پنج روش غلبه بر استرس در بازار سهام

پنج روش غلبه بر استرس در بازار سهام

غلبه بر استرس در بازار سهام
ورود به بورس

غلبه بر استرس در بازار سهام کاری سخت و تقریبا امکان‌ناپذیر است. اما اگر راهکارهایی را که در این مقاله از کاریزما به شما آموزش می‌دهیم امتحان کنید می‌بنید که غلبه بر استرس در بازار سهام با انجام تمریناتی امکان‌پذیر می‌شود. با ما در ادامه همراه باشید تا این راهکارهای اثربخش را فراگیرید.

چگونه در بازار سهام بر استرس خود غلبه کنیم؟

یکی از بارزترین ویژگی‌های بازارهای مالی ریسک و عدم اطمینان است که منجر به ترس و استرس برای سرمایه‌گذار می‌شود. اما نباید فراموش کرد که همین عدم اطمینان است که منجر به کسب بازدهی بیشتر می‌شود. در واقع، کسب سود در مقابل پذیرش ریسک معنا پیدا می‌کند و اگر نخواهیم این ریسک را بپذیریم، باید سرمایه‌گذاری خود را در فضایی انجام دهیم که نرخ سود کمتری در انتظارمان باشد. اما روش‌هایی برای غلبه بر این ترس وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به آنها اشاره کنیم. این روش‌ها به شما کمک می‌کند سرمایه‌گذاران با خونسردی بیشتری بتوانند دارایی خود را مدیریت کنند.

کنترل استرس می‌تواند سبب اتخاذ تصمیمات درست شود و جلوی تصمیمات عجولانه را بگیرد. چراکه همیشه تصمیمات عجولانه و هیجانی در نهایت باعث می‌شود که سهامی که در بهترین نقطه برای خرید است را بفروشیم.

اول راه غلبه بر استرس در بورس: داشتـن استراتژی معاملاتی

تمامی فعالان بازار سرمایه استراتژی‌های مختلفی برای انتخاب سهام برای خود دارند، برخی با تحلیل بنیادی و برخی با تحلیل تکنیکال. برخی با اخبار و شنیده‌ها و برخی با توجه به تابلوی معاملات. هیچ‌کدام از این روش‌ها را نمی‌توان زیر سوال برد و در واقع هر روشی اگر می‌تواند سود برساند و موفق باشد، قابل اجراست و نقدی بهش وارد نیست. اما مهم است که سرمایه‌گذار، در هنگام خرید یک سهم بداند که با چه دیدگاهی آن را خریداری می‌کند. در واقع، نباید سهمی در سبد دارایی خود داشتـه باشیم که علت خریدش را ندانیم و یا هر بار با یک استراتژی گوناگون معامله کنیم. باید تکلیف مدل سهامداری خود را بدانیم به عنوان مثال نوسان‌گیر هستیم یا سهامدار!

برای انتخاب استراتژی مناسب در بازار سهام این مقاله را حتما بخوانید: بهترین استراتژی برای معاملات امروز چیست؟

دومین روش غلبه بر استرس در بازار سهام: پایبندی به استراتژی

خیلی‌ها ادعای داشتـن استراتژی مشخص در خرید و فروش سهام برای خودشان دارند،ولی در واقع اینکه چقدر به آن پایبند هستیم مهم است. مثلا اگر سهمی با دید یک الگوی تکنیکالی خریداری شد‌ه باید به استانداردهای آن الگو پایبند باشیم نه اینکه با دید‌ن یک روز صف فروش همه چیز را فراموش کنیم و دچار هیجان شویم. مثلا، اگر یک سهم را با دید بنیادی و بلند مدت خریداری کردیم با یک نوسان کوچک یا مشاهده هیجان روی تابلو آن را نفروشیم.

سومین روش غلبه بر استرس بورس: داشتـن حد ضرر

حد ضرر به‌عنوان یک اهرم کنترل زیان در خیلی از مواقع می‌تواند جلوی ضررهای سنگین را بگیرد. روش‌های مختلفی برای انتخاب حد ضرر وجود دارد. برخی درصدی پایین‌تر از قیمت خرید حد ضررشان را قرار می‌دهند و خیلی‌ها به روش‌های تکنیکالی این کار را انجام می‌دهند. ولی به محض رد شد‌ن قیمت از آن حد ضرر دیگر باید تعصب را کنار گذاشت و به حد ضرر پایبند بود. حد ضرر به این معنی‌ست که قیمت مشخصی را تعیین می‌کنیم و در صورت پایین آمد‌ن قیمت سهام به زیر آن حد ضرر، از سهم خارج می‌شویم.

مقاله پیشنهادی: حد سود و حد ضرر چیست؟

چهارمین روش غلبه بر استرس: مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه امری مهم در بازارهای مالی‌ست که اگر اصول آن رعایت نشود منجر به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌گردد. مدیریت سرمایه در کل به این معنی‌ست که چگونه پولمان را سرمایه‌گذاری کنیم تا اولا جلوی از بین رفتـن پولمان را بگیریم و دوما بتوانیم با کنترل ریسک، به حداکثر بازدهی برسیم. تعریف دقیق و یک فرمول مشخص برای مدیریت سرمایه وجود ندارد ولی می‌توان با توجه به مفاهیم اساسی مدیریت سرمایه، این اصل را برای خود پیاده‌سازی کرد.

در مدیریت سرمایه، شما باید یک استراتژی مشخص داشتـه باشید که بدانید چه میزان از پولتان را می‌خواهید در دارایی‌هایی با ریسک کم و چه میزان را در دارایی‌هایی با ریسک زیاد سرمایه‌گذاری کنید. اینکه تعیین کنید در صورت کسب بازدهی مورد نظر از یک سرمایه‌گذاری با سود آن چه کنید. آیا مجدد سود را در همان دارایی سرمایه‌گذاری کنید یا اینکه انتقال بدهید به یک دارایی با ریسک کمتر. تمامی این مفاهیم مربوط به مدیریت سرمایه می‌شود که با برنامه‌ریزی مشخص، می‌توان ریسک را مدیریت کرد.

پنجمین روش غلبه بر استرس در بازار سهام: تنوع‌بخشی

تنوع‌بخشی در سبد دارایی یک اصل رایج در بازارهای مالی است و معمولا با این مثال که همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار ندهید بیان شد‌ه است. کاهش تنوع در مواردی منجر به افزایش بازدهی می‌شود ولی به همان میزان ریسک سرمایه‌گذاری را هم افزایش می‌دهد. فرض کنید کل پول شما در سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری شود. با هر خبر و اتفاق در مورد آن شرکت، کل سرمایه شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. ولی اگر به میزان کافی تنوع بخشی صورت گیرد و سرمایه بین صنایع مختلف با همبستگی نسبتا کم و شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود، ریسک سرمایه‌گذاری طبیعتا کاهش یافتـه و با بروز یک اتفاق نامطلوب برای یک شرکت، فقط درصدی از سرمایه ما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.