طرح بیمه سهام چیست + مزایا و معایب طرح بیمه سبد سهام

طرح بیمه سهام چیست + مزایا و معایب طرح بیمه سبد سهام

طرح بیمه سهام
ورود به بورس

طرح بیمه سهام از جمله بسته‌های حمایتی سازمان بورس است که از 7 آبان 1401 اجرا و عملی شد‌ه است. همانطور که اخیرا شنید‌ه می‌شود سازمان بورس بستـه 10 بندی حمایت از بازار سرمایه را مطرح کرد‌‌ه که پس از تصویب در نهادهای عالی کشور قرار است از هفتم آبان ماه اجرایی شود.

یکی از بندهای مهم این بستـه حمایتی“بیمه سهام اشخاص حقیقی” است که طبق آن سهامداران خرد اصل ارزش سهام و سودشان بیمه می‌شود. در این مقاله از کاریزما همراه ما باشید تا از نحوه اجرای طرح بیمه سهام یاب مطلع شوید.

طرح بیمه سهام بورس چیست؟

براساس این بند هر فردی که پرتفوی 100 میلیون تومانی و یا کمتر را دارا باشد (که طبق آمار سازمان بورس حدود 96 درصد سرمایه‌گذاران حقیقی، پرتفوی زیر 100 میلیونی در اختیار دارند)، با خرید یک برگه اوراق تبعی به ارزش 1 ریال، کل ارزش سبد سهام به اضافه 20 درصد سود را تا سررسید یک سال، تضمین خواهد کرد.

در این بند شروطی وجود دارد که باید حتما رعایت شود. برای مثال، تا زمان سررسید نباید از سبد بیمه‌شده فروشی اتفاق بیافتد و اگر خریدی نیز انجام شود، سهام جدید تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت. نکته مهم دیگر بحث نوع سهام است که طبق شروط سازمان بورس کل پرتفوی بیمه‌شده باید از سهام بازار بورس و فرابورس (بجز بازار پایه) تشکیل شد‌ه باشد.

مقاله پیشنهادی: سهام چیست و بررسی انواع سهام در بورس

بدین ترتیب، ریسک کاهش قیمت سهام از بین‌رفته و حتی سود بدون ریسک 20 درصدی برای حدود 96 درصد سرمایه‌گذاران نصیب خواهد شد که به‌طبع تمایل به سرمایه‌گذاری را افزایش خواهد داد. البته، باتوجه به شرایط فعلی بازار بورس و ارزندگی بالای بسیاری از نمادها، درصورتی‌که با متغیرهای جدیدی روبه‌رو نشویم، در بازه یک ساله سودآوری بیشتری برای بازار متصور هستیم. یعنی نباید صرفا به امید این 20 درصد اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. چراکه با این فرض صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه‌های جذاب‌تری به شمار می‌روند.

البته، به گفتـه مدیرعامل بورس تهران برای حمایت از سرمایه‌گذاران غیرمستقیم بازار سرمایه، حتی سرمایه‌گذاری افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعد ابلاغ سازوکار مربوطه توسط سازمان بورس، تضمین خواهد شد.

طرح بیمه سهام

مثالی از نحوه اجرای طرح بیمه سبد سهام

فرض کنید فردی با خرید سهام بورسی جمعا مبلغ 100 میلیون تومان اقدام به سرمایه‌گذاری نمود‌ه است. حال اگر این فرد یک اوراق تبعی بر روی پرتفوی خود خریداری نماید، درواقع پرتفوی خود را بیمه می‌کند. بدین ترتیب، در بدترین حالت تا یک سال آیند علارغم حفظ سرمایه‌گذاری خود، سود بدون ریسک 20 درصدی را نیز کسب خواهد نمود. در حالت خوشبینانه نیز سبد سرمایه‌گذاری وی با رشد بیشتری همراه خواهد شد که می‌تواند سود جذاب‌تری را برای وی رقم بزند.

در حـالت اول، اگر پس از یک سال کل پرتفوی کمتر از 120 میلیون ریال ارزش داشت، مابقی از سازمان بورس به حساب شخص واریز خواهد شد و اگر بیشتر بود که سازمان تعهدی ندارد و فرد سود بیشتری را تجربه کرد‌ه است. 

اما در سایر حالات فرض کنید که شخصی پرتفوی 50 میلیون تومانی و شخص دیگر پرتفوی 200 میلیون تومانی در اختیار دارد. خرید اوراق تبعی فرد اول را تا 60 میلیون تومان و فرد دوم را تا 220 میلیون تومان (100*1.2+100) بیمه خواهد کرد.

درصورتی‌که در این یک سال، سهمی به این پرتفوی اضافه یا از آن کم شود نیز از این جهت تعهدی برای سازمان مشخص نیست.

چرا باید از بیمه سبد سهام استفاده کنیم؟

شاید برای شما هم جای سوال باشد که چرا به‌جای خرید صندوق با درآمد ثابت که سودهای بدون ریسک بالاتری را پرداخت می‌نمایند، از بیمه سهام استفاده نماییم. نکته اینجاست که با توجه به افت بالای بسیاری از نمادها و ارزندگی بازار، با استفاده از بیمه سهام، هم از رشد بازار جا نخواهیم ماند و هم از افت قیمت سهام مصون خواهیم بود. یعنی این اختلاف بازدهی صندوق‌ها و بیمه سهام که حدود 4 درصد (20-24) است را می‌توان صرف بازدهی‌ بالاتر بازار قلمداد کرد.

مزایا و معایب استفاده از طرح بیمه سهام

اجرای طرح بیمه سهام سهامداران خرد را از جهت ریسک کاهش مبلغ سرمایه‌گذاری مصون ساختـه و حتی بازدهی قطعی 20 درصدی را نیز عاید وی خواهد نمود. جذابیت اصلی آن به علت فرصت‌دهی برای سهامدار جهت استفاده از رشد بازار است که سبب ایجاد تفاوت بین این روش و سرمایه‌گذاری در صندوقهای با درآمد ثابت می‌شود.

از معایب اصلی این روش نیز می‌توان به عامل “محدودیت مبلغی” و “بازه زمانی سرمایه‌گذاری” اشاره کرد. در محدودیت اول پرتفوی‌های با رقم بالای 100 میلیون تومان، سود قطعی 20 درصدی روی کل پرتفوی نخواهند داشت. محدودیت دوم نیز فرد سرمایه‌گذار را ملزم به نگهداری پرتفوی تا یک سال می‌کند که به نظر زمان طولانی مدتی است. برای حل این مشکلات می‌توان پیشنهادات جذاب دیگری را ارائه داد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

جایگزین طرح بیمه سهام

صندوق تضمین اصل سرمایه؛ جایگزینی برای بیمه سهام

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما سازوکاری مشابه طرح بیمه سهام سازمان بورس دارد. عملکرد آن هم به این شکل است که اصل سرمایه افراد را تضمین می‌کند. به طوریکه سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمان‌هایی که بازار سرمایه رشد می‌کند، از این رشد بهره‌مند شوند. ولی در صورتی‌که بازار روند نزولی بگیرد و احیانا در این روند نزولی اصل سرمایه آن‌ها کاهش پیدا کند، صندوق تضمین کاریزما با سازوکاری مناسب، این کاهش از اصل سرمایه را جبران می‌کند.

این صندوق از نوع مختلط بود‌ه و از دو واحد عادی و ممتاز تشکیل شد‌ه است که مخاطب ما در این بخش نوع عادی این صندوق می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با این صندوق روی لینک مقابل کلیک نمایید: صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

مزیت این صندوق نسبت به طرح بیمه سهام را می‌توان به “نبود محدودیت مبلغ سرمایه گذاری” و “بازه زمانی 3 ماهه” اشاره کرد. به نوعی همه افراد فعال در بازار سرمایه می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند و با سرمایه‌گذاری در این صندوق هم از فرصت‌های سودآوری بازار استفاده نمایند و هم اصل سرمایه خود را تضمین نمایند. بازه زمانی 3 ماهه این صندوق نیز بر جذابیت آن افزود‌ه و افراد با نگهداری حداقل سه ماه واحدهای عادی این صندوق می‌توانند از مزایای آن استفاده نمایند که نسبت به بازه یک ساله طرح بیمه سهام، از جذابیت بالاتری برخوردار است.

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما می‌توانند به پنل کاربری خود در کاریزما مراجعه کنند. سپس در بخش صندوق‌ها با انتخاب صندوق تضمین، در آن سرمایه‌گذاری کنند و یا مستقیم به به این لینک مراجعه کنند.

سخن پایانی

دراین مقاله به مزایا و معایب طرح بیمه سهام پرداختیم و مهم‌ترین مزیت آن را تضمین سود 20 درصدی عنوان کردیم. گفتیم که این طرح پرتفوی های زیر 100 میلیون تومان را دربر گرفتـه و ارقام بالاتر از این، تنها تا سقف 100 میلیون تومان مستحق دریافت سود 20 درصدی هستند و همچنین برای دریافت این سود حداقل باید 1 سال از تاریخ 7 آبان، پرتفوی سرمایه‌گذاری ثابت بود‌ه و فروشی رخ نداد‌ه باشد.

در ادامه، برای حل این مشکلات پیشنهاد سرمایه‌گذاری در “صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما” ارئه شد که با این کار هزمان سرمایه‌گذاری تا 3 ماه کاهش یافت و هم محدودیت مبلغ سرمایه‌گذاری رفع گردید.

“سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما”

سوالات متداول

خیر. در این طرح تنها سهام موجود در پرتفوی شخص در تاریخ “4 آبان 1401” ملاک قرار خواهد گرفت، به شرطی که در بازه یک ساله فروشی روی این سهام رخ نداده باشد.

پرتفوی های زیر 100 میلیون تومان به اندازه کل سبد و سود 20 درصدی توسط این طرح بیمه خواهند شد و پرتفوی بیشتر تا سقف 100 میلیون تومان مشمول این سود 20 درصدی خواهند بود.

در صورت رشد بازار سهام و به خصوص پرتفوی شخص مورد نظر فرد می‌تواند از فرصت های سودآوری بازار استفاده نماید و بازدهی بالاتری را کسب کند.

این طرح تنها پرتفوی های زیر 100 میلیون تومان را دربر گرفته و برای شمول این طرح باید 1 سال از تاریخ 4 آبان، پرتفوی سرمایه گذاری شخص ثابت بوده و فروشی رخ نداده باشد.

سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، زیرا هم محدودیت مبلغی برای سرمایه گذاری ندارد و هم بازه نگهداری آن برای شامل شدن طرح سه ماه می باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.