کریپتو چیست؟ راهنمای مبتدیان برای آشنایی با بازار کریپتو

کریپتو چیست؟ راهنمای مبتدیان برای آشنایی با بازار کریپتو

بازار کریپتو
ارزهای دیجیتال

کریپتو چیست؟ هر کسی تعریف خاصی از کریپتو دارد، زیرا کریپتو در عین جوانی، وسعتی به اندازه اقیانوس‌ها دارد و روز به روز بر محبوبیت و کاربردهای آن افزوده می‌شود. اما اگر بخواهیم رسمی حرف بزنیم، کریپتو طبق تعریف اینوستوپدیای کبیر: “یک ارز دیجیتال یا مجازی است که به دلیل استفاده از پروتکل‌های رمزنگاری، امکان جعل و تقلب در آن وجود ندارد.”

بازار کریپتو به تازگی در ایران به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد تبدیل شده است. این بازار جذابیت زیادی دارد و می‌تواند سودآوری بالایی برای معامله‌گران به ارمغان بیاورد؛ اما ورود بدون شناخت و آموزش کافی به این حوزه توصیه نمی‌شود!

بر همین اساس، در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به معرفی بازار کریپتوکارنسی و بررسی تمام نکات مربوط به آن می‌پردازیم. اگر می‌خواهید با این بازار جذاب آشنا شوید، دقایقی از خواندن این مطلب لذت ببرید.

بازار کریپتو چیست؟ تعریف کریپتو به زبان ساده

لغت کریپتو (Crypto) در زبان فارسی به معنی «رمزنگاری» است و کارنسی (Currency) یعنی «ارز»؛ بنابراین کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یعنی ارزی که رمزنگاری شده است و همانطور که اشاره‌ی مختصری شد، رمزنگاری برای جلوگیری از تقلب و جعل انجام می‌شود.

به زبان ساده، کریپتو یک بستر پرداخت دیجیتال است که ما را از دست جابه‌جایی پول نقد خلاص کرده و فقط به‌صورت دیجیتال عرضه می‌شود. در یک کلام، کریپتو را می‌توانیم پول دیجیتال بنامیم؛ درست مانند استفاده از کارت‌های بانکی، منتها کریپتو یه مرحله جلوتر است و چیزی به صورت فیزیکی جابه‌جا نمی‌شود.

در دنیای رمزارزها یا همان کریپتو، تمام تراکنش‌ها یا بهتر است بگوییم تمام اتفاقات در یک دفتر بزرگ مجازی ثبت می‌شوند. فرض کنید یک دفتر با بی‌نهایت صفحه داریم که می‌توانیم همه‌چیز را در آن بنویسیم.‌ در دنیای کریپتو با استفاده از فناوری بلاک چین می‌توانیم چنین دفتری داشته باشیم.

از آنجایی که در کریپتو از رمزنگاری‌های پیشرفته (Cryptography) استفاده می‌شود، جعل و تقلب در این بازار تقریباً غیرممکن است. ویژگی دیگر کریپتو این است که تحت اختیار هیچ دولت و بانکی نیست و این حوزه از دخالت و دستکاری کاملاً در امان است.

link مقاله پیشنهادی : ارز دیجیتال چیست و چرا باید بخریم؟!

بسیاری از رمزارزها روی شبکه‌های غیرمتمرکز و با تکیه بر فناوری بلاکچین فعال هستند. برای درک بهتر این مفهوم، به این مثال توجه کنید.

مثالی برای درک بهتر بازار کریپتو

ریال ایران یک ارز متمرکز است؛ به این معنی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اختیار کامل چاپ و توزیع ریال در بازار را در اختیار دارد. اما بیشتر رمزارزها غیرمتمرکز هستند، یعنی هیچ حکومت، سازمان، شخص، نهاد یا گروهی مالک آن‌ها نیست و کسی نمی‌تواند دخالتی در روند پیشرفت رمزارزها داشته باشد.

بیت‌کوین اولین رمزارزی بود که بر بستر بلاک‌چین به دنیا معرفی شد. امروزه هزاران رمزارز داریم که هر کدام خصوصیات و کاربرد خاص خود را دارند.

ارزهای رمزنگاری‌شده به دو شکل توکن (Token) و کوین (Coin) عرضه می‌شوند. رمزارزها را یا باید استخراج (Mine) کرد یا از طریق صرافی‌های کریپتو اقدام به خرید کنیم. پس از خرید، دارایی کریپتو را باید به کیف پول (Wallet) دیجیتال خود منتقل کنیم.

هر کیف پول یک کلید خصوصی (Private Key) دارد که با استفاده از این کلید می‌توانیم به دارایی‌های کیف پول دسترسی داشته باشیم.

در ادامه‌ی مطلب تمام این اصطلاحات و مفاهیم را توضیح خواهیم داد.

کریپتو یا ارز دیجیتال چگونه به وجود می‌آید؟

بعد از اینکه متوجه شدیم کریپتو چیست، سراغ سوال بعدی می‌رویم. چگونگی به‌وجود آمدن کریپتو دو مفهوم را در ذهن تداعی می‌کند؛ اول اینکه تاریخچۀ پیدایش کریپتو چیست؟ و دوم اینکه رمزارزها چگونه تولید می‌شوند؟ خیلی کوتاه هر دو مورد را توضیح خواهیم داد.

مختصری با تاریخچۀ بازار کریپتو

تاریخچه کریپتوکارنسی به سال ۱۹۹۸ بازمی‌گردد، زمانی که که دانشمند کامپیوتر آمریکایی به نام دیوید چاوم (David Chaum) مقاله‌ای تحت عنوان «نقدینگی الکترونیکی غیرقابل رهگیری» منتشر کرد. این مقاله پایه و اساس فناوری بلاکچین را بنا کرد. همچنین مفهومی جدید از پول را معرفی کرد که غیرمتمرکز و ایمن بود.

در سال ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو، اولین کریپتوکارنسی به‌نام بیت‌کوین را معرفی کرد. بیت‌کوین روی فناوری بلاک‌چین اجرا می‌شد و به سرعت محبوبیت پیدا کرد.

در سال‌های بعد، کریپتوکارنسی‌های دیگری از جمله اتریوم، ریپل و لایت‌کوین نیز در بازار کریپتو ایجاد شدند و ویژگی‌های جدیدی از جمله قراردادهای هوشمند، قابلیت برنامه‌نویسی و مقیاس‌پذیری را به فناوری بلاک‌چین اضافه کردند.

تاریخچه بازار کریپتو

اما …

رمزارزها چگونه تولید می‌شوند؟

ماینینگ (Mining) اصطلاحی است که برای توصیف فرآیند ایجاد رمزارزها استفاده می‌شود. تراکنش‌های کریپتو باید اعتبارسنجی شوند و ماینینگ اعتبارسنجی را انجام می‌دهد و یک رمزارز جدید ساخته می‌شود.

ماینینگ نیاز به سخت‌افزار، نرم‌افزار و دانش تخصصی دارد. سخت‌افزار‌ها که ماینر نام دارند، پس از طی فرآیند‌های مشخصی، رمزارزهای جدید را تولید و به شبکه بلاکچین یا همان دفتر کل ثبت اتفاقات اضافه می‌کنند. در انتهای این مطلب بیشتر در مورد ماینینگ توضیح خواهیم داد.

ارزهای دیجیتال در برابر ارزهای سنتی

مقایسه‌ی کریپتو با پول‌های سنتی یا همان اسکناس‌ها و کارت‌های بانکی که هر روز در دست داریم، خود مطلب جداگانه‌ای می‌طلبد.

پول رایج سنتی توسط دولت‌ها به شکل اسکناس و سکه چاپ و ضرب می‌شود و شما چالش نگهداری و حمل و نقل پول را همواره با خود دارید. دولت همواره پشتوانۀ پول سنتی است، در حالی که دولت‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی بر بازار کریپتو مسلط نیستند.

نگهداری پول تنها در بانک‌ها یا به‌صورت دارایی‌ها ارزشمند مانند طلا ممکن است که البته چالش امنیت همواره در هر حالتی وجود دارد. بانک‌ها به شما تضمین می‌دهند که سرمایۀ شما همیشه محفوظ است و از بین نمی‌رود.

دارایی‌های کریپتو در کیف پول‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ذخیره می‌شوند، اما هیچ بانکی تضمین نمی‌دهد که دارایی شما همواره محفوظ خواهد بود و از بین نخواهد رفت!

شاید تا اینجا کمی تردید داشته باشید که بالاخره کریپتو قابل اعتماد است یا خیر. بهتر است بازار کریپتو را کامل‌تر بررسی کنیم تا بتوانیم جمع‌بندی مناسبی داشته باشیم.

مقایسه‌ی ارزهای دیجیتال و پول سنتی

انواع کاربردهای کریپتو چیست؟

بازار کریپتو امروز دیگر فقط بیت‌کوین و اتریوم نیست، بلکه هزاران رمزارز داریم که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده‌اند. بنابراین اگر بخواهیم در این بازار بمانیم، باید بدانیم رمزارزها چه کاربردهایی دارند.

برای مثال، بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت است، و [بلاکچین] اتریوم (ETH) در توسعه پروژه‌های کریپتویی کمک زیادی به توسعه‌دهنده‌ها می‌کند.

خلاصه‌ی کلام اینکه باید ابتدا هدف خودمان را از حضور در بازار کریپتو مشخص کنیم، سپس با شناخت انواع کریپتوکارنسی، رمزارز متناسب با هدف‌مان را انتخاب کنیم.

و اما انواع کریپتوکارنسی عبارت‌اند از:

  • کاربرد خاص: توسعه‌ی پروژه‌ها بر بستر بلاکچین (مثال: اتریوم و ریپل)
  • تراکنش: استفاده به‌عنوان روش پرداخت (مثال: بیت‌کوین)
  • حاکمیتی: نشان دادن حق رای یا سایر حقوق در یک شبکه بلاکچین (مثال: یونی‌سوآپ)
  • پلتفرم: پشتیبانی از اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین (مثال: سولانا)
  • اوراق بهادار: نشان‌دهنده‌ی مالکیت شما بر اوراق بهادار توکنایزشده (مثال: صندوق کهربا کاریزما در صرافی مزدکس)

اگر به این زمینه علاقه دارید و می‌خواهید در مورد توکن‌ها و توکنایز بیشتر بدانید، مقاله‌ی زیر پاسخ تمام سوالات شما را خواهد داد:

link مقاله پیشنهادی : توکن چیست؟ آشنایی با انواع توکن‌‌‌ها و توکنایز

توجه داشته باشید که ممکن است در وب‌سایت‌ها و منابع دیگر، دسته‌بندی‌های دیگری را مشاهده کنید. هیچ وحی منزلی در این زمینه وجود ندارد و هر شخص می‌تواند بر اساس تحلیل خودش، دسته‌بندی جدیدی ارائه دهد.

مزایای کریپتو چیست؟

اگر دنبال سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو هستید، این بخش را با دقت بیشتری بخوانید. در واقع در این بخش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که دلیل حضور صدها میلیون نفر در بازار کریپتو چیست؟

احتمالاً می‌دانید که بازار کریپتو صرفاً سرمایه‌گذاری نیست! به بیان بهتر، قرار نیست مانند طلا، بیتکوین بخریم و آن را نگه داریم تا سود بدهد. بلکه همزمان با سرمایه‌گذاری می‌توانیم در این بازار به معامله‌ (خرید و فروش) ارزهای دیجیتال نیز بپردازیم.

بیایید برخی از مهم‌ترین مزایای این بازار را بررسی کنیم:

  • نیاز به حداقل سرمایه

سرمایه‌گذاری در بسیاری از بازارهای مالی مستلزم داشتن سرمایه بالایی است. بهترین مثال هم بازار مسکن و خودرو و طلا است که حتی در دوران رکود هم نیاز به چند صد میلیون سرمایه داریم! اما برای شروع در کریپتو، به سرمایۀ زیادی نیاز ندارید.

در واقع، اصلاً به سرمایه نیاز ندارید چراکه می‌توانید با سرمایه‌ای بسیار اندک، حتی 50 هزار تومان، وارد این بازار شوید، به کسب تجربه بپردازید و رفته رفته سرمایۀ خود را از طریق راه‌هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، افزایش دهید.

  • پتانسیل سودآوری بالا

بازار کریپتو بسیار جوان است. در مقایسه با بازاری مانند فارکس که عمری بالای 100 سال دارید، کریپتو یک کودک 10 ساله است!

بنابراین فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری و ترید در این بازار وجود دارد. حجم معاملات و تغییرات قیمت در این بازار بالاست و برای معامله‌گرهای حرفه‌ای، این بازار بهشت است!

  • دسترسی جهانی به بازار کریپتو

معامله ارز دیجیتال محدود به یک کشور یا منطقه خاص نیست و در هر نقطه از جهان که باشید، می‌توانید از طریق آن درآمد کسب کنید.

این موضوع برای ما ایرانی‌ها یک مزیت عالی به حساب می‌آید! متاسفانه به دلیل تحریم‌، کاربران ایرانی در بسیاری از کارگزاری‌ها و شرکت‌های مالی مطرح بین‌المللی اجازه فعالیت ندارند.

  • معاملات بدون محدودیت زمانی

بازار ارز دیجیتال یک بازار 24 ساعته است و معامله‌گران می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز به معامله بپردازند. این بازار هیچوقت تعطیل نمی‌شود.

  • غیرمتمرکز بودن بازار کریپتو

اغلب ارزهای دیجیتال به‌صورت غیرمتمرکز و بدون وابستگی به سیستم بانکی مرکزی و دولت‌ها مدیریت می‌شوند. این موضوع باعث می‌شوند که معامله‌گران این بازار بتوانند دارایی خود را بدون دخالت بانک و دولت و با حذف واسطه‌ها مدیریت کنند.

  • امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی

با توجه به استفاده رمزارزها از فناوری بلاکچین، تراکنش‌های این بازار بسیار امن هستند و همواره برای ایمن نگه داشتن کریپتو تلاش بسیاری انجام می‌شود. سیستم بلاکچین به‌گونه‌ای عمل می‌کند که یک تراکنش پس از ثبت، غیرقابل ویرایش می‌شود و نمی‌توان در اطلاعات گذشته دست برد و آن‌ها را تغییر داد.

در کنار این مزایا، می‌توانیم به ده‌ها مورد دیگر از جمله ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری نیز اشاره کنیم.

چند مورد از مزایا و معایب بازار کریپتو

روش‌های ورود به بازار کریپتو چیست؟

در تمام بازارهای مالی در سرتاسر دنیا، برای ورود و فعالیت در یک بازار، باید به واسطۀ مربوطه مراجعه کنیم. کارگزاری‌ها یا همان بروکرها معمولاً نقش این واسطه را ایفا می‌کنند. در بازار کریپتو، صرافی‌ها این وظیفه را برعهده دارند.

شما با مراجعه به صرافی‌های کریپتو، اولین قدم را برای شروع فعالیت در این بازار برمی‌دارید. یک صرافی معتبر را انتخاب کنید. در انتخاب صرافی کریپتو به این موارد دقت کنید:

  • صرافی حتماً کاربران ایرانی را بپذیرد (بهتر است در صرافی‌های ایرانی ثبت‌نام کنید).
  • صرافی اعتبار و سابقۀ کافی را داشته باشد.
  • طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال در صرافی ارائه شوند.

از میان محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا می‌توان به بایننس، بای‌بیت، کوکوین و در ایران به نوبیتکس، ولکس، بیت‌پین و مزدکس اشاره کرد.

حساب کریپتو چیست؟ نحوه خرید ارزهای دیجیتال

بعد از ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال، حساب کریپتویی شما ایجاد شده است. حال نوبت به خرید می‌رسد. از آنجایی که کاربران ایرانی در بیشتر صرافی‌های بین‌المللی اجازه‌ی فعالیت ندارند، بهتر است برای جلوگیری از هرگونه مشکل، در صرافی‌های ایرانی اقدام به خرید رمزارزها کنید.

به‌طور کلی روال خرید در صرافی‌های ایرانی به این صورت است:

  1. ابتدا باید کیف پول ریالی خود را شارژ کنید.
  2. در گام بعدی دو کار می‌توانید انجام دهید:
    • اولین کار این است که وارد بازار رمزارز/ریال صرافی شوید و رمزارز مد نظر خود را بر پایه ریال خریداری کنید. برای مثال 50 میلیون ریال بدهید و معادل آن اتریوم دریافت کنید.
    • راه دیگر این است که ابتدا ریال به تتر تبدیل کنید و رمزارز مد نظر خود را بر پایۀ تتر خریداری کنید. در بیشتر صرافی‌ها و پلتفرم‌ها قیمت رمزارزها بر اساس تتر نشان داده می‌شود. همچنین با تبدیل سرمایۀ خود به تتر می‌توانید ارزش سرمایۀ خود را در برابر تورم و بالا رفتن قیمت دلار حفظ کنید.
  3. بعد از تبدیل ریال یا تتر به رمزارز مد نظر، دارایی کریپتویی شما در کیف پول صرافی ذخیره می‌شود و شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به این دارایی دسترسی داشته باشید.
  4. مرحله آخر و البته دلخواه این است که دارایی خود را از صرافی به یک کیف پول منتقل کنید تا کاملاً محفوظ بماند.

خوشبختانه صرافی‌های ایرانی تمام زیرساخت‌های لازم برای خرید، تبدیل و جابه‌جایی ارزهای دیجیتال را فرآهم کرده‌‌‌اند و چالشی از این بابت نخواهید داشت.

شروع فعالیت در بازار کریپتو

اصطلاحات در بازار کریپتو

به بخش جذاب ماجرا رسیدیم … در طول مقاله بارها از اصطلاحات تخصصی بازار کریپتو استفاده کردیم. در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین اصطلاحات را با هم مرور کنیم. پیش از ورود به هر بازاری باید با اصطلاحات رایج آن آشنا شویم تا درک عمیق‌تری از جزئیات آن داشته باشیم.

برخی از رایج‌ترین اصطلاحات بازار کریپتو عبارتند از:

  • بیت‌کوین (Bitcoin)

بیت‌کوین اولین و مهمترین ارز دیجیتالی است که بر پایۀ فناوری بلاک‌چین در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی کماکان ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. بیتکوین راهبر بازار کریپتو است و سایر ارزها همواره تحت تاثیر آن هستند.

  • توکن (Token)

به هر واحد ارزهای دیجیتال، توکن گفته می‌شود. توکن‌ها کاربردهای مختلفی دارند که در بخش‌های قبلی در خصوص انواع کاربردهای کریپتو صحبت کرده‌ایم.

  • آلتکوین (Altcoins)

به هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین، آلتکوین گفتـه می‌شود. هزاران آلتکوین داریم که برخی از آن‌ها مانند اتریوم، ریپل و لایت‌کوین محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

  • صرافی

صرافی کریپتوکارنسی پلتفرمی است که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را فرآهم می‌کند. صرافی‌ها می‌توانند به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز فعالیت داشته باشند.

  • کیف پول (Wallet)

کیـف پو‌‌ل‌های ارز دیجیتال به دو دسته کلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های کوچکی هستند که کلیدهای خصوصی شما را در یک محیط ایمن ذخیره می‌کنند. این کیف پول‌ها به اینترنت متصل نمی‌شوند و به همین دلیل، از امنیت بالایی برخوردار هستند. برخی از معروف‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری عبارتند از:

  • Ledger
  • Trezor

کیف پول‌های نرم‌افزاری اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را در کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند خود نصب کنید. این کیف پول‌ها به اینترنت متصل می‌شوند و به همین دلیل، امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند. برخی از معروف‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری عبارتند از:

  • Exodus
  • MetaMask
  • Trust Wallet

کیف پول‌های بازار کریپتو دو کلید خصوصی و عمومی دارند که برای دسترسی به دارایی‌های دیجیتال ضروری هستند.

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

  • کلید خصوصی (Private Key)

یک ر‌‌شته متنی محرما‌‌‌نه است که مانند رمز عبور برای دسترسی به دارایی‌های دیجیتال در یک کیف پول استفا‌د‌‌ه می‌شود. این کلید باید ایمن نگهداری شود و در اختیار دیگران قرار نگیرد. در صورت افشای آن، شخص دیگری می‌تواند به دارایی‌های دیجیتال شما دسترسی پیدا کند.

کاربران برای ارسال ارز دیجیتال و تأیید تراکنش‌ها به کلید خصوصی خود نیاز دارند. کلیـد خصو‌صی برای رمزگشایی اطلاعات تراکنش‌ها و دارایی‌های دیجیتال نیز استفاده می‌شود.

  • کلید عمومی (Public Key)

کلیـد عمو‌می یک ر‌شته عدد است که مانند آدرس پستی برای شناسایی یک کیف پول ارز دیجیتال استفاد‌ه می‌شود. کلید عمومی می‌تواند در اختیار عموم قرار گیرد و برای ارسال ارز دیجیتال به یک کیف پول استفاد‌ه شود.

از کلیـد عمو‌می برای رمزگذاری اطلاعات نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برای تایید تراکنش‌های ارز دیجیتال، از کلید عمو‌می برای رمزگذاری داده‌های تراکنش استفاده می‌شود.

  • میم کوین (Meme Coin)

میم کوین ارز دیجیتالی است که براساس شوخی‌ها و ترندهای اینترنتی (Meme) ایجاد می‌شوند. دوج‌کوین یکی از معروف‌ترین میم کوین‌ها است.

  • پامپ و دامپ (Pump & Dump)

پامپ و دامپ به افزایش یا کاهش ناگهانی و قابل‌تو‌جه قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال گفتـه می‌شود که اغلب در بازه‌‌های زمانی کوتا‌ه رخ می‌دهد. پامپ و دامپ می‌تواند خطرناک باشد! اگر اصول معامله در بازارهای مالی را رعایت، نکنید، در پامپ و دامپ‌ها احتمال دارد تمام سرمایۀ خود را از دست بدهید.

اصطلاحاتی که در این بخش دیدیم قطعاً تمام اصطلاحات بازار کریپتو نیستند. اما نگران نباشید، در مقاله‌ی زیر تخصصی اصطلاحات این بازار را توضیح داده‌ایم:

link مقاله پیشنهادی : اصطلاحات ارز دیجیتال ؛ راهنمای ورود به بازار رمزارزها

آیا کریپتو قانونی است؟

یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر بازار کریپتو با آن مواجه است، بحث قانونی بودن فعالیت در بازار کریپتو است. تمام دنیا با این موضوع به نوعی درگیر هستند.

ارزهای فیات یا همان پول‌های رایج امروزی، اعتبار خود را از دولت‌ها می‌گیرند. برای مثال، دلار آمریکا، دولت آمریکا را پشت سر خود دارد، اما کدام دولت تمام‌قد پشت کریپتو ایستاده است؟!

هیچ مرجعی مسئول صدور و انتشار رمزارزها نیست، بنابراین تصویب قانون در خصوص رمزارزها بسیار دشوار است! البته بازار کریپتو، اگرچه معادلات را برهم زده، اما هرگز خارج از چارچوب‌های رایج عمل نکرده است.‌

آیا کریپتو در ایران قانونی است؟

در حال حاضر هیچ ممنوعیتی در خصوص بازار کریپتو و هر نوع فعالیت مربوط به آن در ایران وجود ندارد. شما به راحتی می‌توانید در این بازار مشارکت داشته باشید. البته توجه داشته باشید که فعالیت شما در بازار کریپتو نباید با قوانین مالی و ضدپولشویی مغایرتی داشته باشد!

هنوز هیچ قانون جامعی در ایران برای بازار کریپتو وضع نشده است و این به معنی ممنوع بودن این نوع فعالیت در ایران نیست! تا زمانی فعالیت شما جنبه‌ی مجرمانه، پولشویی، کلاهبرداری و … نداشته باشد، مشکلی نخواهید داشت.

بررسی قانونی بودن کریپتو در قاره‌های مختلف

کریپتو در تمام کشورها محل اختلاف است! بعضی از کشورها آن را به‌طور کامل ممنوع کرده‌اند و تعداد کمی از کشورها با آغوش باز کریپتو را پذیرفته‌اند.

“از ژوئن 2024، السالوادور (El Salvador) تنها کشوری است که بیتکوین را به‌عنوان ارز قانونی برای تراکنش‌های پولی پذیرفته است.”

اما ببینیم از کریپتو در قاره‌های مختلف چگونه استقبال شده است …

در قاره آمریکا

در ژوئن 2019، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توصیه کرد که نقل و انتقالات بازار کریپتو باید تابع قوانین باشد. اگرچه رمزارزها نوعی پول محسوب می‌شوند، اما سازمان خدمات درآمد داخلی، زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، رمزارزها را نوعی دارایی مشمول مالیات در نظر گرفته است.

میزان مالیات نیز به این بستگی دارد که دارندۀ ارز دیجیتال چه مدت دارایی کریپتویی خود را نگه داشته و چگونه از آن استفاده کرده است.

در ژوئیه 2023 دادگاه‌ها حکم دادند که ارزهای دیجیتال زمانی که توسط نهادها و سازمان‌‌ها در حجم بالا خریداری می‌شوند، اوراق بهادار به حساب می‌آیند. این قانون شامل حال افراد عادی نمی‌شود.

صرافی‌های کریپتو نیز تحت نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) فعالیت می‌کنند. بنابراین، کریپتو در ایالات متحده قانونی است، اما آژانس‌های نظارتی به خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند.

در قاره آسیا

قانون خدمات پرداخت در ژاپن بیت‌کوین را به‌عنوان دارایی قانونی تعریف می‌کند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال فعال در کشور ملزم به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مشتری و جزئیات مربوط به حواله هستند.

چین مبادلات، تراکنش‌ها و استخراج ارزهای دیجیتال را در داخل مرزهای خود ممنوع کرده است، اما یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) دارد.

گزارش شده است که هند در حال تدوین چارچوبی برای کریپتو است و تا زمانی که به تصویب نرسد، رمزارز هنوز غیرقانونی نیست. خدمات صرافی‌ها نیز رایگان است.

در قاره اروپا

ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا قانونی هستند. مشتقات و سایر محصولاتی که از ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند، باید واجد شرایط باشند و «ابزار مالی» در نظر گرفته شوند. در ژوئن 2023، کمیسیون دارایی‌های مبتنی بر کریپتو (MiCA) وارد عمل شد. طبق قوانین، برای شرکت‌ها یا فروشندگانی که خدمات مالی را با استفاده از ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند، تدابیر امنیتی و قوانینی وضع می‌شود.

پذیرش ارزهای دیجیتال در کشورها و قاره‌های مختلف

روش‌های کسب درآمد در بازار کریپتو چیست؟

راه‌های بسیاری برای کسب سود از بازار کریپتو وجود دارد. چند مورد از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد در حوزه‌‌ی کریپتو شامل خرید و هولد کردن، تامین نقدینگی پروژه‌های دیفای، تریدینگ، استیکینگ، آربیتراژ و استخراج می‌شود.

منظور از هولد کردن کریپتو چیست؟

یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، استراتژی خرید و نگهداری بلندمدت است. در این استراتژی، سرمایه‌گذار یک یا چند رمزارز را خریداری می‌کند و آن را برای مدت طولانی نگه می‌دارد.

این استراتژی برای افرادی مناسب است که معتقدند ارزهای دیجیتال در بلندمدت پتانسیل رشد بالایی دارند. قیمت ارزهای دیجیتال در کوتاه‌مدت ممکن است نوسانات زیادی داشته باشد؛ اما در بلندمدت نوسانات قیمتی کاهش می‌یابد و قیمت اکثر ارزهای دیجیتال مطمئن به‌طور کلی افزایشی خواهد بود.

برای موفقیت در این استراتژی باید ارز دیجیتالی را انتخاب کنید که پتانسیل رشد بالایی داشته باشد. همچنین، باید از امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود اطمینان کامل حاصل کنید.

تامین سرمایۀ پروژه‌های دیفای

سرمایه‌گذاری فرآیندی است که به پروژه‌های جدید کمک می‌کند تا سرمایۀ لازم برای پیشبرد اهداف خود را جذب کنند. در این فرآیند، تیم توسعه‌دهنده یک پروژه از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کند تا سهام، امتیاز محصول یا پروژه مورد نظر را خریداری کنند.

سرمایه‌گذاری جمعی در سراسر دنیا به محبوبیت رسید‌ه و تو‌انسته به بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها رونق ببخشد. این نوع سرمایه‌گذاری مزایای زیادی برای هر دو طرف، یعنی سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان دارد.

تریدینگ یا معامله کردن در بازار کریپتو

معامله‌گری فرآیند خرید و فروش دارایی‌ها، مانند ارزهای دیجیتال، سهام، کالاها و غیره، با هدف کسب سود از نوسانات قیمت است و در تمام بازارهای مالی، از جمله بازار ارزهای دیجیتال، انجام می‌شود. در واقع ما هر روز در حال معامله کردن هستیم.

معامله‌گران با بررسی وضعیت بازار و روند قیمت‌ها، و استفاده از انواع استراتژی‌ها و تحلیل‌های مختلف مانند تحلیل بنیادی، تکنیکال و … تلاش می‌کنند دارایی‌ها را در زمان مناسب بخرند و در زمان مشخص بفروشند و سود به‌دست آورند.

استیکینگ در کریپتو چیست؟

سپرده‌گذاری یا استیکینگ در کریپتو، یکی از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است که نسبت به سایر روش‌ها مانند ترید و ماینینگ، ریسک کمتری دارد. استکینگ فرآیندی است که در آن، افراد ارزهای دیجیتال خود را در شبکه‌های بلاکچین به منظور تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه، قفل می‌کنند. در ازای این کار، پاداشی به شکل همان ارز دیجیتال دریافت خواهند کرد.

آربیتراژ در کریپتو چیست؟

آربیتراژ، روشی از معامله‌گری است که در آن، یک دارایی خاص را در بازارهای مختلف، با قیمت‌های مختلف معامله می‌کنند به‌طوری که در پایان، مقداری سود قطعی تولید می‌شود.

برای مثال، فرض کنید قیمت بیت‌کوین در صرافی باینس ۵۰ هزار دلار و در صرافی کوین‌بیس ۵۱ هزار دلار باشد. در این حالت، می‌توان با خرید بیت در صرافی باینس و فروش آن در صرافی کوین‌بیس، سود تقریباً قطعی به‌دست آورد.

احتمال وجود اختلاف در قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف بسیار کم است، اما به هر حال ممکن است به‌وجود بیاید. عده‌ی زیادی از کاربرها با رصد قیمت ارزهای مختلف در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز به دنبال یا‌فتن فرصت‌های آربیتراژ و کسب سود از آن هستند.

ماینینگ کریپتو چیست؟

استخراج، فرآیندی است که در آن افراد با استفاده از قدرت پردازشی کامپیوترهای خود، به تایید تراکنش‌های شبکه بلاکچین و ایجاد بلوک‌های جدید کمک می‌کنند. در ازای این کار، استخراج‌کنندگان پاداشی به شکل ارز دیجیتال دریافت خواهند کرد.

یکی از سوالات رایج افراد این است که استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟ برای استخراج ارزهای دیجیتال، باید از سخت‌افزارهای مخصوص استخراج که شامل پردازنده‌های گرافیکی (GPU) یا مدارهای مجتمع مخصوص محاسبات (ASIC) هستند، استفاده کرد.

نقاط ضعف کریپتو چیست؟

هیچ چیزی نمی‌تواند صد درصد کامل و عالی باشد. هر چیزی نقطه ضعفی دارد. بازار کریپتو نیز از این قاعده مستثنی نیست! می‌گویند آدم‌های منفی‌نگر چتر نجات را اختراع کرده‌اند.

در خصوص بازار کریپتو عده‌ای اعتقاد دارند وجود این بازار، باعث ایجاد تنش در بعضی حوزه‌ها می‌شود. برای مثال، قوانین به چالش کشیده می‌شوند و اما و اگرهای زیادی به‌وجود می‌آید. برخی از مراجع دینی در ایران بازار کریپتو و درآمد حاصل از آن را از نظر شرعی مجاز نمی‌دانند. اما …

مهمترین نقاط ضعف کریپتو چیست؟

مهمترین و شاید تاریک‌ترین بخش کریپتو این است که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و ناشناس ماندن هویت افراد، گروه‌های خلافکار به راحتی از این بستر برای پیشبرد اهداف خود مانند جابه‌جایی پول‌های کلان استفاده می‌کنند. همچنین در دنیای دیپ‌وب و دارک‌وب، تمام پرداخت‌های مجرمانه با استفاده از کریپتو انجام می‌شود. ‌

نقطه ضعف بعدی کریپتو این است که زیرساخت‌های این بازار هنوز کامل و مستحکم نیستند و فعلاً باید مشکلات فنی را نزدیک‌تر از رگ گردن به خود ببینیم!

چالش سوم این است که کریپتو هنوز آنطور که باید به ثبات نرسیده است. بیت‌کوین به‌عنوان پرچمدار کریپتو تا کنون چند بار ریزش و صعود شدید را تجربه کرده است. ریزش یا صعود شدید اگرچه برای عده‌ای خوش است، اما باعث می‌شود افراد زیادی سرمایۀ خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی از دست بدهند و طبیعتاً این موضوع به اعتبار بازار کریپتو لطمه خواهد زد!

آخرین نکته اینکه اگر دارایی‌ زیادی در بازار کریپتو داشته باشید، باید همیشه حواستان باشد رمز عبور، کلید خصوصی، فایل‌ها و هرآنچه به امنیت دارایی‌های شما مربوط می‌شود را گم نکنید.

این نوع اطلاعات جایی ذخیره نمی‌شوند و معمولاً بازیابی آن‌ها غیرممکن است. شاید یک اشتباه ساده به این منجر شود که سرمایۀ شما، حتی اگر صد میلیون دلار هم باشد، به راحتی برای همیشه از دست برود!

البته این موارد نباید باعث دلسردی و فاصله گرفتن شما از بازار شوند. با رعایت اصول سرمایه‌گذاری و کمی دقت، می‌توان به این مشکلات پایان داد. همچنین، گروه‌های توسعه‌دهنده در تلاش هستند چالش‌ها را برطرف کنند.

سخن پایانی: بازار کریپتو برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر؟

نظرات مختلفی در مورد آینده بازار کریپتو وجود دارد. برخی از افراد معتقدند که بازار کریپتو در آینده رشد زیادی خواهد داشت و بخشی اساسی از اقتصاد جهانی خواهد بود. افرادی نیز معتقدند که بازار کریپتو با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

به‌صورت کلی عوامل مختلفی مانند پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال، توسعه فناوری بلاک‌چین، مقررات دولتی و … بر آینده بازار کریپتو اثرگذار هستند. در حال حاضر، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بازار کریپتو در آینده رشد خواهد داشت.

به‌عنوان مثال، پذیرش عمومی در حال افزایش است. همچنین، فناوری بلاک‌چین در حال توسعه است و صندوق‌های قابل معامله (ETFهای) بیتکوین و اتریوم تایید شده‌اند و کاربردهای جدیدی برای ارزهای دیجیتال در حال ایجاد شدن است.

با این حال اگر بخواهیم جانب احتیاط را حفظ کنیم، باید بگوییم بهتر است تمام دارایی خود را در کریپتو سرمایه‌گذاری نکنید. بلکه بخشی از سرمایۀ خود را به کریپتو اختصاص دهید و همزمان در سایر بازارها نیز فعالیت و مشارکت داشته باشید.

سوالات متداول

کریپتو یا همان رمزارز نوعی پول دیجیتال است که نمود فیزیکی ندارد. اولین رمزارز یعنی بیتکوین در سال 2009 معرفی شد. پس از آن ارزهای دیگیری به‌وجود آمدند و امروز بیش از 1000 رمزارز داریم که در بازاری به نام بازار کریپتو برای خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در دسترس معامله‌گران هستند.

بازار کریپتو، بعضی از چالش‌های سیستم‌های مالی سنتی را برطرف کرده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در کریپتو همه‌چیز شفاف است و امکان تقلب و جعل تقریباً وجود ندارد.
  • تراکنش‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شوند و واسطه‌ها حذف شده‌اند.
  • رمزارزها ضدتورم هستند و مانند پول نمی‌توان نامحدود آن‌ها را چاپ کرد.
  • دغدغه‌ای برای جابه‌جایی و انتقال ارزهای دیجیتال در حجم کلان وجود ندارد.

بله، در حال حاضر کریپتو در بیشتر کشورهای دنیا پذیرفته شده است. در ایران نیز ممنوعیتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد.​

با توجه به ماهیت جوان این بازار، و در نظر گرفتن عواملی مانند اینکه نوسانات در این بازار کمی زیاد است و هنوز زیرساخت‌های این بازار به حد کمال نرسیده‌اند، بهتر است فعلاً به کریپتو به دید سرمایه‌گذاری نگاه کنیم.​

بهترین روش‌های کسب درآمد از بازار کریپتو عبارت‌اند از خرید و سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار کریپتو، معامله کردن در این بازار، سپرده‌گذاری دارایی کریپتو (استیکینگ) و دریافت پاداش، و استخراج ارزهای دیجیتال (ماینینگ).​

در حال حاضر با در نظر گرفتن تمام جوانب، به نظر می‌رسد بهترین روش کسب درآمد از بازار کریتو که کمترین ریسک را داشته باشد این است که در این بازار سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت داشته باشیم.‌​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای این مطلب

  1. امیررضا 21 خرداد 1403

    عالی بود!

    21 خرداد 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.