سامانه معاملاتی چیست و بهترین آن کدام است؟

سامانه معاملاتی چیست و بهترین آن کدام است؟

سامانه معاملاتی چیست
ورود به بورس

سامانه معاملاتی نرم‌افزاری برای معامله سهام است که انواع مختلفی دارد. در این مطلب از کاریزما لرنینگ به این سوالات پاسخ خواهیم داد که سامانه معاملاتی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چند نوع سیستم معاملاتی وجود دارد؟ تفاوت سامانه‌های معاملاتی چه هستند؟ کدام سامانه معاملاتی آنلاین اوراق بهادار بهتر است؟ و چگونه کد آنلاین سامانه معاملاتی بگیریم؟

سامانه معاملاتی چیست؟

اگر به دنیای بورس و سرمایه گذاری در سهام وارد شد‌ه و یا اینکه در ابتدای راه باشید، احتمالا بسیار با واژه «سامانه معاملات آنلاین» برخورد داشته‌اید. سامانه معاملات آنلاین (برخط) کارگزاری‌ها با وجود کارکردهای مشابه و تسهیل انجام معاملات اما تفاوت‌هایی دارند. این سامانه‌های معاملاتی انواع مختلفی دارد که ممکن است در تصمیم‌گیری مشتریان برای انتخاب کارگزاری خود و خرید و فروش سهام تاثیرگذار باشد.

مطلب پیشنهادی: اعتبار معاملاتی چیست؟

سامانه معاملات آنلاین در واقع همان نرم‌افزار یا سامانه‌ای است که تسهیل‌کننده معاملات سهام و سایر اوراق بهادار قابل معامله در بورس اوراق بهادار است. تا پیش از انجام معاملات به صورت مراجعه حضوری به تالار شیشه‌ای بورس بود که قدیمی‌های بورس بسیار با آن آشنا هستند. همچنین ثبت درخواست خرید یا فروش به صورت تماس تلفنی و یا بعدتر به صورت آنلاین صورت گرفت که در این روش سفارش خرید یا فروش توسط یک کارگزار دریافت می‌شد و سفارش را ثبت می‌کرد و در صورت وجود خریدار یا فروشنده مقابل در قیمت مورد نظر برای معامله، فرآیند تطبیق (matching) صورت می‌گرفت.

این فرآیند روند معاملات را به کندی پیش می‌برد و امکان عقب ماند‌ن سهامداران از جریان بازار وجود داشت. همچنین احتمال بروز اشتباهات و ثبت غلط سفارشات توسط کارگزاران به علت مشغله و حجم بالای سفارشات زیاد بود. بنابراین به تدریج و با توسعه تکنولوژی، بورس اوراق بهادار نیز از این مزیت بهره‌مند شد و با طراحی زیرساخت مناسب، بستر آنلاینی برای ثبت و انجام معاملات به صورت برخط توسط خود سهامداران و سرمایه‌گذاران فراهم شد تا بتوانند بدون واسطه این فرآیند را انجام دهند.

مقاله پیشنهادی: بورس چیست ؟ + معرفی انواع بازارهای بورسی

سامانه معاملات آنلاین چه کاربردی دارد؟

در بخش قبلی اجمالا به کاربرد این سامانه اشاره شد. همانطور که میدانید بورس یکی از ارکان مهم نهادهای مالی است که سیستم معاملاتی را می‌توان یکی از تحولات بسیار مهم در حوزه خرید و فروش سهام در آن دانست. در صورتیکه قصد سرمایه‌گذاری در بورس را داشتـه باشید احتمالا پس از دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری، کد آنلاینی در اختیار شما قرار داد‌ه شد‌ه است که با کمک آن می‌توانید به سامانه معاملات برخط کارگزاری مراجعه نمایید و پس از ورود به صفحه شخصی خودتان با جستجوی نماد مورد نظر قیمت، حجم معاملات و سفارش‌های خرید و فروش و سایر اطلاعات آن را مشاهده کنید و مهم‌تر از آن ثبت سفارش نمایید و سهام شرکت مورد نظر را خودتان بدون واسطه کارگزار خریداری نمایید و اصطلاحا معاملات برخط (آنلاین) داشتـه باشید.

ثبت‌ نام در کارگزاری

مزایای سامانه معاملات کارگزاری

این جهش در فرآیند معاملات سهام در بورس مزیت‌های زیادی در کارایی بازار سرمایه، افزایش سرعت معاملات و همچنین استقبال افراد زیادی از بورس داشت. همچنین اگر بخواهیم مزایای دیگر بوجود آمد‌ن سامانه‌های معاملاتی آنلاین را نام ببریم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استقلال کامل در تصمیم‌گیری
  • سرعت و کارایی بیشتر در انجام معاملات
  • امکان سرمایه گذاری در هر زمان و هر مکان
  • امکان برآورد سود و زیان پرتفوی به صورت لحظه‌ای
  • نقل و انتقال وجوه به صورت الکترونیک و با سرعت زیاد
  • کاهش خطاهای احتمالی در ثبت سفارشات و انجام معاملات
  • دسترسی سریع و آسان به اطلاعات بازار و معاملات (شفافیت معاملات)

انواع سامانه معاملاتی آنلاین

در حال حاضر، کارگزاری‌های مختلف که مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار دارند عمدتا با کمک چند سیستم معاملاتی معروف بستر معاملات آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. با این حال، تعدادی از کارگزاری‌ها نیز وجود دارند که به طور اختصاصی یک سیستم معاملاتی با طراحی و محیط متفاوت ایجاد کرده‌اند. بنابراین شاید بتوان تعداد زیادی از سامانه‌های معاملاتی را نام برد که مخصوص به چند کارگزاری است. اما به طور کلی، بسیاری از کارگزاری‌ها از چند سامانه معاملات مشخص استفاده می‌کنند که بسیار با آن‌ها مواجه خواهید شد. به همین جهت، در ادامه تمام آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

مقاله پیشنهادی: کارگزاری چیست؟ | تاریخچه کارگزاری ها تا وظایف آنها

سامانه معاملاتی اکسیر

از نام آشناترین سامانه‌های معاملاتی که بسیاری از کارگزاری‌ها با آن کار می‌کنند سیستم معاملات برخط اکسیر است. اکسیر متعلق به شرکت رایان هم افزا است که از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری در بازار سرمایه است.

بسیاری از کارگزاری‌های فعال از سامانه اکسیر استفاده می‌کنند؛ چراکه استانداردهای مناسبی در سخت افزار و نرم افزار دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. در حال حاضر، سامانه معاملاتی کارگزاری کاریزما سیستم معاملاتی اکسیر است.

وورد به سامانه برخط معاملات

همانطور که گفتـه شد، امکان دارد یک کارگزاری علاوه‌بر داشتـن سامانه برخط معاملات اکسیر، سیستم معاملاتی آنلاین دیگری نیز داشتـه باشد.

سامانه معاملاتی آنلاین اکسیر

نرم افزار موبایل رایان همراه

نرم افزار رایان همراه نیز مانند سامانـه معاملاتی اکسیر پلتفرمی است که برای انجام معاملات طراحی شد‌ه است اما تفاوت آن در این است که این نرم افزار برای موبایل طراحی شد‌ه و کاربران به راحتی می‌توانند نماد شرکت و داده‌های مربوط به آن را مشاهده نمایند و از وضعیت پرتفوی خود آگاه شوند. همچنین درخواست وجه نقد یا افزایش میزان آن در حساب کارگزاری و سایر عملیات را می‌توانند انجام دهند. نسخه نرم افزاری موبایل رایان همراه کارگزاری کاریزما وجود دارد که می‌توانید در همان صفحه ورود به سیستم معاملات برخط کاریزما دانلود نمایید یا بر روی این لینک کلیک نمایید.

سامانه معاملاتی صحرا

دیگر سیستم معاملاتی شناخته‌شده بازار سرمایه، سامانـه معاملات آنلاین صحرا است. در این سامانه، امکان انجام معاملات اوراق و ابزارهای مشتقه وجود دارد و به همین دلیل مورد توجه است.

عموما معاملات اوراق مشتقه مانند اختیار معامله سهام و کالاها، قراردادهای آتی کالایی در این سیستم انجام می‌شود. برای ورود به این سامانه می‌بایست درخواست فعال‌سازی کد معاملات مشتقه بورس کالا یا معاملات اختیار سهام را به کارگزاری دارای مجوز این معاملات بدهید. لینک ورود به سامانه صحرا در کارگزاری کاریزما اینجا قرار داد‌ه شد‌ه است.

سامانه آنلاین صحرا

تفاوت سامانه‌های معاملاتی

همانطور که اجمالا در این مقاله اشاره کردیم، سامانه‌های آنلاین معاملاتی زیادی داریم که برخی تفاوت‌های جزئی و برخی تفاوت‌های بیشتری با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، ممکن است که سیستم معاملات برخط دو کارگزاری در مورد نحوه گزارش سود و زیان پرتفوی با یکدیگر متفاوت باشند که این تفاوت جزئی در پلتفرم‌های معاملات کارگزاری است. اما در خصوص تفاوت سامانه صحرا و اکسیر اینچنین نیست و زیرساخت سامانه صحرا برای معاملات اوراق مشتقه برنامه‌ریزی شد‌ه است. در صورتی‌که سامانه اکسیر برای معاملات سهام و اوراق بهادار قابل معامله دیگر مانند حق تقدم و یا صندوق های ETF و سایر اوراق مالی طراحی شد‌ه است.

تفاوت سامانه معاملات آنلاین و سامانه معاملات آفلاین چیست؟

در سیستم معاملات آنلاین مشتری با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانـه شد‌ه و سفارشات خرید یا فروش خود را مستقیما بدون واسط ثبت می‌کند. در صورتیکه در سیستم معاملات آفلاین، مشتری پس از ورود به سامانه به بخش مربوط به وارد کرد‌ن درخواست خرید یا فروش اینترنتی مراجعه کرد‌ه و درخواست خود را برای کارگزار وارد می‌نماید. کارگزار پس از تایید درخواست سفارش را ثبت می‌نماید. 

یک سیستم معاملاتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا به اینجا از چیستی سیستم معاملاتی صحبت کردیم و انواع آن و تفاوت عمده هر کدام را ذکر کردیم، اما سوال اینجاست که بهترین سامانـه معاملاتی بورس کدام است؟ و یا اینکه یک سیستم معاملاتی خوب چگونه است؟ به طور کلی، از عوامل زیر به عنوان مواردی که در انتخاب یک سامانه معاملاتی خوب در تصمیم‌گیری ما موثر هستند می‌توان نام برد:

  • امکان مشاهده چارت قیمتی و حجمی تمامی نمادهای بورس در سامانـه
  • فراهم بود‌ن ابزارهای تحلیل تکنیکال برای کاربران
  • امکان مشاهده پرتفوی سرمایه‌گذاری به صورت نمودارهای مختلف برای تحلیل سریع و روند تغییرات آن
  • در دسترس قرار داد‌ن هرچه بیشتر داده‌های تحلیل و یا بنیادی در خصوص نمادها
  • امکان انجام معاملات سهام و اوراق مشتقه در یک پلتفرم
  • سرعت بالای دریافت اطلاعات از دیتابیس سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران
  • نبود قطعی یا بروز مشکل در انجام معاملات اوراق بهادار و سیستم معاملاتی
  • داشتـن نرم افزار موبایلی برای انجام معاملات
  • داشتـن سامانه آفلاین

همچنین در کنار همه این‌ها داشتـن باشگاه مشتریان و دیگر ابزارهای جانبی برای انجام معاملات می‌تواند به کاربران در تجربه بهتر معامله کمک کند.

سخن پایانی سامانه معاملاتی

سامانه معاملات آنلاین در واقع همان نرم‌افزار یا سامانه‌ای است که تسهیل‌کننده معاملات سهام و سایر اوراق بهادار قابل معامله در بورس اوراق بهادار است. به طور کلی، سیستم معاملاتی را می‌توان یکی از تحولات بسیار مهم در حوزه خرید و فروش سهام در بازار سرمایه و بورس دانست. استقلال کامل در تصمیم‌گیری و سرعت و کارایی بیشتر در انجام معاملات و امکان سرمایه گذاری در هر زمان و هر مکان از مزیت‌های سامانه معاملاتی است.

سوالات متداول

به عنوان مثال می‌توان به 3 سامانه معاملاتی آنلاین اشاره کرد:

  • سامانه معاملاتی اکسیر

  • سامانه معاملاتی صحرا

  • نرم افزار موبایل رایان همراه

ممکن است که سیستم معاملات برخط دو کارگزاری در مورد نحوه گزارش سود و زیان پرتفوی با یکدیگر متفاوت باشند که این تفاوت جزئی در پلتفرم‌های معاملات کارگزاری است. اما در خصوص تفاوت سامانه صحرا و اکسیر اینچنین نیست و زیرساخت سامانه صحرا برای معاملات اوراق مشتقه برنامه‌ریزی شد‌ه است. در صورتی‌که سامانه اکسیر برای معاملات سهام و اوراق بهادار قابل معامله دیگر مانند حق تقدم و یا صندوق های ETF و سایر اوراق مالی طراحی شد‌ه است.​

در سیستم معاملات آنلاین مشتری با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانـه شد‌ه و سفارشات خرید یا فروش خود را مستقیما بدون واسط ثبت می‌کند. در صورتیکه در سیستم معاملات آفلاین، مشتری پس از ورود به سامانه به بخش مربوط به وارد کرد‌ن درخواست خرید یا فروش اینترنتی مراجعه کرد‌ه و درخواست خود را برای کارگزار وارد می‌نماید. کارگزار پس از تایید درخواست سفارش را ثبت می‌نماید. 

عموما معاملات اوراق مشتقه مانند اختیار معامله سهام و کالاها، قراردادهای آتی کالایی در سامانه معاملاتی صحرا انجام می‌شود. برای ورود به این سامانه می‌بایست درخواست فعال‌سازی کد معاملات مشتقه بورس کالا یا معاملات اختیار سهام را به کارگزاری کاریزما بدهید.

سامانه معاملات برخط اکسیر متعلق به شرکت رایان هم افزا است که از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری در بازار سرمایه است. بسیاری از کارگزاری‌های فعال از سامانه اکسیر استفاده می‌کنند؛ چراکه استانداردهای مناسبی در سخت افزار و نرم افزار دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. در حال حاضر، سامانه معاملاتی کارگزاری کاریزما سیستم معاملاتی اکسیر است.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.