نحوه خرید واحدهای سرمایه گذاری نوزادان

نحوه خرید واحدهای سرمایه گذاری نوزادان

56545
ورود به بورس

به تازگی خبری منتشر شده است که دولت مکلف شده به نوزادان متولد 1400 و پس از آن سهام دولتی اعطا کند. سوالات زیادی پیرامون شرایط و نحوه دریافت سهام دولتی برای نوزادان و همچنین چیستی این سهام وجود دارد. سوالاتی از این دست که آیا تمامی نوزادان متولد 1400 تا کنون مشمول دریافت این سهام می‌شوند؟ چه سهامی به نوزادان تعلق می‌گیرد؟ آیا امکان فروش مجدد آن وجود دارد؟ در چه سامانه ای ثبت نام برای سهام دولتی انجام می‌شود؟و سوالات دیگری از این قبیل که شاید با آن مواجه باشید. در این مقاله با توجه به آیین نامه اعطای واحدهای سرمایه گذاری به نوزادان به سوالات شما در این خصوص پاسخ می‌دهیم.

واگذاری سهام نوزادان 1401

وزارت اقتصاد به تازگی اعلام کرده است که والدین نوزادان متولد 1401 می‌توانند به سامانه ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه نمایند و از طریق آن نسبت به ثبت نام فرزندان تازه متولد شده خود برای خرید سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس اقدام کنند. مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مهرماه 1400 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دولت مکلف شده است به متولدین از ابتدای 1400 معادل 10 میلیون ریال (1 میلیون تومان) سهام صندوق های قابل معامله در بورس اعطا کند. این مبلغ هر سال به میزان نرخ تورم سالانه اعلامی مرکز آمار ایران یا حکم مربوط در قانون بودجه سنواتی افزایش می‌یابد. این مبلغ برای متولدین 1401 معادل 15 میلیون ریال (1 میلیون و 500 هزار تومان) تعیین شده است.

مقاله پیشنهادی: صندوق‌ سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

آغاز اعطای واحد صندوق های ETF به متولدین 1401

مطابق با آنچه که در این آیین نامه ذکر شده است برای متولدین 1401 هر فرد 15 میلیون ریال (1 میلیون و 500 هزار تومان) امکان خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF را دارند. در حال حاضر برای جلوگیری از افزایش ترافیک بر روی سایت ثبت نام سهام نوزادان، متولدین هر فصل به صورت جداگانه جهت انجام فرآیند ثبت نام فراخوانده می‌شوند. اولین گروهی که برای ثبت نام فراخوانده شدند متولدین سه ماهه نخست 1401 بودند که به گزارش پایگاه‌های خبری حدود 95% از والدین این نوزادان برای ثبت نام سهام نوزادان خود اقدام کردند. اکنون متولدین سه ماهه دوم 1401 به منظور ثبت نام فرزندان خود می‌توانند به سامانه مراجعه نمایند.

همانطور که اشاره کردیم سهام دولتی که از آن نام می‌برند تعداد مشخصی صندوق سرمایه گذاری است که امکان انتخاب بین آن ها وجود دارد و لیست آن در سامانه موجود است. پس از ثبت نام برای این صندوق ها سود این اوراق به حساب واریز خواهد شد که البته امکان برداشت آن تا مدت زمان مشخصی وجود ندارد.

مراحل ثبت نام برای سهام نوزادان 1401

برای ثبت نام سهام نوزادان 1401 هر کدام از والدین می‌توانند به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir مراجعه کنند. توجه شود به دلیل اینکه حجم ترافیک بر روی سایت بالا نرود و اختلالی در این فرآیند بوجود نیاید در حال حاضر متولدین سه ماه اول و دوم 1401 امکان ثبت نام دارند. برای ثبت درخواست تخصیص سهام دولتی به نوزادان می‌بایست مراحل زیر را انجام دهید:

1.    ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir 2.    ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف (کد یکتا) 3.    ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری در بخش داشبورد پنل 4.    مشاهده اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱ 5.    انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد 6.    ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند 7.    انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام 8.    مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید 9.    بقیه مراحل توسط دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به کد سجامی انجام می‌شود.

ورود به سامانه ملی خدمات دولت هوشمند

فهرست صندوق های پیشنهادی

چه صندوق های برای تخصیص به نوزادان متولد 1401 در نظر گرفته شده است؟ در حال حاضر تعداد 35 صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا ETF برای انتخاب در سامانه ملی خدمات دولت هوشمند وجود دارد که والدین می‌توانند تعداد 3 صندوق را برای فرزندان خود انتخاب کنند. علاوه بر آن هرچند برداشت وجه و سود از این حسابها وجود ندارد اما امکان این وجود دارد که والدین صندوق های انتخابی خود را در صورت نیاز تغییر دهند. لازم به ذکر است که صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما نیز جزء صندوق‌های پیشنهادی است. لیست صندوق های ETF که والدین نوزادان 1401 می‌توانند آن‌ها را ثبت کنند در زیر آمده است.

فهرست صندوق‌های سرمایه گذاری برای نوزادان

کدام صندوق را انتخاب کنیم؟

لزوم سرمایه گذاری در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست و همه به تبعات تورم و کاهش ارزش پول ملی آگاه هستیم. تنها مسئله ای که وجود دارد این است که چه سرمایه گذاری بهترین است و کدام فرصت را غنیمت بشماریم؟ همانطور که می‌دانید کشور ما در چرخه های زمانی 8 تا 10 ساله اتفاقات مشابهی را تجربه می‌کند و رشد ارزهای خارجی مانند دلار و نرخ تورم در این بازه ها مشابه یکدیگر هستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که هر دارایی که در این بازه رشد بیشتری را تجربه کرده باشد احتمالا در سالهای آتی نیز همان بازدهی را خواهد داشت.

داده های تاریخی در 9 سال گذشته نشان داده است که رشد سکه طلا در این بازه حدودا معادل 3100% بوده است. این میزان رشد برای بازار دلار 1700 و در بازار طلا 2200 درصد بوده است. این در حالی است که بیشترین رشد متعلق به بورس اوراق بهادار بوده است که در این مدت حدود 3200 درصد رشد کرده است. بنابراین اگر در ابزاری که متناسب با رشد بورس و حتی بیشتر از آن رشد کند سرمایه گذاری کنیم بازدهی بیشتری خواهیم داشت.

خبر خوب اینکه در این بازه 9 ساله صندوق سرمایه گذاری سهامی سپند کاریزما با نماد «کاریس» بازدهی بیش از بازدهی شاخص کل بورس داشته که این بازدهی معادل 3845% بوده است. حال اگر دو چرخه اقتصادی 9 ساله دیگر (18 سال) را در نظر بگیریم، بازدهی تقریبی این بازارها به صورت زیر خواهد بود.

بازهی بازارها برای 18 سال بعد

این بدان معنی است که اگر در زمان حال یک میلیون و پانصد هزار تومان در بازار طلا سرمایه گذاری کنید، 18 سال بعد 727 میلیون تومان خواهید داشت. همچنین در صورتیکه این پول را صرف خرید دلار کنید 435 میلیون تومان و با سرمایه گذاری در سکه تمام یک میلیارد و 443 میلیون تومان خواهید داشت. اما در صورتیکه در صندوق کاریس سرمایه گذاری کنید، در تولد 18 سالگی فرزندتان 2 میلیارد و 220 میلیون تومان خواهید داشت.

سرمایه گذاری 1.5 میلیون تومان برای 18 سال

سوالات متداول

متولدین چه ماه‌هایی امکان دریافت سهام صندوق‌های سرمایه گذاری را دارند؟

براساس اطلاعیه های منتشر شده اکنون نوزادانان متولد 1401 امکان ثبت نام را دارند و هنوز متولدین 1400 و 1402 امکان ثبت نام را ندارند. اما مطابق با وعده ها برای این گروه‌ها نیز به زودی شرایط ثبت نام در سهام این صندوق ها فراهم خواهد شد.

سهام نوزادان تا چه مدت بلوکه است؟

سهام و سود واریز شده به حساب نوزادان تا 24 سالگی توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی بلوکه می‌شود. شرط برداشت از حساب یا فروش سهام صندوقها، رسیدن سن صاحب حساب به 24 سالگی یا ازدواج وی تا پیش از رسیدن به این سن است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 دیدگاه برای این مطلب

  1. علی فداکارفرد ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام آیا برای سهام نوزاد باید خودمون اقدام به ثبت نام در سجام بکنیم

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۲ آبان ۱۴۰۲

      بله

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
  2. اکبر ۷ آذر ۱۴۰۲ 2 پاسخ

    من چندماه پیش ثبت نام قطعی کردم.با اینکه سحام .شماره حساب برای نوزاد قبلا بازگشایی کرده بودم.ولی پنجره خدمات دولت میگه برو حساب نوزاد را بازکن؟

    ۷ آذر ۱۴۰۲ 2 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۸ آذر ۱۴۰۲

      سلام و درود بر شما، در وهله اول سجام نوزاد رو چک کنید که ببینید ثبت شده یا نه! بعد از بانک عامل پیگیری کنید.

      ۸ آذر ۱۴۰۲
    2. ارسام ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

      سلام در ثبت نام نوزادن برای سهام بعد از احراز هویت و گرفتن کد بورسی د کد رهگیری برای عبور از مرحله ۴طرح تشویقی باید چکار کنیم؟؟

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
  3. پارسا ۱ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام چرا سامانه تشویق فرزنداوری برای من باز نمیشه؟؟

    ۱ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۳ دی ۱۴۰۲

      سلام و درود، برای ورود به این سامانه باید شما فیلترشکن موبایل یا صفحه دسکتاپ خود را خاموش کنید.

      ۳ دی ۱۴۰۲
  4. مجتبی ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام
    آیا میتوان برای فرزندانی که صندوق سرمایه گذاری بهشون تعلق گرفته سهام دیگری خریداری کنیم؟
    اگر جواب مثبته کد بورسی و رمز عبور را از کجا بدست بیارم؟

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

      سلام و درود، بله این امکان وجود دارد که والدین با کد بورسی فرزاندان خود برای آنها سهام خریداری نمایند. برای این کار باید در ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی برای فرزند خود اقدام نمایید. سپس با ثبت نام در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورسی مثل کارگزاری کاریزما نام کاربری و رمز عبور را تعیین کرده و با ورود به حساب بورسی فرزند خود شروع به خرید و فروش سهام برای وی کنید.

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.