جوانب دستمزد جنجالی ۱۴۰۱ – قسمت هفتاد و سوم پادکست کاریزما

جوانب دستمزد جنجالی ۱۴۰۱ – قسمت هفتاد و سوم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت هفتاد و سوم پادکست کاریزما:  جوانب دستمزد جنجالی ۱۴۰۱
مهمانان: فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار و نماینده کارگری
اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار
علی خوش طینت، کارشناس ارشد بازار سرمایه

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

 

بازار سرمایه روزهای آرامی را سپری می‌کند. کانال یک میلیون 500 هزار واحد که در حال حاضر محدوده آرامی برای سرمایه‌گذاران ساخته است به نظر روزهای آرامی را برای بازار رقم زده است. چرخش پول در بین صنایع باعث شده است فعلا اصلاح سختی که شاید بسیاری انتظار دارند در بازار ایجاد نشده است. هر چند افزایش قیمت‌ها در اقتصاد ایران همچنان به روند خود ادامه می‌دهد تا همچنان انتظارات تورمی بالا باشد. افزایش قیمت این بار به صنعت شیرینی و ماکارونی وارد شده تا شاید یکی از صنعت‌ها حساس اقتصاد ایران وارد دور جدید افزایش قیمت‌ها شود. در بازارهای دلار و سکه هم روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کنیم و فعلا قیمت‎ها در این بازارها کنترل شده است. بور‌س‎های جهانی هم در این هفته افت نسبتا سختی را تجربه کردندکه تحلیلگران عامل اصلی آن را افزایش نرخ بهره می‌دانند.

بازار در این هفته به سمت صنایع مختلفی رفته است. در اول هفته گروه ساختمانی مورد توجه قرار گرفت و مسیر رشدی را در پیش گرفت. شاید لیدر این گروه “ثامید” بوده که با شناسایی سود 30 تومانی از فروش پروژه‌هایش از اول هفته در صف خرید قفل شده است اما گروه‌های بیمه‌ای، سیمانی، سرمایه‌گذاری از جمله گروه‌هایی بودند که در این هفته مورد استقبال بازار قرار گرفتند. در روند خنثی بزرگان بازار که به دلیل محدوده مقاومتی شاخص است، این گروه خودرو بعد از یک استراحت دوباره از روز سه‌شنبه، با تقاضا همراه شد و توانست دوباره لیدری خود را ثابت کند. خزامیا ، خگستر و وساپا از جمله لیدرهای این گروه بودند. گروه غذایی هم با توجه به افزایش نرخ‌ها، در این هفته کاملا مورد توجه قرار گرفت. به نظر می‌رسد این افزایش قیمت بعد از ماه رمضان کاملا شدت بگیرد و این گروه حتما می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاران باشد همچنین در صنعت آرد شاهد رشد عجیب 5 برابری هستیم. آرد از کیلویی2500 تومان به 12 هزار تومان افزایش پیدا کرده است البته باید گفت فعلا این افزایش قیمت برای تولیدگنندگان ماکارونی، کلوچه، کیک و نشاسته است و همچنان آرد برای نان ثابت مانده است.

به هر حال این اتفاقات که صنعت به صنعت در حال پیش روی است تبعات ارز ترجیحی است که به صنایع داده شده است و دولت مجبور به حذف این ارز است اما بحث تورم فعلی دو بخش عمده دارد.یک بخش ساختار اقتصاد ایران که این تورم فعلا نهادینه شده و دلیل اصلیش هم به علت میل شدید دولت‌ها به هزینه‌های زیاد است اما بخش دوم که فعلا گریبان دولت فعلی را گرفته اصلاح همین ساختار است که دلیل این امر هم کسری بودجه زیاد دولت بوده. دولت قبل اصرار بر روی ارز ترجیحی داشت و این مساله شاید لطمه شدید به بدنه بی جان اقتصاد بود و حال دولت فعلی هم توانایی ادامه همان مسیر را ندارد اما موضوع که خیلی مهم است این که ارزترجیحی باقی مانده در اقتصاد به اقلام مهم جامعه برمی‌گردد و همین موضوع اوضاع را پیچیده کرده است. آرد اولین قلم از اقلام مهم سبدخانواره و قطعا تاثیر میگذارد بنابراین به نظر می‌رسد تورم امسال هم احتمالا به اصلی‌ترین سبد خانوار خواهد زد و یکی از سخت‌ترین مسائل دولت فعلی است که باید دید می‌تواند سربلند از آن بیرون آید یا خیر اما پیشنهادی که می‌توان در این مورد داد این است که به نظر خانوارها می‌تاونند با سرمایه‌گذاری درست حداقل به اندازه تورم در امسال دارایی خود را افزایش دهند. به هر حال همانطور که می‌بینیم بازار سرمایه این افزایش نرخ صنایع را کاملا مشاهده می‌کند و سریعا بر این مساله اثر می‌گذارد بنابراین این بازار شاید تنها بازاری باشد که بتواند تا حدی کاهش قدرت خرید را جبران کند.

بعد از اینکه وزارت صمت خبر از وضع عوارض صادراتی بر کلیه محصولات فولادی و معدنی صادر کرده بود، هفته گذشته مدیرکل دفتر صنایع معدنی این وزارت اصلاحیه جدول عوارض صادراتی را به دفتر مقررات صادرات و واردات ابلاغ کرد که طبق این اصلاحیه، عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی نظیر ورق گالوانیزه، ورق رنگی و مفتول‌های فولادی حذف شده است.خبر مهم دیگر این که طبق شنیده‌ها و وعده‌های داده شده، سهام خودروسازان تا 6 ماه آینده واگذار خواهد شد اما هنوز برنامه دقیقی از زمان این واگذاری منتشر نشده است.

برای سهامداران “پالایش یکم” و “دارایکم” هم یک خبر وجود دارد. سازمان بورس برای هم راستا کردن قیمت فعلی به ارزش ذاتی این صندوق‌ها سه راهکار ارائه کرده است. اولین مورد این است که اشخاص غیردولتی سهامدار می‌توانند در تصمیمات صندوق‌ها اعمال رای کنند. دوم اینکه پالایش یکم و دارا یکم می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند و سومین راهکار این است که یونیت واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده برای بازگردانی به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کند.

نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تائید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شد. بر این اساس و با افزایش نرخ آرد صنعتی قیمت محصولات شرکتهای غذایی افزایش خواهد یافت.خبر مهم دیگر این که بختیار علم‌بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده اعلام کرد؛ قیمت تمام مواداولیه افزایش پیدا کرده و حقوق کارکنان بیش از ۵۰درصد بالا رفته، در نتیجه از همین اکنون واحدهای تولیدی در حال زیان هستند. بنابراین درخواست افزایش 50 درصدی قیمت محصولات شوینده را ارائه کردند که هنوز خبری مبنی بر تایید یا عدم تایید آن منتشر نشده است.

حداقل دستمزد کارگران در سال جاری به ۵۷.۴ درصد افزایش یافته است. پایه دستمزد به ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال رسید یعنی حداقل دستمزد از ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.با این حساب افزایش حداقل دستمزد از زمان اعلام تاکنون حواشی بسیاری را به راه انداخته است، از اعلام نگرانی کارفرمایان از افزایش قابل توجهی که ممکن است منجر به ریزش نیروی کار شود و از اعتراض طرف‌های کارگری چنین رقمی با توجه به تورم لجام‌گسیخته‌ای که همچنان نیز در حال تازیدن است، کفاف یک زندگی حداقلی را برای کارگران نمی‌دهد.از سوی دیگر بیم آن وجود دارد که افزایش دستمزد با بالا بردن هزینه‌ شرکت‌ها بر شرکت‌های بورسی فعال در بازار سرمایه نیز اثرگذاری منفی داشته باشد؛ به همین منظور در این قسمت از پادکست با رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار و نماینده کارگری، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار و یک تن از کارشناسان ارشد بازار سرمایه گفت‌وگویی داشتیم و زوایای پنهان افزایش حقوق و دستمزد را در سال جاری مورد بررسی قرار دادیم:

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.