بهترین سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا در 1403

بهترین سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا در 1403

سرمایه گذاری با پول کم
سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری با پول کم در نظر بسیاری از افراد کاری غیرممکن و محال است. در بسیاری از افراد این تصور اشتباه وجود دارد که سرمایه گذاری با پول کم در ایران امکان‌پذیر نیست. زیرا عقیده دارند که برای کسب بازدهی‌های قابل توجه، باید مبالغ کلانی در دسترس داشتـه باشند. اما واقعیت این است که در عصر حاضر که بازارها و ابزارهای مالی جدید در حال گسترش است، این امکان وجود دارد که حتی با چند صد هزار تومان نیز سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا را تجربه کرد.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی راه های سرمایه گذاری با پول کم در بورس و سایر ابزارهای مالی می‌پردازیم.

بهترین سرمایه گذاری با پول کم در سال ۱۴۰۳

سرمایه‌گذاری فرآیندی زمان‌بر است و انتظار کسب سود کلان در بازه‌ زمانی کوتاه درست نیست. زیرا ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود. بنابراین سعی کنید در سرمایه‌گذاری خود، واقع‌بین و صبور باشید.

مهم نیست سرمایه شما چه مقدار است، اینکه قصد دارید این مبلغ را صرف سرمایه گذاری کنید اهمیت دارد و اینکه بدانید هیچ روش خیالی یا معجزه‌آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد. اما می‌توان با رعایت چند اصول اساسی و همچنین گرفتـن مشاوره از کارشناسان این راه را کوتاه‌تر کرد.

در سال‌های اخیر، نرخ تورم و قیمت اجناس روز به روز در حال افزایش و قدرت خرید افراد نیز مدام در حال کاهش بود‌ه است. شاید در سال ۱۳۹۱، یک شخص می‌توانست با ۱۰ میلیون تومان یک پراید بخرد، اما در حال حاضر خرید خودرو با این مبلغ امکان‌پذیر نیست. اگر سابقه قیمتی تمامی کالاها و اجناس را بررسی کنید، مشابه این اتفاق را خواهید یافت. به همین دلیل، با توجه به رخ تورم و با گذشت زمان ارزش وجوه نقد به تدریج کاستـه می‌شود. لذا در صورتی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارید، تصمیم خود را به زمان دیگیری موکول نکنید.

سوال این است که در حال حاضر باتوجه به نرخ تورم و شرایط حاکم بر کشور با همان ۱۰ میلیون تومان چگونه باید سرمایه‌گذاری کرد تا بتوانیم ارزش آن را حفظ کرده و یا حتی از آن بازدهی کسب کنیم؟

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

با پول کم چطور سرمایه گذاری کنم؟

بهترین روش افزایش ارزش و مقدار پول، سرمایه‌گذاری است اما قبل از هرچیز باید به این نکته توجه نمود که فرقی نمی‌کند شما با چه سرمایه‌ای شروع کرده‌اید! اصل مهم در سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش آن و در وهله دوم کسب بازدهی از آن است. شاید در سال آینده نتوانید با ۱۰ میلیونی که امروز سرمایه گذاری می‌کنید خودرو بخرید اما قطعا می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از ارزش ۱۰ میلیون تومان شما کاستـه نشد‌ه و همان کالایی را می‌توانید بخرید که در زمان حال قادر به خرید آن هستید.

به بیانی ساده‌تر، تنها کافی‌ست که شما سرمایه خود را به اندازه رشد کلی قیمت کالاها (تورم) یا بیشتر از آن رشد دهید. هرچند در شرایط تورمی، قیمت‌ها به طور یکسان رشد نمی‌کنند؛ اما شما می‌توانید با مدیریت صحیح سرمایه خود، این مشکل را نیز حل کنید.

به عنوان مثال، ایجاد سبد سرمایه‌گذاری یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از بازدهی بازارهای مختلف کسب سود کنید. بنابراین بهتر است با هر میزان سرمایه‌ای که دارید وقت را تلف نکنید و سرمایه‌گذاری را از امروز شروع کنید. در ادامه، به معیارهای انتخاب روش سرمایه‌گذاری اشاره خواهیم کرد و چند روش برای سرمایه‌گذاری با ۱۰ میلیون تومان و معایب و مزایای هرکدام آشنا خواهید شد.

رشد تدریجی سرمایه

با پول کم کجا سرمایه گذاری کنیم؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم می‌باشد. افراد سرمایه‌گذار و خانوارهای ایرانی با هر درجه ریسک‌پذیری می‌توانند در بازار سرمایه با پول کم سرمایه‌گذاری کنند.

حال این سوال پیش می‌آید که بهترین روش سرمایه گذاری در بورس با پول کم چیست؟ پاسخ ما به شما این است که اگر تخصص و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید می‌توانید به صورت مستقیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنید. ولی پیشنهاد ما برای سرمایه‌گذاری با پول کـم در بازار سرمایه، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذای است. البته خرید هر یک از این صندوق‌ها نیز برای بودجه‌های مختلفی مناسب است.

با چه مبلغی می‌توان سرمایه‌گذاری را شروع کرد؟

برای خرید و فروش سهام و صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه نیاز است که حداقل ۵۰۰ هزار تومان برای سرمایه‌گذاری داشتـه باشید ولی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور و ابطال این شرط هم برداشتـه می‌شود و شما می‌توانید به اندازه یک واحد از آن صندوق سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. در نتیجه شما می‌توانید با کم‌ترین مبلغ ممکن سرمایه‌گذاری خود را در بازار سرمایه شروع کنید و همین باعث ایجاد جذابیت در این بازار شد‌ه است.

جدول زیر، تمامی راههای سرمایه گذاری با پول کم با مبالغ مختلف را نشان می‌دهد. با مشاهده دقیق این جدول متوجه می‌شوید که برای سرمایه‌گذاری در هریک از این موارد، نیاز به چه میزان ریسک‌پذیری دارید:

جدول ابزارهای موجود در سرمایه گذاری با پول های اندک

برای سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای سرمایه‌ گذاری مطمئن با پول کم باید قبل از هرچیزی، چند نکته مهم را در نظر داشتـه باشید که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. نقدشوندگی سرمایه

نقدشوندگی یعنی اینکه دارایی خریداری شد‌ه یا سرمایه‌گذاری‌تان را با چه سرعتی و با چه قیمتی می‌توانید به پول نقد یا معادل آن تبدیل کنید. به عنوان مثال، اگر یک واحد مسکونی بخرید و ۲۰ درصد زیر قیمت بفروشید بدیهی است که به سرعت نقد می‌شود، بنابراین باید در نقدشوندگی، قیمت مناسب را هم در نظر داشت.

اگر بخواهیم نقدشوندگی بازارها در ایران را به ترتیب بنویسیم، به شرح زیر است:

  1. سپرده بانکی: شما به‌راحتی می‌توانید به بانک بروید و سپرده‌تان را دریافت کنید. البته در حالتیکه پیش از سررسید مراجعه کنید، سود شما کمتر از معمول و با یک نرخ شکست همراه است.
  2. ارز و طلا و سکه: با مراجعه به صرافی و طلافروشی امکان نقد کرد‌ن این دارایی‌ها وجود دارد.
  3. سهام و اوراق بهادار: اگر امروز سهامتان را بفروشید و درخواست وجه را ثبت کنید، دو روز کاری بعد به حساب‌تان واریز می‌شود. سهام شرکت‌ها نقدشوندگی متفاوتی دارند ولی بطور متوسط به سرعت قابل نقد شدن است.
  4. دارایی‌های کسب و کار (مواد اولیه، تجهیزات، اجناس و): ممکن است مدت‌ها خریدار مناسبی برای دارایی‌های کسب‌و‌کاری که قبلا داشتید یافت نشود.
  5. املاک و مستغلات: فروش املاک و مستغلات به قیمت مناسب گاهی تا ماه‌ها طول‌ می‌کشد.

2. اهداف سرمایه‌گذاری

این فاکتور همراه با سایر فاکتورها، تعیین‌کننده بازاری است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. هدف شما ممکن است رشد سرمایه در سریع‌ترین زمان ممکن باشد یا اینکه امنیت سرمایه برای شما اهمیت دارد و حفظ اصل سرمایه در اولویت است. براساس این اهداف متفاوت، تصمیمات متفاوتی در خصوص سرمایه‌گذاری می‌توان گرفت:

  • سرمایه‌گذاری کم ریسک به دلیل اینکه مدتی بعد آن پول را نیاز دارید: اگر نزدیک به بازنشستگی هستید، به احتمال قوی نمی‌خواهید از ارزش پول‌تان کاستـه شود؛ زیرا روی آن حساب کرده‌اید. به همین دلیل، اگر هدفی مالی دارید که موعد آن نزدیک شد‌ه است، سرمایه‌گذاری کم‌ریسک عاقلانه‌تر است. سرمایه‌گذاری‌هایی مانند خرید اوراق مشارکت، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند برای شما مناسب باشد.
  • سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط برای بازدهی بهتر: اگر می‌توانید ریسک بیشتری متحمل شوید و پول‌تان را در آینده نزدیک نیاز ندارید، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بزرگی که پایداری بالایی دارند و ترجیحا سود نقدی خوبی پرداخت می‌کنند گزینه مناسبی است.
  • سرمایه‌گذاری پرریسک برای دست‌یافتن به بازدهی بالا: اگر توانایی ریسک بخش زیادی از پول‌تان برای دست‌یابی به بازدهی بالاتر دارید، پس رشد سریع یک هدف مناسب برای شماست. در این شرایط، باید در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که آینده خوبی دارند ولی ریسک‌شان بیشتر است. این گزینه برای زمانی مناسب است که برای مدتی طولانی نیاز به پول ندارید و می‌توانید صبر کنید تا شرکت موردنظر، بزرگ شد‌ه و به سود بیشتری دست یابد.

سرمایه‌گذاری با اهداف ترکیبی نیز میسر است. مثلا ممکن است شما طرفدار ریسک بالا و سود بالا در بلندمدت باشید، ولی بخشی از سرمایه‌تان را برای کاهش ریسک، صرف خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنید.

3. سن و سال سرمایه گذار

هدف همه از سرمایه‌گذاری یکسان نیست. شاید فردی به فکر جمع‌آوری پول کافی برای دوران بازنشستگی است و شخص دیگر در ابتدای زندگی است و سال‌ها به پول خود نیاز ندارد. بنابراین یکی از دیگر از فاکتورها در سرمایه‌گذاری، این است که تا چه زمان می‌توانید سرمایه‌گذاری را نگهداری کنید. به عبارت دیگر، چه مدت مهلت دارید؟

هر چقدر بتوانید زمان بیشتری سرمایه‌گذاری‌تان را حفظ کنید (زمان بیشتری داشتـه باشید)، می‌توانید سود بیشتری بدست آورید. اگر زمان زیادی در اختیار ندارید و کم‌شدن پول‌تان فاجعه‌بار خواهد بود، باید به سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک بچسبید.

4. میزان تحمل ریسک

به عنوان یک اصل کلی، هرچقدر انتظار بازدهی بیشتری از یک سرمایه‌گذاری داشتـه باشیم، ریسک آن نیز بالاتر است. علاوه بر این، بعضی‌ها با نوسانات بازار راحت نیستند و نمی‌توانند افت و خیزهای بازارهایی مانند بورس را تحمل کنند. در بازارهایی مانند بورس، همیشه زیان وجود دارد ولی سرمایه‌گذار حرفه‌ای زیان‌های خود را با سودها پوشش می‌دهد.

اگر تحمل زیان ندارید، بهتر است به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک باشید. اما اگر شخصی هستید که مایلید برای رسید‌ن به بازدهی بالاتر در آینده، مقدار زیان موقتی را متحمل شوید، پس سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را امتحان کنید.

در ادامه به چند گزینه سرمایه گذاری می‌پردازیم و امکان سرمایه‌گذاری را در هر یک از این بازارها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ریسک سنجی قبل از سرمایه گذاری

آیا سرمایه‌گذاری با پول کـم در ایران امکان‌پذیر است؟

اقتصاد ایران در یک دهه گذشته به طور میانگین بالای ۴۰ درصد تورم را به طور سالیانه تجربه کرد‌ه است. همین موضوع، عاملی شد‌ه است که قدرت خرید خانوارهای ایرانی به شدت پایین بیاید. در این بین، سرمایه‌گذاری می‌تواند جلوی این کاهش قدرت خرید را بگیرد، اما سوال اصلی و مهم این است که آیا با پول کم هم می‌توان در ایران سرمایه گذاری کرد؟!

خوشبختانه از اواخر دهه ۸۰، با ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اهالی بازار سرمایه می‌توانند با پول کم نیز در این بازار سرمایه‌گذاری کنند که در ادامه توضیح بیشتر در این مورد را خواهیم داد. در هر بخش، به طور مجزا به بررسی بازارها می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که در کدام از این بازارها می‌توان با پول کم سرمایه گذاری کرد؟

انواع سرمایه گذاری با پول کم در ایران

در حال حاضر، بهترین جا برای سرمایه گذاری با پول کم در ایران، بازار سکه و طلا و بورس است. با این حال، اگر توانایی سرمایه گذاری با پول بیشتر را هم دارید، می‌توانید در بازار مسکن و خودرو هم سرمایه‌گذاری مناسبی داشتـه باشید. در ادامه، بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم را به شما معرفی می‌کنیم:

سرمایه گذاری با پول کم در مسکن

یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری مطمئن، سرمایه‌گذاری در مسکن است. هرچند این روزها حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید مسکن بخصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار افزایش یافتـه است.

اگر بتوانید با توجه به سرمایه خود، مسکن یا زمینی مناسب تهیه کنید این گزینه نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب است ولی موضوع صحبت ما سرمایه‌گذاری با پول کم است که طبیعتا شامل سرمایه‌ای که با آن بتوان در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرد نمی‌شود. با این حال، به تازگی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن به بازار سرمایه معرفی شد‌ه است که اشخاص حقیقی می‌توانند با خرید واحدهای آن و با مبالغ کم نیز در رشد قیمت بازار مسکن سهیم شوند.

برای این منظور لازم است که کد بورسی را دریافت کنید و در یک کارگزاری ثبت نام نمایید. سپس در سامانه معاملاتی کارگزاری خود نماد «ارزش مسکن» را جستجو نمایید. اگر هنوز کد بورسی ندارید این‌جا کلیک کنید.

سرمایه گذاری در مسکن

شروع سرمایه‌گذاری با پول کم در طلا و سکه

طبیعتا امکان خرید سکه تمام بهار آزادی با مبالغ کم وجود ندارد. اما طلا کالای باارزشی بود‌ه و در هر شرایطی باارزش خواهد ماند. سرمایه‌گذاری بر روی طلا و سکه جذاب و در میان‌مدت و بلندمدت سودده است. اما با سرمایه کم شاید نتوان بازدهی چشمگیری برای آن متصور شد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر در نهایت قصد سرمایه‌گذاری با پول کم در طلا را دارید، باز هم به بازار سهام روی بیاورید و سهام صندوق‌های طلا که در بورس فعال هستند را بخرید. صندوق کهربا یک صندوق سرمایه گذاری کالایی قابل معامله مبتنی بر سکه است که متناسب با رشد قیمت سکه بازدهی دارد و تنها با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید آن را خریداری کنید.

سرمایه گذاری با پول کم در ارز دیجیتال

اگر جزء افراد بسیار علاقه‌مند به بورس، بازار سرمایه، ارز دیجیتال و فارکس هستید حتما باید با دانش و تخصص کافی وارد این بازارها شوید. سرمایه‌گذاری در این بازارها به‌خصوص بازار کریپتو (ارز دیجیتال) نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد.

 در صورت یادگیری مفاهیم تخصصی ارز دیجیتال و فارکس قادر به کسب بازدهی بالایی در این بازارها خواهید بود. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در این بازارهای به ظاهر جذاب و سودآور نیاز به ریسک‌پذیری بالایی هم دارد. لذا خرید هرگونه ارز دیجیتال و رمز ارز نیاز به انجام تحقیقات زیادی در زمینه بازارهای جهانی دارد.

در صورت عدم سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بازار ارز دیجیتال، خطر از دست رفتن کل سرمایه شما نیز وجود دارد. بنابراین اگر در دوره‌های ارز دیجیتال و فارکس شرکت نکرده‌اید و هیچ دانشی در این زمینه ندارید، سرمایه گذاری با پول کم در ارز دیجیتال باعث سودآوری شما نخواهد بود.

سرمایه‌گذاری با پول کم در بانک

اغلب افراد، اندوختـن پول  و سرمایه در بانک را بهترین سرمایه گذاری با پول کم در ایران می‌دانند. با این فرض که پس‌انداز در بانک، یک سرمایه‌گذاری امن و بدون ریسک با سود ماهانه است که بدون هیچ نگرانی و به موقع پرداخت می‌شود. اما دو نکته در مورد سرمایه‌گذاری در بانک وجود دارد، اول از همه اینکه نرخ سود بانک پایین است و با سرمایه کم سود بسیار کمی به شما پرداخت می‌شود و نکته دوم نرخ شکست سود بانک در صورت برداشت زودتر از موعد است.

باتوجه به نرخ تورم، با سرمایه‌گذاری در بانک ممکن است بتوانید سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنید. اما نباید سودآوری قابل توجهی برای خود متصور شوید.

سرمایه گذاری با پول کم در بازار سرمایه

بازار سهام گزینه‌‌ای مناسب برای سرمایه گذاری با پول کم است. یکی از مزایای بورس این است که با هر مبلغی (حتی ۱۰۰ هزار تومان) می‌توان به آن وارد شد. شما در ابتدای کار باید کد بورسی مخصوص به خود را دریافت کنید. این مقدمات ورود شما به بازار سهام را فراهم می‌کند. برای شروع فعالیت در بورس تنها لازم است یک اتصال به اینترنت و یک لپ‌تاپ، موبایل یا کامپیوتر داشته باشید.

اگر دانش کافی در حوزه بورس و بازار سرمایه داشته باشید، ورود به این بازار  یکی از راه های عالی برای سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا خواهد بود.

بهترین راه برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک

1) سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه؛ پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم برای افراد ریسک‌پذیر

روش مستقیم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یکی از متداول‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. شما با حداقل ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید به صورت مستقیم به خرید و فروش سهام مورد نیاز خودتان بپردازید.

نکته مهم در روش مستقیم این است که این روش برای همه افراد سرمایه‌گذار مناسب نیست. فرد سرمایه‌گذار در روش مستقیم باید به دو عامل تخصص و زمان بسیار توجه کند. در صورتی‌که فرد تخصص لازم برای تحلیل سهم و وقت لازم برای خرید و فروش را دارد، می‌تواند از این روش استفاده کند. اما در صورتی‌که فرد سرمایه‌گذار این دو عامل را نداشتـه باشد سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب این فرد نیست و باید از روش غیرمستقیم استفاده کند.

2) سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ بهترین جا برای سرمایه گذاری با پول کم برای افراد خواهان ریسک کم

یکی از راه های سرمایه گذاری با پول کم، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. سرمایه‌گذاری و خرید و فروش مستقیم در بورس زمانی گزینه بسیار خوبی است که شما اطلاعات و تجربه کافی از این بازار و نحوه خرید و فروش داشتـه باشید. در غیر این صورت ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار نیز بالا خواهد بود.

پیشتر به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که گزینه‌های مختلفی از ریسک و بازدهی را پیش روی سرمایه‌گذار می‌گذارد اشاره کردیم. از مزیت این صندوق‌ها می‌توان حداقل به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • این صندوق‌ها تحت نظارت افراد خبره و کارشناسان بورسی هستند که سرمایه‌های خرد را جمع‌آوری کرده و با مبلغی زیاد آن را در بازار سرمایه به گردش درمی‌آورند.
  • کارمزد خرید و فروش صندوق، از معامله سهام کم‌تر است.
  • عموما این صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی دارند. بدین معنی که در دوران رکود بازار نیز امکان عدم دسترسی به سرمایه وجود نخواهد داشت و سرمایه‌گذار هر زمان که اراده کند می‌تواند پول خود را از این صندوق‌ها خارج کند.

جزئیات سرمایه گذاری در انواع بازارهای مالی

حال راه های سرمایه گذاری با پول کم در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را توضیح می‌دهیم:

1-1) سرمایه گذاری با پول کم در صندوق های سهامی:

صندوق‌های سهامی به صندوق‌هایی گفتـه می‌شود که براساس شرایط مندرج در اساسنامه و امیدنامه خود، حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های صندوق در بازار سهام و مابقی را در دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به منزله سرمایه‌گذاری در بازار سهام است و بازدهی آن به تناسب بازدهی شاخص بورس خواهد بود. ریسک این صندوق‌ها متناسب با بازار سرمایه است. با این حال، به دلیل مدیریت تخصصی در این صندوق‌ها، ریسک فرد سرمایه‌گذار بسیار پایین‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم می‌باشد.

نکته بسیار مهم این است که حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله حداقل ۵۰۰ هزار تومان است و در صندوق‌های صدور و ابطالی نیز به میزانی خواهد بود که در صفحه هر صندوق ذکر شد‌ه است. نکته مهم دیگر این است که همواره پیشنهاد می‌شود مدت زمان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بلندمدت باشد.

سرمایه گذاری در صندوق سهامی

2-2) سرمایه گذاری مناسب با پول کم در صندوق های مختلط:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، گزینه‌ای مابین صندوق‌های سهامی و صندوق‌های با درآمد ثابت، هم از نظر سطح ریسک قابل پذیرش و هم از نظر بازدهی مورد انتظار هستند. این ویژگی به دلیل ساختار مجاز ترکیب دارایی صندوق بین سهام و ابزارهای با درآمد ثابت به دست می‌آید. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که می‌خواهند ریسک کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی را داشتـه باشند.

سرمایه گذاری در صندوق مختلط

2-3) سرمایه گذاری با پول کم و سود زیاد در صندوق های اهرمی:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد به صورت غیرمستقیم و بدون دریافت اعتبار از کارگزار خود، علاوه‌بر برخورداری از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از مدیریت حرفه‌ای و نقدشوندگی، به صورت اهرمی در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کند. این صندوق دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری با نام‌های ممتاز و عادی بود‌ه که واحدهای ممتاز مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بود‌ه که قصد استفاده از اهرم برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها را دارند و واحدهای عادی برای سرمایه گذاران ریسک‌گریز که قصد سرمایه گذاری کم ریسک دارند مناسب می‌باشد.

سرمایه گذاری در صندوق اهرمی

2-4) سرمایه گذاری با پول خیلی کم در صندوق های طلا:

صندوق سرمایه گذاری طلا ازجمله صندوق‌های مبتنی بر کالا است. به این معنی که دارایی این صندوق در یک دارایی کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود و ارزش واحدهای صندوق متناسب با تغییرات قیمت آن کالا تغییر می‌کند.

در ایران رایج‌ترین صندوق کالایی، صندوق‌های مبتنی بر اوراق گواهی سپرده سکه طلا هستند. در صندوق سرمایه‌گذاری طلا، مدیر صندوق ملزم است حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های صندوق را در گواهی سکه طلا سرمایه کند و حداکثر تا ۲۰ درصد از دارایی صندوق را نیز می‌تواند در ابزارهای مشتقه مرتبط با سکه ازجمله قرارداد آتی سکه یا قرارداد اختیار معامله سکه سرمایه‌گذاری کند. بنابراین همبستگی قیمتی این اوراق با قیمت سکه و طلا بسیار زیاد است.

مقایسه خرید فیزیکی طلا و صندوق طلا

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا مزایای قابل توجهی نسبت به خرید سکه طلا یا طلای آب شد‌ه و جواهرآلات به صورت فیزیکی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به سهولت خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری در بورس، امنیت بالا و عدم ریسک سرقت و شفافیت اطلاعات اشاره کرد. همچنین به دلیل خرد بود‌ن واحدهای صندوق، این امکان به سرمایه‌گذار داد‌ه می‌شود که با کمترین مبالغ هم بتواند در طلا سرمایه‌گذاری کند.

سرمایه گذاری در صندوق طلا

2-5) سرمایه گذاری مطمئن با پول کم در صندوق های درآمد ثابت:

در صندوق‌های با درآمد ثابت، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل وجوه جمع‌آوری شد‌ه از سرمایه‌گذاران باید در دارایی‌های بدون ریسک ازجمله اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شود و مدیر صندوق صرفا اجازه دارد بخش کمی از سبد تحت مدیریتش را در دارایی‌های دارای ریسک بیشتر، سرمایه‌گذاری کند. بنابراین، احتمال زیان در این صندوق‌ها نزدیک صفر است ولی همین موضوع باعث می‌شود که سود صندوق نیز از حد مشخصی بالاتر نرود. چرا که دارایی‌های بدون ریسک، معمولا نرخ‌های سود مشخصی دارند که چیزی در حدود نرخ تورم کشور است. با این وجود، مزیت این صندوق‌ها نسبت به سپرده بانکی عدم نرخ شکست در آن‌ها است. به این معنی که سرمایه‌گذار در صورتی‌که به وجه خود نیاز داشتـه باشد می‌تواند بدون این‌که از مقدار سود کاستـه شود آن‌را برداشت نماید.

خرید صندوق درآمد ثابت

همچنین خرید عرضه های اولیه به‌عنوان گزینه‌های با بازدهی خوب در زمان اندک و نسبتا با ریسک کم نیز گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری خرد است. بررسی بازدهی عرضه‌ اولیه‌ها نشان داد‌ه که عمدتا با ضرری مواجه نمی‌شوند و برای سودآوری قابل اطمینان هستند. عرضه اولیه‌های می‌توانند موقعیت مناسب و قابل اطمینانی از نظر سوددهی داشتـه و یک ایده سرمایه‌گذاری با پول کم برای شما باشد.

مزایای خرید صندوق های سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری با پول کم در بورس چه مزیت‌هایی دارد؟

سرمایه‌گذاری در بورس مزایای چشمگیری نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  1. می‌توان با مبالغ اندک در بورس سرمایه‌گذاری کرد و اینکار را از هرجای دنیا که هستید فقط با داشتـن یک اتصال اینترنت و یک لپ‌تاپ، موبایل یا کامپیوتر انجام داد.
  2. امکان نقد کرد‌ن سریع سرمایه در بیشتر مواقع وجود دارد و فقط زمانی‌که نماد یک شرکت به دلایلی مانند برگزاری مجمع، تعدیل سود و… موقتا بستـه شود، امکان فروش سهام نیست.
  3. یک فعالیت سوداگرانه مانند خرید سکه فیزیکی و ارز نیست، بلکه شما با سرمایه‌گذاری در بورس، به اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کنید.
  4. با شروع سرمایه‌گذاری در بورس، خواه ناخواه باید مفاهیم زیادی در زمینه بازارهای مالی، اقتصاد، سهام، ساختار شرکت‌ها، تحلیل‌ها و… را بیاموزید.
  5. از تورم عقب نمی‌مانید و همچنین می‌توانید سود نقدی سهام را سالیانه دریافت کنید. برخی از شرکت‌های سودده، سالیانه یک‌بار مقداری از سودی که شرکت به دست آورد‌ه را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. بنابراین در عین حال که سهام خود را نگهداری کرده‌اید و ارزش آن ممکن است رشد کند، سود نقدی نیز دریافت می‌کنید.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بورس

صندوق درآمد ثابت؛ بهترین پیشنهاد برای سرمایه گذاری با پول کم و ریسک پایین

صندوق‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی در بازار سرمایه وجود دارد که متناسب با هر میزان ریسک‌پذیری و میزان بازدهی است و هر فرد می‌تواند بر اساس ظرفیت پذیرش ریسک خود آن را انتخاب کند. به عنوان مثال، اگر شما خودتان را فردی ریسک‌گریز تصور می‌کنید و به دنبال کسب بازدهی ثابت در ماه هستید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت گزینه‌های مناسبی هستند.

در آخر بهترین جا برای سرمایه گذاری با پول کم کجاست؟

در این مقاله، مواردی از سرمایه‌گذاری‌هایی که با پول کم امکان‌پذیر هستند را بیان کردیم. به عنوان مثال، خرید یک باب منزل در هر شهری به چند صد میلیون تا چند میلیارد پول نیاز دارد و برای سرمایه گذاری کوچک مناسب نیست. با این حال، در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار ابزاری برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در حوزه مسکن طراحی شد‌ه است که در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کند و پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاری با پول کم است. همچنین بازارهای دیگری نیز هستند مانند سکه و طلا که به سرمایه زیادی نیاز دارند. همانطور که ذکر شد، امکان خرید سکه و طلا در بورس نیز مهیا شد‌ه است که خرید آن با پول کم نیز امکان‌پذیر است.

پس انداز با پول کم

مقاله پیشنهادی: چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟ + بهترین روش افزایش پول

پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم

در ادامه به شما خواهیم گفت که بهترین روش سرمایه گذاری با هر بودجه کدام است:

سرمایه گذاری با 2 میلیون

برای اینکه بتوانید با حداقل پس انداز خود در ماه (2 میلیون یا کمتر از آن) سرمایه‌گذاری کنید، صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسبی هستند. این صندوق‌ها سود کم با ریسک بسیار پایینی دارند. از این رو، می‎‌توان بدون نگرانی از کاهش سرمایه اولیه واحدهای این صندوق را با مبلغ بسیار کم خریداری کرد و به مرور زمان میزان واحدها را افزایش داد.

سرمایه گذاری با 10 میلیون

با مبلغ ۱۰ میلیون تومان می‌توانید در بورس سرمایه‌گذاری و سود سرمایه خود را صرف راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک خانگی کنید. فقط باید بدانید که قبل از ورود به بورس حتما از دانش کافی برخوردار باشید یا مطالعات لازم را در زمینه خرید و فروش سهام مناسب انجام دهید.

سرمایه گذاری با 20 میلیون

بهترین راه برای سرمایه گذاری با بودجه ۲۰ میلیون الی ۵۰ میلیون تومان، خرید طلا و سکه است. به طوریکه مطابق با میزان بودجه خود در زمان تثبیت قیمت طلا، تعدادی ربع سکه یا حتی نیم سکه و تمام سکه یا مقداری طلای بدون اجرت خریداری کنید.

از آنجائیکه برای خرید فیزیکی طلا و سکه باید هزینه اجرت ساخت و سود فروشنده را هم پرداخت کنید و همچنین نگهداری آن ریسک بالایی دارد، می‌توانید در صندوق‌های طلای بورس سرمایه‌گذاری کنید. بازدهی این صندوق‌ها براساس نرخ روز طلا تعیین شد‌ه و خرید آنها نیز با کارمزد بسیار ناچیزی امکان می‌یابد. لذا در هنگام فروش نیز هیچ میزانی از سرمایه شما کم نمی‌شود.

سرمایه گذاری با 100 میلیون

اگر بودجه شما کمی بیشتر باشد و حدود 100 الی 500 میلیون تومان را بخواهید صرف سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد ما ورود به بورس و بازار ارزهای دیجیتال است. اگر هم با این پول به فکر کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب و کار جدید هستید، می‌توانید گزینه‌های مختلفی همچون کارگاه تولیدی کوچک یا موسسات آموزشی را با برنامه‌ریزی قبلی تاسیس کنید.

بستـه پیشنهادی برای کم کردن ریسک سرمایه‌گذاری با پول کم

با توجه به صحبت‌های انجام‌شده، بهترین ایده برای کم کرد‌ن ریسک سرمایه‌گذاری با پول کم، صندوق‌های سرمایه گذاری است. این صندوق‌ها به دلیل مدیریت حرفه‌ای پرتفو، می‌توانند به شدت ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

نکته مهم بعدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این است که این صندوق‌ها مناسب تمام افراد با هر درجه ریسک‌گریزی هستند و هر فردی می‌تواند با انتخاب صندوق مناسب خود، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را شروع کند.

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله به روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم پرداختیم. همچنین نحوه سرمایه گذاری با پول کم در بازارهایی مانند مسکن، خودرو، ارزهای خارجی، بورس و… را بررسی کردیم. در ادامه، نکات مربوط به خرید هر کدام از این بازارها را مطرح کردیم. همچنین، گفتیم که ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بازار بورس به عنوان یکی از بهترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری با پول کم و سود بالا هستند.

سوالات متداول

بله، خرید سهم ها و صندوق های بورسی با مبلغی ناچیز هم امکان‌پذیر بوده و شما می‌توانید سرمایه‌های خرد و ناچیز خود را هم در بورس سرمایه‌گذاری کنید.

خرید عرضه های اولیه، بهترین پیشنهاد ما برای سرمایه گذاری با این مبلغ است.

خرید سکه های طلا، سهام بورسی و صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در دوران فعلی است.

راههای سرمایه گذاری با پول کم​ در ایران بسیار متنوع و گوناگون است. برای مشاهده بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم و سود بالا مطالب مندرج در بخش ” پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم ” این مقاله را مطالعه نمایید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

23 دیدگاه برای این مقاله

  1. حق جو ۱۱ آبان ۱۴۰۲ 2 پاسخ

    سلام
    مطالبِ آموزنده ای بود، تشکر.

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲ 2 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۴ آبان ۱۴۰۲

      سپاس از حسن انتخاب شما🙏

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    2. بهارک آقائی ۱۶ آبان ۱۴۰۲

      🙏🙏🙏

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
  2. حسین محمدی ۲۱ آذر ۱۴۰۲ 2 پاسخ

    سرمایه گذاری با سود 50 درصد چجوریه؟

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ 2 پاسخ
    1. میثم رحمتی ۲۱ آذر ۱۴۰۲

      سرمایه گذاری با سود 50 درصد، بستگی به درجه ریسک پذیری شما در سرمایه گذاری دارد. اما برای رسیدن به سرمایه گذاری با سود 50 درصد، میتوانید از صندوق های سرمایه گذاری سهامی و حتی اهرمی کاریزما استفاده کنید.

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    2. ستاره ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 2 پاسخ

      ممنون برای ابن مطلب خیلی کاربردی بود

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 2 پاسخ
      1. بهارک آقائی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

        خوشحالیم که مطالب کاریزما برای شما مفید واقع شدند🙏

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      2. علی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

        سرمایه‌گذاری با مبالغ نه چندان بالا برای من خیلی جالبه چون با توجه به تورم عملا پس‌انداز با تعریف قدیم معنی خودش رو ازدست داده. ممنون از مطلب خوبتون.

        ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
        1. بهارک آقائی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

          سلام و درود، سپس از کامنت شما.

          ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
  3. مهیار ۱۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر ولی خرید خود سهام بنیادی بنظر بهتر هست تا صندوق سهامی مخصوصا به خاطر افزایش سرمایه های سهام مثلا اگر فردی بتونه ماهانه یک عددی بابت خرید سهام و سبد بورسی بزاره و تعداد سهام زیاد کند در بلند مدت هم میانگین سهم خوبی داره و هم سود نقذی خوبی میدن بابتش

    ۱۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۰ دی ۱۴۰۲

      سلام و درود، ممنون بابت نظر ارزشمند شما. فقط نکته‌ای که وجود داره اینه که خرید سهام رو باید هدفمندانه و با دانش کافی انجام بدید تا در سیر نزولی بازار هم متضرر نشید.

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
  4. سمیه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

    بسیار عالی

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  5. حسن نوروزی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    من میخوام هر ماه ۲ میلیون پس انداز کنم و سود خوبی بهم بده، کدوم روش سرمایه گذاری رو بهم پیشنهاد میدین؟

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

      با سلام، خرید صندوقهای درآمد ثابت گزینه خوبی برای شماست.

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  6. میثم ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سرمایه گذاری با پول کم در طلا الان بهترین گزینه سرمایه گذاری چیه؟ چون سال دیگه احتمال رشد طلا هست

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      اگر قصد خرید کوتاه مدت طلا رو دارید پیشنهاد ما اینه که به جای خرید فیزیکی طلا و پرداخت اجرت اضافی، در صندوق طلای کهربا سرمایه گذاری کنید تا بدون هیچ هزینه اضافی از رشد بازار طلا بهره مند بشید.

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  7. توکلی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    بهترین سرمایه‌گذاری ⭐️
    ممنون از مقاله مفیدتون 🙏🏻

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      🙏🙏🙏

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  8. سارا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام من ۵۰۰ میلیون سرمایه دارم به نظرتون توی چی سرمایه‌گذاری کنم؟! طلا و سکه یا سبدگردان؟!

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      با سلام
      روش سرمایه‌گذاری می‌تواند با توجه به شرایط و انتظارات هر فرد متفاوت باشد. توجه داشته باشید که امکان سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه نیز از طریق بازار بورس وجود دارد. برای دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری و اطلاعات بیشتر، می‌توانید از طریق شماره ۴۱۰۰۰-۰۲۱ با مرکز تماس کاریزما ارتباط بگیرید.

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  9. مهرزاد حسینزاده ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام با ۵م کجا وچگونه میتوتنم سرمایه گذاری کنم که سود کنم

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

      سلام و درود. همانطور که در مقاله فوق مطالعه کردید روشهای مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند اما در شرایط فعلی که بازار طلا با نوسان زیادی روبروست، خرید صندوق طلای کهربا بهترین گزینه برای نوسان گیری است.

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
  10. نوید رئیسی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    عالی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.