خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه
:
:
1x

خسارت افت قیمت خودرو در تصادف را از بیمه بگیرید

دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف از بیمه
1x
: :

خسارت افت قیمت خودرو در تصادف را از بیمه بگیرید

خسارت افت قیمت خودرو در تصادف را از بیمه بگیرید

دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف از بیمه پخش صوتی مقاله
بیمه

خسارت افت قیمت خودرو در تصادف طبق اعلام بیمه مرکزی، از این به بعد بر عهده بیمه‌ شخص ثالث است. بعد از هر تصادف ذهن دو طرف درگیر خسارت‌های واردشده و البته افت قیمت خودروها است. این اتفاق تلخ معمولاً به ضرر مالک خودروی آسیب‌دیده است و در طرف مقابل، فرد مقصر بایستی علاوه بر جبران خسارت‌های تصادف، خسارت افت قیمت ماشین طرف آسیب‌دیده را نیز بپردازد که البته موضوع چندان هم ساده نیست! اگر خودروی آسیب‌دیده خودروی خارجی باشد، مشکل دوچندان می‌شود!

اگر زیاد رانندگی می‌کنید، خودروی خارجی دارید یا می‌خواهید در مورد قانون جدید افت قیمت خودرو و نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو بدانید، حتماً این مطلب از کاریزما لرنینگ را تا انتها بخوانید. تمام سوالات شما را پاسخ خواهیم داد.

خرید بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث با کد تخفیف از کاریزمابیمه

آیا بیمه شخص ثالث افت قیمت خودرو را می‌دهد؟

در قانون جدید افت قیمت خودرو، پرداخت افت قیمت خودروهای تصادفی برای شرکت‌های بیمه اجباری شده است. سخنگوی دولت در جلسه‌ی هیئت دولت در تاریخ ۲۳ خرداد 1403 اعلام کرد که از این پس شرکت‌های بیمه شخص ثالث موظف هستند خسارت افت قیمت وسایل نقلیه موتوری را بدون دریافت هزینه‌ی اضافه پوشش دهند.

خسارت افت قیمت خودرو:

  • هنگامی پرداخت می‌شود که بدنه خودرو آسیب شدیدی ببیند.
  • آسیب‌های جزئی شامل این قانون نمی‌شوند و افت قیمت لحاظ نخواهد شد.
  • هر خودرو تنها یک بار می‌تواند خسارت افت قیمت دریافت کند.

بنابراین اگر در آینده سانحه‌ای در رانندگی برای شما پیش آمد و مقصر شما بودید، جای نگرانی نیست و به راحتی می‌توانید افت قیمت را از بیمه مطالبه و پرداخت کنید. مطلب زیر را بخوانید تا در خصوص دریافت خسارت بیمه شخص ثالث اطلاعات کاملی داشته باشید.

link مقاله پیشنهادی : دریافت خسارت بیمه شخص ثالث + شرایط و مدارک لازم

منظور از افت قیمت چیست؟

در فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودرو، اصطلاح «افت قیمت خودرو» بیشتر زمانی به کار می‌رود که خودرو تصادف شدیدی داشته باشد و آسیب جدی ببیند.

خودرو و قطعات آن تماماً مصرفی هستند و هرچه زمان می‌گذرد کیفیت یک خودرو و قطعاتش پایین می‌آیند. بنابراین منطقی است که یک خودروی خوب که سال 1390 تولید شده از یک خودروی معمولی که سال 1402 تولید شده، قیمت پایین‌تری داشته باشد. هرچه سن خودرو بیشتر می‌شود، نیاز به تعمیر و تعویض قطعات و هزینه کردن برای خودرو افزایش می‌یابد.

حال تصور کنید خودرویی تصادف شدیدی داشته و بیشتر قطعات آن تعویض و تعمیر شده‌اند. در این صورت قطعاً افراد کمتری حاضر به خرید این خودرو و پذیرش ریسک تعمیرات احتمالی در آینده هستند.

دلایل افت قیمت خودرو به طور کلی عبارت‌اند از:

  • سال تولید و کارکرد خودرو
  • قیمت روز خودرو
  • داخلی یا خارجی (وارداتی) بودن خودرو
  • سابقه خسارت
  • میزان خسارت
  • رنگ‌شدگی
  • نیاز یا عدم نیاز به تعویض قطعات
  • قسمت‌های آسیب‌دیده (درب‌ها، کاپوت، صندوق عقب، سپرها و …)

دلایل افت قیمت خودرو در طول زمان

مالکین خودرو دوست ندارند خودروی خود را با قیمت پایین بفروشند و خریدارها نیز نمی‌خواهند خودرویی را بخرند که دائماً نیاز به مراجعه به تعمیرگاه دارد! حال اگر شما با یک خودرو تصادف کنید و مقصر باشید، مالک افت قیمت خودرو را از شما طلب می‌کند؛ چراکه در آینده نمی‌تواند خودروی خود را به قیمت روز بفروشد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که پرداخت افت قیمت خودرو بر عهدۀ چه کسی است؟ قطعاً هیچکس از عمد تصادف نمی‌کند و از طرفی تصادف بخش جدانشدنی رانندگی است. بهتر است به قانون و مفاد آن مراجعه کنیم.

قوانین در مورد دریافت افت قیمت خودرو چه می‌گویند؟

در وهله‌ی اول قانون صراحتاً اعلام کرده است که بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه موتوری اجباری است. اگر به هر دلیلی بیمه شخص ثالث شما تمام شود و آن را تمدید نکنید، مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌شوید. بیمه شخص ثالث را می‌توانید آنلاین به آسانی خریداری کنید.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

در خصوص افت قیمت خودرو در تصادف نیز قوانینی داریم:

  • بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی، هر شخصی که به مال یا آبروی شخص دیگر خسارتی وارد نماید، باید آن را جبران کند.
  • ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارت ناشی از تصادفات رانندگی نیز می‌گوید که در هر تصادف، کارشناس فنی باید میزان خسارت اعم از هزینه‌ی تعمیر و افت قیمت خودرو را مشخص کند.

گاهی پیش می‌آید که دو طرف با یکدیگر توافق می‌کنند و فرد مقصر هزینه‌ها را تماماً بر عهده می‌گیرد. اما در شرایطی که طرفین نتوانند به راه حل مشترکی برسند، قانون وارد عمل می‌شود. در ادامه‌ی مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم که شرایط دریافت خسارت افت قیمت خودرو چیست و چگونه می‌توان برای دریافت خسارت اقدام کرد.

شرایط دریافت خسارت افت قیمت خودرو چیست؟

خسارت‌هایی که بعد از تصادف به یک خودرو وارد می‌شود را می‌توان دسته‌بندی کرد. دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف نیز بر همین اساس محاسبه و لحاظ می‌شود. به طور کلی، دسته‌بندی آسیب‌های واردشده به خودرو عبارت‌اند از:

  • افت قیمت 4 درصد: اگر قطعاتی که با پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند آسیب ببینند (مانند درب‌های خودرو و گلگیرها)، خودرو تا 4 درصد افت قیمت خواهد داشت.
  • افت قیمت 5 درصد: اگر قسمت‌های عقب خودرو آسیب ببینند، تا 5 درصد افت قیمت محتمل است. همچنین اگر قسمت‌های مهمی که کارکرد خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهند (مانند شاسی‌ها) دچار آسیب شوند، هر قسمت می‌تواند 5 درصد افت قیمت را برای خودرو به ارمغان بیاورد!
  • افت قیمت 10 درصد: در صورتی که به سقف خودرو آسیب برسد، تا 10 درصد افت قیمت را می‌توان متصور شد.
  • افت قیمت 60 درصد: اگر خودرویی بعد از تصادف آسیب زیادی ببیند و به طور کامل رنگ شود، تا ۶۰ درصد افت قیمت خودرو دور از ذهن نیست!

در کنار چهار مورد مطرح‌شده، رنگ شدن بخشی از خودرو نیز بسیار مهم است. خریدارها و فروشنده‌ها روی این موضوع حساسیت خاصی دارند. در جدول زیر، افت قیمت خودرو ناشی از رنگ‌‌شدگی را آورده‌ایم. البته درصد‌های ذکرشده در این جدول ممکن است کمی تغییر کنند.

افت قیمت خودرو ناشی از رنگ‌‌شدگی

یک مطلب مهم را باید در اینجا ذکر کنیم. گاهی به تشخیص کارشناسان راهنمایی و رانندگی و بیمه، هر دو طرف به یک اندازه در تصادف مقصر هستند. در این حالت شرایط 50-50 پیش می‌آید. در میان مطالب ما، مقاله‌ای با عنوان «خسارت تصادف 50-50 چگونه پرداخت می‌شود؟» وجود دارد که توصیه می‌کنیم حتماً این مقاله را بخوانید تا بدانید در این شرایط چه کاری باید انجام دهید.

نحوه دریافت خسارت افت قیمت ماشین

دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادفات از جمله پوشش‌های انتخابی هنگام خرید بیمه‌نامه است. در صورت وقوع سوانح رانندگی مانند تصادف، واژگونی و … برای افراد یا اشخاص ثالث، طبق قانون جدید افت قیمت خودرو، جبران خسارت بر عهده شرکت بیمه شخص ثالث است و تا سقف تعهدات جبران هزینه‌ها انجام می‌شود.

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که برای جبران خسارات جانی و مالی وارد شد‌‌‌ه به اشخاص ثا‌لث در حوادث رانندگی در نظر گر‌فته شد‌‌ه و برای تمام وسایل نقلیه موتوری، از جمله خودرو و موتورسیکلت صادر می‌شود. در مقاله زیر در خصوص بیمه شخص ثالث توضیحات کامل‌تری ارائه داده‌ایم.

link مقاله پیشنهادی : بیمه شخص ثالث چیست؟ آنچه باید درباره بیمه ثالث بدانید

بیمه شخص ثالث تا سقف مشخصی خسارت‌ها را پوشش می‌دهد. اما اگر از بد روزگار با یک خودروی خارجی تصادف کنیم، آنگاه برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو چه باید کرد؟

پرداخت خسارت افت قیمت با بیمه بدنه

اگر خسارت‌های مالی در یک حادثه تصادف بیش از سقف خسارت بیمه شخص ثالث باشد، می‌توان از بیمۀ بدنه استفاده کرد. در سال ۱۴۰۳، مبلغ تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث حداقل ۴۰ میلیون تومان و حداکثر ۸۰۰ میلیون تومان است. با خرید بیمه بدنه می‌توان علاوه بر جبران هزینه‌های مازاد مالی، پوشش افت قیمت خودرو را هم خریداری کرد تا جبران هزینه‌ها به طور کامل انجام شود.

در بیمه، اجباری برای پرداخت خسارت‌ها تعریف نشده است و آنچه تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرد، در حقیقت توافق شرکت بیمه و خریدار است. پوشش افت قیمت، یک نوع پوشش مکمل برای بیمه بدنه است. هنگام خرید بیمۀ بدنه می‌توانید این نوع پوشش را هم درخواست بدهید تا در مواقع ضرورت بتوانید افت قیمت خودروی خود (یا طرف مقابل) را از بیمه بگیرید.

هنگام خرید بیمۀ بدنه حتماً بازدید بیمه بدنه را درخواست دهید تا قیمت خودروی شما به‌‌روز و دقیق تعیین و لحاظ شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

اگر تصادف کردید، برای دریافت افت قیمت خودرو بایستی مدارک زیر را به شرکت بیمه ارائه دهید:

  • کروکی تصادف و گزارش حادثه
  • کارشناسی بیمه شخص ثالث طرف مقابل
  • بازدید ارزیاب بیمه از خودروی آسیب‌دیده
  • مدارک شناسایی و گواهینامه رانندگی

با ارائه‌ی این مدارک، می‌توانید درخواست خود را به شورای حل اختلاف ارائه دهید و پیگیر دریافت خسارت باشید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادفات

چگونه می‌توان نسبت به دریافت افت قیمت خودرو اعتراض کرد؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، تصادف را نمی‌توان از رانندگی جدا در نظر گرفت. در بعضی مواقع، دو طرف تصادف با یکدیگر توافق می‌کنند و هزینه‌ها پرداخت یا بخشیده می‌شود.

اما گاهی دو طرف به توافق نمی‌رسند و نسبت به پرداخت و دریافت خسارت اعتراض دارند. در این شرایط، راننده‌ای که در تصادف خسارت دیده است، باید برای تعیین مقدار خسارت و ارزیابی افت قیمت خودرو به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

  • اگر افت قیمت خودرو کمتر از 20 میلیون تومان باشد، رسیدگی به اعتراض در شورای حل اختلاف انجام می‌شود.
  • اگر خسارت وارد‌شده بیشتر از 20 میلیون تومان باشد، دادگاه روند پرداخت خسارت را پیگیری خواهد کرد.

تعیین خسارت، قبل از تعمیر خودرو و توسط کارشناس رسمی انجام می‌شود. پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در تصادفات بر اساس خودروهای عرف در جامعه انجام می‌شود. بنابراین اگر مالک خودروهای گران‌قیمت خارجی هستید، توصیه می‌کنیم حتماً بیمه بدنه داشته باشید تا در صورت بروز سانحه بتوانید افت قیمت خودروی خود را دریافت کنید.

خرید بیمه بدنه (تخفیف ویژه)

آیا برای اعتراض مهلت محدودی داریم؟

اگر برای دریافت افت قیمت خودرو نیاز به شکایت به مراجع قضایی دارید، از نظر زمانی محدودیتی ندارید اما توجه داشته باشید هرچه سریع‌تر این کار را باید انجام دهید تا بتوانید خسارت واردشده به خودروی خود را ثابت کنید.

گذشت زمان و فاصله افتادن بین تصادف و شکایت برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو، اثبات خسارت واردشده را سخت‌تر می‌کند. همچنین تا زمان ثبت شکایت برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو، بهتر است نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید.

دریافت خسارت افت قیمت خودرو بعد از تصادف

جمع‌بندی مطلب 

افت قیمت خودرو در تصادفات یکی از دغدغه‌هایی است که مالکین خودروهای آسیب‌دیده هفته‌ها با آن دست به گریبان هستند. اگر تصادف شدید باشد و قسمت‌های مهم خودرو آسیب ببینند، گاهی خودرو تا 60 درصد افت قیمت خواهد داشت و این موضوع برای هیچکس مطلوب نیست!

طبق قانون، پرداخت افت قیمت خودرو بر عهده‌ی مقصر تصادف است. گاهی موضوع توافقی برطرف می‌شود. در غیر این صورت برای دریافت خسارت افت قیمت ماشین بایستی به بیمه و کارشناس بیمه جهت تعیین خسارت مراجعه کنیم.

خوشبختانه در خرداد 1403 خبری اعلام شد که در آن طبق قانون جدید افت قیمت خودرو، شرکت‌های بیمه شخص ثالث موظف هستند خسارت افت قیمت وسایل نقلیه موتوری را بدون دریافت هزینه‌ی اضافه پوشش دهند. در گذشته چنین پوششی وجود نداشت و گاهی افراد برای دریافت خسارت مجبور به شکایت و مراجعه به شورای حل اختلاف می‌شدند.

امروز بیشتر شرکت‌های بیمه پوشش افت قیمت را در قالب پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه ارائه می‌دهند. در نهایت، توصیه می‌کنیم اگر خودروی شما و افت قیمت آن بعد از تصادف برای شما مهم است، حتماً از بیمه بدنه و پوشش‌های تکمیلی آن استفاده کنید.

سوالات متداول

بله، طبق اعلام سخنگوی دولت و قانون جدید افت قیمت خودرو، به‌زودی شرکت‌های بیمه موظف می‌شوند افت قیمت خودرو را روی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث بدون دریافت هزینه‌های جانبی ارائه دهند. در حال حاضر هنگام خرید بیمه‌نامه می‌توانید پوشش‌های تکمیلی مانند بیمه بدنه و افت قیمت خودرو را درخواست بدهید.

شما می‌توانید با پیگیری از شرکت بیمه و در صورت نیاز مراجعه به شورای حل اختلاف، نسبت به دریافت خسارت افت قیمت خودروی خود اقدام نمایید. بهتر است قبل از هر اقدامی کارشناس رسمی تعیین خسارت را انجام دهد.

تقریباً اکثر شرکت‌های بیمه، افت قیمت خودرو در تصادفات را پوشش می‌دهند. برای خرید بیمه بدنه خودرو و مشاهده‌ی انواع خدمات و پوشش‌ها می‌‌توانید به بخش خدمات بیمه کاریزما مراجعه کنید.

کروکی تصادف و گزارش حادثه، کارشناسی بیمه شخص ثالث طرف مقابل، بازدید ارزیاب بیمه از خودروی آسیب‌دیده و مدارک شناسایی و گواهینامه رانندگی مدارکی هستند که شما بایستی برای دریافت خسارت ارائه دهید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

64 دیدگاه برای این مطلب

  1. شیرین 3 مرداد 1403 1 پاسخ

    یک سال پیش با یک خودرو تصادف داشتم که مقصر شدم طرف هم از بیمه خسارت گرفت و هم شکایت کرد و بابت افت قیمت ماشینش از ما ۲۰ میلیون گرفت چقدر بهش گفتیم مورد مهمی نبوده که کارکرد ماشین را تحت تاثیر قرار بده ولی قبول نکرد…
    متاسفانه اطلاع پیدا کردم در جاده با ماشین چپ کرده و … ما به اینطوری راضی نبودیم …

    3 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 3 مرداد 1403 2 پاسخ

      متاسفانه بسیاری از افراد این موضوع رو نمی‌دانند که بعد از تصادف اگر مقصر هستید، و خصوصاً اگر خودروی خسارت‌دیده خارجی هست، به هیچ عنوان نباید زیر بار قبول کردن خسارت اُفت قیمت خودرو در تصادف برید. چیزی رو امضا نکنید و قولی ندید و باید صبر کنید تا افسر بیاد و به‌صورت قانونی مراحل طی بشه. در این صورت طرف مقابل نمی‌تونه بیشتر از حقی که قانون بهش داده از شما خسارتی بگیره.

      3 مرداد 1403 2 پاسخ
      1. نيما 15 مرداد 1403 1 پاسخ

        با سلام و عرض ادب و تشكر بابت پاسخگويي
        بنده با يه ماشين تصادف كردم كه درب ها اسيب ديد ولي رنگ نريخت با توجه به سقف بالاي بيمه بنده هزينه ايشان پرداخت شد ولي ايشان اصرار دارن بابت افت ماشينشان از بنده شكايت كنن و بهشان اعلام كردم كه بيمه طبق قانون جديد پاسخگو هستش ميگن كه تو بايد بدي و من از تو شكايت دارم راه من براي اين مشكل چي هستش
        سپاسگزارم

        15 مرداد 1403 1 پاسخ
        1. محمدجواد آقابابایی 16 مرداد 1403 2 پاسخ

          درود بر شما. توصیه‌ی ما به شما این است که اجازه بدهید این موضوع از طریق قانون پیگیری شود و ایشان شکایت کنند. تحت هیچ شرایطی قبول نکنید که خسارت را خودتان بدهید و در این خصوص هیچ برگه یا سندی را امضا نکنید و اجازه بدهید ایشان شکایت کنند. در نهایت قانون حکم می‌دهد که بیمه خسارت ایشان را پرداخت کند.

          16 مرداد 1403 2 پاسخ
          1. فاطمه عسکری 20 مرداد 1403 1 پاسخ

            اگر از شما شکایت کرد شما هم جلب ثالث بدهید و شرکت بیمه را وارد دعوا کنید و تقاضای محکومیت شرکت بیمه را بخواهید

            20 مرداد 1403 1 پاسخ
          2. محمدجواد آقابابایی 21 مرداد 1403

            بله، کاملاً درسته. ممنون از اطلاعات تکمیلی شما.

            21 مرداد 1403
          3. حمید 23 شهریور 1403 1 پاسخ

            والا ما یک سال درگیریم ولی دادگاه رای نمیده که طرف زیان دیده بره افت قیمت شو بگیره میگه باید خودت بدی حتی بخشنامه کامل بیمه رو هم دادم ولی بی فاییده هست

            23 شهریور 1403 1 پاسخ
          4. محمدجواد آقابابایی 24 شهریور 1403

            شما باید به قانون و شکایتی که انجام شده استناد کنید و منتظر رای دادگاه باشید. اگر بپذیرید اُفت قیمت رو خودتون بدید، اونوقت بیمه دیگه کمکی به شما نمیکنه.

            24 شهریور 1403
      2. علی ص 22 شهریور 1403 1 پاسخ

        سلام ماشین بنده پراید مدل ۹۰ هست که در تصادف شامل آسیب دیدگی از عقب و تعویض صندوق عقب شد، سوالم اینه که میتونم از بیمه شخص ثالث راننده مقصر (ماشین عقبی) افت قیمت ماشینم رو بگیرم؟
        منظورم اینه که به مدل ۹۰ هم افت قیمت تعلق میگیره یا اینکه محدودیتی در سال ساخت خودرو برای دریافت افت قیمت تعیین شده؟

        22 شهریور 1403 1 پاسخ
        1. محمدجواد آقابابایی 24 شهریور 1403

          سلام و درود. عرف بر این هست که به خودروهای بالای 5 سال معمولاً اُفت قیمت تعلق نمیگیره و اینکه اگر آسیب‌دیدگی در تصادف جدی نباشه، باز هم اُفت قیمت در کار نیست. اما در نهایت اون چیزی که مهم هست، نظر کارشناس رسمی دادگستری هست. می‌تونید شکایت کنید و پیگیر دریافت اُفت قیمت خودتون، منوط به رای دادگاه، باشید.

          24 شهریور 1403
  2. مسلم 6 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام- من در تصادف با یک موتور سیکلت مقصر حادثه شناخته شدم. آیا میتوانم افت قیمت خودروی خودم را از محل بیمه بدنه از شرکت بیمه مطالبه کنم؟

    6 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 8 مرداد 1403 1 پاسخ

      درود بر شما. بخش پرداخت خسارت افت قیمت با بیمه بدنه رو یکبار دیگه مطالعه بفرمایید. در این بخش توضیح دادیم که اگر این نوع پوشش مکمل رو در بیمه‌ی بدنه‌ی خودتون داشته باشید، می‌تونید از بیمه پیگری کنید و خسارت افت قیمت خودروی خودتون رو دریافت کنید. سریع‌ترین راه این هست که این مورد رو از شرکت بیمه سوال کنید.

      8 مرداد 1403 1 پاسخ
      1. مهدی گودرزی 26 شهریور 1403 1 پاسخ

        سلام من نزدیک یک ماه پیش با دو تا خودرو تصادف کردن یک خودرو که دنده عقب میومد در بزرگرا من بهش خوردم که ملیس ۵۹۵۹ زد ویک خودرو که پشت من برخورد کرد مقصر صدرصد اعلام کرد من برای افت قیمت ماشین باید از هردوی انها شکایت کنم ماشین ۵۰۵۰ که جلویی بود مدل ۹۵ ولی ماشین من مدل ۹۹ ساینا هست باید چطور افت قیمت ماشینم بگیرم ماشینم نزدیک ۱۵۰ میلیون هزینه صافکاری ونقلشی هردو شاسی اسیب دیده سقف وستونهاش داغون شدن ممنون راهننایی کنید

        26 شهریور 1403 1 پاسخ
        1. محمدجواد آقابابایی 26 شهریور 1403 1 پاسخ

          سلام و درود. بله، برای دریافت اُفت قیمت خودرو خودتون باید از هر دو طرف در شورای حل اختلاف شکایت کنید. در شکایت خودتون حتماً از شرکت‌های بیمه طرف‌های مقابل هم شکایت کنید. مدارک و مستندات لازم در خصوص هزینه‌هایی که برای ماشینتون انجام دادید رو نگه دارید و ارائه بدید و منتظر رای دادگاه بمونید و از این طریق می‌تونید اُفت قیمت خودروی خودتون رو دریافت کنید. حتماً بخواهید که کارشناس رسمی دادگستری خودروی شما رو بازدید کنه و گزارش بنویسه. به‌نظرم بهتر هست با یک وکیل هم مشورت کنید تا شما رو کامل‌تر راهنمایی کنه در مراحل پیگیری دریافت خسارت چالشی نداشته باشید.

          26 شهریور 1403 1 پاسخ
          1. مهدی گودرزی 26 شهریور 1403

            سلام مجدد ممنون از جواب شما فقط یه سوال دیگه من کارشناس بیمه ماشین در بیمه نگاه کرده وخسارت زده مگر باید دوباره کارشناس باید نگاه کنه من ماشین دادم صافکاری وهنوز خسارتی هم بابت بیمه پرداخت نشده به من

            26 شهریور 1403
  3. محمودی 8 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام
    با ماشین من یه خودرویی برخورد کرد و و مقصر شد، مدل ماشین من ۲۰۶ سال ۱۴۰۲ میباشد، بیمه ثالث سقف تعهد بیمه گر یعنی ۳۰ میلیون رو پرداخت کرد که فقط شامل تعمیر میشه و افت قیمت رو دربرنمیگیره، بیمه بدنه هم ندارم.
    آیا شکایت کنم بیمه پرداخت اضافی از سقف میکنه یا شخص مقصر باید هزینه افت قیمت رو بپردازه؟

    8 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 8 مرداد 1403

      سلام. می‌تونید شکایت کنید و برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف حتماً این نکته رو مد نظر داشته باشید که علاوه بر شکایت از طرف مقابل، حتماً از بیمه هم شکایت کنید که قانون بتونه بیمه رو ملزم به پاسخگویی کنه. در نهایت قاضی بابت افت قیمت خودروی شما حکم صادر میکنه که شرکت بیمه ملزم به اجرای اون حکم هست.

      8 مرداد 1403
  4. مریم 13 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام. دی ماه سال گذشته تصادفی داشتم که مقصر بنده بودم و بیمه خسارت رو پرداخت کرد. شکایت کردن بابت افت قیمت و بیمه میگه چون زیر صد میلیون هست پرداخت نمیکنن و باید خودم پرداخت کنم. چنین چیزی درسته؟

    13 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 13 مرداد 1403

      سلام. این مورد کاملاً به بیمه‌نامه شما و شرکتی که از اون بیمه خریدید بستگی داره. شاید شرایطی در بیمه‌نامه شما بوده که باعث شده شرکت بیمه زیر بار پرداخت خسارت افت قیمت خودرو نره. بهترین راه این هست که با ما با شماره 02145463000 تماس بگیرید تا دوستان شما رو راهنمایی کنند.

      13 مرداد 1403
  5. محمود 14 مرداد 1403 2 پاسخ

    سلام.من ی تصادف داشتم ک ماشین مقابل مقصر بود واسه افت قیمت گفت شکایت کن بیمم ایران هست میده.کارشناسم دید افت قیمتم حدود ۲۳ شد قراره یکی دو روز دیگه برم دادسرا.میخاستم ببینم بیمه ایران افت قیمتو میده یا طرفی ک مقصره باید بده؟

    14 مرداد 1403 2 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 15 مرداد 1403

      سلام. بله شرکت بیمه پس از صدور حکم نهایی موظف هست که خسارت شما رو پرداخت کنه. فقط این نکته رو مد نظر داشته باشید که در شکایت‌های خودتون حتماً شرکت بیمه رو هم طرف شکایت قرار بدید تا نماینده بیمه در جلسات دادگاه حاضر باشه.

      15 مرداد 1403
    2. سارا 20 مرداد 1403 1 پاسخ

      من 12 اردیبهشت تصادف کردم اولین جلسه ی رسیدگیم مرداد ماه هستش تاریخ این قانون جدید خرداد ماه هستش برا افت قیمت آیا این قانون شامل من میشه که مثل تاریخ اتفاق قبل از قانون جدید بوده؟

      20 مرداد 1403 1 پاسخ
      1. محمدجواد آقابابایی 20 مرداد 1403

        سلام. طبق آخرین بررسی‌هایی که انجام دادیم، قانون پرداخت خسارت اُفت قیمت خودرو هنوز کامل اجرایی نشده. در صورت اجرایی شدن، الحاقیه‌ای به بیمه‌نامه‌ها اضافه میشه و حق بیمه بیشتر میشه. به‌نظر می‌رسه شما و اشخاص دیگر که درگیر تصادف هستند، در حال حاضر نمی‌تونید از این پوشش استفاده کنید. در آینده اگر این پوشش اجرایی بشه، معمولاً یک بازۀ زمانی تعریف می‌کنند. برای مثال کلیه تصادف‌هایی که از ابتدای 1403 رخ دادند. در اون صورت، شاید بتونید مجدد پیگیری و خسارت خودتون رو از بیمه طرف مقصر دریافت کنید. فعلاً باید از خود شخص مقصر اُفت قیمت خودرو رو بگیرید.

        20 مرداد 1403
  6. علی اقایی 16 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر من یه چند وقته پیش تصادف کردم گواهینامه هم نداشتم تصادف جزعیم بود خسارت چندانی ندید اما اون طرف پاشو کرده تو یه کفش که افت قیمت ماشینش رو بگیره ما باید چیکار کنیم؟

    16 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 17 مرداد 1403

      سلام. کاری که شما باید انجام بدید این هست که اولاً قبول نکنید که خودتون خسارت افت قیمت خودروی طرف مقابل رو بدید. دوم به طرف مقابل بگید شکایت کنه و از طریق قانون پیگیر حق خودش باشه. این بهترین راه هست.

      17 مرداد 1403
  7. iliya 18 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ما یه ماشین ۲۰۶ مدل ۹۴ داریم که یه ۲۰۷ اومده زده ماشینو داغون کرده مقصر هم شناخته شده
    ماشین بالای ۲۰۰ میلیون خرج داره و بیمه ایشون هم سقف ۱۰۰ میلیون پرداخت میکنه
    میخواستم بدونم آیا میتونیم برای افت قیمت خودرو شکایت کنیم و به همراه باقی خسارات بگیریم؟
    آیا شامل ماشین ما میشه؟

    18 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 20 مرداد 1403

      سلام و درود.
      در خصوص تصادف شما، بله می‌تونید شکایت کنید و پیگیر خسارت اُفت قیمت خودروی خودتون باشید. معمولاً در این شرایط دو طرف توافق می‌کنند ولی شما می‌تونید شکایت کنید و یادتون باشه حتماً در شکایت‌نامه‌ی خودتون، شرکت بیمه رو هم طرف حساب قرار بدید و از شرکت بیمه شکایت کنید. اینطوری نماینده‌ی شرکت بیمه در جلسه‌ی رسیدگی حاضر میشه و شما می‌تونید پیگیر حق خودتون باشید. اگر بیمه‌ی بدنه و پوشش اُفت قیمت دارید، می‌تونید از بیمه‌ی بدنه هم استفاده کنید.

      20 مرداد 1403
  8. مهدی 20 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر من هفته گذشته با ماشینی تصادف داشتم و مقصر بود بیمه رفتیم و مبلغ ۱۴ میلیون رو تشخصیص دادن و ماهم‌امضا کردیم و مشخص شد خیلی بیشتر از این حرفا هزینشه و کلی رنگ شدی داره حالا میخوام برای افت قیمت اقدام کنم مدارک لازم چی هست و مدارک رو باید ببرم شورای حل اختلاف یا باید ببرم همون بیمه دوباره برای پیگیری؟

    20 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 21 مرداد 1403

      سلام و درود. در خصوص اُفت قیمت خودروی خودتون می‌تونید ابتدا با طرف مقابل صحبت کنید و توافق کنید. در غیر این صورت، به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و از فرد مقابل و شرکت بیمه ایشون شکایت کنید تا شرکت بیمه ملزم به پاسخگویی باشه. مدارک لازم هم شامل مدارک هویتی شما، گواهینامه، کارت ماشین، گزارش پلیس و بیمه از تصادف و تمام اسناد مربوط به تصادف هست. می‌تونید با شماره 02145463000 تماس بگیرید تا همکاران ما شما رو راهنمایی کنند. ترجیحاً از یک وکیل در این خصوص مشاوره بگیرید. با حضور در شورای حل اختلاف می‌تونید مدارکی که نشون بده ماشین شما هزینه‌ی بیشتری داره رو ارائه بدید و به درخواست شما رسیدگی میشه.

      21 مرداد 1403
  9. علیرضا 23 مرداد 1403 1 پاسخ

    من با یک مزدا 3 تصادف کردم مقصر بودم مزدا 3 کارکردش 15 سال است آیا طرف می تواند بابت افت قیمت شکایت کند واینکه بیمه شخص ثالث من تا 100 میلیون است میشود افت قیمت را از بیمه طلب کرد ممنون

    23 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 24 مرداد 1403

      سلام. بعید هست که به خودروی مقابل اُفت قیمت خودرو تعلق بگیره چون کارکرد این خودرو خیلی بالا هست. قانون پرداخت افت قیمت خودرو در تصادف تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده. طرف مقابل شما می‌تونه شکایت کنه، و شما نیازی نیست در این خصوص کاری بکنید. اگر قانون در این باره حکمی بده، شرکت بیمه شما موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.

      24 مرداد 1403
  10. امیر 24 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر بنده تصادفی داشتم که مقصر بودم از بیمه ثالث خسارت طرف مقابل رو پرداخت کردم. و برای بنده اس ام اس اومد امروز که طرف مقابل برای افت قیمت شکایت کرده مبلغ افتشون رو نگاه کردم 18 میلیون زده بود. تاریخ دادگاه اگر اشتباه نکنم اواخر آذرماه 1403 خواهد بود . سوال بنده اینجاست ایا بیمه شخص ثالث بنده افت قیمت طرف مقابل هم پرداخت میکنه؟ و ایا اقدام خاصی لازم هست انجام بدم؟ و چند جایی خوندم که دادن افت قیمت از طریق ثالث هنوز اجرایی نشده ایا این صحت داره؟ سوال اخر اگر هزینه افت افتاد گردن خودم ایا میتونم اعتراض کنم که توانایی پرداخت ندارم؟ (واقعا هم ندارم) اگر بیمه بده افت رو که دیگه هیچی.

    24 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 24 مرداد 1403 1 پاسخ

      سلام و درود. بابت حادثه‌ای براتون پیش اومده متاسفیم. در خصوص تصادف و دریافت اُفت قیمت خودرو، نکته‌ این هست که قانون پرداخت اُفت قیمت خودروی طرف خسارت‌دیده از بیمه شخص ثالث تصویب شده اما هنوز اجرا نشده و به کسی تعلق نگرفته. در صورت اجرایی شدن این قانون، معمولاً یک بازۀ زمانی اعلام میشه که تصادف‌های بعد از یک تاریخ مشخص، شامل این قانون خواهند شد. امیدواریم که بتونید از این قانون به موقع استفاده کنید. شما لازم نیست اقدام خاصی انجام بدید. شکایت طرف مقابل برای دریافت اُفت قیمت خودرو کاملاً عادی و روند کار هست.
      حتی اگر قرار باشه خودتون هم خسارت رو بدید، بله می‌تونید اعتراض کنید و اصطلاحاً درخواست اعسار از پرداخت یکجای مبلغ رو بدید.

      24 مرداد 1403 1 پاسخ
      1. امیر 24 مرداد 1403 1 پاسخ

        این خوب نیست متاسفانه
        سه تا سوال دیگه هم داشتم اگر اطلاع داشتید ممنون میشم جواب بدید و عذرخواهم که وقت گرانبهای شما رو گرفتم
        فلواقع خود بنده پشت فرمون بودم اما ماشین برای پدرم بود ایشون علاوه بر بنده از پدرم هم ثبت شکایت کردن. خواستم بدونم پدرم از این بابت که ایشون وقت پدر بنده رو بیهوده دارن میگیرن و به دادگاه میکشونن میتونیم ازشون شکایت کنیم؟ چون پدرم هیچ نقشی نداشتن فقط صاحب ماشین هستن.
        سوال دوم در تصادف بیشتر سپر و چراغ های طرف مقابل اسیب دیده بود اسیب به بدنه بسیار جزیی بود . ولی در گزارش بیشتر همون چراغ ها و سپر برای افت نوشته شده بود ایا چنین چیزی طبیعی هست؟ سپر و چراغ هم جزع بدنه هست و افت میکنه؟ به گزارش کارشناسشون میشه شکایت کرد؟
        مطلب اخر ایشون 22 روز بعد از اینکه از بیمه اومدیم و خسارت گرفتن شکایت کردن برای افت قیمت اصولا تا اون زمان کارای بیمشون و ماشینش درست شده بود باز اطلاع دقیق ندارم میشه بعد از گذر کلی زمان از تصادف (بیش از یکماه) برای دریافت افت قیمت اقدام کرد؟ ایراد قانونی نداره هزار تا بلا سر اون ماشین میتونه تو طول اون مدت اومده باشه مثل اسیبی با تشدید بیشتر گرچه عکس ماشینشو دارم .و ما کلا پیگیر نشده بودیم توافق بر این نبود بین ما اصلا که نمیرن دنبال افت

        24 مرداد 1403 1 پاسخ
        1. محمدجواد آقابابایی 29 مرداد 1403

          درود مجدد. در خصوص سوالات شما، اولین مورد اینکه در این حوادث، حضور مالک وسیله نقلیه تا حدی قطعاً الزامی هست. اما اگر پدر محترم شما حضور پیدا کردند و کارهای اداری لازم رو انجام دادند، دیگه نیاز به حضور ایشون نیست. شما می‌تونید از یک کارشناس حقوقی یا حتی از کارمندان شورای حل اختلاف بپرسید که حضور پدر شما الزامی هست یا خیر. اگر الزامی نبود، می‌تونید اعتراض و از طرف مقابل شکایت کنید که بدون دلیل کافی دارن وقت پدر شما را می‌گیرند.
          در خصوص سوال بعدی شما، چراغ و سپر خودرو از اونجایی که قطعات مصرفی هستند، شامل افت قیمت نمیشن. پس می‌تونید نسبت به این مورد اعتراض کنید.
          در خصوص مدت زمانی که از تصادف گذشته و بعد طرف مقابل برای دریافت خسار افت قیمت اقدام به شکایت کرده، از این نظر ایرادی متوجه طرف مقابل نیست و می‌تونه پیگیر حقش باشه.
          می‌تونید با شماره 02145463000 بخش اُمور مشتریان تماس بگیرید تا همکاران بیمه پاسخگوی سوالات شما باشند.

          29 مرداد 1403
  11. محمدصادق 25 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام ببخشید,چند روز پیش تصادف کردم افت قیمت ۷۰میلیون شورای حل اختلاف برام بریده
    سقف مالیم ۱۰۰میلیون هس باید چیکار کنم اقت قیمت بهم میدن؟

    25 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 27 مرداد 1403

      سلام و وقت بخیر. شما مقصر هستید در تصادف یا طرف مقابل؟ اُفت قیمت مربوط به خودروی خود شما هست یا خودروی طرف مقابل؟

      27 مرداد 1403
  12. سهیل 26 مرداد 1403 1 پاسخ

    بیمه پارسیان رفتم دیروز برای دادن داغی و فاکتور شاسی من ضربه دیده گفتم افت قیمت گفت نمیدیم تصویب نشده هنوز

    26 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 27 مرداد 1403

      سلام. بله قانون اُفت قیمت خودرو در تصادف تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده. اگر مقصر تصادف طرف مقابل هست، می‌تونید از طریق دفاتر خدمات قضایی از طرف مقابل و شرکت بیمه طرف مقابل شکایت کنید و پیگیر اُفت قیمت خودروی خودتون باشید.

      27 مرداد 1403
  13. فرزین 29 مرداد 1403 1 پاسخ

    با سلام
    خودرو بنده ک زیان دیده هستم خسارتی در حدود 50 میلیون دیده ولی کارشناسی بیمه در حدود 30 میلیون دستمزد تعمیر ب من گفتن و گفتن میتونید بیرون منظورم ب جز نمایندگی تعمیرش کنید ولی بنده بعد از 4 روز قیمت گرفتن حدود همون 50 میلیون دستمزد تعمیرش گفتن (منظورم بین 47تا50)
    ولی بنده ماشین بردم نمایندگی و ب کارشناس بیمه گفتم خودرو در نمایندگی هستش بهم گفتن شاید 10 تا16 میلیون دستمزد بشه
    حالابنظرتون این همه اختلاف نظر کارشناس بیمه بابت دستمزد تعمیر با توجه به مکان تعمیرات بیرون(ب جز نمایندگی) و نمایندگی چ هستش؟
    خودرو سال 95/10 میتونم پیگیر افت قیمت خودرو بشم؟
    اگر کارشناس بیمه هزینه خسارت کمتر بگیره میتونم با فاکتورهای نمایندگی بیمه رو ملزم ب پرداخت مانده هزینه کرد؟
    مننون میشم راهنمایی کنید

    29 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 29 مرداد 1403

      سلام و درود. در خصوص سوالات شما، مورد اول اینکه شرکت‌های بیمه نرخ‌نامه‌ی مصوبی دارن که کارشناس بیمه بر اساس اون برآورد خسارت رو انجام میده. کارشناس بیمه بر اساس اون چیزی که بهش ابلاغ شده برای شما تعیین خسارت کرده. ممکنه مراکز تعمیر خودرو بابت خودروی شما هزینه‌ی بیشتری از شما بگیرن، مثل یک پزشک متخصص که در مطب شخصی خودش میتونه حق ویزیت بیشتری بگیره.
      همچنین ممکنه خودروی شما جزو خودروهای نامتعارف باشه و برای همین این میزان خسارت برای شما تعیین شده. در خصوص افت قیمت خودرو، معمولاً از سال تولید تا 5 سال اُفت قیمت به خودروها تعلق می‌گیره. یعنی اگر بیشتر از 5 سال از مدل خودروی شما گذشته، نمی‌تونید از خسارت افت قیمت استفاده کنید. در نهایت توصیه می‌کنیم تمام این موارد رو از شرکت بیمه‌ی خودتون سوال کنید. در صورت نیاز می‌تونید از طریق دفاتر خدمات قضایی از بیمه شکایت کنید و اعتراض خودتون رو مطرح کنید، اما قبلش تمام موارد رو بررسی کنید حتماً.

      29 مرداد 1403
  14. محمد 29 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام خسته نباشید
    ببخشید ما حدود دو الی سه هفته پیش یه تصادفی کردیم که داخل اون بنده رو مقصر اعلام کردن و قرار شد که از بیمه استفاده کنیم حالا بعد از این اتفاقات ماشین شخص مقابل دچار افت قیمت شده و با توجه به این موضوع و این که تصویب شده که بیمه شخص ثالث افت قیمت رو هم پرداخت کنن ما به شعبه خسارت بیمه دانا مراجعه کردیم اما به ما گفتن که افت قیمت رو پرداخت نمیکنن و باید بریم شکایت کنیم میخواستم بپرسم الان بعد از اینکه این قانون تصویب شده و ما شکایت کردیم ممکنه که مارو مجبور کنن خودمون افت قیمت رو پرداخت کنیم؟و اینکه سقف بیمه من هم میزان خسارت و هم میزان افت قیمت رو پوشش میده اگر امکان راهنمایی باشه ممنون میشم

    29 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 30 مرداد 1403

      سلام و درود. قانون پرداخت خسارت اُفت قیمت خودرو در تصادف تصویب شده اما هنوز ابلاغ و اجرایی نشده. برای همین هست که بیمه‌ها فعلاً در این مورد نمیتونن کاری انجام بدن. در خصوص پرداخت اُفت قیمت خودروی مقابل، شما خودتون کاری نکنید؛ یعنی چیزی رو امضا نکنید یا تعهدی ندید. اجازه بدید شخص مقابل شکایت کنه و از این طریق از بیمه‌ی شما پیگیر خسارت افت قیمت خودروی خودش باشه.

      30 مرداد 1403
  15. بنیامین 30 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام خودروی من اریزو ۶ پرو هست دیروز با یه ۲۰۶ تصادف کرده بودم و مقصر از صحنه تصادف فرار کرده بود…چند کیلومتر بعد خودم گرفتمش.الان حدودا ۳۵ میلیون هزینه تعمیراتمه و بیمه بدنه از بیمه ایران هم دارم.حدود ۷۰ میلیون هم افت قیمت خودروی بند هست…آیا باید از مقصر شکایت کنم؟ بیمه ایشون هم ایرانه آیا خودش پرداخت خواهد کرد یا بیمه این میلیغ رو پرداخت می‌کنه ؟ ممنون میشم راهنماییم بکنید

    30 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 30 مرداد 1403 1 پاسخ

      سلام و درود. بله شما باید از مقصر شکایت کنید و درخواست اُفت قیمت خودرو بدید. همینطور حتماً در شکایت‌نامه‌ی خودتون از شرکت بیمه‌ی مقصر هم شکایت کنید تا نماینده شرکت بیمه در جلسه حاضر باشه و بتونید افت قیمت خودروی خودتون رو پیگیری کنید.

      30 مرداد 1403 1 پاسخ
      1. بنیامین 31 مرداد 1403

        ممنون از راهنمایی
        سوال دیگرم این بود که آیا دادگاه فرد مقصر را ملزوم که پرداخت خواهد کرد؟(فرار از صحنه تصادف) با توجه به اینکه فرد مقابل شرایط مالی خوبی داره ولی از پرداخت امتناع می‌کنه آیا خودش مبلغ افت قیمت رو پرداخت می‌کنه ؟

        31 مرداد 1403
  16. میلاد 30 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام لطفا کسی در این‌مورد اگاهی‌داره به بنده کمک کنه. بنده حدود سه ماه پیش تصادف کردم توسط خودرویی ک از‌ پشت به بنده زدن و بعد از اون هم به دوتا ماشین دیگر هم تصادف داشتن و مقصر هم شناخته شدن و چون سقف بیمه ایشون صدو بیست تومن بود و هزینه ها تقسیم شدن و هم‌توسط‌کارشناس بیمه نیز هزینه ای ک‌ برای ماشین بنده در نظر گرفتن ۶۸تومن بوده ک بیمه. ۵۵تومن واریز کرده و شخص مقصر نیز مابه تفاوت را پرداخت کرده اما هزینه نقاشی و صافکاری ماشین ۸۰میلیون شده ک شخص مقصر میگه من همون هزینه کارشناس رو قبول دارم و بیشتر از این پرداخت نمیکنم. و همچنین بنده در شهر دیگر تصادف کردم ک تشکیل پرونده و کروکی نیز در همان شهر می باشد.

    30 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 31 مرداد 1403

      سلام و درود بر شما. شرکت‌ها و کارشناس‌های بیمه بر اساس تعرفه‌های دولتی که در اختیار دارن برآورد خسارت رو انجیام میدن. هزینه‌ای که بابت تعمیر خودروی خودتون پرداخت کردید با تعرفه‌ی بازار آزاد حساب شده. شما می‌تونید به شرکت بیمه‌ای که کارشناس فرستاده مراجعه کنید و اعتراض بزنید و درخواست بازدید مجدد بدید. احتمال داره در بازدید مجدد، هزینه‌ای که به شما پرداخت میشه بیشتر بشه و ممکن هست این اتفاق نیفته.
      اگر احساس می‌کنید در حق شما ظلم شده می‌تونید از طریق شورای حل اختلاف و شکایت، کار خودتون رو پیگیری کنید.

      31 مرداد 1403
  17. علیرضا.غ 8 شهریور 1403 1 پاسخ

    سلام،
    ببخشید باز شدن موتور ماشین جهت تعمیر ، مشمول افت قیمت خواهد بود

    8 شهریور 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 10 شهریور 1403 1 پاسخ

      سلام و درود. علیرضای عزیز، شما باید سوالتون رو دقیق‌تر مطرح بفرمایید. به‌طور کلی اگر موتور خودرو تعویض بشه، که البته این کار نیاز به مجوز هم داره، بله اُفت قیمت رو در پی داره. اگر هزینه‌ی تعمیر موتور خودرو نسبت به قیمت خودرو قابل توجه و زیاد باشه، باز هم باعث افت قیمت خودرو خواهد شد که در هر حال کارشناس بیمه باید میزان افت قیمت خودرو رو مشخص کنه. این مورد رو دقیق باید از شرکت بیمه خودتون سوال بفرمایید یا از دوستان ما در پشتیبانی بیمه بپرسید تا راهنمایی‌تون کنند.

      10 شهریور 1403 1 پاسخ
      1. علیرضا.غ 11 شهریور 1403 1 پاسخ

        منظور من این هست که موتور خودرو توسط نمایندگی یک تعمیر جزئی شده، حالا که ماشین فروخته شده، خریدار می تونه درخواست افت قیمت بده؟

        11 شهریور 1403 1 پاسخ
        1. محمدجواد آقابابایی 17 شهریور 1403

          خیر تعمیرات جزئی تاثیری در اُفت قیمت خودرو نخواهند داشت.

          17 شهریور 1403
  18. سعید خزائی 10 شهریور 1403 1 پاسخ

    با سلام و درود امروز من بیمه آسیا بودم ماشینم کاملا بی رنگ بود واسه افت قیمت بهشون گفتم .فرمودن باید بری شورای حل اختلاف شکایت کنی واقعا مسخره است بیمه این وسط چیکاره س .اون بنده خدا هم که ب من زده بود سقف بیمه ش جوابگو بود ولی اینا نمیدونم چرا مقاومت میکنن نمیدونم

    10 شهریور 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 11 شهریور 1403

      سلام و درود. ببینید شکایت در شورای حل اختلاف در بحث افت قیمت خودرو غیرعادی نیست و در بسیاری از موارد جزو فرآیندی هست که باید طی بشه. هنوز قانون پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف ابلاغ و اجرایی نشده. برای همین بعد از تصادف شما که مدعی دریافت افت قیمت خودروی خودتون هستید، باید شکایت کنید و حتماً در شکایت خودتون باید علاوه بر فرد مقصر، شرکت بیمه رو هم خطاب قرار بدید تا به موضوع رسیدگی بشه و قاضی حکم بده و شرکت بیمه طبق اون حکم افت قیمت شما رو پرداخت کنه.

      11 شهریور 1403
  19. سالار انصاری 11 شهریور 1403 1 پاسخ

    سلام.بنده با پیکان وانت به یک خودرو دنا معمولی رنگ آبی مدل سال ۹۵ تصادف کردم و بیمه خسارت وارده را ۱۶ میلیون تعیین و پرداخت کرد و حال طرف رفته شکایت کرده برای افت قیمت خودرو.میخواستم بدونم مگه قانون نگفته که خودرو های بالای ۵ یا ۶ سال افت قیمت تعلق نمیگیره؟ پس چطور شکایت اون راننده پذیرفته شده و من چطور میتونم اعلام کنم این موضوع رو که بالا ۵ سال تعلق نمیگیره
    و اگر میشه ماده اون قانون رو که میگن بالای ۵ سال شامل افت قیمت نمیشه رو بفرمایید تا من در دادگاه اعلام کنم که خودروی ایشون مدلش پایین تر از اونیه که افت قیمت شاملش بشه.

    11 شهریور 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 11 شهریور 1403

      سلام و درود. این موضوع که به خودروهای بالای 5 سال، خسارت افت قیمت تعلق نمیگیره، یک قاعده‌ی کلی هست. طرف مقابل شما می‌تونه شکایت کنه و در نهایت نظر کارشناس رسمی دادگستری شرط هست که به ایشون افت قیمت تعلق میگیره یا نه.
      شما می‌تونید نسبت به حکمی که برای شما صادر شده یا در آینده خواهد شد، اعتراض بزنید و قاعده‌ی عدم تخصیص افت قیمت به خودروی بالای 5 سال رو در اعتراض خودتون ذکر کنید. در صورت امکان حتماً با یک وکیل مشورت و راهنمایی‌های لازم رو دریافت کنید.

      11 شهریور 1403
  20. ساسات 12 شهریور 1403 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من چند روز پیش به یه سمند سورن مدل ۱۴۰۳ از پشت برخورد داشتم و مقصر هستم، بیمه ایران گفته که افت قیمت رو پرداخت نمیکنند، شما توی مطلب توضیح دادید که افت قیمت با بیمه هست اما در ادامه گفتید که شورای حل اختلاف باید شکایت بشه و راننده مقصر باید پرداخت بکنه؟!
    چیکار میشه کرد در نهایت؟ خودم باید پرداخت کنم یا بیمه؟

    12 شهریور 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 17 شهریور 1403

      سلام. قانون مصوب کرده که پرداخت افت قیمت خودرو در تصادف بر عهده بیمه هست، منتها این قانون هنوز اجرایی و به شرکت‌های بیمه ابلاغ نشده. برای همین بیمه‌ها فعلاً تکلیفی برای پرداخت افت قیمت خودرو ندارند. اما با شکایت در شورای حل اختلاف و پیگیری، شخص زیان‌دیده میتونه درخواست بده و اگر قاضی حکم صادر کنه، شرکت بیمه شما موظف به پرداخت خسارت شخص زیان‌دیده هست.

      17 شهریور 1403
  21. مجید 19 شهریور 1403 1 پاسخ

    این قانون در خرداد تصویب شده ؟ اگر تصویب شده چرا هنوز شرکتهای بیمه زیر بار نمیرن و افت قیمت رو لحاظ نمیکنن . ؟ حتما باید زور بالاسرشون باشه؟

    19 شهریور 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 19 شهریور 1403 1 پاسخ

      سلام و درود. قانون تصویب شده ولی بر سر جزئیات این قانون مثل سقف پوشش و نحوه پرداخت و … اختلاف نظرهایی هست که هنوز به اجماع نظر نرسیدن که ابلاغ بشه به شرکت‌های بیمه.

      19 شهریور 1403 1 پاسخ
      1. علیرضا 19 شهریور 1403 1 پاسخ

        سلام و عرض ادب بنده با خودرو ۲۰۶ مدل ۹۵ تصادف داشتم سقف بیمه ثالث خودرو بنده ۳۰ میلیون بوده بعلت اینکه خودرو بنده لیزینگ بوده و من اطلاعی نداشتم طرف مقابل رفته شکایت کرده علاوه بر اینکه مابقی هزینه خودرو خودش رو بگیره افت قیمت خودرو هم درخواست کرده دلیل افت قیمت خودرو هم بی رنگ بودن خودرو اعلام کرده کارشناس شورای حل اختلاف مبلغی و رو در رای مشخص کرده بنده هم اعتراض کردم به رای آیا میتونه بعلت بی رنگ بودن ماشینش با اینکه مدل ۹۵ بوده از من خسارت افت قیمت بگیره؟

        19 شهریور 1403 1 پاسخ
        1. محمدجواد آقابابایی 20 شهریور 1403

          سلام و درود. در خصوص پرداخت خسارت، بیمه شما تا سقف مبلغی که مشخص‌شده رو پوشش میده. در مورد شکایت طرف مقابل بابت دریافت خسارت اُفت قیمت خودرو، معمولاً عرف این هست که به خودروهای بالای 5 سال اُفت قیمت تعلق نمی‌گیره، ولی در نهایت نظر کارشناس رسمی دادگستری ملاک هست در این مسئله. توصیه‌ی ما این هست که با یک وکیل مشورت کنید و اعتراض خودتون رو پیگیری بفرمایید.

          20 شهریور 1403
  22. محمد 20 شهریور 1403 1 پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من ماه قبل تصادف کردم و مقصر شناخته شدم
    بیمه برای پرداخت بیمه بدنه ۱۰ درصد فرانشیز و ۱۰ درصد افت از من کم کرد تا بیمه رو پرداخت کنه
    متوجه این درصد افت نشدم چرا از من کم کردن
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    20 شهریور 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 21 شهریور 1403

      سلام و درود. متوجه منظور شما نشدم دوست عزیز. بیمه بدنه بابت اُفت قیمت خودرو باید خسارت رو به شما پرداخت کنه، نه اینکه چیزی از شما کسر بشه. چنین چیزی نیست. احتمالاً برداشت شما اشتباه بوده. لطفاً دقیق‌تر توضیح بدید برای ما.

      21 شهریور 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.