ارزش معاملات در بورس چیست؟

ارزش معاملات در بورس چیست؟

ارزش معاملات در بورس
ورود به بورس

ارزش معاملات در بورس یکی از نکاتی است که برای سرمایه‌گذاری در  بازار سرمایه باید به آن توجه کرد. به کمک ارزش معاملات بورس می‌توان به میزان سهام داد و ستد شد‌ه در یک روز کاری پی برد و تا حدی حجم نقدینگی حاضر در بازار را تخمین زد. به‌ همین دلیل است که میزان ارزش معاملات در بورس روزانه برای کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار سهام اهمیت دارد.

در ادامه این مقاله از کاریزما همراه ما باشید تا با مفهوم ارزش معاملات در بورس بیشتر آشنا شوید.

تعریف ارزش معاملات در بورس

اگر بخواهیم به صورت ساده ارزش معاملات بورس را تعریف کنیم، مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده بر روی سهام است. به طور مثال، اگر بر روی سهام یک شرکت دو معامله به شرح زیر انجام شود، ارزش معاملات ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال می‌شود، ۱۰,۰۰۰ سهم به قیمت ۲,۰۰۰ ریال که ارزش معامله ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال می‌شود و معامله دوم، ۵,۰۰۰ سهم به قیمت ۲,۱۰۰ ریال که ارزش معامله ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال می‌شود. در نتیجه ارزش معاملات روزانه این سهم ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال است.

منظور از ارزش معاملات در بورس چیست؟

ارزش معاملات در بورس در اصل معیاری است به منظور تخمین حجم نقدینگی در بازار و یافتـن زمان مناسب سرمایه‌گذاری. به عبارتی، شما با اطلاع از ارزش ریالی کل داد و ستدهای انجام‌شده در روز، موفق به تخمین حجم نقدینگی همان روز می‌شوید که این مورد یکی از فاکتورهای حائز اهمیت در راستای یافتـن بهترین زمان سرمایه گذاری به شمار می‌رود.

منظور از ارزش معاملات کل در بورس مجموع تمامی سهام خرید و فروش شد‌ه در طی یک روز کاری بورس است. ارزش معاملات کل نشان‌دهنده میزان نقدینگی وارد شد‌ه به بورس است. ارزش معاملات کل از ضرب تعداد کل معاملات در حجم معاملات کل بدست می‌آید. معاملات روزانه در بازار بورس به سه صورت انجام می‌شود: معاملات بلوکی و خرد و عمده که هر یک شرایط خاصی دارند.

مطلب پیشنهادی: بورس و بازار سرمایه در نگاه کلی

مفهوم ارزش بازار

از مفاهیم دیگری که درک آن در کنار ارزش معاملاتی حائز اهمیت است، ارزش بازار است. چراکه با بررسی ارزش معاملاتی، شما دیدگاه کوتاه مدتی جهت انجام سرمایه‌گذاری به‌دست می آورید. از آنجایی که روند صعودی و یا نزولی بود‌ن سهام یک نماد معمولا نمی‌تواند برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، لذا نیاز به دیدگاه دیگری جهت تحلیل روند سهام یک نماد برای زمان طولانی‌تر در این جایگاه حس می‌شود.

در حالت کلی، معاملات به 2 صورت در بورس انجام می شود:

1- معاملات بلوکی

سفارشی که برای فروش یا خرید بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار، مانند سهام یک شرکت ثبت می‌گردد، معامله ی بلوکی نامید‌ه می‌شود.

در معاملات بلوکی، قواعد مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود. در ایران یک بازار مجزا برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شد‌ه است که به آن بازار بلوک گفتـه می‌شود. ساعت شروع و پایان و طول هر جلسه‌ی معاملاتی در بازار بلوک مانند بازار عادی است و به طور معمول، سرمایه‌گذاران حقوقی وارد این معاملات می‌شوند. معاملات بلوکی با عنوان سفارش‌های بلوکی هم شناختـه می‌شوند.

در معامـلات بلوکی سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام و حق تقدم قابل معامله بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم سفارش در بازار عادی و یا ارزش معامله‌ای آن معادل ۲۰ میلیارد باشد را در این بازار معامله کنند؛ البته به شرطی که این پیشنهاد مشمول نصاب‌های معامله عمده نباشد.

link مقاله پیشنهادی : تسویه معاملات در بورس و نکاتی که اغلب معامله‌گران نمی‌دانند!

برای مشاهده معاملات بلوکی باید به کجا مراجعه کرد؟

برای مشاهده باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کرد و در قسمت دیده‌بان این سایت، نمادهایی که در کنارشان عدد ۲ زد‌ه، به این معنی است که معامله بلوکی روی آنها صورت گرفتـه است.

2- معاملات خرد

اگر ارزش معاملات بلوکی را از ارزش معاملات کل کم کنیم، ارزش معاملات خرد بدست می‌آید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.