سبدگردانی چیست و مناسب چه افرادی است؟

سبدگردانی چیست و مناسب چه افرادی است؟

65478785
ورود به بورس

سبدگردانی چیست؟ سبدگردانی بهترین گزینه برای افرادی است که از دانش و تجربه لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های بورس برخوردار نیستند. در این مطلب از کاریزما لرنینگ با سبدگردانی اختصاصی آشنا می‌شویم و به این سوالات پاسخ خواهیم داد که سبدگردانی چیست؟ مزایا و معایب سبدگردانی بورس چیست؟ حداقل سرمایه لازم برای سبدگردانی و میزان کارمزد آن چقدر است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سبدگردانی چیست و منظور از سبدگردان چه کسی است؟

سبدگردانی یکی از مفاهیم جالب در بازار سرمایه (بورس) و یکی از ارکان‌های نهادهای مالی است. در پاسخ به این سوال که سبدگردان کیست؟  و سبدگردانی چیست؟ می‌توان اینگونه گفت:

سپردن سرمایه به فردی به نام سبدگردان که او مسئولیت مدیریت سهام سرمایه‌ گذار را بر عهده می‌گیرد و با استفاده از دانش و تجربه‌اش سهام و اوراق بهادار گوناگون را خرید و فروش می‌کند.

البته نام دیگر سـبدگردانی «مدیریت پرتفوی» است. سبدگردان‌ها افرادی با تجربه و کارشناس حرفه‌ای بازار بورس هستند که براساس ویژگی‌های سرمایه‌گذار مانند سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه، سبدی اختصاصی مناسب او تشکیل می‌دهند و مرتب آن را مدیریت می‌کنند.

هدف نهایی سبدگردان بیشینه‌سازی بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری‌ها با در نظر داشتـن حد معقولی از ریسک است. سـبدگردانی یا مدیریت سبد سرمایه به توانایی مقایسه کردن نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها در سراسر طیف سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

نکات مهم در انتخاب سبدگردان چیست؟

برای انتخاب سبدگردان به چند فاکتور و معیار باید توجه کنیم:

  • سابقه شرکت سبدگردان در مدیریت دارایی‌ها و موفقیت او در میزان بازدهی
  • توانمندی در تحلیل بازار و وجود ساختار در سبدگردانی
  • تنوع دارایی در سبدگردانی موجب ریسک کمتر می‌شود و در موفقیت فرد سبدگردان تاثیر به سزایی دارد.
  • اعتبار شرکت سبدگردان در بورس

نکات اساسی در استفاده از خدمات سبدگردانی

نکات اساسی در استفاده از خدمات سبدگردانی

پس از انتخاب سبدگردان مناسب، حال نوبت به نکات اساسی و اولیه در این مسیر می‌شود:

  • میزان سرمایه‌ای که می‌خواهیم سرمایه گذاری کنیم، اهمیت دارد.

به این نکته توجه کنید، سرمایه‌ای که می‌خواهید در سبدگردانی سرمایه گذاری کنید سرمایه مازاد شما باشد نه اصل سرمایه‌. اصل اول سرمایه گذاری ” ثروتمند شدن به شرط خراب نشدن آرامش” است. زمانی در بازار سرمایه و سبدگردانی سرمایه گذاری کنید که حداقل نیازهای اولیه خود مانند مسکن و خودرو  را داشته باشید و با سرمایه مازاد خود وارد این مسیر شوید. برای ورود به بورس هیچگاه وام نگیرید و زیر بار هیچگونه قرضی نروید.

  • دارایی‌های خودتان را ترکیب کنید.

اگر سبدگردانی اختصاصی شما از چندین دارایی متنوع ساخته شود، ریسک ضرر احتمالی را کاهش می‌دهد. یادتان نرود که تمام دارایی‌های خودتان را وارد سبدگردانی و بورس نکنید.

  • مدت زمان سرمایه گذاری در میزان بازدهی سبدگردانی، تاثیر گذار است.

هر سرمایه‌ای باید حداقل یکسال در بازار نگه داشته شود. یک سبدگردان ماهر در زمان زیانده بودن بورس، به صلاحدید خود اوراق بدهی موجود در بازار یا سپرده‌های بانکی را در سبدگردانی اختصاصی خود وارد می‌کند.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در سبدگردانی کاریزما

حداقل سرمایه برای سبدگردانی‌

از آنجا که مدیریت سبدگردانی اختصاصی برای اشخاص طراحی شده است از هزینه‌های بالاتری نسبت به دیگر خدمات مانند صندوق‌های سرمایه گذاری دارد. حداقل مبلغ سبدگردانی در کارگزاری‌ها، متفاوت است. شرکت سبدگردان کاریزما طرح جدیدی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سبدگردانی اختصاصی ایجاد کرده است تا علاقه‌مندان بتوانند با حداقل ۵۰۰ میلیون تومان در این طرح شرکت کنند.

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی چگونه فعالیت می‌کند؟

سبدگردان در ازای ارائه خدمات، کارمزد و حق الزحمه سبدگردانی بورس دریافت می‌کند. رابطه بین سبدگردان و مشتری رابطه بین وکیل و موکل است. سبدگردان می‌تواند به وکالت از مشتری خود در مجامع عمومی شرکت‌ها حضور داشته باشد و رای خود را اعلام کند. سود سهام، سود سایر اوراق بهادار، دریافت سهام جایزه، دریافت حق تقدم خرید سهام و شرکت در افزایش سرمایه را به نیابت از مشتری خود انجام دهد.

قرارداد سبدگردانی چیست؟

حال که سبدگردان مناسبی انتخاب کرده و به نکات مهم پیش از سرمایه‌گذاری دقت کردیم، برای شروع کار نیاز به انعقاد یک قرارداد رسمی با سبدگردان خود داریم. قرارداد سبدگردانی که به‌طور رسمی و مطابق با فرمت ارسالی سازمان بورس و اوراق بهادار است، میان شرکت دارای مجوز سـبدگردانی و سرمایه گذار منعقد می‌گردد.

طی قرارداد سبدگردانی برای سرمایه‌گذار کد بورسی سـبدگردانی اختصاصی که به کد PRX معروف است، از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی صادر می‌شود. این کد به نام سرمایه گذار بوده ولی سبدگردان با استناد به قرارداد سبدگردانی می‌تواند در آن با اختیار خود، معاملات مورد نظر را انجام دهد. به عبارتی منابع زیر نظر سرمایه گذار توسط سبدگردان مدیریت می‌شود.

برای اطلاع از لیست شرکت‌های سبدگردانی دارای مجوز اینجا کلیک کید.

مفاد مهم قرارداد سبدگردانی

هر قرارداد سـبدگردانی بخش‌های مهمی دارد که از مفاد زیر تشکیل شد‌ه است:

آورد‌ه سرمایه‌گذار

فرایند سـبدگردانی برای ارائه یک کار با کیفیت، فرایند حساسی محسوب می‌شود. برای آنکه شرکت‌های سبدگردان دارای مجوز معتبر در این زمینه بتوانند خدمات قابل قبولی به سرمایه‌گذارانشان ارائه دهند، معمولاً حداقل مبلغی برای سرمایه گذاری در نظر گرفـته می‌شود که حداقل مبلغ سبدگردانی در کاریزما 500 میلیون تومان است.

کارمزدهای سـبدگردانی

کارمزدها در فرایند سـبدگردانی با توجه به بازدهی کسب شد‌ه سبدگردان تعریف می‌شوند. یعنی در صورتی‌که سبدگردان نتواند بازدهی بیش از نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت بانکی را کسب کند، عملا کارمزدی از سرمایه گذار در یافت نمی‌کند. کارمزد سبدگردانی به صورت درصدی از سود مازاد بر نرخ سود سپرده کوتاه مدت بانکی تعریف می‌شود.

کارمزد سبدگردانی از دو بخش “ثابت” و “متغیر” تشکیل شده که جزئیات کارمزد شرکت کاریزما به شرح زیر است:

کارمزدهای سـبدگردانی کاریزما

سود سبدگردانی چقدر است؟

آیا تضمینی برای سود سبدگردانی‌ وجود دارد؟ در واقع، درصد سود سـبدگردانی مقدار خاصی ندارد بلکه متغیر بود‌ه و در دوره‌های زمانی مختلف سودهای متفاوتی را می دهد، دلیل آن هم این است که نوسانات بورس غیرقابل پیش‌بینی است و سود تضمین شده‌ای را در سـبدگردانی پیش‌بینی نمی‌توان کرد.

محدودیت‌های معاملاتی

در قرارداد سبدگردانی، سرمایه‌گذار می‌تواند مطرح کند که به عنوان مثال، اینکه خودش عمده سرمایه‌گذاری‌هایش در ملک است، سبد گردان دیگر در سبد وارد گروه ساختمان نشود. به عبارتی سرمایه گذار در این قرارداد سبدگردانی می‌تواند به صورت رسمی برای سبدگردان محدودیت‌های معاملاتی در زمینه عدم ورود به برخی صنایع تعیین کند.

تفاوت سبدگردانی اختصاصی با صندوق سرمایه گذاری چیست؟

سبدگردانی اختصاصی همانند صندوق سرمایه گذاری، مدیریت پرتفوی سهام را بر عهده دارد ولی چند تفاوت با یکدیگر دارند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

  • در سبدگردانی، سرمایه گذاری با یک شخص حقیقی یا حقوقی انجام می‌شود ولی صندوق سرمایه گذاری، از سرمایه چندین افراد مختلف تشکیل شده است.
  • در صندوق سرمایه گذاری، سرمایه گذاران باید به نوع صندوق سرمایه گذاری در هر صنعت توجه کند، در حالی که در سبدگردانی این قانون صدق نمی‌کند.
  • به علت ماهیت حقوقی صندوق، این صندوق دارای ارکان نظارتی، اجرایی است و وجود اساسنامه و امیدنامه از سوی سازمان بورس و مجمع سرمایه گذاران انجام می‌شود در حالی که چون طرف قرارداد در سبدگردانی تنها یک شخص است، اساسنامه و مجمع سرمایه گذاران وجود ندارد ولی رکن حسابرسی(فرد معتمد) در آن وجود دارد.

قرارداد سبدگردانی در سه نسخه بر اساس فرمت سازمان بورس تنظیم می‌گردد. هر سه نسخه قرارداد به سازمان بورس ارسال و بعد از بررسی و تایید، کد مخصوص به اسم مشتری نزد سبدگردان صادر می‌شود. یک نسخه از قرارداد نزد سازمان بورس، یک نسخه نزد سرمایه‌گذار و یک نسخه نزد سبدگردان می‌ماند.

وظیفه حسابرس در برابر سبدگردانی چگونه است؟

نظارت بر سبدگردانی چگونه انجام می‌شود؟

هر سبد (پرتفو) یک امین سبد هم دارد که معمولا یک موسسه حسابرسی این وظیفه را می پذیرد. امین سبد با دسترسی به نرم افزار سـبدگردانی وظیفه نظارت بر رعایت قوانین و مقررات توسط سبدگردان را به عهده دارد. هر زمان که سبدگردان از چهارچوب قرارداد با سرمایه‌گذار خارج شود، امین سبد طی نامه‌ای موارد را به استحضار سازمان بورس می‌رساند. سازمان بورس هم مطابق مقررات با سبد گردان برخورد می کند.

نرم افزار سبدگردانی

برای هر سبد یک دسترسی در نرم افزار سبدگردانی تعریف می شود. این نرم افزار گزارشی از اطلاعات آماری میزان بازدهی سبد و جزییات معاملات سبد را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

چرا نباید به اشخاص حقیقی یا سبدگردا‌ن‌های بدون مجوز اعتماد کنیم؟

باتوجه به اینکه در بازار سرمایه پول و سهام (دارایی‌های با نقد شوندگی بسیار بالا) معامله می‌شود و قاعدتا هر سرمایه گذاری با تلاش زیاد منابعی را برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مهیا کرده است، بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند که سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌ها‌ی رسمی و دارای مجوز فرایند مدیریت دارایی‌ها را انجام دهند.

اشخاصی که با قول‌های واهی صحبت از بازدهی‌های چند صد درصدی می‌کنند، معمولا کار آنها این است که منابع مردم عادی را در اختیار گرفته و از اهرم آن برای کسب بازدهی شخصی استفاده ‌کنند. قراردادهای منعقد شده با این افراد هیچ اعتباری ندارد و در هیچ مرجعی قابل پیگیری نیست.

به عبارتی، از آنجا که هیچ شخص ثالثی (امین سبد) بر قرارداد نظارت ندارد، فرایند گزارشگری از این افراد مشخص نیست. در ضمن معمولا مکان ثابتی هم برای مراجعه به این افراد وجود ندارد. بارها دیده یا شنیده‌ایم که افرادی با دادن وعده و وعید مبالغی را از سرمایه گذاران گرفتـه و آن را صرف بالابردن سهام بی ارزش خود نموده‌اند. در پایان، نه تنها سرمایه گذار سود نمی‌برد بلکه با ضرر هنگفتی نیر مواجه شده و گاهی حتی قادر به فروش سهم خود نیز نمی‌شود.

معایب و مزایای سبدگردانی چیست؟

مسلما هر روش و ابزاری در بازار سرمایه دارای مزایا و معایبی است و سرمایه‌گذاران باتوجه به اهداف سرمایه‌گذاری و انتظارات سودآوری خود با در نظر گرفتـن میزان ریسک‌پذیری اقدام به انتخاب هر کدام از این روش‌ها یا ابزارها می‌نمایند. سـبدگردانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی است. به طور کلی مزایای سبدگردانی شامل زیر است:

مزایا و معایب سبدگردانی چیست؟

عدم نیاز به تصمیم‌گیری در استراتژی سرمایه‌گذاری

این مزیت مخصوص کسانی است که دانش کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند و از طرف دیگر می‌خواهند از سود بازار سهام عقب نمانند. این گروه می‌توانند سرمایه‌شان را در اختیار سبدگردان قرار دهند تا او بهترین سرمایه‌گذاری را انجام دهد. البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم این مزیت را دارند، اما روش‌شان فرق می‌کند.

سرمایه‌گذاری بدون دغدغه و بی‌نیاز از صرف وقت برای معاملات

سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیازمند رصد لحظه‌ای است تا در صورت نیاز، خرید و فروش انجام شود و میزان سود به حداکثر و میزان زیان به حداقل ممکن برسد. اما همه نمی‌توانند به مقدار لازم وقت بگذارند، پس سپردن کار به سبدگردان می‌تواند همان نتیجه را داشته باشد.

ریسک کمتر و مدیریت سرمایه بهتر

یک سبدگردانِ خوب می‌داند سرمایه را به چه سهامی تخصیص دهد و مدیریت کند تا ریسک سرمایه‌گذاری به حداقل برسد و مدیریت سرمایه به نحو احسن انجام شود.

پتانسیل کسب سود معقول

از آنجایی که درآمد سبدگردان ارتباط مستقیمی با سود سرمایه‌گذار دارد و به صورت درصدی است، سرمایه‌گذار می‌تواند مطمئن باشد از اینکه سبدگردان تمام تلاشش را برای سود حداکثری او می‌کند. همچنین اگر سود سالیانه سرمایه‌گذاری از سود بانکی کمتر باشد، سبدگردان کارمزد متغیر را از مشتری دریافت نمی‌کند.

شرکت سبدگردان اختصاصی کاریزما

شرکت سبدگردان کاریزما اولین شرکت سبدگردان کشور است که در اسفند 1389 تاسیس و در سازمان بورس اوراق بهادار ایران به ثبت رسیده است.

این شرکت به‌عنوان پیشگام در امر سبدگردانی اختصاصی حرفه ای کشور با هدف کمک به رشد و بالندگی کلیه ذی نفعان شرکت و با پشتیبانی و حمایت مجموعه ای از نیروهای خبره و کارآمد تلاش دارد تا با متنوع‌سازی محصولات و خدمات خود در فضایی ارزش آفرین، خلاق و متعالی، سهم به سزایی در جذب مشتریان و از آن طریق جذب منافع برای بازار سرمایه ایفا کند.

شرکت سبدگردان کاریزما طرح جدیدی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سبدگردانی اختصاصی ایجاد کرده است تا علاقه‌مندان بتوانند با حداقل ۵۰۰ میلیون تومان در این طرح شرکت کنند. در این طرح جدید، اگر سرمایه سرمایه‌گذار تا ۲۵% سود کرد‌ه باشد، هیچ کارمزدی به آن تعلق نمی‌گیرد. همچنین برای سودهای بیش از ۲۵%، سبدگردان کاریزما تنها ۱۵% از سود را به عنوان کارمزد سبدگردانی کسر می‌کند و در واقع ۸۵% از سود متعلق به مالک سرمایه است.

گروه کاریزما در حال حاضر مدیریت بیش از 100 سبد اختصاصی را برعهده دارد و همواره توانستـه با مدیریت بهینه ریسک و بازدهی، رضایت مشتریان خود را جلب نماید. شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر به ” طرح ویژه سبدگردانی اختصاصی سبدگردان کاریزما ” مراجعه  کنید.

انواع سبدهای سبدگردانی اختصاصی کاریزما

سبدگردان کاریزما براساس سلیقه و تمایلات شما طرح‌های سبدگردانی متفاوتی دارد که به شرح زیر است:

  • سبد اختصاصی طلا : در طرح اختصاصی طلا، سبدگردان کاریزما سرمایه شما را در بازار طلا و ابزارهای مختلف آن سرمایه‌گذاری کرده و متناسب با افزایش قیمت در بازار طلا، سبد سرمایه‌گذاری شما نیز سود خواهد داشت.
  • سبد اختصاصی با تضمین اصل سرمایه: در طرح اختصاصی تضمین اصل سرمایه سبدگردان کاریزما، اصل سرمایه شما تضمین شده و شما متحمل هیچگونه ضرری نخواهید شد.
  • سبد اختصاصی بازار مشتقات: در این طرح اختصاصی سرمایه شما در بازار مشتقات(آتی و اختیار معامله) سرمایه گذاری می‌شود. البته مدیر سبد باتوجه به ریسک بالای این بازار، استراتژی‌های مناسبی را اتخاذ می‌کند.

سخن پایانی سبدگردانی چیست؟

برای سرمایه گذارانی که به علت نداشتن دانش و تجربه یا زمان کافی، توانایی سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه و بورس را ندارند، بهترین روش سرمایه‌گذاری در صندوق سبدگردانی یا استفاده از خدمات سبدگردانی است. سبدگردانی یک شیوه سرمایه‌گذاری در بورس است. در این حالت، فرد سرمایه گذار مبلغ مورد نظر(حداقل مبلغ سبدگردانی در کاریزما 500 میلیون تومان) خود را در اختیار شرکت سبدگردانی قرار می‌‎دهد تا آنها بنا به شرایط بازار و نوع ریسک‌پذیری فرد، یک سبد سرمایه گذاری تشکیل دهند.

سوالات متداول

شخصی حقوقی که در چارچوب و قالب قراردادی معین و مشخص اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذار خرید و فروش می‌کند و هدف آن کسب انتفاع است.

امکان سرمایه‌گذاری برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که قصد کسب سود از بورس را دارند اما زمان یا مهارت لازم برای سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم را ندارند فراهم شد‌ه است. میزان ریسک پذیری و اولویت افراد در سرمایه‌گذاری لحاظ می‌شود و استراتژی متناسب با آن انتخاب می‌شود.

خیر، در سـبدگردانی هر شخص ریسک پذیری متفاوتی دارد و با توجه به اولویت‌های او استراتژی سرمایه‌گذاری خاصی انتخاب می‌شود. بنابراین سود سـبدگردانی برای هر شخص متفاوت خواهد بود و نمی‌توان سود مشخصی اعلام کرد.

حداقل مبلغ سبدگردانی در کارگزاری‌ها، متفاوت است. شرکت سبدگردان کاریزما طرح جدیدی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سبدگردانی اختصاصی ایجاد کرده است تا علاقه‌مندان بتوانند با حداقل ۵۰۰ میلیون تومان در این طرح شرکت کنند.​

مسلما هر روش و ابزاری در بازار سرمایه دارای مزایا و معایبی است

  • با انتخاب سبدگردان نامناسب و غیر حرفه‌ای
  • محدود بودن مدت زمان همکاری و قرارداد که عمدتا یک ساله هستند از محدودیت‌ها و معایب سبدگردانی است.
  • همانطور که گفته شد هیچ تضمینی برای میزان سوددهی این روش بازاریابی وجود ندارد.

سبدگردانی اختصاصی یا شخصی نوعی روش سرمایه گذاری غیرمستقیم است که با تیم حرفه‌ای و متخصص می‌توان میزان سرمایه آن را به سود رساند که در سبدگردانی اختصاصی کاریزما، حداقل مبلغ سرمایه گذاری 500 میلیون تومان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.