کانال قیمتی و انواع آن

کانال قیمتی و انواع آن

کانال قیمتی
تحلیل تکنیکال

کانال قیمتی یا پرایس چنل (Price Channel) یکی از الگوهای نموداری مهم در تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی روند و پیش‌بینی حرکت آینده قیمت سهم به کار می‌رود. با اینکه کانال قیمتی یک ابزار ساده و قابل استفاده برای انواع بازارهاست؛ اما استفاده از آن مستلزم کسب دانش، تجربه و مهارت است.

در این مقاله از کاریزما، به بررسی مفهوم کا‌نـا‌ل قیمتی و روش استفاده از آن می‌پردازیم.

کانال قیمتی چیست؟

کانال قیمتی، یک محدوده معاملاتی است که از دو خط روند موازی تشکیل شده و قیمت سهم در آن نوسان می‌کند. خطوط روند این کانال، نقش حمایت و مقاومت را ایفا می‌کنند. یعنی با برخورد قیمت سهم به خط روند بالایی، قیمت با مقاومت روبه‌رو شد‌ه و کاهش می‌یابد. همچنین هنگامی که قیمت سهم به خط روند پایینی برخورد کند، ممکن است با حمایت روبه‌رو شد‌ه و افزایش یابد.

درواقع می‌توان گفت با توجه به اینکه تعداد زیادی از معامله‌گران با این الگو آشنایی دارند، آن را روی نمودارهای خود ترسیم کرده و معاملات خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند. به همین دلیل، با توجه به تغییر همزمان میزان عرضه و تقاضا در نقاط حساس کانال، قیمت سهم در محدوده کانال قیمت نوسان خواهد کرد. مگر اینکه با تغییر شرایط سهم و گذشت زمان، قیمت سهم از کانال فعلی خارج شود.

همچنین کانال قیمت دارای بخشی به نام خط میانه است که در بین خطوط روند قرار گرفته و بیشترین واکنش‌­ قیمت در نزدیکی آن صورت می‌گیرد. محدوده­‌های مناسب جهت خروج از معاملات کوتاه‌­مدت و ورود مجدد به آن، در جهت خط روند و در صورت شکست خط میانه است.

کانال قیمتی چیست؟

انواع کانال قیمتی

کا‌نا‌ل قیمتی بر اساس تغییرات قیمـت سهم و میزان عرضه‌ و تقاضا می‌تواند شیب‌های صعودی، نزولی و افقی داشته باشد. میزان شیب آن نیز می‌تواند ملایم، متوسط یا تند باشد که به‌ترتیب نشان‌دهنده یک روند آرام، معمولی و قوی است. اما توجه داشته باشید که هرچه شیب کانال کمتر باشد، از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

  • کانال قیمتی صعودی (Ascending Channel) زمانی تشکیل می‌شود که قیمت سهم صعودی و در حال ثبت سقف و کف‌های بالاتر است. در این صورت خط بالایی کانال، مقاومت قیمتی را نشان می‌دهد و خط پایینی آن، نشان‌دهنده حمایت قیمتی خواهد بود.
  • کانال قیمتی نزولی (Descending Channel) در صورتی ایجاد می‌شود که قیمت در حال کاهش باشد و به تدریج قله‎‌ها و کف‌های پایین‌تری ایجاد شود. 
  • کانال قیمتی افقی (Horizontal Channel) نیز زمانی تشکیل می‌شود که قیمـت در یک محدوده افقی در حال نوسان است و کاهش و افزایش مشهودی ندارد.

خالق کانال قیمتی کیست؟

خالق کانال قیمتی، ریچارد دونچیان (Richard Donchian) نام دارد که یک معاله‌گر برجسته در بازار کالا و اوراق فیوچرز به‌شمار می‌آید. او از طریق تکنیک‌های معاملاتی خود از جمله رویکرد محتاطانه در رابطه با معامله فیوچرز، به شهرت رسید.

دونچیان مفهوم کا‌نال قیمتی را در سال ۱۹۵۱ معرفی کرد و معتقد بود که این ابزار می‌تواند برای شناسایی روند و پیش‌بینی حرکت آینده قیمت سهم استفاده شود. او به‌طور مفصل درباره کا‌نا‌ل قیمتی در کتاب خود با عنوان «معامله در بازارهای کالا» (Trading in Commodity Markets) توضیح داد‌ه است.

آموزش رسم کانال قیمتی

برای رسم کانال‌های قیمتی، به حداقل ۳ نقطه نیاز است. در ابتدا مسیر اصلی حرکت را با استفاده از مفهوم روند، مشخص می‌کنیم. سپس دو نقطه اولیه را در یک سمت برای رسم خط حمایت یا مقاومت تعیین کرده و یک نقطه در سمت مخالف آن‌ها در نظر می‌گیریم.

در صورتی که روند صعودی باشد، نیاز به دو کف (برای رسم خط روند صعودی حمایتی اولیه) و یک سقف بین آن‌ها (برای رسم مقاومت) خواهد بود. همچنین برای رسم یک روند نزولی نیز نیاز به دو سقف قیمتی برای رسم خط روند نزولی اصلی و یک کف قیمتی بین آن‌ها برای رسم خط روند حمایتی خواهیم داشت. پس از رسم خط روند اصلی صعودی یا نزولی از روی دو نقطه، سپس از روی نقطه مخالف، خط روند موازی را رسم می‌کنیم.

توجه داشته باشید که هر چه تعداد برخورد نمودار قیمـت به دو خط حمایت و مقاومت بیشتر باشد، کانال رسم‌شده معتبرتر خواهد بود. 

اندیکاتورهای قابل استفاده برای رسم کانال قیمتی

اندیکاتورهای مختفی برای رسم کانال قیمتی در بورس وجود دارد که به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • باندهای بولینگر

    باندهای بولینگر یا بولینگر بندز (Bollinger Bands) یکی از اندیکاتورهای پس‌رو است که تحلیل‌گران اغلب از آن به هدف شناسایی نواحی حمایت و مقاومتی استفاده می‌کنند.

  • کانال دونچیان

    کانال دانچیان یا دونچیان (Donchian Channel) نوعی کانال در تحلیل تکنیکال است که تعیین کننده تفاوت بین قیمـت فعلی یک سهم و محدوده معاملاتی قبلی آن خواهد بود. این اطلاعات برای تعیین میزان نوسان، شکست‌ها و اصلاح‌ها در بازار مربوطه کمک‌کننده هستند.

  • کانال فیبوناچی

    کانال‌ فیبوناچی یکی دیگر از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که بر اساس نسبت‌های دنباله فیبوناچی ترسیم می‌شوند.

کاربردهای کانال قیمتی

کانـا‌‌ل قیمتی یک ابزار ساده و در عین حال موثر است که می‌تواند برای شناسایی روند قیمت و پیش‌بینی حرکت آینده آن، شناسایی نقاط ورود و خروج به معاملات، مدیریت ریسک، پیش‌بینی زمان معکوس شدن قیمت‌ها و … استفاده شود. همچنین کانال‌های قیمـت برای شناسایی شکست (بریک اوت) نیز بسیار مفید هستند. شکست هنگامی رخ می‌دهد که قیمـت سهام، خط روند بالایی و یا خط روند پایینی کانال را شکسته و از آن عبور می‌کند.

شکست کانال‌های قیمتی

به‌طور معمول، در صورتی که خروج قیمت سهم از کانـال‌ به سمت بالا باشد، حرکت قیمت صعودی و هدف قیمتی‌ آن به‌اندازه عرض کانـال خواهد بود و اگر قیمت سهم از کا‌نـا‌‌ل قیمتی به سمت پایین خارج شود، هدف قیمتی به سمت پایین و به‌اندازه عرض کانال خواهد بود.

استراتژی‌ها استفاده از کانال قیمتی

استراتژی‌های استفاده از این ابزار به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • استراتژی‌های مبتنی بر شکست کانال: در این استراتژی‌ها در صورتی که قیمت سهم، کا‌نـال قیمتی را بشکند، این شکست به عنوان یک سیگنال خرید یا فروش در نظر گر‌فته می‌شود.
  • استراتژی‌های مبتنی بر نوسانات قیمت در کانـال: در این استراتژی، نوسانات قیمت در کانـال برای شناسایی نقاط ورود و خروج استفاده می‌شود. در این صورت، پیشنهاد می‌شود خرید را در زمان برخورد قیمـت با خط روند پایینی کانـال و فروش را در زمان رسید‌ن قیمـت به خط روند بالایی کانال انجام دهید.

توجه داشته باشید که انتخاب استراتژی مناسب برای استفاده از کانال قیمتی در بورس، به عوامل مختلفی از جمله نوع بازار، بازه زمانی مورد نظر و تجربه معامله‌گر بستگی دارد.

جمع‌بندی

>کانال قیمتی یک ابزار ساده در تحلیل تکنیکال است که توسط ریچارد دونچیان ابداع شده و از دو خط روند موازی تشکیل می‌شود. تحلیل‌گران از این ابزار برای شناسایی روند قیمت و پیش‌بینی حرکت آینده سهم، مدیریت ریسک، شناسایی نقاط ورود و خروج به معاملات و … استفاده می‌‌کنند. این کانال می‌تواند دارای شیب‌های صعودی، نزولی و افقی باشد که با توجه به نوع آن، از استراتژی‌های مختلفی برای معامله‌گری برخوردار است.

سوالات متداول

کانال قیمتی درواقع یک محدوده معاملاتی است و از دو خط روند موازی تشکیل می‌شود.

کانال قیمتی می‌تواند برای شناسایی روند قیمت و پیش‌بینی حرکت آینده آن، مدیریت ریسک، شناسایی نقاط ورود و خروج به معاملات و … استفاده شود.

برای رسم کانال‌های قیمتی، به حداقل سه نقطه نیاز خواهد بود. دو نقطه اولیه در یک سمت برای رسم خط حمایت یا مقاومت تعیین کرده و یک نقطه در سمت مخالف آن‌ها در نظر می‌گیریم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. الهه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    عالی بود

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۱ آذر ۱۴۰۲

      🙏🙏

      ۱۱ آذر ۱۴۰۲
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.