روش‌های جدید سرمایه گذاری با پول کم که باید بدانید!

روش‌های جدید سرمایه گذاری با پول کم که باید بدانید!

سرمایه گذاری با پول کم
سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری با پول کم برای بسیاری از افراد، به‌خصوص در ایران یک چالش به‌نظر می‌رسد و اغلب تصور می‌کنند که تنها با مبالغ زیاد می‌توان به بازدهی‌های مطلوب دست یافت. اما تجربه ثابت کرده است که این باور اشتباه است. در واقع، با پیشرفت بازارها و ابزارهای مالی جدید، حتی با چند صد هزار تومان هم می‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی را تجربه کرد.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، قصد داریم راه های سرمایه گذاری با پول کم را مورد بررسی قرار داده و نشان دهیم که چگونه می‌توان با سرمایه‌های کوچک، بازدهی مناسبی کسب کرد. بنابراین اگر شما هم قصد سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

چگونه با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

بهترین راه برای افزایش مقدار پول و کسب سود، سرمایه‌گذاری است. اما مهم نیست با چه میزان سرمایه شروع می‌کنید؛ زیرا اصل مهم در سرمایه‌گذاری حفظ ارزش سرمایه و سپس کسب بازدهی از آن است. شاید سال آینده نتوانید با ۱۰ میلیون تومانی که امروز سرمایه‌گذاری می‌کنید و سود کسب شده از آن، خودرو بخرید؛ اما می‌توانید مطمئن باشید که ارزش پولتان حفظ شده و قدرت خریدتان کاهش نیافته است.

به بیان ساده‌تر، کافی است سرمایه خود را به اندازه رشد کلی قیمت کالاها (تورم) یا بیشتر از آن افزایش دهید. هرچند در شرایط تورمی، قیمت‌ها به طور یکنواخت افزایش نمی‌یابند، اما با مدیریت صحیح سرمایه، می‌توان این مشکل را نیز پشت سر گذاشت.

رشد تدریجی سرمایه

برای مثال، ایجاد سبد سرمایه‌گذاری یکی از راه‌هایی است که با آن می‌توانید از بازدهی بازارهای مختلف سود ببرید. بنابراین، بهتر است با هر میزان سرمایه‌ای که دارید، وقت را تلف نکرده و برای شروع سرمایه گذاری با پول کم را از همین امروز اقدام کنید. با این حال، همیشه این پرسش برای افراد وجود دارد که با پول کم چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

در ادامه مقاله، به معیارهای انتخاب روش سرمایه‌گذاری با پول کم اشاره می‌کنیم و راه های سرمایه گذاری با پول کم را بررسی خواهیم کرد. همچنین معایب و مزایای هرکدام را بیان می‌کنیم تا بهترین راه سرمایه گذاری با پول کم را بشناسیم. اما اگر نمی‌دانید که سرمایه‌گذاری چیست و چه تفاوتی با پس‌انداز دارد، حتما مقاله زیر را بخوانید.

link مقاله پیشنهادی : سرمایه گذاری چیست و چه نکاتی دارد؟

آیا سرمایه گذاری با پول کم در ایران امکان‌پذیر است؟

برخلاف باور بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری با پول کم در ایران امکان‌پذیر است. در عصر حاضر با گسترش بازارهای مالی و ورود فناوری‌های جدید، امکان سرمایه‌گذاری حتی با مبالغ کم نیز وجود دارد. برای مثال، می‌توان به خرید سهام شرکت‌های بورسی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یا حتی سرمایه‌گذاری در بازارهای دیجیتال (مانند ارزهای دیجیتال) اشاره کرد. 

این ابزارها به افراد امکان می‌دهند با سرمایه‌ای کوچک، به سودآوری و افزایش سرمایه خود بپردازند. اما باید توجه داشت که هر نوع سرمایه‌گذاری نیازمند آگاهی و مطالعه دقیق بازارهای مختلف است تا از ریسک‌های موجود آگاه شده و بر اساس اطلاعات کافی، تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشیم.

برای سرمایه گذاری با پول کم باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای دستیابی به سرمایه گذاری مطمئن با پول کم، باید قبل از هرچیز، به چند نکته اساسی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • میزان نقدشوندگی سرمایه

میزان نقدشوندگی سرمایه به سرعت و سهولت تبدیل یک دارایی به پول نقد بدون افت قیمت قابل توجه آن اشاره دارد. به عبارت دیگر، نشان می‌دهد که چقدر سریع و به چه قیمتی می‌توانید دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید.

دارایی‌های نقدشونده به راحتی و بدون دردسر قابل معامله هستند و در مقابل، تبدیل دارایی‌هایی با نقدشوندگی کم به پول، دشوارتر و زمان‌برتر است و ممکن است با افت قیمت همراه باشد. میزان نقدشوندگی در روش‌های مختلف سرمایه گذاری، متفاوت است. به همین دلیل به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. سپرده بانکی: میزان نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در بانک بسیار بالا است. شما در هر زمانی می‌توانید مبلغ سپرده شده در بانک‌تان را خارج کنید. البته در حالی که پیش از سررسید اقدام به دریافت وجه خود کنید، سود شما کمتر از معمول و با نرخ شکست همراه است.
  2. ارز، طلا و سکه: این نوع از دارایی‌ها از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به صرافی و طلافروشی، طلا یا ارز خود را به پول نقد تبدیل کنید. 
  3. سهام و اوراق بهادار: میزان نقدشوندگی اوراق بهادار مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد. سهام شرکت‌ها نقدشوندگی متفاوتی دارند ولی به‌طور متوسط به سرعت قابل نقد شدن هستند.
  4. دارایی‌های کسب و کار (مواد اولیه، تجهیزات، اجناس و…): گاهی ممکن است مدت‌ها خریدار مناسبی برای دارایی‌های کسب‌و‌کاری که قبلا داشتید یافت نشود. به همین دلیل، میزان نقدشوندگی این نوع از کالاها کم است.
  5. املاک و مستغلات: میزان نقدشوندگی املاک و مستغلات به عوامل متعددی مانند قیمت، محل ملک و … بستگی دارد و در شرایط رکودی ممکن است گاهی تا ماه‌ها طول‌ بکشد.
  • اهداف سرمایه‌گذاری

این فاکتور همراه با سایر فاکتورها، تعیین‌کننده بازاری است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. هدف شما ممکن است رشد سرمایه در سریع‌ترین زمان ممکن باشد یا اینکه امنیت سرمایه برای شما اهمیت دارد و حفظ اصل سرمایه در اولویت است. براساس این اهداف متفاوت، تصمیمات متفاوتی در خصوص سرمایه‌گذاری می‌توان گرفت.

  • میزان تحمل ریسک

به عنوان یک اصل کلی، هرچقدر انتظار بازدهی بیشتری از یک سرمایه‌گذاری داشتـه باشیم، ریسک آن نیز بالاتر است. البته بعضی‌ از افراد با نوسانات بازار راحت نیستند و نمی‌توانند افت و خیزهای بازارهایی مانند بورس را تحمل کنند. در بازارهایی مانند بورس، همیشه احتمال زیان وجود دارد ولی سرمایه‌گذار حرفه‌ای زیان‌های خود را با سودها پوشش می‌دهد.

اگر تحمل زیان ندارید، بهتر است به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک باشید. اما اگر شخصی هستید که مایلید برای رسید‌ن به بازدهی بالاتر در آینده، مقدار زیان موقتی را متحمل شوید، پس سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را امتحان کنید.

ریسک سنجی قبل از سرمایه گذاری

حداقل مبلغ برای شروع سرمایه‌گذاری چقدر است؟

میزان وجه نقد لازم برای روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، متفاوت است. به عنوان مثال، برای سرمایه‌گذاری در مسکن به چند صد میلیون تومان یا حتی چند میلیارد تومان نیاز دارید. قیمت هر گرم طلا نیز به چند میلیون تومان می‌رسد. 

اما در بازار سهام و صندوق‌های قابل معامله در بورس، می‌توانید با حداقل 100 هزار تومان هم سرمایه‌گذاری کنید. همچنین اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در صندوق‌های غیرقابل معامله در بورس هستید، تنها کافی است یک واحد از آن‌ها را خریداری کنید. 

راه های سرمایه گذاری با پول کم در سال ۱۴۰۳

نحوه سرمایه گذاری با پول کم در سال 1403 به دلیل تفاوت‌هایی که در میزان تورم و شرایط بازارهای اقتصادی وجود دارد، تفاوت‌هایی با بهترین سرمایه گذاری با پول کم در سال 1402 دارد. به همین دلیل، باید پیش از شروع سرمایه‌گذاری، وضعیت جامعه و بازارهای مالی را نیز در نظر داشته باشید تا سرمایه‌گذاری شما مناسب شرایط حال حاضر باشد. در ادامه به بررسی بهترین جا برای سرمایه گذاری با پول کم می‌پردازیم و بیان می‌کنیم که کدام‌یک برای سال 1403 مناسب هستند.

سپرده‌گذاری در بانک‌ها

بسیاری از افراد پس‌انداز در بانک را بهترین سرمایه‌گذاری در ایران می‌دانند، زیرا آن را امن و بدون ریسک می‌بینند. اما دو نکته در مورد سرمایه‌گذاری در بانک وجود دارد، اول از همه اینکه نرخ سود بانک پایین است و با سرمایه کم سود بسیار کمی به شما پرداخت می‌شود و نکته دوم نرخ شکست سود بانک در صورت برداشت زودتر از موعد است.

اگرچه شاید این روش سرمایه‌گذاری در سال‌های قبل مناسب بود، اما با توجه به نرخ تورم در سال 1403، سود بانکی ممکن است نتواند ارزش پول شما را حفظ کند. برای مثال، اگر سود سپرده بانکی 25 درصد و تورم 45 درصد باشد، ارزش پول شما هر سال 20 درصد کمتر می‌شود.

سرمایه گذاری با پول کم در بورس

بازار سهام گزینه‌‌ای مناسب برای سرمایه گذاری با پول کم است. یکی از مزایای بورس این است که با هر مبلغی (حتی ۱۰۰ هزار تومان) می‌توان به آن وارد شد. در حال حاضر با گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در این بازار، فعالیت در بازار بورس تنها محدود به معاملات سهام نمی‌شود. بلکه تمامی افراد با هر سطح از ریسک‌پذیری و دانش سرمایه‌گذاری، امکان بهره‌مندی از قابلیت‌های این بازار و تجربه یک سرمایه‌گذاری مناسب را خواهند داشت. در ادامه به بررسی روش‌های فعالیت در بازار بورس می‌پردازیم:

1) سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه

روش مستقیم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یکی از متداول‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در این بازار است. شما با حداقل ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید به صورت مستقیم به خرید و فروش سهام مورد نیاز خودتان بپردازید.

نکته مهم در روش مستقیم این است که این روش برای همه سرمایه‌گذاران مناسب نیست. در روش مستقیم دو عامل تخصص و زمان اهمیت بسیاری دارند. در صورتی‌که فرد تخصص لازم برای تحلیل سهم و وقت لازم برای خرید و فروش را دارد، می‌تواند از این روش استفاده کند. اما در صورتی‌که فرد سرمایه‌گذار این دو عامل را نداشتـه باشد سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب این فرد نیست و باید از روش غیرمستقیم استفاده کند.

2) سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری

اگر زمان کافی برای یادگیری مسائل تخصصی بورس ندارید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی برای شما هستند. زیرا با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، دارایی خود را به دست متخصصان می‌سپارید. به این ترتیب تیم مدیریت صندوق با پول شما سرمایه‌گذاری کرده و شما از منافع آن بهره‌مند می‌شوید. 

همچنین کارمزد خرید و فروش صندوق، از معامله سهام کم‌تر است. به‌علاوه، اغلب این صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی دارند. بدین معنی که در دوران رکود بازار نیز امکان عدم دسترسی به سرمایه وجود نخواهد داشت و سرمایه‌گذار هر زمان که اراده کند می‌تواند پول خود را از این صندوق‌ها خارج کند.

مزایای خرید صندوق های سرمایه گذاری در بورس

در حال حاضر انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با استراتژی‌ها و میزان ریسک متفاوت در بازار سرمایه وجود دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران با شرایط مختلف می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. در ادامه به بررسی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم:

  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

صندوق‌های سهامی حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را در بازار سهام و مابقی را در دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به معنای سرمایه‌گذاری در بازار سهام است. همچنین ریسک این صندوق‌ها نیز با ریسک بازار سرمایه هماهنگ است. با این حال، به دلیل مدیریت تخصصی، ریسک فرد سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها بسیار کمتر از سرمایه‌گذاری مستقیم است.

نکته بسیار مهم این است که حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله حداقل 100 هزار تومان است و در صندوق‌های صدور و ابطالی نیز به مقداری که در سایت هر صندوق ذکر شده است، تعیین می‌شود. همچنین، توصیه می‌شود که مدت زمان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بلندمدت باشد.

  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که به صورت غیرمستقیم و بدون دریافت اعتبار از کارگزار خود، علاوه بر بهره‌مندی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند مدیریت حرفه‌ای و نقدشوندگی، به صورت اهرمی در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کند. 

این صندوق‌ها دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری به نام‌های ممتاز و عادی هستند. واحدهای عادی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز که به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک هستند، مناسب است. در حالی که واحدهای ممتاز مناسب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری است که قصد استفاده از اهرم برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها را دارند. با توجه به اینکه حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز، 100 هزار تومان است، اگر به دنبال سرمایه گذاری با پول کم و سود زیاد هستید، فرصت بهره‌مندی از این صندوق را از دست ندهید.

خرید آسان صندوق اهرمی

  • صندوق درآمد ثابت

در صندوق‌های با درآمد ثابت، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از وجوه جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران باید در دارایی‌های بدون ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شود. مدیر صندوق تنها مجاز است بخش کوچکی از سبد سرمایه‌گذاری را به دارایی‌های با ریسک بیشتر اختصاص دهد. بنابراین، احتمال زیان در این صندوق‌ها بسیار کم است، اما همین موضوع باعث می‌شود که سود صندوق نیز از حد مشخصی بالاتر نرود. زیرا دارایی‌های بدون ریسک معمولاً نرخ سود مشخصی دارند که تقریباً برابر با نرخ تورم کشور است. 

با این حال، مزیت این صندوق‌ها نسبت به سپرده‌های بانکی در این است که نرخ شکست ندارند. به این معنا که سرمایه‌گذار در صورت نیاز به برداشت وجه خود، می‌تواند بدون کاهش سود، آن را برداشت کند. اگر قصد سرمایه گذاری مطمئن با پول کم را دارید که با ریسکی مواجه نشود، صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

خرید آنلاین صندوق درآمد ثابت

  • سرمایه‌گذاری مناسب در صندوق‌های مختلط

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، هم از نظر سطح ریسک قابل پذیرش و هم از نظر بازدهی مورد انتظار، گزینه‌ای بین صندوق‌های سهامی و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند. این ویژگی به دلیل ترکیب مجاز دارایی صندوق بین سهام و ابزارهای با درآمد ثابت به دست می‌آید. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که می‌خواهند ریسک کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی داشته باشند.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه گذاری کوتاه مدت با پول کم از طریق عرضه اولیه

سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار در بازار بورس عرضه می‌شوند، نسبت به سهام دیگر شرکت‌ها ریسک کمتری دارند. خرید عرضه‌های اولیه به‌عنوان گزینه‌هایی با بازدهی خوب در زمان اندک و نسبتا با ریسک کم نیز گزینه خوبی برای سرمایه گذاری با پول خیلی کم است. 

عرضه اولیه‌ها می‌توانند موقعیت مناسب و نسبتا قابل اطمینانی از نظر سوددهی داشتـه و یک ایده سرمایه‌گذاری با پول کم برای شما باشند. مزیت سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه این است که محدودیت ۵۰۰ هزار تومانی برای آن وجود ندارد و می‌توانید با مبالغ کم‌تر نیز در آن شرکت کنید. به همین دلیل، یک ایده سرمایه گذاری با پول کم، خرید عرضه اولیه است.

سرمایه گذاری با پول کم در طلا

یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم، خرید و فروش طلا است. طلا همیشه یکی از گزینه‌های محبوب بوده و قیمت آن از بازار جهانی تاثیر می‌گیرد. برای خرید طلا می‌توانید از دو روش زیر اقدام کنید:

  • خرید به‌صورت فیزیکی

خرید فیزیکی طلا یکی از روش‌های رایج سرمایه‌گذاری است اما معایبی مانند لزوم پرداخت سود فروشنده، خطر گم شدن، دزدیده شدن و حتی ریسک اصالت کالا دارد. همچنین امکان خرید بسیاری از اشکال طلا مانند سکه، با مبالغ اندک وجود ندارد.

مقایسه خرید فیزیکی طلا و صندوق طلا

  • خرید از طریق بورس

در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بازار بورس نیز وجود دارد. یکی از روش‌های کسب سود از طلا در این بازار، خرید صندوق سرمایه گذاری طلا است. 

حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های این صندوق در گواهی سکه طلا و حداکثر تا ۲۰ درصد از دارایی صندوق در ابزارهای مشتقه مرتبط با سکه ازجمله قرارداد آتی سکه یا قرارداد اختیار معامله سکه سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل، همبستگی قیمتی این اوراق با قیمت سکه و طلا بسیار زیاد است. 

از مهم‌ترین مزایای این صندوق‌ها، سهولت معاملات آن‌ها است. همچنین این روش سرمایه‌گذاری، باعث حذف ریسک‌های سرقت طلا، هزینه‌های بالای اجرت و سود فروشنده می‌شود. یکی از بهترین صندوق‌های طلا، صندوق طلای کهربا است که از زمان شروع فعالیت خود تاکنون سودی بیش از 240 درصد برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده است.

خرید صندوق طلا کهربا

سرمایه گذاری با پول کم در بازار فارکس

بازار فارکس Forex مخفف «Foreign Exchange Market»، بازاری جهانی برای مبادله ارزهای مختلف است. هدف اصلی این بازار تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی است. فارکس یکی از بزرگترین و پرنقدینگی‌ترین بازارهای مالی جهان محسوب می‌شود و روزانه میلیاردها دلار معامله در آن صورت می‌گیرد. برخی از افراد انجام معامله در این بازار را یکی از راههای پولدار شدن با سرمایه کم می‌دانند ولی فعالیت در این بازار و کسب سود از آن نیاز به آموزش تخصصی و صرف زمان دارد. 

سرمایه گذاری با پول کم در ارز دیجیتال

در حال حاضر یکی از ایده های سرمایه گذاری با پول کم که هیاهوی زیادی نیز در ایران ایجاد کرده است، خرید انواع ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال پول‌های رمزگذاری‌شده‌ای هستند که وابستگی به پول فیزیکی ندارند. 

سرمایه‌گذاری در این ارزها نیازمند آشنایی با پیچیدگی‌های این بازار و پذیرش ریسک بالا است و یافتن بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری با پول کم می‌تواند اندکی دشوار باشد. اگر جزء افراد علاقه‌مند به بورس، بازار سرمایه، ارز دیجیتال و فارکس هستید حتما باید با دانش و تخصص کافی وارد این بازارها شوید. سرمایه‌گذاری در این بازارها به‌خصوص بازار کریپتو (ارز دیجیتال) نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد.

 در صورت یادگیری مفاهیم تخصصی ارز دیجیتال و فارکس قادر به کسب بازدهی بالایی در این بازارها خواهید بود. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در این بازارهای به ظاهر جذاب و سودآور نیاز به ریسک‌پذیری بالایی هم دارد. لذا خرید هرگونه ارز دیجیتال و رمز ارز نیاز به انجام تحقیقات زیادی در زمینه بازارهای جهانی دارد. اما در صورت عدم سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بازار ارز دیجیتال، خطر از دست رفتن کل سرمایه شما نیز وجود دارد. بنابراین اگر دانشی در این زمینه ندارید، سرمایه گذاری با پول کم در ارز دیجیتال باعث سودآوری شما نخواهد بود.

سرمایه گذاری در مسکن با پول کم

یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری مطمئن، سرمایه‌گذاری در مسکن است. هرچند این روزها حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید مسکن بخصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار افزایش یافتـه است.

اگر بتوانید با توجه به سرمایه خود، مسکن یا زمینی مناسب تهیه کنید این گزینه نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب است ولی موضوع صحبت ما سرمایه‌گذاری با پول کم است که طبیعتا شامل سرمایه‌ای که با آن بتوان در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرد نمی‌شود. با این حال، به تازگی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن به بازار سرمایه معرفی شد‌ه است که اشخاص حقیقی می‌توانند با خرید واحدهای آن و با مبالغ کم نیز در رشد قیمت بازار مسکن سهیم شوند.

سرمایه گذاری در مسکن

برای این منظور لازم است که کد بورسی را دریافت کنید و در یک کارگزاری ثبت نام نمایید. سپس در سامانه معاملاتی کارگزاری خود نماد «ارزش مسکن» را جستجو نمایید. اگر هنوز کد بورسی ندارید این‌جا کلیک کنید.

دریافت رایگان کد بورسی

سرمایه گذاری در بورس چه مزیت‌هایی دارد؟

تا به حال، انواع سرمایه گذاری با پول کم را بررسی کردیم. اما از بین تمامی روش‌های سرمايه گذاري با پول كم، سرمایه‌گذاری در بورس مزایای چشمگیری نسبت به سایر روش‌ها دارد که کار را برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌کند. برخی از مهم‌ترین مزایای آن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. می‌توان با مبالغ اندک در بورس سرمایه‌گذاری کرد و این کار را از هرجای دنیا فقط با داشتـن اتصال به اینترنت و یک لپ‌تاپ، موبایل یا کامپیوتر انجام داد.
  2. امکان نقد کرد‌ن سریع سرمایه در اکثر مواقع وجود دارد و فقط زمانی‌که نماد یک شرکت به دلایلی مانند برگزاری مجمع، تعدیل سود و… موقتا بستـه شود، امکان فروش سهام نیست.
  3. یک فعالیت سوداگرانه مانند خرید ارز یا انواع ارزهای دیجیتال نیست، بلکه شما با سرمایه‌گذاری در بورس، به اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کنید.
  4. از تورم عقب نمی‌مانید و همچنین می‌توانید سود نقدی سهام را سالیانه دریافت کنید. برخی از شرکت‌های سودآور، سالیانه یک‌بار مقداری از سودی که شرکت به دست آورد‌ه را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. بنابراین در عین حال که سهام خود را نگهداری کرده‌اید و ارزش آن ممکن است رشد کند، سود نقدی نیز دریافت می‌کنید.
  5. امکان فعالیت در حوزه‌های مختلفی مثل طلا، اوراق با درآمد ثابت، سهام و… از طریق بازار بورس ایران مهیاست. 
  6. سرمایه‌گذاری در بورس، معاف از مالیات است و برای معاملات سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود از این طریق، مالیاتی نمی‌پردازید.

جزئیات سرمایه گذاری در انواع بازارهای مالی

نکات مهم سرمایه ‌گذاری با پول کم در ایران چیست؟

سرمایه‌گذاری با پول کم در ایران به دلیل نوسانات اقتصادی و تورم بالا، نیازمند دقت و آگاهی است. در ادامه نکات کلیدی برای کمک به سرمایه‌گذاران ارائه شده است:

  • سرمایه‌گذاری‌های مشکوک

وعده بازدهی‌های بالا با ریسک پایین ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، اما باید مراقب باشید که پول‌تان را به دست چه کسی یا چه نهادی می‌سپارید. قبل از سرمایه‌گذاری، حتماً درباره سابقه فرد یا نهاد مورد نظر تحقیق کنید.

  • هراس از نوسان‌ قیمت

باید به یاد داشته باشید که نوسان‌ها بخشی طبیعی از بازار سرمایه هستند. وقتی بازار دچار نوسان می‌شود، باید صبور باشید و از تصمیم‌گیری‌های هیجانی پرهیز کنید.

  • تحقیق و آگاهی قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری 

باید در مورد بازارهای مختلف تحقیق کنید و اطلاعات کسب کنید. این شامل مطالعه وضعیت اقتصادی کشور، روندهای بازار و آشنایی با ابزارهای مالی مختلف است. استفاده از منابع معتبر مانند گزارش‌های مالی، مقالات تحلیلی و مشاوره‌های تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • تعیین اهداف مالی

تعیین اهداف مالی مشخص و بازه زمانی سرمایه‌گذاری، از جمله کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا مسیر سرمایه‌گذاری خود را بهتر تعیین کنند. می‌توان گفت که داشتن اهداف واضح، موجب انتخاب استراتژی‌های مناسب می‌شود. به عنوان مثال، هدف کوتاه‌مدت می‌تواند خرید یک دارایی خاص در طی یک سال باشد، هدف میان‌مدت می‌تواند پس‌انداز برای خرید خانه در پنج سال آینده باشد و هدف بلندمدت می‌تواند تامین مالی دوران بازنشستگی باشد.

  • تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌ها

یکی از اصول اساسی سرمایه‌گذاری، تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‎گذاری است. این به معنای تقسیم سرمایه بین بازارها و دارایی‌های مختلف است تا ریسک‌ها کاهش و احتمال بازدهی مثبت افزایش یابد. 

به عنوان مثال، به جای سرمایه‌گذاری تمام سرمایه در یک سهام خاص، می‌توان آن را بین سهام مختلف، طلا، ارزهای دیجیتال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تقسیم کرد. تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در صورت کاهش ارزش یک دارایی، سایر دارایی‌ها بتوانند زیان‌ها را جبران کنند.

  • مدیریت ریسک

مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه‌گذاری است. شناخت و ارزیابی ریسک‌های مختلف و اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش آن‌ها، می‌تواند به حفظ سرمایه کمک کند. سرمایه‌گذاران باید میزان ریسک‌پذیری خود را تعیین کنند و با توجه به آن، استراتژی‌های مناسب را اتخاذ کنند.

  • اجتناب از تصمیمات احساسی

تصمیمات احساسی و عجولانه می‌توانند به زیان‌های مالی منجر شوند. سرمایه‌گذاران باید تلاش کنند تا همواره تصمیمات خود را بر پایه تحلیل‌های منطقی و داده‌های معتبر بگیرند و از تأثیر احساسات بر سرمایه‌گذاری‌ها جلوگیری کنند. به عنوان مثال، در زمان‌های نوسان شدید بازار، ممکن است سرمایه‌گذاران وسوسه شوند که سهام خود را با ضرر بفروشند یا در اوج قیمتی خرید کنند. داشتن یک برنامه سرمایه‌گذاری مشخص و پایبندی به آن می‌تواند به کاهش تأثیر احساسات بر تصمیمات کمک کند.

پس انداز با پول کم

در آخر بهترین جا برای سرمایه گذاری با پول کم کجاست؟

در این مقاله، راه‌های سرمایه‌گذاری‌ با پول کم را بیان کردیم. بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری با پول کم به اهداف مالی، تحمل ریسک و افق زمانی شما بستگی دارد. اما با توجه به موضوعات مطرح شده، ساده‌ترین راه سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شما امکان می‌دهند تا با یک سرمایه‌گذاری کوچک، در معرض طیف وسیعی از دارایی‌ها قرار بگیرید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط مدیران سرمایه‌گذاری حرفه‌ای مدیریت می‌شوند که دارای تجربه و تخصص لازم برای انتخاب و مدیریت دارایی‌های سودآور هستند.

این موضوع می‌تواند به ویژه برای سرمایه‌گذاران مبتدی که وقت یا تخصص مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود را به تنهایی ندارند، مفید باشد. همچنین طیف گسترده‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اهداف و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مختلف وجود دارد، بنابراین می‌توانید صندوقی را پیدا کنید که با نیازها و اهداف فردی شما مطابقت داشته باشد.

خلاصه آنچه در این مقاله گفته شد!

در این مقاله به بررسی نکات سرمايه گذاري با پول كم و ارائه چند پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم پرداختیم. همچنین راه‌های سرمایه گذاری با پول کم در بازارهایی مانند مسکن، ارزهای خارجی، بورس و… را بررسی کردیم. در ادامه، نکات مربوط به خرید هر کدام از این بازارها را مطرح کردیم. همچنین، گفتیم که ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بازار بورس به عنوان یکی از بهترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری با پول کم و سود بالا هستند.

سوالات متداول

بله، امکان خرید سهام در بازار بورس با حداقل 500 هزار تومان و امکان خرید واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با حداقل 100 هزار تومان مهیاست.

خرید سکه های طلا، سهام بورسی و صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در دوران فعلی است.

راههای سرمایه گذاری با پول کم​ در ایران بسیار متنوع و گوناگون است. برای مشاهده بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا مطالب مندرج در بخش ” پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم ” این مقاله را مطالعه نمایید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

29 دیدگاه برای این مطلب

  1. حق جو ۱۱ آبان ۱۴۰۲ 2 پاسخ

    سلام
    مطالبِ آموزنده ای بود، تشکر.

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲ 2 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۴ آبان ۱۴۰۲

      سپاس از حسن انتخاب شما🙏

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    2. بهارک آقائی ۱۶ آبان ۱۴۰۲

      🙏🙏🙏

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
  2. حسین محمدی ۲۱ آذر ۱۴۰۲ 2 پاسخ

    سرمایه گذاری با سود 50 درصد چجوریه؟

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ 2 پاسخ
    1. میثم رحمتی ۲۱ آذر ۱۴۰۲

      سرمایه گذاری با سود 50 درصد، بستگی به درجه ریسک پذیری شما در سرمایه گذاری دارد. اما برای رسیدن به سرمایه گذاری با سود 50 درصد، میتوانید از صندوق های سرمایه گذاری سهامی و حتی اهرمی کاریزما استفاده کنید.

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    2. ستاره ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 2 پاسخ

      ممنون برای ابن مطلب خیلی کاربردی بود

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 2 پاسخ
      1. بهارک آقائی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

        خوشحالیم که مطالب کاریزما برای شما مفید واقع شدند🙏

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      2. علی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

        سرمایه‌گذاری با مبالغ نه چندان بالا برای من خیلی جالبه چون با توجه به تورم عملا پس‌انداز با تعریف قدیم معنی خودش رو ازدست داده. ممنون از مطلب خوبتون.

        ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
        1. بهارک آقائی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

          سلام و درود، سپس از کامنت شما.

          ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
  3. مهیار ۱۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر ولی خرید خود سهام بنیادی بنظر بهتر هست تا صندوق سهامی مخصوصا به خاطر افزایش سرمایه های سهام مثلا اگر فردی بتونه ماهانه یک عددی بابت خرید سهام و سبد بورسی بزاره و تعداد سهام زیاد کند در بلند مدت هم میانگین سهم خوبی داره و هم سود نقذی خوبی میدن بابتش

    ۱۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۰ دی ۱۴۰۲

      سلام و درود، ممنون بابت نظر ارزشمند شما. فقط نکته‌ای که وجود داره اینه که خرید سهام رو باید هدفمندانه و با دانش کافی انجام بدید تا در سیر نزولی بازار هم متضرر نشید.

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
  4. سمیه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

    بسیار عالی

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  5. حسن نوروزی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    من میخوام هر ماه ۲ میلیون پس انداز کنم و سود خوبی بهم بده، کدوم روش سرمایه گذاری رو بهم پیشنهاد میدین؟

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

      با سلام، خرید صندوقهای درآمد ثابت گزینه خوبی برای شماست.

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  6. میثم ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سرمایه گذاری با پول کم در طلا الان بهترین گزینه سرمایه گذاری چیه؟ چون سال دیگه احتمال رشد طلا هست

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      اگر قصد خرید کوتاه مدت طلا رو دارید پیشنهاد ما اینه که به جای خرید فیزیکی طلا و پرداخت اجرت اضافی، در صندوق طلای کهربا سرمایه گذاری کنید تا بدون هیچ هزینه اضافی از رشد بازار طلا بهره مند بشید.

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  7. توکلی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    بهترین سرمایه‌گذاری ⭐️
    ممنون از مقاله مفیدتون 🙏🏻

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      🙏🙏🙏

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  8. سارا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام من ۵۰۰ میلیون سرمایه دارم به نظرتون توی چی سرمایه‌گذاری کنم؟! طلا و سکه یا سبدگردان؟!

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      با سلام
      روش سرمایه‌گذاری می‌تواند با توجه به شرایط و انتظارات هر فرد متفاوت باشد. توجه داشته باشید که امکان سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه نیز از طریق بازار بورس وجود دارد. برای دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری و اطلاعات بیشتر، می‌توانید از طریق شماره ۴۱۰۰۰-۰۲۱ با مرکز تماس کاریزما ارتباط بگیرید.

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  9. مهرزاد حسینزاده ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام با ۵م کجا وچگونه میتوتنم سرمایه گذاری کنم که سود کنم

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

      سلام و درود. همانطور که در مقاله فوق مطالعه کردید روشهای مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند اما در شرایط فعلی که بازار طلا با نوسان زیادی روبروست، خرید صندوق طلای کهربا بهترین گزینه برای نوسان گیری است.

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
  10. نوید رئیسی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    عالی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  11. مسعود تمجیدی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام من با یکصد میلیون سرمایه کجا سرمایه گذاری کنم که بهترین سود رو بهم بده ، با تشکر

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام و درود روشهای مختلفی برای سرمایه گذاری با این مقدار سرمایه وجود دارد که بسته به ریسک پذیری خود باید گزینه مناسبی را انتخاب کنید. اگر تا حدودی ریسک پذیر هستید، پیشنهاد ما خرید صندوق اهرمی است.

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  12. حسین ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    بسیار عالی و آموزنده

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۸ تیر ۱۴۰۳

      سلام حسین جان
      خوشحالیم که این مقاله براتون مناسب بوده. ممنون از نظر ارزشمندتون

      ۱۸ تیر ۱۴۰۳
  13. هدی حقیقی ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سپاس از مقاله مفیدتون
    جامع ترین نکات و حوزه های سرمایه گذاری

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۸ تیر ۱۴۰۳

      سلام هدی عزیز
      ممنون از همراهی و بازخورد ارزشمندتون

      ۱۸ تیر ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.