صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما

صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما

صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما، شامل لیست بلند بالایی از صندوق‌ها هستند که قصد داریم در این مقاله به تشریح آنها بپردازیم. با مطالعه این مطلب از کاریزما با انواع صندوق های ETF کاریزما، عملکرد، کارمزد و بازدهی هریک از آنها آشنا خواهید شد. سپس به راحتی قادر به انتخاب صندوق ETF مورد نظر خواهید بود.

لیست صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما و ماهیت هریک از آنها

همانطور که می‌دانید صندوقهای سرمایه‌گذاری از نظر ماهیت دارایی، تقسیم سود و قابل معامله بود‌ن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. تعریف صندوق سرمایه‌گذاری، انواع صندوق‌ها و عملکرد هریک از آنها در مقالات قبلی کاریزما به طور کامل شرح داد‌ه شد‌ه‌اند.

مقاله پیشنهادی: تعریف صندوق های قابل معامله (ETF) به زبان ساده

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF یا همان قابل معامله، نوع خاصی از صندوق‌ها هستند که طرفداران زیادی در بازار سرمایه دارند. گروه مالی کاریزما یکی از نهادهای مالی است که صندوق‌های سرمایه گذاری متنوعی را به سهامداران ارائه می‌دهد. علاوه‌بر صندوق‌های صدور و ابطالی شرکت که شامل صندوق درآمد ثابت کاریزما، صندوق سهامی مشترک کاریزما، صندوق مختلط کاریزما و صندوق‌های نیکوکاری است، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله کاریزما نیز از تنوع خوبی برخوردارند.

در ادامه، لیست صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما و عملکرد هر یک از آنها را نام می‌بریم.

صندوق سرمایه گذاری

1- صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کمند؛ یکی از با ثبات‌ترین صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما

کمند یکی از بزرگترین صندوقهای درآمـد ثابت است که پایان دوره آن روز 15م هر ماه می‌باشد. سود صندوق در روز کاری پس از پایان دوره محاسبه و طی دو روز کاری از طریق سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌گردد.

مجموع کارمزد خرید و فروش در صندوق کمند 0/000375 بود‌ه که به ازای هر 100 میلیون تومان 37 هزارو 500 تومان کارمزد پرداخت می‌شود.

ساعت معاملات صندوق در حال حاضر ساعت 9-15 روزهای کاری و تسویه این صندوق T+1 می‌باشد.

2- صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کارا؛ بزرگترین صندوق ETF کاریزما

این صندوق etf کاریزما نیز مانند صندوق کمند از نوع درآمد ثابت است. با این تفاوت که پرداخت سود دوره‌ای ندارد و اصطلاحا نوع دوم است.

مجموع کارمزد خرید و فروش در صندوق کارا نیز 0/000375 بود‌ه که از این نظر نیز مانند صندوق کمند است. نکته مهم این صندوق این است که الزامی به سرمایه‌گذاری در سهام ندارد.

مانند دیگر صندوق‌هایی که پرداخت سود ندارند، رشد قیمت کارا به صورت روزانه و با بازدهی روزشمار حداقل 20% سالانه و موثر سالانه 22% است ( نرخ موثر در صورت حضور 365 روزه سرمایه‌گذار میسر می‌گردد).

ساعت معاملات صندوق در حال حاضر ساعت 9-15 روزهای کاری و تسویه این صندوق T+1 است.

مقاله پیشنهادی: صندوق سرمایه گذاری نوع دوم چیست؟

  صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

3- صندوق سپهر کاریزما (کاریس)؛ اولین صندوق سرمایه گذاری ETF کاریزما

صندوق کاریس گزینه‌ای مناسب برای افراد دارای کد بورسی است که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند و همچنین مباحث اولیه خرید و فروش در بورس را آموخته‌اند. اشخاصی که دارای کد بورسی می‌باشند، می‌توانند با جستجوی نماد “کاریس” جهت خرید آن اقدام نمایند.

مجموع کارمزد خرید و فروش به ازای هر 100 میلیون تومان، مبلغ 234000 تومان است. زمان معاملات صندوق در حال حاضر، ساعت 9-15 روزهای کاری و تسویه این صندوق T+2 می‌باشد.

4- صندوق خصوصی کمان؛ یکی از خاص‌ترین صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما

همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی با جمع‌آوری منابع و مدیریت آنها سعی در رشد و توسعه شرکت‌های خارج از بورس دارند. صندوق کمان کاریزما با سرمایه 10،000 میلیارد ریالی، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی یا Private equity  محسوب می‌شود. این نوع از صندوق‌ها با هدف احیا شرکت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های تعطیل و یا نیمه تعطیل صنایع مختلف از طریق تملک آنها و تزریق منابع و نقدینگی لازم تاسیس گردید‌ه است.

موضوع فعالیت صندوق‌های خصوصی عموما شامل سرمایه‌‏گذاری در موارد زیر است:

  • الکترونیکی
  • برق و انرژی
  • تبدیلی و غذایی
  • صنایع کشاورزی
  • دارویی و سلامت
  • شیمیایی و پتروشیمی
  • تجهیزات و ساخت قطعات
  • کانی‌های فلزی و غیرفلزی
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات

صندوق براساس اساسنامه و در موضوع فعالیت خود، قادر به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هدف با سابقه فعالیت بیش از سه سال است. در مجموع، مدت فعالیت صندوق 7 سال است که شامل 4 سال دوره سرمایه‌گذاری و 2 سال دوره فراخوان سرمایه صندوق و 1 سال تسویه وجوه می‌شود. 35% سرمایه کل صندوق معادل 3500 میلیارد ریال در بدو تأسیس صندوق تأدیه شد‌ه است (تیرماه 1400).

نحوه کسب بازدهی از صندوق‌های خصوصی

بعد از تامین مالی هزار میلیارد تومانی، صندوق به‌دنبال صنایع و شرکت‌های پرپتانسیل برای سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزود‌ه رفتـه و با دید 4 الی 5 سال در آن شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. بعد از پایان سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزود‌ه در آن شرکت‌ها، با قیمتی بالاتر از قیمت بهای تمام‌شده، آن شرکت را به فروش می‌رساند و سود کسب می‌کند. در پایان فعالیت صندوق هم سودهای کسب‌شده بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود. بنابراین این صندوق‌ها در طول دوره فعالیت هیچ‌گونه سود تقسیمی نخواهند داشت و فقط در پایان فعالیت سود کسب‌شده از سال اول تا پایان سال ششم بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های خصوصی

صندوق خصوصی کمان کاریزما از نوع قابل معامله یا ETF در بورس است. افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صندوق از روز 19 تیرماه 1400 تا 19 مرداد ماه 1400 حداقل هزار واحد که هر واحد 35 هزار تومان است را در مرحله پذیره‌نویسی خریداری کرده‌اند (یعنی 35 میلیون تومان در مرحله اول). این مبلغ اولیه صرفا 35 درصد کل مبلغ سرمایه‌گذاری شد‌ه در این صندوق است و 65 درصد مابقی را در طی دوسال آینده، افراد سرمایه‌گذار باید با اعلام شرکت (تشکیل مجمع افزایش سرمایه) واریز کنند. مراحل واریز به این صورت است که در پذیره‌نویسی 35 درصد، 6 ماه آینده 15 درصد، یک سال بعد 25 درصد و دو سال بعد 25 درصد سرمایه‌گذار باید وایز پول داشتـه باشد. نکته مهم این است که این بازه زمانی یک بازه زمانی تخمینی است و امکان دارد شرکت زودتر مبلغ بیشتری از مابقی پول را از سرمایه‌گذار بخواهد.

 در صورتی‌که سرمایه‌گذار در این مسیر قصد خارج شد‌ن از صندوق را داشتـه باشد، می‌تواند با هماهنگی شرکت و پیدا کرد‌ن خریدار، کلیه واحد‌های صندوق خود را به فرد دیگری منتقل کند. لازم به ذکر است که تسویه این صندوق T+2 می‌باشد.

  صندوق سرمایه گذاری خصوصی

5- صندوق طلای کهربا؛ از جذاب‌ترین صندوق های سرمایه گذاری ETF کاریزما

این صندوق نیز یکی‌دیگر از صندوق‌های سرمایه‌­گذاری قابل معامله (ETF) کاریزما است. صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلای کهربا به‌عنوان پنجمین صندوق مبتنی بر طلا در تابستان سال 1400 عرضه شد.

سرمایه‌گذاری در صندوق کهربا مزایای قابل توجهی نسبت به خرید سکه طلا یا طلای آب‌شده به صورت فیزیکی دارد که از جمله آنها می‌توان به سهولت خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری در بورس، امنیت بالا و عدم ریسک سرقت و شفافیت اطلاعات اشاره کرد. همچنین به دلیل خرد بود‌ن واحدهای صندوق، این امکان به سرمایه‌گذار داد‌ه می‌شود که با کمترین مبالغ هم بتواند در طلا سرمایه‌گذاری کند.

در ادامه، اطلاعات بیشتری در زمینه صندوق طلای کهربا کاریزما ارائه می‌دهیم:

نحوه کسب بازدهی

به‌دلیل ترکیب دارایی مجاز صندوق که عمدتا متشکل از سکه طلاست، بازدهی صندوق طلای کهربا همسو با بازدهی طلا در بازار فیزیکی است. اما به‌دلیل وجود امکان سرمایه‌گذاری در ابزارهای مشتقه و اهرمی، در مواردی ممکن است بازدهی صندوق به نرخ‌هایی فراتر از بازدهی سکه طلا هم می‌رسد. از آنجاکه قیمت طلا در ایران از حاصل‌ضرب نرخ جهانی انس طلا و نرخ دلار در برابر ریال بدست می‌آید، ارزش واحدهای این صندوق نیز رابطه مستقیمی با نرخ دلار و قیمت انس طلا دارد.

عملکرد گذشته

صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلای کهربا از نوع صندوق‌های ETF یا قابل معامله بود‌ه که پذیره‌نویسی آن در تیر ماه سال 1400 انجام شد‌ه است. از آنجاکه به‌دلیل ماهیت تورمی اقتصاد در ایران نرخ طلا در بلندمدت همواره صعودی بود‌ه است، انتظار می‌رود صندوق کهربا نیز در بلندمدت بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.

نحوه سرمایه‌گذاری

همانطور که گفتـه شد صندوق کهربا از نوع ETF یا قابل معامله بود‌ه و سرمایه‌گذاری در آن از طریق کد بورسی صورت می‌گیرد. بنابراین سرمایه‌گذار می‌بایست ازطریق یکی از کارگزاری‌های فعال در بورس، کد بورسی دریافت کند. پس از ورود به سامانه معاملاتی آن کارگزار، نماد “کهربا” را جستجو کرد‌ه و با تعیین قیمت و تعداد مورد نظر، واحدهای صندوق را خریداری نماید. ساعت انجام معامله برای این صندوق در حال حاضر 15-12 می‌باشد.

هزینه‌ها

در صندوق سرمایه گذاری قابل معامله طلا کاریزما (کهربا) باتوجه به اینکه خرید و فروش آن ازطریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها صورت می‌گیرد، کارمزدی توسط صندوق از سرمایه‌گذار دریافت نمی‌شود و صرفا کارمزد معاملات کارگزاری‌ها اعمال می‌شود. در حال حاضر، مجموع کارمزد خرید و فروش به ازای هر 100 میلیون تومان، مبلغ 230000 تومان است. تسویه این صندوق نیز T+1 می‌باشد.

6- صندوق اهرمی کاریزما (اهرم) ؛ پرنوسان‌ترین صندوق سرمایه گذاری ETF کاریزما

صندوق اهرمی کاریزما اولین صندوق اهرمی کشور است که از نظر ماهیتی یک صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است و سرمایه‌گذاری در این صندوق کاملا بدون ریسک نیست. این صندوق فاقد رکن بازارگردان و ضامن نقدشوندگی بود‌ه و شامل دو نوع واحد (Unit) عادی و ممتاز است. واحد عادی از نوع صدوری و ابطالی است و برای خرید آن مانند دیگر صندوق‌های صدوری و ابطالی باید به سایت صندوق مراجعه کنید. واحد های ممتاز همان واحدهای ETF هستند که در بازار با نماد اهرم می‌توانید جستجو کنید.

نکتـه مهم این است که کنترل اهرم توسط واحدهای عادی صورت می‌گیرد. بنابراین در مرحله پذیره‌نویسی، به علت اینکه هنوز واحدهای عادی صدور / ابطال نمی‌گردند، صندوق دارای اهرم نیست. زمانیکه بازدهی در بازه 20-25% سالیانه باشد، اهرم 1 است.

ناگفتـه نماند که ساعت انجام معامله برای این صندوق در حال حاضر 12:30-9 است.

صندوق قابل معامله

7- صندوق در صندوق صنم

صندوق سرمایه‌گذاری صنم در تاریخ 1 اسفند 1400 شروع به فعالیت کرد‌ه‌ است. این صندوق به‌عنوان سرمایه‌گذاری چند مدیره شناختـه می شود. به علت سرمایه‌گذاری در واحد‌های دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحلیل تشکیل پورتفو در این صندوق به صورت مضاعف انجام می‌شود. صندوق در صندوق صنم کاریزما روی تابلوی بورس معامله (ETF) و قیمت آن براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ولی این قیمت معمولا در محدوده NAV یا خالص ارزش دارایی‌های صندوق قرار می گیرد.

دیگر مزایای فراصندوق صنم شامل موارد زیر است:

  • کسب بازدهی از این صندوق بر مبنای اختلاف قیمت خرید و فروش آن محقق می‌شود.
  • این صندوق به دلیل پورتفویی از صندوق‌های مختلف نقد شوندگی بالایی دارد.
  • این صندوق آزادی عمل بیشتری در انتخاب پورتفو نسبت به سایر صندوق‌ها دارد.
  • این صندوق امکان انتخاب متنوع‌ترین پورتفو از انواع ابزارهای بازار را دارد.

 در حال حاضر، مجموع کارمزد خرید و فروش به ازای هر 100 میلیون تومان، مبلغ 120000 تومان است و تسویه این صندوق نیز T+2 است. ساعت انجام معامله برای این صندوق در حال حاضر 12:30-9 می‌باشد.

خلاصه‌ای از انواع صندوق‌های ETF کاریزما

در متنی که خواندید، خلاصه‌ای از صندوق های etf کاریزما به صورت جداگانه شرح داد‌ه شد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه هریک از صندوق‌ها که در عنوان تیتر صندوق مربوطه لینک شد‌ه است با آنها آشنا شوید. در صورت ابهام یا داشتـن سوال بیشتر می‌توانید با شماره 41000-021 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.