خرید آنلاین بیمه موتور سیکلت از کاریزما بیمه

دریافت گواهینامه موتور یک روزه + مدارک و شرایط آن

دریافت گواهینامه موتور یک روزه + مدارک و شرایط آن

دریافت گواهینامه موتور سیکلت
بیمه

دریافت گواهینامه موتور یک روزه به چه صورت است؟ شرایط گرفتن گواهینامه موتور در 16 سالگی به چه صورت است؟ همانطور که می‌دانید دریافت گواهینامه موتور نه تنها یک الزام قانونی است بلکه به منظور افزایش ایمنی و کاهش خطرات احتمالی در نظر گرفته شده‌است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌ طور کامل به شرایط دریافت گواهینامه موتور خواهیم پرداخت و توصیه خواهیم کرد که پیش از گرفتن گواهینامه موتور اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت کنید.

اهمیت دریافت گواهینامه موتور چیست؟

در ابتدا برای استفاده از هر وسیله‌ای، یادگیری و نحوه استفاده از آن اهمیت دارد. قطعا موتورسیکلت و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اولین قدم برای استفاده از موتورسیکلت دریافت گواهینامه موتور است. براساس قانون، جریمه رانندگی بدون گواهینامه موتور و خودرو با یکدیگر تفاوتی ندارد و این مجازات شامل حبس تعزیری، جریمه نقدی یک میلیون تومانی و منع رانندگی با موتورسیکلت تا چند سال است سپس موتورسیکلت به پارکینگ پلیس منتقل خواهد شد. به این نکته توجه کنید رانندگی با تمامی وسایل نقلیه از جمله راندن موتوربرقی نیز نیازمند دریافت گواهینامه است.

در بررسی پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، بیش از شش میلیون و پانصد هزار موتورسوار در کشور ما، گواهینامه ندارند. به عبارتی 2 درصد رانندگان مقصر در تصادفات گواهینامه ندارند و در میان این 2 درصد، موتورسواران بدون گواهینامه سهمی 70 درصدی را در اختیار دارند و در مواجهه با پلیس مدرکی ارائه نمی‌دهند. به همین علت از تیرماه سال 1401 در یک طرح آزمایشی، شرایط دریافت گواهینامه موتور یک روزه اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد. در نیمه دوم سال 1402، ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه، در تمامی شهرهای ایران اجرایی شد. طبق آمار به دست‌آمده تا بهمن 1402، بیش از 110 هزار نفر در سایت ثبت نام گواهینامه موتور طرح آسان، شرکت کردند.

مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت 

شرایط جدید دریـافت گواهینامه موتور سیکلت به صورت زیر است:

  1. فرد یا والدین وی، باید موتورسیکلت به نام‌اشان باشد.
  2. سن فرد باید بالای 18 سال باشد.
  3. او باید معاینات مربوط به سلامت چشم، گروه خونی و غیره را انجام دهد.
  4. فرد باید در آزمون آئین‌نامه و تئوری گواهینامه قبول شود.
  5. علاوه بر آزمون تئوری، فرد باید در آزمول عملی با موتور سیکلت 200 سی‌سی نیز نمره بالا کسب کند.
  6. پس از قبولی در آزمون‌های بالا، فرد باید اقدام به امضای فرم تعهدنامه و منشور قانونی در خصوص قوانین رانندگی موتورسیکلت کند.

به این نکته توجه کنید که پس از دریافت گواهینامه موتور، می‌توان به راحتی اقدام به تمدید گواهینامه پس از اتمام اعتبار آن کرد. همچنین شرایط دریافت گـواهینامه موتور در انواع 250 و زیر 250 سی‌سی کمی تفاوت دارد.

سایت ایرانیان موتور برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت

دریافت گواهینامه موتور سیکلت یک روزه 

برای ثبت نام اینترنتی گواهینامه موتور یک روزه، باید مراحل زیر را دنبال کرد:

  1. مراجعه به سایت ایرانیان موتور به آدرس iranianmotorco.ir
  2. پر کردن فرم پس از ثبت‌نام و عضویت
  3. ورود به سامانه با نام کاربری و کد امنیتی
  4. احراز هویت با “ثبت کد تایید” از طریق پیامک
  5. ثبت اطلاعات کد VIN، سه رقم پلاک و پنج رقم پلاک
  6. کلیک بر روی دکمه “شروع فرایند اخذ گواهینامه موتور”
  7. در نهایت کلیک بر روی دکمه” ثبت درخواست بررسی وسیله نقلیه”
  8. انتخاب شهر و آموزشگاه مورد نظر
  9. انتخاب موتور سیکلت و زمان و ساعت مدنظر و پرداخت هزینه

در پایان می‌توان با استعلام گواهینامه، از زمان دریافت آن مطلع شد.

link مقاله پیشنهادی : بیمه چیست به زبان ساده + اصطلاحات بیمه ای

ضرورت خرید بیمه شخص ثالث برای موتور سواران

همانطور که گفته شد نحوه دریافت گواهینامه موتور به این صورت است که موتورسیکلت، به نام فرد متقاضی یا والدین وی ثبت‌شده باشد. ضرورت این موضوع به این منظور است که از مالکیت قانونی اطمینان حاصل شود و تخلفات مربوط به موتور سیکلت کاهش پیدا کند. بنابراین، متقاضیان باید پیش از اقدام به دریافت گواهینامه موتور، از ثبت مالکیت موتورسیکلت خود اطمینان حاصل کنند.

همانطور که در مقاله “بیمه موتور سیکلت چیست؟” گفته شد؛ وجود بیمه شخص ثالث برای دارندگان موتورسیکلت ضروری است و در صورت نداشتن آن، فرد جریمه می‌شود.

در کنار ضرورت و الزام بیمه شخص ثالث، مزیت‌ها و حمایت‌های مالی آن از بروز مشکلات جدی، بر کسی پوشیده‌ نیست. توصیه می‌شود که افراد جهت افزایش امنیت و حفاظت از جان و مال خویش، اقدام به خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت کنند. بیمه شخص ثالث، یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای است که خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث را در صورت بروز حوادث رانندگی جبران می‌کند.

خرید انواع بیمه موتورسیکلت از کاریزمابیمه

برای خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت از کاریزمابیمه، روی دکمه زیر کلیک کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن موتورسیکلت خود را بیمه کنید.

خرید آنلاین بیمه موتور سیکلت

مدارک لازم برای گواهینامه موتور یک روزه

برای ثبت‌نام گواهینامه موتور یک روزه فرد به مدارک زیر نیاز دارد:

  • اصل و کپی شناسنامه برای احراز هویت و اثبات سن متقاضی
  • اصل و کپی کارت ملی برای تایید هویت وی
  • 12 قطعه عکس پرسنلی ۳ در ۴ با زمینه سفید
  • کارت پایان خدمت یا معافیت به منظور تأیید وضعیت سربازی متقاضی
  • گواهی معاینه پزشکی جهت تأیید سلامت جسمانی و روانی فرد
  • گواهی عدم سوپیشینه (الزامی نیست)
  • آدرس و کد پستی معتبر محل سکونت
  • مدارک مربوط به موتور سیکلت با پلاک ثبت‌شده متعلق به فرد یا والدین او

داشتن این مدارک از قبل، فرآیند ثبت‌نام و دریافت گواهینامه را به‌طور چشم‌گیری سریع‌تر می‌کند.

هزینه گواهینامه موتور سیکلت یک روزه

هزینه ثبت نام گواهینامه موتور بدون آزمون

برای نوبت دهی گواهینامه موتور در یک روز باید هزینه آن را پرداخت کرد. در صورت پرداخت نکردن هزینه نمی‌توان از این خدمت استفاده کرد. هزینه دریافت گواهینامه موتور نسبت به گذشته 60 درصد کاهش پیدا کرده است. براساس بررسی‌های انجام‌شده هزینه دریافت گواهینامه یک‌روزه از 325 هزار تومان در سال 1402 به حدود 800 هزار تومان در سال 1403 رسیده‌است.

نکته جالب توجه این است که هزینه دریافت گواهینامه موتور قبل از طرح یک روزه، مبلغی حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان است. در طرح ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه علاوه بر کمتر شدن مراحل آزمون، هزینه‌های آن نیز کاهش یافته‌است. تمامی مراحل دریافت گواهینامه موتور مانند معاینات پزشکی، آزمایش خون و آزمون‌های تئوری و عملی تنها در یک روز انجام می‌شود.

شرایط گرفتن گواهینامه موتور در 16 سالگی

یکی از سوالات متداول در میان نوجوانان و خانواده‌های ایرانی این است که “آیا افراد 16 ساله می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند؟” در حال حاضر، از اصلی‌ترین شرایط دریافت گواهینامه موتور، حداقل سن 18 سال برای متقاضی است. به عبارتی افراد زیر 18 سال، از جمله افراد 16 ساله، نمی‌توانند به صورت قانونی، اقدام به دریافت گواهینامه موتور کنند.

طبیعتا این محدودیت سنی به علت افزایش ایمنی در شهر و جاده‌ها است و اطمینان از اینکه رانندگان موتورسیکلت مهارت و تجربه کافی را هنگام راندن موتور دارند. نوجوانان 16 ساله باید تا سن قانونی 18 سال، صبر کنند و سپس اقدام به اخذ گواهینامه کنند و تا آن زمان، می‌توانند با استفاده از دوچرخه و موتورهای برقی کوچک، مهارت‌های خود را افزایش دهند.

شرایط دریافـت گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان

در حال حاضر، هیچ بانوی ایرانی حق دریافت گواهینامه موتور سیکلت را ندارد. این در حالی است که تلاش‌ها و شکایت‌هایی در دیوان عدالت مطرح شد که پلیس را ملزم به صدور گواهینامه برای زنان می‌کرد؛ اما این حکم به تایید نهایی نرسید. نیروی انتظامی به عنوان مرجع اصلی صدور گواهینامه، مجاز به صدور گواهینامه برای بانوان نیست و این موضوع در حال پیگیری است.

سخن پایانی 

دریافت گواهینامه موتور ، صرفا یک الزام قانونی نیست بلکه نمایانگر تعهد فرد به رعایت اصول ایمنی و قانونمندی اوست. این فرآیند با گذراندن مراحل مختلف آموزشی و آزمون‌ها، به متقاضیان این اطمینان را می‌دهد که توانایی لازم برای کنترل و هدایت موتورسیکلت در شرایط مختلف را کسب کنند. با داشتن گواهینامه موتورسیکلت، رانندگان می‌توانند با آرامش و اطمینان بیشتری از مسیرهای جاده‌ای عبور کنند، از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند و نقش موثری در کاهش حوادث و افزایش ایمنی در جامعه ایفا کنند. نحوه دریافت گواهینامه موتور تنها در یک روز انجام می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت “ایرانیان موتور” در سریع‌ترین زمان اقدام به دریافت گواهینامه موتور کنند.

سوالات متداول

در حال حاضر هیچ خبری مبنی بر دریافت گواهینامه موتور برای بانوان تضویب نشده است ولی این خبر در حال پیگیری می‌باشد.

در حال حاضر بیش از شش میلیون و پانصد هزار موتورسوار در کشور ما، گواهینامه ندارند. به همین علت قانون دریافت گواهینامه موتور یک روزه تصویب شده است.

سایت دریافت گواهینامه موتور سیکلت ایرانیان موتور است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 دیدگاه برای این مطلب

  1. حسین آذر 18 مهر 1403 1 پاسخ

    باسلام..اگر پلاک موتور به نام همسر بنده باشه،میتونم از این طرح استفاده کنم?

    18 مهر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی مدیر 25 مهر 1403

      سلام دوست عزیز
      برای دریافت گواهینامه یک روزه، موتور سیکلت باید به نام شما یا پدر یا مادرتون باشد.

      25 مهر 1403
  2. امیر بابک 12 مهر 1403 1 پاسخ

    سوال: افرادیکه موتورسیکلت را بصورت اقساط بلند مدت خریداری میکنند و موتور به نامشان نیست، چطورس امکان دریافت گواهینامه را دارند؟

    12 مهر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی مدیر 15 مهر 1403

      سلام دوست عزیز
      از اصلی‌ترین شرایط دریافت گواهینامه یک روزه این است که شما یا والدین شما، باید موتورسیکلت به نام‌ شما باشد.

      15 مهر 1403
  3. مهیار 11 مهر 1403

    بنده احترام گزاشتم و رفتم آموزشگاه برای دریافت گواهی نامه اول ک متصدی آموزشگاه گفت ک اون یک روزه ها الکیه بعد واریز یک میلیون و پانصدوپنجاه و خورده پول های مابقی ک هی میگن تبصره خورده و باید نقد پرداخت کنی حالا جالبش پرداخت نقدیه…در کل موتور خاموش بشه و یا پا یکم بخوره ب مانع بازم دویست هزارتومن پرداخت نقدی داری…حالا این پول گرفتن های الکی رو فاکتور بگیریم می‌رسیم ب رفتار و اخلاق زشت و زننده افسر مورد نظر ک همون باعث استرس و درهم ریختگی دریافت کننده رو ایجاد میکنه …واقعا که خیلی برخورد و پول گرفتن در این مورد نامتعارف میباشد.

    11 مهر 1403
  4. امیرعلی آراسته 10 مهر 1403 1 پاسخ

    آیا برای گواهینامه موتور نیازی به کارت پایان خدمت یا معافیت است

    10 مهر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی مدیر 11 مهر 1403

      سلام دوست عزیز وقتت بخیر
      از سال ۹۷ با اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی برای پسران داشتن کارت پایان خدمت و یا گواهی معافیت موقت سربازی حذف شد.

      11 مهر 1403
  5. غفار 9 مهر 1403 1 پاسخ

    آیا اتباع هم می‌تونه در این طرح یکروزه گواهینامه موتور سیکلت شرکت کنند؟

    9 مهر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی مدیر 10 مهر 1403

      سلام غفار عزیز
      طبق قوانین و مقررات جاری در ایران، اتباع خارجی نیز می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند اما برای شرکت در طرح یک روزه دریافت گواهینامه موتور سیکلت نیاز به مدارک و شرایط خاصی شامل داشتن کارت اقامت قانونی، پاسپورت و دیگر اسناد شناسایی معتبر است.

      10 مهر 1403

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.