خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه
:
:
1x

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث؛ شرایط و قوانین انتقال تخفیف

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث؛ شرایط، قوانین و نحوه انتقال تخفیف
1x
: :

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث؛ شرایط و قوانین انتقال تخفیف

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث؛ شرایط و قوانین انتقال تخفیف

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث؛ شرایط، قوانین و نحوه انتقال تخفیف پخش صوتی مقاله
بیمه

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، یکی از چالش‌های مهم بسیاری از راننده‌ها و مالکان خودرو محسوب می‌شود. به خصوص اگر سال‌ها  با احتیاط رانندگی کنید و بتوانید تخفیف خوبی از بیمه شخص ثالث بگیرید یا اگر بخواهید خودرو بخرید و بفروشید، باید بدانید آیا امکان انتقال تخفیف وجود دارد یا خیر.

با یک جستجوی ساده در اینترنت، به این پرسش‌ها می‌رسیم که آیا امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث وجود دارد؟ چگونه تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث را انتقال دهیم؟ و آیا از اساس تخفیف بیمه قابل انتقال است یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تخفیف بیمه شخص ثالث، می‌توانید مقاله «تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو و شرایط انتقال آن» را مطالعه کنید.

در این مطلب از کاریزما لرنینگ، به این سوالات کامل پاسخ می‌دهیم و البته جزئیات واگذاری تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث شامل قوانین انتقال در سال 1403 را کامل بیان می‌کنیم. با خواندن این مطلب، تمام اطلاعات مورد نیاز را دریافت خواهید کرد.

برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چه باید کرد؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که برای جبران خسارات جانی و مالی وارد شد‌‌‌ه به اشخاص ثا‌لث در حوادث رانندگی در نظر گر‌فته شد‌‌ه و برای تمام وسایل نقلیـه موتوری، از جمله خودرو و موتور سیکلت صادر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه شخص ثالث، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی زیر را بخوانید.

link مقاله پیشنهادی : بیمه شخص ثالث چیست؟ آنچه باید درباره بیمه ثالث بدانید

هنگام تمدید بیمه‌نامه، برای راننده‌هایی که در سال گذشته دچار حادثه و تصادف نشده‌اند، تخفیفی به عنوان پاداش در نظر گرفته می‌شود. هرچه تعداد سال‌های عدم استفاده از بیمه بیشتر باشد، راننده تخفیف بیشتری دریافت می‌کند. اگر 14 سال از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکنید، تا سقف ۷۰ درصد تخفیف می‌گیرید! پس انتقال این تخفیف بعد از فروش خودرو بسیار مهم است.

قبل از پاسخ دادن به این سوال، باید سوال مهم‌تری بپرسیم: آیا سوابق تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال است؟

به شکل کلی، در دو حالت می‌توانیم تخفیف بیمه شخص ثالث را منتقل کنیم:

  • اگر خودروی فرسوده یا اسقاطی دارای بیمه‌نامه داشته باشیم.
  • اگر قصد فروش خودروی فعلی و خرید خودروی جدید داشته باشیم.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

برای انتقال سوابق بیمه‌ی خود ابتدا از سامانۀ سنهاب سوابق بیمه‌نامه را استعلام بگیرید. روش‌های مختلفی برای استعلام سوابق بیمه وجود دارد. اگر با روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم مقالۀ «استعلام بیمه شخص ثالث + روش‌های استعلام فوری اعتبار بیمه‌ نامه» را بخوانید.

طبق قوانین و آیین‌نامه جدید انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، برای انتقال تخفیف بایستی یک سری شرایط را داشته باشید. این شرایط عبارت‌اند از:

  1. اگر خودروی خود را فروخته‌اید، یا خودروی جدیدی خریداری کرده‌اید، انتقال سند خودرو بایستی قطعی شده باشد. سپس برای انتقال تخفیف اقدام کنید. انتقال تخفیف بیمـه با استفاده از وکالت‌نامه، وکالت کاری، قولنامه و … ممکن نیست!
  2. مالک خودروی قدیمی و جدید بایستی یک نفر باشد. به عبارت دیگر، اگر خودروی خود را بفروشید، و خودروی جدیدی بخرید، مالک خودروی جدید باید خود شما باشید تا انتقال سوابق تخفیف بیمه‌نامه میسر باشد. بنابراین شما نمی‌توانید تخفیف بیمه خود را به دوست یا همکار خود منتقل کنید!
  3. انتقال تخفیف بیمـه از خودروی سواری به خودروهای سنگین مانند کامیون، یا بالعکس، انتقال تخفیف به موتور سیکلت مقدور نیست! در واقع نوع دو خودرو و جزئیات آن‌ها، حتی تعداد سیلندرها، بایستی یکسان باشد.
  4. انتقال تخفیف پیش از اتمام اعتبار بیمه‌نامه ممکن نیست. می‌توانید به نوعی مراحل اداری و پر کردن فرم و … را انجام دهید و زمان تمدید بیمه‌نامه، انتقال تخفیف را نهایی کنید.
  5. اگر شما به عنوان فروشنده پلاک خودرو را به نام خود تعویض کرده باشید، تخفیف‌های عدم خسارت حذف می‌شوند.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالثچند نکته‌ی مهم در انتقال تخفیف بیمه

  • قانون انتقال تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث از زمستان 1398 به اجرا درآمده است. اگر بعد از زمستان سال 1398 خودروی خود را فروخته‌ و خودروی دیگری خریده‌اید، تخفیف بیمه‌ شخص ثالث شما در حال حاضر هم قابل انتقال است.
  • انتقال سابقه‌ی تخفیف بیمه صرفاً به بستگان درجه یک شامل پدر، مادر، همسر، و فرزند امکان‌پذیر است. بنابراین شما می‌توانید بیمۀ شخص ثالث خود را به فرزند خود منتقل کنید.

انتقال تخفیف بیمـه شخص ثالث به خریدار خودرو به هیچ عنوان میسر نیست! این مورد هنگام خرید و فروش خودرو، مزیت محسوب نمی‌شود و بیمه شخص ثالث کاملاً راننده‌محور است.

سوال مهمی که ممکن است پیش بیاید این است که اگر هنگام فروش خودرو، قصد خرید خودروی جدید نداشته باشیم، آیا در آینده می‌توانیم باز هم تخفیف‌هایی که داریم را منتقل کنیم یا خیر. پاسخ این سوال را در پاراگراف بعدی مطالعه کنید.

آیا می‌توانیم تخفیف بیمه شخص ثالث را برای آینده حفظ کنیم؟

اگر در زمان فروش خودرو، قصد انتقال تخفیف بیمـه را ندارید، می‌توانید از شرکت بیمۀ خود گواهی حفظ تخفیف‌های عدم خسارت شخص ثالث بگیرید. تا زمانی که خودروی جدیدی بخرید، تخفیف بیمه‌ی شما محفوظ خواهد ماند و بعدها می‌توانید سابقه‌ی تخفیف بیمه‌نامه خود را به خودروی جدید انتقال دهید.

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

اما برسیم به اصل مطلب؛ روش انتقال تخفیف بیمـه شخص ثالث چیست؟ اگر قصد دارید سابقه بیمه‌ی خود را منتقل کنید، بایستی به نمایندگی صدور بیمه‌نامه یا شعبه مرکزی شرکت بیمه خود مراجعه کنید. شرکت بیمه یک الحاقیه صادر می‌کند. تخفیف‌های بیمه‌نامه خودروی قدیمی حذف و با پرداخت هزینه، تخفیف‌ها به خودروی جدید منتقل می‌شوند.

هزینه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چقدر است؟

شرکت بیمه مابه‌التفاوت هزینه بیمه شخص ثالث خودروی قدیمی در روزهای باقی‌مانده بدون لحاظ تخفیف را از شما می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، شما برای انتقال تخفیف، مقدار تخفیف اعمال‌شده روی بیمه‌نامه را پرداخت کنید و سپس می‌‌توانید تخفیف‌ها را انتقال دهید.

مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

قبل از مراجعه به کارشناس بیمه حتماً مدارک زیر را تهیه کنید تا کار انتقال شما در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

مدارک لازم برای انتقال سابقه‌ی بیمه شخص ثالث:

  • بیمه‌نامه ماشین جدید
  • کپی کارت ماشین قدیم
  • کپی بیمه شخص ثالث ماشین قدیم
  • اصل کارت ماشین خودروی جدید
  • کپی کارت ماشین جدید
  • اصل و کپی برگه گواهی اسقاط (برای ماشین‌های فرسوده).

مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمهآیین نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

در ادامه‌ی مطلب به چند مورد از مهمترین قوانین انتقال تخفیف بیمـه شخص ثالث می‌پردازیم که دانستن آن‌ها پیش از هرگونه اقدام برای منتقل کردن تخفیف، الزامی است. احتمالاً جواب تمام سوالات خود را در این قسمت پیدا خواهید کرد.

  • انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به پلاک جدید

اگر ماشین صفر خریداری کنید، خودروی شما از ابتدا و پس از خروج از کارخانه، بیمه شخص ثالث دارد. بنابراین نمی‌توانید تخفیف‌های بیمه ثالث خودروی قبلی‌ را به بیمه شخص ثالث خودروی صفر منتقل کنید. شما باید تا اتمام اعتبار بیمه شخص ثالث خودروی صفر صبر کنید و سپس می‌توانید برای انتقال تخفیف بیمه‌نامه قبلی اقدام کنید.

اگر خودروی اسقاطی دارید، پیش از هرچیز باید از رده خارج شدن خودرو را ثابت کنید و مدارکی ارائه کنید که نشان دهد اتومبیل فرسوده‌ از نظر قانون دیگر وجود ندارد. در چنین مواردی باید اصل برگه اسقاط خودرو و الحاقیه فسخ ‌بیمه‌نامه قبلی را برای انتقال بیمه شخص ثالث همراه داشته باشید.

  • انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

انتقال تخفیف بیمه‌نامه موتور سیکلت، تفاوتی با انتقال تخفیف بیمه خودرو ندارد. شما با همان مدارکی که قبل‌تر گفتیم، می‌توانید تخفیف بیمه‌ی موتورسیکلت قدیمی خود را به موتورسیکلت جدید منتقل کنید. همانطور که اشاره کردیم، تخفیف بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را نمی‌توان به خودروی سواری یا بالعکس منتقل کرد.

دو مطلب مهم دیگر

انتقال تخفیف بیمـه شخص ثالث خودروی سواری به تاکسی و از تاکسی به سواری امکان‌پذیر است. دربارۀ بیمه‌ شخص ثالث تاکسی می‌توانید مطلب «بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟ + قوانین و قیمت بیمه تاکسی» را در وبلاگ کاریزما مطالعه کنید.

مطلب بعدی اینکه، قبل و بعد از انتقال سابقه بیمه، الحاقیه انتقال تخفیف بیمه صادر می‌شود که می‌توانید آن را دریافت کنید.

آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برای شخصی که فوت کرده وجود دارد؟

فرض کنید شخصی قصد دارد تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به فرزند خود منتقل کند، اما قبل از تکمیل شدن روند انتقال، فوت می‌کند. آیا در این صورت باز هم سابقه بیمه و تخفیف‌هایی که دریافت کرده قابل انتقال است؟

در پاسخ به این مورد خاص باید گفت بله، در صورتی که فرد فوت کند، بعد از اتمام مراحل اداری و قانونی انحصار وراثت، تخفیف بیمه شخص ثالث شخص فوت‌شده قابل انتقال است.

کلام پایانی

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برای راننده‌هایی که محتاط هستند و سال‌ها از بیمه‌ی خود برای پرداخت خسارت استفاده نکرده‌اند و تخفیف خوبی دارند، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.

انتقال تخفیف بیمـه شخص ثالث در دو صورت امکان‌پذیر است: اگر خودروی فرسوده یا اسقاطی دارای بیمه‌نامه داشته باشیم یا اگر قصد فروش خودروی فعلی و خرید خودروی جدید داشته باشیم.

البته در این میان نکات زیادی داریم که باید به آن‌ها توجه کنیم. از جمله اینکه نوع وسیله نقلیه قدیمی و جدید برای انتقال تخفیف بیمـه بایستی یکسان باشد. به عبارت دیگر، امکان انتقال تخفیف خودروی سواری به کامیون یا موتورسیکلت و بالعکس وجود ندارد. برای انتقال تخفیف بیمه، بایستی حضوری به دفتر نمایندگی بیمه خود مراجعه کنید و بیمه‌نامه ماشین جدید، کپی کارت ماشین قدیم، کپی بیمه‌نامه ماشین قدیم، اصل کارت ماشین خودروی جدید، کپی کارت ماشین جدید و اصل و کپی برگه گواهی اسقاط را (در صورت نیاز) ارائه دهید.

اگر کماکان سوالی دارید که نتوانسته‌اید در این مطلب پاسخ آن را بیابید، در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید تا کارشناس‌ ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را بدهد.​

سوالات متداول

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث میسر است، اما نه به هر کسی! شما به عنوان صاحب بیمه‌نامه تنها می‌توانید سابقۀ بیمه خود را به خودروی جدیدی که می‌خرید، یا به یکی از بستگان درجۀ یک خود (پدر و مادر و همسر و فرزندان) منتقل کنید. همچنین اگر خودروی فرسوده داشته باشید و بتوانید از رده خارج شدن خودرو را اثبات کنید، سابقه بیمه شما قابل انتقال خواهد بود.  ​

با مراجعه‌ی حضوری، یا در بعضی مواقع با تماس با شرکت بیمه‌گذار و با ارائه‌ی بیمه‌نامه ماشین جدید، کپی کارت ماشین قدیم، کپی بیمه شخص ثالث ماشین قدیم، اصل کارت ماشین خودروی جدید، کپی کارت ماشین جدید و اصل و کپی برگه گواهی اسقاط (برای ماشین‌های فرسوده)، می‌توانید تمام سوابق بیمه شخص ثالث خود را منتقل کنید.​

شرکت بیمه ابتدا الحاقیه‌ای صادر و تخفیف‌های بیمه شخص ثالث قبلی را حذف می‌کند. سپس مابه‌التفاوت هزینه‌ی بیمه شخص ثالث خودروی قبلی در روزهای باقی‌مانده بدون لحاظ تخفیف دریافت و انتقال تخفیف‌ها به بیمه‌نامۀ خودروی جدید نهایی می‌شود.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه برای این مطلب

  1. هوشنگ 10 تیر 1403 1 پاسخ

    پس دیگه بیمه شخص ثالث روی قیمت ماشین تاثیر نداره چون نمی‌تونی بیمه رو انتقال بدی و اینه ماشین تخفیف بیمه داره اهمیتی نداره تو خرید و فروش.

    10 تیر 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 10 تیر 1403

      درود بر شما، بله بحث تخفیف بیمه‌نامه خودرو هنگام فروش منتفی هست و تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال به شخص دیگری نیست، بلکه فقط خودتون یا بستگان درجه یک می‌تونید از تخفیف بیمه شخص ثالث استفاده کنید.

      10 تیر 1403
  2. حمید ت 12 تیر 1403 1 پاسخ

    مرسی از مقاله خوبتون. امکانش هست تخفیف یه ماشین که برای برادرم بوده و چند سال تخفیف داره، به ماشین خواهرم منتقل کنم که تازه خریده؟

    12 تیر 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 12 تیر 1403

      سلام. خیر امکانش نیست، چون انتقال سابقه‌ی تخفیف بیمه شخص ثالث صرفاً به بستگان درجه یک شامل پدر، مادر، همسر، و فرزند امکان‌پذیر هست و خواهر و برادر شامل انتقال تخفیف نمیشن. همینطور اینکه مالک خودرو و بیمه‌نامه باید یک نفر باشن و فقط ایشون میتونه درخواست انتقال تخفیف بده، اگر شرایطش باشه.

      12 تیر 1403
  3. هادی 19 شهریور 1403 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من یه ماشین داشتم از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ دست من بوده فروختم میخوام تخفیفات ش رو به ماشین بعدی انتقال بدم
    پرسیدم از بیمه گفتن فقط تخفیف ۲ سال که حدودا ۱۰ درصد میشه رو میشه انتقال داد در صورتی که ماشین قبلی من ۷۵ درصد تخفیف داشته!

    19 شهریور 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 19 شهریور 1403

      سلام و درود. شما از ابتدا مالک همین ماشین بودید یا سال 1398 این ماشین رو خریداری کردید؟

      19 شهریور 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.