کدام شرکت سیمانی جذاب تر است؟

کدام شرکت سیمانی جذاب تر است؟

tahlil-bors-va-eghtesad
تحلیل بنیادی

صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیر بنای اقتصادی هر کشور بر عهده دارد. اهمیت این کالا از ویژگی این محصول به عنوان یکی از تامین‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای ناشی می‌شود. در این مقاله به طور مختصر به توضیح فرآیند تولید و معرفی اجمالی صنعت میپردازیم و در ادامه شش شرکت در این صنعت را مقایسه میکنیم.

فرآیند تولید

نزدیکی به معادن سنک آهک و خاک رس و میزان ذخایر آنها در جانمایی مکان کارخانه اهمیت دارد. استخراج سنگ آهک از طریق عملیات آتشباری انجام میشود. سنگ آهک استخراج شده در سنگ شکن به قطعات کوچکتر خرد میشود و مواد اولیه و عناصر لازم وارد آسیاب گلوله ای میشوند تا به صورت مرطوب به پودر تبدیل شوند. پودر مرطوب از آسیاب خارج میشود و به سیلوهای مخلوط کن و ذخیره سازی انتقال پیدا میکند. مواد خام در کوره پخته میشوند تا به صورت دانه های کلینکر از کوره خارج شوند. در نهایت با افزودن 4 درصد سنگ کچ به کلینکرو آسیاب کردن مخلوط پودر سیمان تولید میشود. به طور کلی دو روش تر و خشک برای تولید سیمان وجود دارد. در روش خشک با توجه به کاهش نیاز به مصرف آب و انرژی دارای مزیت بیشتری نسبت به روش تر می‌باشد. متوسط زمان احداث کارخانه سیمان ۳ سال و حدود ۶۰% هزینه‌های احداث به طور مستقیم و غیر مستقیم ارزی است.

روند تولید و مصرف سیمان

در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور بالغ بر ۹۳ میلیون تن می باشد و برآورد می‌شود با بهره برداری از طرح های در دست احداث ظرفیت تولید سیمان در کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۳ میلیون تن برسد.در حال حاضر سرانه مصرف سیمان در کشور به عدد ۶۱۵ کیلوگرم رسیده است که نسبت به دوره قبل رشد ۱۵ درصدی داشته است

بررسی وضعیت صادرات

ایران به لحاظ جغرافیایی بین بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان دنیا قرار گرفته است. پاکستان با صادرات سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیمان و ترکیه به عنوان چهارمین تولیدکننده سیمان جهان در شرق و غرب کشور قرارگرفته‌اند. همچنین کشور عراق و آذربایجان که در سال‌های گذشته از مشتریان اصلی کشور بوده است در تولید سیمان به خودکفایی رسیده است. در حال حاضر افغانستان با خرید حدودا ۲ میلیون تن سیمان از ایران، از مشتریان اصلی به شمار می رود. سرعت بارگیری بیشتر کلینکر و ماندگاری بیشتر این محصول امکان صادرات آن را به شعاع‌های دورتر محیا کرده است. بیشتر صادرات ایران از لحاظ حجمی مربوط به کلینکر می‌باشد. در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۱ میلیون تن کلینکر صادر شده است که اکثرا مربوط به تقاضای کشور عراق و کویت می‌باشد.

بررسی قیمت گذاری محصول سیمان

در حال حاضر با وجود مازاد عرضه، همچنان قیمت این محصول به صورت دستوری تعیین می شود. هر ساله با پیشنهاد انجمن صنفی سیمان با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت این محصول تعیین می شود. در شرایط فعلی به علت وجود مازاد عرضه در کشور، تولیدکنندگان داخلی با ارائه تخفیف‌های بیش از حد قصد در نفوذ بیشتر در بازار داخلی دارند. این امر منجر به جنگ قیمتی داخلی در صنعت و کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها می شود.

نسبت های سودآوری

در حاشیه سود عملیاتی و سایر نسبت های سودآوری شرکت سیمان ارومیه بهترین عملکرد را در سال مالی منتهی به اسفند 99 داشت. حاشیه سود عملیاتی که از تقسیم سود عملیاتی به فروش شرکت بدست می آید نشان دهنده میزان مدیریت هزینه های بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت است. بنابراین میتوان اینطور استنباط نمود که ساروم بهترین عملکرد از نظر مدیریت هزینه بهای تمام شده را داشته. در میان شش شرکت مذکورسشرق از این منظر نسبتا ضعیف بوده است. مقایسه دیگر نسبت های سودآوری نیز موید این نکته است که در مدیریت هزینه های شرکت ساروم از دیگر رقبا بهتر بوده است.

 

نسبت های نقدینگی

سباقر در میان 6 شرکت مطرح شده کمترین مقدار وجه نقد و دارایی های با نقدشوندگی بالا را دارد. ساروم اما در نگهداری وجوه نقد بیشترین میزان را نسبت به دیگر شرکت ها در نظر گرفته مقدار قابل توجهی از آن مربوط به موجودی مواد و کالای شرکت است.

نسبت های اهرمی

بیشترین میزان بدهی را سباقر در این میان دارد که 80 درصد از منابع خود را از بدهی تامین کرده است. ساروم اما به عکس کمترین مقدار را دارد و با توجه به اینکه نسبت های بازدهی دارایی و بازدهی حقوق مالکانه بالایی دارد حتی پتانسیل رشد بیشتری نیز از قبل جذب بدهی میتواند داشته باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.