با کاریزما کارت، پولت طلاست!

فرصت‌ها ‌و تهدیدهای بازار گواهی زعفران – قسمت پنجاه و هشتم پادکست کاریزما

فرصت‌ها ‌و تهدیدهای بازار گواهی زعفران – قسمت پنجاه و هشتم پادکست کاریزما

پادکست ها

قسمت پنجاه و هشتم پادکست کاریزما – فرصت‌ها ‌و تهدیدهای بازار گواهی زعفران
مهمان: سرکار خانم حمیده صادقی، تحلیلگر بازارهای کالایی

 

قسمت پنجاه و هشتم پادکست کاریزما – فرصت‌ها ‌و تهدیدهای بازار گواهی زعفران

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه از قسمت های مهم پادکست میباشد:

فرصت‌ها ‌و تهدیدهای بازار گواهی زعفران

به نظر می‌رسد پاییز بازار سرمایه با تمام شدن پاییز رو به پایان است همان‌طور که شاهد بودیم شاخص کل از اواسط شهریور ماه مجددا ریزش جدیدی را شروع کرد، از اواسط فصل پاییز شدت افت شاخص بیشتر و ریسک‌های مختلف به سراغ بازار آمد.ریسک صنایع در بودجه، اخبار مذاکرات برجامی و غیره باعث شد که بازار به شدت آسیب‌پذیر شود. افت حدود 12 درصدی شاخص کل در پاییز روزهای تلخی را برای سهامداران رقم زد.با وجود فصل ناخوشایندی که برای بازار با شروع پاییز به وجود آمد اما پایان این فصل روند متفاوتی را برای بازار در برداشت. در هفته گذشته شاخص کل رشد 4.15 درصدی را به ثبت رساند.

این خاصیت بازارهای مالی است که همواره سهامدار را غافلگیر کند و این یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه است. در شرایط فعلی بر کسی پوشیده نیست که بازار در شرایط بسیار بدی قرار دارد و البته بسیاری از سهم‌ها در نقطه‌های خوبی قرار دارد.بررسی  وضعیت بازار در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که  شاخص کل روند نزولی شدیدی را داشت. ارزش معاملات به شدت در حال کاهش بود و حتی ارزش معاملات به 2 هزار میلیون تومانی هم رسید. در هفته گذشته حدود 99 درصد پول حقیقی که سال گذشته به بازار سرمایه وارد شده بود از آن خارج شد. از نظر رفتاری و متغییرهای معاملاتی بازار در بدترین شرایط قرار داشت. اما از نظر تحلیلی موضوع متفاوت بود. متغییرهای بنیادی نشان از ارزشمندی بیشتر صنایع داشت.

از نظر تکنیکال شاخص کل به محدوده حمایتی بسیار قوی رسید و به شدت در این محدوده در حال نوسان بود. اینکه محدوه یک میلیون 300 هزار واحد دوبار شکسته شد و دوباره پس گرفته شد نشان از حمایت قوی داشت. شیب رشد دلار نیمایی بیشتر از قبل شده و به کانال 24 هزار تومان نزدیک شده و دلار آزاد بالای 30 هزار تومان در حال معامله است بنابراین اگر کمی عقب نشسته باشیم متوجه می‌شویم تابلو معاملات بازار سرمایه در ناامید ترین حالت ممکن قرار دارد ولی تحلیل‌ها حرف‌ دیگری می‌زنند. به همین دلیل قبلا تاکید زیاد داشتیم بازار نیازمند یک استراتژی درست است و آن استراتژی نیازمند تحلیل مناسب، کنترل هیجان، داشتن حد سود و ضرر است.از هفته گذشته و به خصوص در اوایل این هفته ما شاهد بهتر شدن معاملات بودیم. ارزش معاملات روزانه رفته رفته افزایش پیدا کرد و تا جایی افزایش پیدا کرد که روز چهاشنبه به محدوده 3800 میلیون تومان رسید. ورود پول حقیقی در روز چهارشنبه بعد از 19 روز مثبت بود .

شاخص کل از نظر متغیرهای بنیادی در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و و از نظر تکنیکالی هم از محدوده حمایتی اول یعنی 1میلیون و 300هزار واحد فعلا روند برگشتی دارد ولی همچنان در کانال نزولی خود قرار داشته و تا زمانی که نتواند محدوده یک میلیون و 780 هزار واحد رو بشکند نمی‌توان از تغییر روند صحبت کرد. در نتیجه اولین عامل این است که این محدوده مقاومتی شکسته شود تا یک روند کوتاه‌مدت صعودی تشکیل شود. اما از نظر بلندمدت به نظر وضعیت بازار سرمایه و صنایع با ریسک‌های مختلف وجود دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.لایحه بودجه دولت به شدت انقباضی تدوین شده است و این مساله قطعا بر روی تمام بازارها اثرگذار است به نظر می‌رسد یک رشد کوتاه مدت بازار سرمایه با توجه به متغیرهای موجود بدهکاره که شاید محدوده‌های 1میلیون و 600هزار واحد در دسترس باشد ولی در میان‌مدت به نظر بازار فعلا نمی‌تواند وضعیت آن‌چنان خوبی داشته باشد.

تنوع سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران که دارای بازارهای مختلف برای سرمایه گذاری است باعث می‌شود که فرصت‌ها همیشه وجود داشته باشند ولی به سرعت عبور کنند. زعفران بعد از طلا جزو اولین کالاهای معروفی است که وارد بورس کالا شده و البته استقبال خوبی هم ازاین محصول شده است. بعد از ورود زعفران به بورس کالا شاهد راه‌اندازی معاملات آتی این محصول بودیم. زعفران در خرداد ماه سال 97 از 7 هزار تومان شروع به کار کرد تا به الان که گواهی آن در قیمت 36 هزار تومان در حال معامله است اما اگر آبان ماه امسال برای زعفران فرق داشت و رشد بالای 70 درصدی را به ثبت رساند و در معاملات آتی نزدیک به 150 درصد رشد داشته است.

از سال 97 زعفران در بورس کالا مورد معامله و قراردادهای آتی آن نیز تقریبا همزمان با تعطیل شدن آتی سکه این قراردادها روی کار آمدند.ابتدا حجم معاملات این بازار بسیار کم بود ولی کم کم افرادی که در بازار قراردادهای آتی سکه طلا فعالیت داشتند به سمت ابن بازار جذب شدند.

در این قسمت از پادکست کاریزما وضعیت بازار زعفران را با حمیده صادقی، کارشناس بازار مشتقه مورد بررسی قرار دادیم:

در این بررسی توجه به این مساله که در سال98 به دلیل مشکلات صاراتی قیمت‌ها در آتی روند کاهشی در پیش گرفت تی آتآو به علاوه در سال99 نیز به دلیل به دلیل برخی مشکلات این روند ادامه پیدا مکرد اما این مساله در سال 1400 کاملا متفاوت رقم خورد.باید دید چه آیتم‌هایی قیمت زعفران را در سال‌های اخیر تحت تاثیر خود قرار داده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.