نویس سفارش یا لیست انتظار سفارش‌ها وجود دارد. به همین علت همه می‌توانند از این مدل استفاده کنند. در سال 1399 قانون 300 میلی ثانیه برای درخواست سفارش تعیین شد. به این منظور که هر کاربر تنها مجاز به ارسال 3 سفارش در 1 ثانیه بر روی یک نماد است و سفارشات بیشتر تایید نمی‌شوند. نکته دیگری که بهتر است به آن توجه شود این است که 30 ثانیه پیش از شروع بازار، یک سفارش ارسال شود تا مرورگر به سامانه معاملاتی کارگزاری متصل بماند و دوباره به روزرسانی شود. همینطور پیش از ساعت 08:45 چندین سفارش را در پنل خود پیش‌نویس کنید. 2- برای ثبت سفارش، از سرور مجازی بورس استفاده کنید. سرور مجازی بورس، سخت‌افزار قدرتمندی است که سرعت بیشتری نسبت به اینترنت خانگی دارد. هنگام استفاده از سرور مجازی باید به نکات زیر دقت شود تا نتیجه بهتری کسب کنید:   آموزش سرخطی زدن در بورس  برای سرخطی زدن در بورس که یکی از اصطلاحات بورسی است باید مراحل زیر قدم به قدم اجرا شود تا نتیجه بهتری کسب کرد: ورود به سامانه معاملاتی انتخاب سهم و حجم خرید در بالاترین قیمت مجاز ذخیره سفارش به صورت پیش‌نویس ارسال ذخیره‌های پیش‌نویس در زمان شروع معاملات ثبت سفارش آیا ربات سرخطی بورس مطمئن است؟ در ابتدا باید بگوییم بهترین ربات سرخطی وجود ندارد! زیرا استفاده از ربات سرخطی در بورس روش مطمئنی نیست و در بسیاری از مواقع غیرقانونی و مخالف قوانین و مقررات بازار سرمایه است. توصیه می‌شود به هیچ عنوان از ربات‌های سرخطی یا سایر روش‌های غیرقانونی برای انجام معاملات در بورس استفاده نکنید. از جمله دلایل عدم اطمینان به آن و خطرات استفاده از ربات سرخط بورس را در ادامه […]
ادامه
تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا

تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا + قابلیت معاملاتی هرکدام

بسیاری از افرادی که تصمیم می‌گیرند وارد بازار بورس کالا شوند، تصور می‌کنند اخذ کد بورسی کافی است؛ اما واقعیت چیز دیگریست، اگر تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا ندانید، ممکن است در مراحل ثبت‌نام یا انجام معاملات با مشکل مواجه شوید. این دو کد اگرچه در نگاه اول مشابه به نظر می‌رسند، اما هر یک کاربرد مشخص و مجزایی دارد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌ صورت کامل به فرق کد بورسی با کد بورس کالا می‌پردازیم تا با آگاهی کامل وارد این مسیر سرمایه‌گذاری شوید. با ما همراه باشید. تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا چیست؟ دانستن تفاوت کد بورسی با کد بورس کالا برای هر سرمایه‌گذار مبتدی که می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود مهم است. هر سرمایه‌گذاری که قصد فعالیت در بازارهای مالی ایران را داشته باشد، باید شناسه‌ای منحصربه‌فرد دریافت کند؛ در ادامه به تعریف کوتاه هر کدام می‌پردازیم. 1- تعریف کد بورسی کد بورسی که با کد معاملاتی یا کد سهامداری هم شناخته می‌شود، نوعی شناسه منحصربه‌فرد 8 کاراکتری ( 3 حرف و 5 رقم) است که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود. هر سرمایه‌گذار فقط می‌تواند یک کد بورسی داشته باشد و این کد برای تمامی معاملات در بازار بورس و فرابورس قابل استفاده است. برای اطلاعات بیشتر درباره کد بورسی و نحوه دریافت آن مقاله “کد بورسی چیست؟ + ویدئو نحوه دریافت کد بورسی” را مطالعه کنید. با داشتن این کد می‌توان تمامی معاملات مربوط به سهام، حق تقدم و اوراق مشتقه مبتنی بر این اوراق را انجام داد. برای اخذ کد بورسی بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 2- تعریف کد بورس کالا کد بورس کالا نیز همانند کد بورسی، یک شناسه منحصربه‌فرد است، با این تفاوت که توسط بورس کالای ایران صادر می‌شود. سرمایه‌گذاران در بورس کالا می‌توانند اقدام به خرید و فروش کالاهای فیزیکی، معاملات در بازار آتی و محصولات پتروشیمی و انرژی کنند. دریافت کد بورس کالا یکی از پیش‌نیازهای مهم برای معامله در این بازار است. همانطور که در مقاله “بورس کالا چیست؟ راهنمای کامل سرمایه گذاری در بورس کالا” گفته شد، هر سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی برای فعالیت در بورس کالا، باید از طریق سامانه معاملات آنلاین بورس کالا (EBGO) این کد را دریافت کند. برای دریافت آسان و آنلاین کد بورس کالا بر روی دکمه زیر کلیک کنید. آیا کد بورسی با کد بورس کالا فرق دارد؟ بله؛ تفاوت کد بورس و کد بورس کالا بسیار زیاد است؛ این دو کد کاملاً جدا و مرتبط با دو بازار متفاوت هستند. کد بورس کالا توسط بازار بورس کالای ایران صادر می‌شود و برای خرید کالاهای موجود در این بازار به کار می‌رود؛ در حالی که کد بورسی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار صادر و برای معاملات سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس استفاده می‌شود. برای درک بهتر تفاوت کد بورسی و کد بورسی کالا، در ادامه به مقایسه دقیق این دو کد می‌پردازیم:                  مقایسه کد بورسی و کد بورس کالا ویژگی کد بورسی کد بورس کالا صادرکننده سازمان بورس و اوراق بهادار بورس کالای ایران نوع بازار بورس تهران و فرابورس بورس کالا نوع دارایی‌ها سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه کالاهای فیزیکی کاربرد معاملات در بازار سرمایه معاملات در بازار کالا شرایط دریافت ثبت‌نام در سجام و کارگزاری بورسی ثبت‌نام در کارگزاری فعال در بورس کالا یکتا بودن هر فرد فقط یک کد بورسی دارد هر فرد فقط یک کد بورسی دارد تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا در نحوه دریافت همانطور که پیشتر گفتیم نحوه دریافت هر کد با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به صورت مختصر به هر کدام می‌پردازیم: نحوه گرفتن کد بورس برای گرفتن کد بورسی ابتدا باید وارد سامانه سجام شد و پس از احراز هویت، اقدام به دریافت کد بورسی کرد؛ پس از آن می‌توان در یک کارگزاری ثبت‌نام و اقدام به اخذ کد آنلاین کرد. نحوه گرفتن کد بورس کالا برای این‌کار ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرد، سپس برای گرفتن آن باید به به وب‌سایت Ebgo مراجعه و پس از افتتاح حساب وکالتی در بانک‌های عامل می‌توان به سادگی اقدام به دریافت کد بورس کالا کرد. با انجام مراحل بالا، ثبت نام بورس کالا به پایان می‌رسد و کد بورس کالا به شماره همراه مشتری پیامک می‌شود. چرا دانستن تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا اهمیت دارد؟ دانستن تفاوت این دو کد به سرمایه‌گذار کمک بسیاری می‌کند؛ در ادامه به اهمیت دانستن این دو کد می‌پردازیم: جلوگیری از سردرگمی هنگام سرمایه‌گذاری در بازار مدنظر جلوگیری از اشتباهات احتمالی در معاملات تنظیم استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار مورد نظر چکیده‌ای از تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا کد بورسی و کد بورس کالا دو ابزار مهم و کاربردی هستند که هر سرمایه‌گذار تازه‌کار برای ورود به بازارهای مالی باید آن‌ها را بشناسد. از تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا می‌توان اینگونه گفت که کد بورسی برای معاملات در بورس و فرابورس و کد بورس کالا برای معاملات در بازار بورس کالای ایران استفاده می‌شود. هر کدام از این کدها توسط نهادهای مالی مختلفی صادر می‌شوند و شرایط دریافت متفاوتی دارند. با درک فرق کد بورسی با کد بورس کالا، می‌توان با اطمینان بیشتری وارد بازار شد و از اشتباهات احتمالی جلوگیری کرد. اگر هنوز سوالی درباره کد بورسی یا کد بورس کالا دارید، در بخش کامنت‌ها بپرسید تا در سریع‌ترین زمان به آن  پاسخ دهیم. ​
ادامه
خرید پله ای

خرید پله ای و تمام نکات و استراتژی‌های آن به زبان ساده

یادگیری مباحث مدیریت سرمایه و پرتفو موضوع بسیار داغ آموزش‌های بازار بورس حال حاضر می‌باشد. خرید و فروش پله‌ای نیز از جمله مهم‍‌ترین تکنیک‌های مدیریت سرمایه است که برای کاهش ریسک و افزایش سود بسیار حیاتی است. خرید و فروش پله ای دارای متدهای مختلفی است که آشنایی با انواع آن می‌تواند در کنار تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و سیو سود به نفع شما در بازار بورس تمام شود.
ادامه

نوسان گیری چیست؟ نحوه کسب سود با نوسان گیری در بورس

در تمام بورس های جهان شرکت هایی که درآمدی مشخص و پایدار دارند، می‌توانند در طول یک سال مالی، سود خوبی شناسایی کنند که معمولا بخشی از این سود را تقسیم کنند؛ به این شرکت‌ها، اصطلاحاً شرکت‌های بنیاد محور یا DPS محور می گویند.
ادامه

ورود به بورس

برای ورود به بورس و دنیای سرمایه‌گذاری نیاز داری مقدمات بازار سرمایه یاد بگیری که به‌راحتی می‌تونی اونا رو یاد بگیری و در کنار یادگیری، سرمایه‌گذاری خودت رو هم در بازار سرمایه شروع کنی.

روش‌های ورود به بورس

برای ورود به بورس دو روش وجود داره. سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم. سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب افرادی هست که دانش تحلیلی و زمانی کافی برای معامله‌کردن دارن؛ ولی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که همون خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است در یک دهه اخیر خیلی مورد استقبال قرار گرفته و برای همه سرمایه‌گذاران مناسب است.

مزیت‌های بازار سرمایه

بازار سرمایه یکی از بازارهای پر طرف‌دار اقتصاد ایران است و به خاطر تنوع بسیار زیاد و بازدهی بالا در بلندمدت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. مزیت‌های بورس نسبت به سایر بازارهای اقتصاد ایران شامل: نقدشوندگی بالاتر، تنوع سرمایه‌گذاری، بازدهی مناسب با هر سطح ریسک، سرمایه‌گذاری با حداقل 500 هزار تومان.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.