بهترین سهام های سودآور در بورس و روش شناسایی آن‌ها

بهترین سهام های سودآور در بورس و روش شناسایی آن‌ها

بهترین سهام های سودآور در بورس
ورود به بورس

یافتن بهترین سهام های سودآور در بورس یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های تحلیل‌گران و معامله‌گران بازار بورس است. با اینکه فعالان بازار سرمایه همواره در جست‌وجوی سودآورترین سهام های بورس هستند؛ اما یافتن سهام ارزشمند و سرمایه‌گذاری در آن، از میان انبوه سهم‌های موجود در بازار سرمایه، یک فعالیت زمان‌بر است. زیرا سرمایه‌گذاری در هر سهم باید با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت بازار بورس، وضعیت هر صنعت و وضعیت مالی و عملیاتی شرکت‌های بورسی انجام شود.

در این مطلب از کاریزما لرنینگ، به بررسی بهترین سهام سود ده در بورس و نحوه یافتن آن می‌پردازیم. اگر شما هم به دنبال یافتن سودآورترین سهام های بورس و تجربه یک سرمایه‌گذاری موفق هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

نحوه شناسایی سهام مستعد رشد و بهترین سهام های سودآور در بورس

اگرچه تمامی فعالان بازار سرمایه به دنبال شناسایی سهام مستعد رشد و بهترین سهام های سودآور در بورس هستند؛ اما هیچ معیار واحدی برای تعیین برتری و ارزشمندی یک سهم نسبت به سهام دیگر وجود ندارد. از این رو، تحلیلگران با اتکا به مجموعه‌ای از فاکتورها و طی چندین گام، اقدام به انتخاب سهم مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر این سوال برای شما هم ایجاد شده است که بهترین سهام چیست؟ در ادامه به بررسی فرآیند تحلیل سهام در بازار سرمایه می‌پردازیم:

گام اول: بررسی وضعیت کلان

تحلیلگران در ابتدا به بررسی وضعیت اقتصادی کلان در داخل و خارج کشور می‌پردازند. شناخت شرایط اقتصادی، رونق یا رکود صنایع مختلف و چشم‌انداز آینده، نقشی کلیدی در انتخاب بهترین سهام های سودآور در بورس دارد.

گام دوم: رصد بازار و پول هوشمند

بررسی وضعیت کلی بازار بورس، روند قیمت‌ها و حجم معاملات، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد. همچنین، رصد جریان نقدینگی و پول هوشمند، می‌تواند نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران به سهم‌های خاص باشد.

گام سوم: انتخاب صنعت و سهم مناسب

با در نظر گرفتن فاکتورهای ذکر شد‌ه، تحلیلگران یک یا چند صنعت را که از پتانسیل رشد بالایی برخوردارند، انتخاب می‌کنند. سپس، به بررسی سهم‌های این صنایع از نظر بنیادی و تکنیکالی می‌پردازند تا بهترین سهام های سودآور در بورس را شناسایی کنند. 

مقاله پیشنهادی: بورس چیست؟

روش‌های تحلیل برای شناخت بهترین سهام های سودآور در بورس

روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار بورس و شناسایی سهام مستعد رشد وجود دارد. از رایج‌ترین روش‌های تحلیل می‌توان به موارد زیر اشارعه کرد:

  • تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی، روشی دقیق برای بررسی عمیق و موشکافانه شرکت‌ها است. این روش با تمرکز بر وضعیت مالی، سودآوری، محصولات، خدمات، رقبا و چشم‌انداز شرکت، به شما کمک می‌کند تا ارزش ذاتی سهام شرکت را محاسبه کنید.

  • تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال، علمی مبتنی بر داده است که با بررسی اطلاعات گذشته یک سهم یا صنعت، به پیش‌بینی رفتار نمودارها در آینده می‌پردازد. این روش با تمرکز بر الگوها و روندهای قیمتی، به شما کمک می‌کند تا تصویری روشن‌تر از آینده یک سهم یا کل بازار داشته باشید.

تحلیل تکنیکال و قوانین آن برایشناسایی بهترین سهام های سودآور در بورس

  • تابلوخوانی

تابلوخوانی، یکی از روش‌های تحلیل است که با بررسی تغییرات حجم معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی، حجم خرید و کد به کد حقوقی به حقیقی و سایر متغیرهای موجود در صفحه هر نماد بورسی، به بررسی سهام یک شرکت کمک می‌کند.

تابلوخوانی، تکمیل‌کننده تحلیل تکنیکال و بنیادی است و با تلفیق این سه روش، می‌توانید به دیدگاهی جامع و دقیق از وضعیت یک شرکت و سهم آن دست پیدا کنید.

فاکتورهای مهم بنیادی برای خرید بهترین سهام های سودآور در بورس

تحلیلگران فاکتورها و نسبت‌های مختلفی را پیش از خرید یک سهم بررسی می‌کنند. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • نسبت P/E سهم

نسبت P/E یا قیمت به سود هر سهم، ابزاری قدرتمند برای سنجش ارزندگی سهم در نظر سرمایه‌گذاران است. این نسبت به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران حاضرند برای دریافت یک ریال سود از شرکت، چه مبلغی را بپردازند.

اگرچه بسیاری از تحلیلگران، پایین بودن P/E را نشانه ارزشمند بودن سهم می‌دانند، اما اتکا به این معیار به‌تنهایی کافی نیست. برای تفسیر دقیق P/E، باید به نکات زیر توجه کرد:

۱- نرخ رشد سود

رشد سود شرکت در آینده، نقشی کلیدی در تعیین P/E مناسب دارد. سهمی با P/E بالا اما نرخ رشد سود بالا، می‌تواند ارزشمندتر از سهمی با P/E پایین و نرخ رشد سود اندک باشد.

۲- مقایسه با صنعت

مقایسه P/E سهم با سایر شرکت‌های فعال در همان صنعت، دیدگاه عمیق‌تری به ما می‌دهد. سهمی با P/E پایین‌تر از میانگین صنعت، می‌تواند فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد.

۳- بررسی سایر فاکتورها

علاوه بر P/E و نرخ رشد سود، باید سایر فاکتورهای مؤثر بر ارزش سهم مانند وضعیت اقتصادی، مزیت‌های رقابتی شرکت و کیفیت مدیریت را نیز بررسی کرد.

یافتن بهترین بهترین سهام های سودآور در بورس با استراتژی معاملاتی مبتنی بر P/E

برای انتخاب بهترین سهام های سودآور در بورس از نظر تحلیل بنیادی، باید P/E شرکت را در گروه مشابه بررسی کرد. اگر میزان P/E یک سهم پایین‌تر از P/E گروه باشد، سهم احتمالا با قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و پتانسیل رشد قیمت را دارد. اما اگر این نسبت بالاتر از P/E گروه باشد، سهم با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و احتمال افت قیمت آن وجود دارد.

  • نسبت P/B سهم

نسبت P/B یا نسبت قیمت به ارزش دفتری، ابزاری برای مقایسه قیمت بازار سهم با ارزش واقعی آن است. این نسبت از تقسیم قیمت هر سهم بر ارزش دفتری آن (معادل دارایی‌ها منهای بدهی‌ها) به دست می‌آید. 

P/B برابر با ۱ به این معناست که قیمت بازار سهم با ارزش واقعی آن برابری می‌کند. اگر P/B بیشتر از ۱ باشد، احتمالاً سهم بیش از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شد‌ه است. همچنین اگر این نسبت کمتر از ۱ باشد، احتمالاً قیمت‌گذاری سهم ارزان‌تر از ارزش واقعی آن بوده است.

اگرچه پایین بودن نسبت P/B  ممکن است نشان‌دهنده این باشد که سهم، پایین‌تر از ارزش دفتری خود ارزش‌گذاری شد‌ه است؛ اما این مورد به‌تنهایی نشان‌دهنده ارزندگی سهم نیست. چرا که ارزش برند، مجوزها و … در ارزش دفتری لحاظ نمی‌شود؛ برای بررسی میزان ارزندگی سهام باید پتانسیل رشد صنعت و شرکت را نیز بررسی کرد. همچنین بررسی روند سودآوری و پیش‌بینی سود آینده شرکت، به‌علاوه بررسی وضعیت بدهی‌ها و ریسک مالی شرکت ضروری است.

  • نسبت P/S سهم

نسبت P/S یا قیمت به فروش، ابزاری برای سنجش تناسب قیمت سهم با عملکرد فروش شرکت است. این نسبت، قیمت هر سهم را به ازای هر ریال فروش شرکت نشان می‌دهد.

P/S بالا می‌تواند نشان‌دهنده رشد قیمت سهم به‌دلیل پیش‌بینی رشد فروش شرکت باشد. همچنین سهم‌هایی با P/S پایین‌تر از میانگین صنعت، می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی باشند.

  • نسبت PEG سهم

نسبت PEG از تقسیم نسبت P/E بر نرخ رشد شرکت به دست می‌آید. این نسبت ابزاری برای سنجش ارزندگی سهم‌های در حال رشد است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا سهم‌هایی را که پتانسیل رشد بالایی دارند، شناسایی کنند. اگر PEG کمتر از ۱ باشد، سهم ارزنده است و پایین‌تر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شد‌ه است.

PEG برابر با ۱ به معنای قیمت‌گذاری سهم منصفانه است. اما اگر این نسبت بیشتر از ۱ باشد، سهم ارزنده نیست و بالاتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شد‌ه است.

  • سود تقسیمی هر شرکت (DPS)

سود تقسیمی هر سهم، بخشی از سود نقدی شرکت است که به سهامداران پرداخت می‌شود. میزان این سود در مجمع عمومی سالانه شرکت و توسط هیئت‌مدیره آن به تصویب می‌رسد. هیئت مدیره شرکت با توجه به اهداف و سیاست‌های خود، درصدی از سود را به‌عنوان DPS تعیین می‌کند.

اگر کسب رضایت سهامداران برای شرکت مربوطه حائز اهمیت باشد، سود تقسیمی بیشتری در نظر خواهد گرفت. اما در صورتی که شرکت دارای طرح‌های توسعه بلندمدت باشد، معمولا تمایل دارد که با تقسیم سود نقدی کمتر میان سرمایه‌گذاران، بخش عمده سود سالانه خود را ذخیره کند. این موضوع می‌تواند به سودآوری بیشتر در آینده منجر شود. 

هیچ معیار واحدی برای تعیین برتری و ارزشمندی یک سهام نسبت به سهام دیگر وجود ندارد.

عوامل موثر در بهترین سهام های سودآور در بورس

میزان سودآوری هر سهم ممکن است تحت عوامل بسیار زیادی بوده و در زمان‌های مختف و با تغییر شرایط، تغییر یابد. از جمله عوامل تاثیر گذار که بهترین سهام های سودآور در بورس را از دیگر سهم‌ها متمایز می‌کند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • وضعیت دارایی شرکت

برای تشخیص بهترین سهام سود ده در بورس، باید شناخت جامعی از وضعیت دارایی شرکت‌های بورسی داشته باشید. وضعیت هر سهم به نحوه مدیریت شرکت، وضعیت دارایی، بدهی‌های آن و … بستگی دارد. در صورتی‌که وضعیت یک شرکت از نظر نحوه مدیریت یا وضعیت دارایی مطلوب نباشد، تعداد سهامداران آن کاهش یافته و ارزش سهام آن شرکت سقوط خواهد کرد.

  • میزان نقدشوندگی سهام

نقدشوندگی، به سهولت و سرعت تبدیل سهم به پول نقد اشاره دارد. به بیان ساده، سهمی نقدشونده است که در هر زمان، به راحتی و بدون افت قیمت قابل‌توجه، قابل فروش باشد.

نقدشوندگی از این نظر برای سهامداران حائز اهمیت است که سهم نقدشونده به سهامداران امکان خروج سریع از سرمایه‌گذاری را در شرایطی که نیاز به نقدینگی دارند، می‌دهد. همچنین در زمان‌های نزول بازار، سهم نقدشونده به شما امکان می‌دهد تا به سرعت از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. به همین دلیل، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. 

معیارهای سنجش نقدشوندگی شامل ارزش و حجم معاملات روزانه، تعداد سهامداران عمده و بازارگردان‌ها و روان بودن معاملات و گیر نکردن در صف‌های خرید و فروش است.

  • ارزش ذاتی و ارزش بازاری سهام

ارزش ذاتی سهم، انعکاس پتانسیل یک شرکت است. این ارزش، با بررسی فاکتورهای فاندامنتال مانند سودآوری، ریسک، چشم‌انداز صنعت و وضعیت اقتصادی کلان، به دست می‌آید. سهمی با ارزش ذاتی بالا، می‌تواند در بلندمدت، سود قابل قبولی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند.

  • رشد سودآوری

بررسی روند سودآوری شرکت در سال‌های گذشته و پیش‌بینی سود آینده می‌تواند تصویر مشخصی از بازدهی آتی سهم مد نظر ایجاد کند. در صورتی که سهام یک شرکت در طی مدت طولانی تو‌انسته باشد سودآوری با ثباتی را ایجاد کند، می‌توان نتیجه گرفت که شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

  • وضعیت مدیریت و هیئت مدیره

بررسی سابقه و عملکرد مدیران شرکت یکی از عوامل بسیار مهم در سیاست‌گذاری‌های شرکت و عملکرد آن است. 

روش‌های افزایش موفقیت برای شناسایی بهترین سهام های سودآور در بورس

تحلیل بازار سرمایه برایشناسایی سهام مستعد رشد و بهترین سهام های سودآور در بورس، دارای یک فرآیند ثابت و با موفقیت قطعی نیست. تحلیل‌گران و معامله‌گران فعال در این بازار پس از کسب دانش تحلیل‌گری و با رصد هر روزه بازار بورس، اقدام به معاملات سهام می‌کنند. با اینکه فعالیت موثر در بازار سرمایه و معاملات سهام، مبتنی بر دانش تحلیل‌گری به روش‌های تکنیکال، فاندامنتال و تابلوخوانی است؛ اما سرمایه‌گذاری در بورس تنها یک علم و مبتنی بر اطلاعات نیست. بورس، بازاری پویا و دائماً در حال تغییر است و به همین دلیل، همواره از ریسک‌های سرمایه‌گذاری برخوردار است. 

عدم مدیریت صحیح ریسک، می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیری شود. به همین دلیل، تجربه، شهود و قضاوت مناسب، نقشی کلیدی در تصمیم‌گیری‌های درست و به موقع ایفا می‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود برای افزایش احتمال موفقیت در سرمایه‌گذاری و کسب سود مناسب، از دانش تحلیل‌گران این بازار استفاده کنید.

استفاده از دانش تحلیل‌گران خبره با سرمایه‌گذاری غیر مستقیم 

روش‌ سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در سهام، برای افرادی ایجاد شده است که ضمن تمایل به بهره‌مندی از مزایای بازار بورس و سرمایه گذاری در بهترین سهام های سودآور، دانش تحلیل‌گری یا زمان کافی برای انجام این کار را ندارند. 

با این روش، تمامی افراد می‌توانند بدون نیاز به صرف زمان و انرژی برای آموزش و تحلیل هر روزه بازار سرمایه برای یافتن بهترین سهام سود ساز، از دانش و تجربه یک تیم تحلیل‌گر خبره استفاده کرده و وجوه خود را صندوق‌های سرمایه‌گذاری که توسط یک تیم تحلیل‌گر مدیریت می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنند. 

درواقع، صندوق سرمایه گذاری پول افراد مختلف را جمع‌آوری می‌کند و در سبدی از اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند. هر سرمایه‌گذار به نسبت سهم خود در صندوق، از سود یا ضرر حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها سهم می‌برد.

استفاده از دانش متخصصین و تحلیل گران در روش سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس برای سرمایه گذاری در بهترین سهام های سودآور در بورس مقاله پیشنهادی: سبد سهام یا پرتفوی چیست؟

آیا سرمایه‌گذاری غیر مستقیم برای همه مناسب است؟

اهداف و انتظارات افراد مختلف در سرمایه گذاری در بورس متفاوت است، برخی به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستند، سوال رایج این افراد این است که بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت کدام است؟ اما عده بیشتری از افراد، دید بلندمدت به سرمایه‌گذاری در بورس داشته و به دنبال بهترین سهام برای طولانی مدت هستند. 

این اختلاف تنها در بازه زمانی سرمایه‌گذاری وجود ندارد، بلکه سطح ریسک افراد مختلف نیز متفاوت است. برای پوشش نیاز تمامی سرمایه‌گذاران، انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شد‌‌ه است. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر نوع دارایی سهام و میزان ریسک با یکدیگر تفاوت دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی نوع دارایی سهام، وضعیت بازدهی و ریسک صندوق‌ها و همچنین سابقه مدیران آن‌ها، سرمایه خود را در یک یا گروهی از این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به دلیل تنوع گسترده صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تمام افراد با هر میزان از ریسک‌پذیری و حتی با مبالغ اندک (حداقل ۱۰۰ هزار تومان) می‌توانند از این ابزار مالی استفاده کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم نسبت به خرید مستقیم بهترین سهام های سودآور در بورس

اگرچه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم مزایا و امکانات بسیاری را برای تمامی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، اما مهم‌ترین مزایای آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • صرفه‌جویی در زمان و انرژی

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، فرصتی عالی برای افرادی است که زمان یا دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند. در این روش، متخصصان باتجربه، امور مربوط به تحلیل و انتخاب سهم را بر عهده می‌گیرند و با رصد دائم بازار سرمایه، بهترین سهام جهت خرید را انتخاب می‌کنند.

  • کاهش ریسک

با سپردن سرمایه خود به افراد متخصص، ریسک سرمایه‌گذاری به طور قابل‌توجهی نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید سهام در بورس کاهش می‌یابد. 

  • سرمایه‌گذاری با مبالغ کم

صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم (حداقل ۱۰۰ هزار تومان) را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده و ورود افراد به بازار سرمایه را تسهیل می‌کنند. توجه داشته باشید که حداقل مبلغ موردنیاز برای خرید سهام ۵۰۰ هزار تومان است.

مشاوره سرمایه گذاری

جمع‌بندی مقاله بهترین سهام های سودآور در بورس

مهم‌ترین فعالیت‌ تحلیل‌گران و معامله‌گران، رصد متداول بازار سرمایه برای شناسایی سهام مستعد رشد و بهترین سهام های سودآور در بورس است. با اینکه روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار و سهام وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان میزان ارزشمندی یک شرکت یا سهام بورسی را بررسی کرده و روند‌های آتی آن را پیش‌بینی کرد؛ ولی این کار نیازمند داشتن زمان و دانش تحلیل‌گری است. همچنین ریسک این نوع از شرمایه‌گذاری بر کسی پوشید‌ه نیست. به همین دلیل، ابزارهای مالی تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شد‌ه‌اند که بهره‌مندی از مزایای بازار بورس را برای تمام افراد بدون نیاز به آموزش و صرف زمان ممکن می‌کند.  

سوالات متداول

تعیین بهترین سهام برای خرید در حال حاضر به عوامل مختلفی از جمله اهداف سرمایه گذاری شما، میزان ریسک پذیری، بازه زمانی در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری و … بستگی دارد. با اینکه نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام سهم بهترین گزینه برای خرید است. اما می توان به چند روش مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و مشورت با کارشناسان برای یافتن بهترین سهام برای خرید اشاره کرد.

فاکتورهای بنیادی مهمی برای بررسی ارزندگی یک سهم وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل فاکتورهای نسبت P/E سهم، نسبت P/B سهم، نسبت P/s سهم، میزان سود تقسیمی و … می‌شود.

برخی عوامل مانند وضعیت دارایی شرکت، میزان نقدشوندگی سهام، رشد سودآوری، ارزش ذاتی و ارزش بازاری سهام و … اشاره کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 دیدگاه برای این مطلب

  1. کرمی ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

    عالی

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
  2. محسن ۵ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    با سلام :
    خیلی این مقاله از نظر بنده کاربردی نبود . چون این مطالب بر گرفته از سایت های دیگر می باشد و اگر تجربیات خودتون به همراه مثال می آوردید بهتر بود .

    ۵ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۸ اسفند ۱۴۰۲

      سلام و درود، خواهشمند است مقاله را مجددا مطالعه نمایید. چرا که مقالات این چنینی طی بازه های زمانی مختلف آپدیت می‌شوند.

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
  3. اردشیر حیدری ۲۸ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    بنده زیاد تمایلی به سرمایه گزاری در بورس ندارم ،ولی بصورت آزمایشی شروع کردم تا یک سنجش ساده از بورس داشته باشم ،شاید مشوق خوبی برای ادامه باشد

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱ مرداد ۱۴۰۳

      سلام اردشیر عزیز
      از اینکه برای سرمایه‌گذاری و ارتقای مالی خودتون تلاش می‌کنید خوشحالیم و امیدواریم تجربه خوبی از این سرمایه‌گذاری داشته باشید. اگر در این مسیر با مشکل یا سوالی مواجه شدید، همراه شما خواهیم بود.

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.