با کاریزما کارت؛ پولت طلاست

طلای آب شده چیست و آیا ارزش خرید دارد؟!

طلای آب شده چیست و آیا ارزش خرید دارد؟!

طلای آب شده چیست
اقتصاد

طلای آب شده، یکی از رایج‌‌ترین انواع طلا است که از ذوب‌شدن طلای دست دوم، قطعات قدیمی یا غیرکاربردی به دست می‌آید. به طور کلی طلای آب‌شده، ترکیبی از طلاهای مختلف با عیار متفاوت است که بعد از ذوب شدن به صورت شمش یا قالب‌های خاص در می‌آید و در بازار معامله می‌شود. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به فرق طلای آب شده با شمش می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که طلای آب شده چیست؟ و صندوق طلا را به عنوان جایگزینی بهتر از طلای آب شده بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از طلای آب شده چیست؟

طلای آب‌‌شده به طلایی گفته می‌شود که از ذوب شدن قطعات غیرکاربردی طلا، طلای دست دوم و طلای شکسته به دست می‌آید. به طور کلی طلای آب شده به ترکیبی از انواع طلا با عیارهای متفاوت گفته می‌شود که در قالب‌های کوچکی به نام ریژه ریخته می‌شود و شکل می‌گیرد. عیار طلای آب شده به نوع طلایی که در ساخت آن به کار می‌رود بستگی دارد. به همین علت کدی به اسم “انگ” بر روی آن نوشه می‌شود تا بتوان مشخصات طلای آبشده را از طریق انگ پیگیری کرد. طلای آب شده به‌ طور کلی عیار بسیار کمتری نسبت به شمش طلای خالص دارد، اما به علت قابلیت تبدیل به انواع طلا و استفاده در صنایع، همچنان با ارزش است.

فرق طلای آب شده با شمش در این است که شمش طلا، به عنوان طلای خالص با عیار 24 در نظر گرفته می‌شود و در قالب‌های مختلف با وزن‌های مختلفی تولید می‌شود. در مقابل طلای آب‌شده در عیارهای متفاوت و کمتر از 24 و از چندین قطعه طلا به دست می‌آید.

کد روی طلای آب شده چیست؟

کدگذاری روی طلای آب شده یکی از روش‌های اطمینان از اصالت طلا است.همانطور که گفته شد “انگ” یکی از مفاهیم رایج در طلا است که به کدی گفته می‌شود که بر روی قطعات طلا حک می‌شود و مانند شناسنامه طلای آب‌شده عمل می‌کند. انگ به معنای کد 4 تا 6 رقمی است که زمان شکل‌گیری طلای آب شده روی آن حک می‌شود و همانند شناسنامه آن عمل می‌کند.

مشخصات انگ طلای آب شده به شرح زیر است:

  • کد 4 تا 6 رقمی
  • نام آزمایشگاه ری گیری

با استعلام کد انگ در سامانه‌های ری‌گیری می‌توان مشخصات قطعه طلا و مشخصات کارگاه سازنده طلای آب شده را مشاهده کرد.

اصطلاحات کاربردی در طلای آبشده

ممکن است هنگام خرید طلای آب شده به اصطلاحاتی نظیر طلای آب شده فردایی، بازار طلا، حباب طلای آبشده و غیره مواجهه شوید. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

طلای آب شده فردایی چیست؟

در طلای آب شده فردایی، تنها 24 ساعت برای خرید و فروش فرصت است. این نوع معامله به خرید و فروش طلای آب شده با تحویل فردای روز معامله اشاره دارد. در این نوع معامله، قیمت طلا براساس قیمت روز بازار محاسبه می‌شود و تحویل آن به‌ صورت فیزیکی یک روز بعد انجام می‌گیرد.

نحوه فروش طلای آب شده فردایی

برای درک بهتر یک مثال می‌زنیم؛ اگر فردی مقداری طلای کاغذی به صورت غیررسمی خریداری کند، تنها تا 24 ساعت می‌تواند کاغذ را به فروشنده بازگرداند. در غیر این صورت، اگر قیمت طلا افزایش یابد، فرد خریدار سود می‌کند و با کاهش قیمت طلا، او متحمل ضرر می‌شود. 

معامله طلای آبشده فردایی مناسب افرادی است که  قصد سودگیری از نوسانات کوتاه‌ مدت قیمت طلا را دارند. با این حال، طلای آب شده فردایی به علت نوسانات زیاد قیمتی و ریسک بسیار بالا، نیاز به دانش و تجربه کافی در بازار طلا دارد. این نوع خرید و فروش فقط براساس حرف و اعتماد معامله انجام می‌شود و ریسک بسیار بالاتری نسبت به معامله طلای اب شده نقدی دارد.

طلای آب شده نقدی چیست؟

همانطور که از نام این طلای آب شده مشخص است، همه چیز به صورت نقدی انجام می‌شود. به این معنا که فرد خریدار به آبشده فروشی مراجعه می‌کند و طلای درخواستی خود را با عیار و وزن مشخص تحویل می‌گیرد و هزینه آن در لحظه به صورت نقدی پرداخت می‌شود. معامله طلای آب شده نقدی، کمترین ریسک را دارند و کاملا شرعی و قانونی است. معامله طلای آبشده به صورت نقدی برای افرادی مناسب است که قصد خرید و فروش سریع و بدون هیچ تاخیری را دارند. طلای آب شده برای سرمایه گذاری به صورت نقدی یکی از رایج‌ترین روش‌ها است ولی معایبی نیز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

link مقاله پیشنهادی : سرمایه گذاری در طلا چگونه است؟ + انواع سرمایه گذاری در طلا

معایب طلای آبشده نقدی

سرمایه گذاری در طلای آب شده به صورت نقدی اگرچه به علت تحویل سریع در بازارهای داخلی بسیار رایج است ولی معایبی نیز دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

اینفوگرافیک معایب طلای آبشده نقدی

طلای آب شده بخریم یا نه؟

طلای آب‌شده همواره به‌ عنوان یکی از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری در بازار طلا به حساب می‌آید، اما آیا بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در طلا است؟ هرچند خرید طلای آب‌شده دارای مزایای بسیاری از جمله معاف بودن از مالیات و حذف هزینه اجرت ساخت است ولی دارای ریسک‌ها و چالش‌های زیادی مانند غیر اصل بودن، عدم شفافیت درباره عیار، ریسک نگهداری و غیره است.

اگر به دنبال یک روش امن‌تر، راحت‌تر و با بازدهی بیشتر هستید، صندوق طلا گزینه بهترین است. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون  نیاز به خرید فیزیکی طلا، می‌توان در این فلز ارزشمند و گرانبها سرمایه‌گذاری کرد. از دیگر مزایای این صندوق‌های طلا میتوان به نقدشوندگی بالا، عدم نیاز به نگهداری طلای فیزیکی و حذف ریسک تقلبی بودن اشاره کرد. برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق طلا روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید آنلاین صندوق طلا

نمودار قیمت طلای آب شده

نمودار قیمت طلای آب شده از تیرماه 1403 تا کنون در مقایسه با صندوق طلا به شرح زیر است:

نمودار قیمت طلای آب شده از تیرماه 1403 تا کنون در مقایسه با صندوق طلا

یک روش دیگر برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در طلا، کاریزما کارت است.  کاریزما کارت یک کارت بانکی است که این امکان را به مشتریان می‌دهد که موجودی کارت بانکی خود را به حساب با پشتوانه طلا تبدیل کنند. پس از آن موجودی آن‌ها براساس شمش طلا تغییر می‌کند. برای اطلاعات بیشتر بر روی عکس زیر کلیک کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

حساب با پشتوانه طلای کاریزما کارت بهتر از طلای آب شده

مظنه طلای آب شده چیست؟

مفهوم کلمه مظنه به معای قیمت ک مثقال طلای 17 عیار با خلوص 705 در بازار است. برخی ا مردم به اشتباه مظنه را واحد اندازه‌گیری وزن طلا در نظر می‌گیرند اما این واحد برای اندازه‌گیری یک وزن مشخص( 4,608 گرم) از طلا است. مظنه طلای آب شده نیز به این معنا است که قیمت یک مثقال طلای آب شده با توجه به عیار آن تعیین می‌شود.

نحوه محاسبه مظنه طلای آبشده

اگر طلای آب شده یا زینتی دارای عیار 17 نباشد، برای محاسبه مظنه آن باید قیمت را به عیار 705 تبدیل کرد. نحوه محاسبه آن به صورت زیر است:

فرمول نحوه محاسبه مظنه طلای آبشده به گرم 18 عیار

طلای آب شده چگونه محاسبه میشود؟

قیمت طلا آبشده بر اساس عوامل زیر محاسبه می‌شود:

  • مظنه بازار با توجه به نوسانات قیمت جهانی طلا و عرضه و تقاضا محاسبه شود.
  • سود 2.5 درصدی طلافروش از مظنه بازار در نظر گرفته شود.
  • طلای آبشده هیچگونه مالیات و اجرت ساختی ندارد.

همانطور که گفته شد محاسبه مظنه به صورت زیر است:

مظنه × عیار هجده × (عیار هفده ÷ 1) × (وزن یک مثقال ÷ 1) = قیمت یک گرم طلای 18 عیار

برای محاسبه قیمت طلای آب شده، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

فرمول محاسبه قیمت طلای آب شده

در مقاله “نحوه محاسبه قیمت طلا در سال 1403 با مثال و ویدئوی آموزشی” به طور کامل به محاسبه قیمت طلا پرداختیم.

حباب طلای آب شده چیست؟

حباب طلای آب شده به میزان عرضه و تقاضای بازار طلا اشاره دارد. در ادامه به بازار طلای آب شده بیشتر می‌پردازیم. حباب طلای آب شده، اختلاف قیمت ناپایداری است که بعد از گذشت زمان به حالت طبیعی برمی‌گردد. در حالت کلی زمانی محاسبه حباب طلای آب شده ضروری است که میزان عرضه و تقاضا یکسان نباشد در غیر این صورت نیازی به محاسبه حباب طلای آبشده نیست. حباب طلای آب شده می‌تواند به‌ طور مستقیم روی بازار طلا تاثیر بگذارد و موجب افزایش قیمت‌ کوتاه‌مدت شود.

برای محاسبه حباب طلای آب شده باید با دو نوع حباب بیشتر آشنا شویم. باید بدانیم که احتمال رخ دادن حباب مثبت طلای آب شده بیشتر است.

  • حباب مثبت: زمانی رخ می‌دهد که قیمت عرضه بیشتر از قیمت تقاضای آن باشد.
  • حباب منفی: زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت تقاضا بیشتر از قیمت عرضه آن باشد.

نحوه محاسبه حباب طلای آبشده همانند نحوه محاسبه قیمت یک گرم طلای آبشده است؛ با این تفاوت که در مخرج کسر باید عدد 900 را به عنوان عیار آن قرار داد.

بازار طلای آب شده چیست؟

بازار طلای آبشده یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بازارهای معامله طلا در ایران است. یکی از دلایل گستردگی و پویایی بازار طلا، ورود طلای دست دوم و شکسته به چرخه معاملات است. افراد زیادی به این بازار مراجعه می‌کنند تا طلای دست دوم خود را به صورت آب شده، خرید و فرو کنند و از مزایای آن کسب سود کنند.

بازار طلای آبشده شامل تمامی کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی است که طلای دست دوم و شکسته را ذوب می‌کنند و به صورت قالب‌های استاندارد در می‌آورند و در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رسند.

بازار آنلاین طلای آب شده چیست؟

با ورود به دنیای مدرن و عصر دیجیتال، امروزه معاملات آنلاین در طلای آبشده بسیار رونق گرفته است. این سامانه‌های آنلاین به سرمایه‌گذارن و خریداران این امکان را می‌دهد تا به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، اقدام به خرید و فروش طلای آب شده کنند. بازارهای آنلاین طلای آبشده به علت شفافیت در قیمت‌ها و دسترسی سریع محبوب‌تر شده‌اند. با ابن حال این سامانه‌ها معایبی نیز دارند:

  • ریسک تقلب و امکان کلاهبرداری
  • عدم امکان بررسی فیزیکی طلا از نظر عیار و وزن و غیره
  • مشکلات مربوط به حمل و نقل و تحویل فیزیکی طلا
  • عدم اعتماد به پلتفرم‌های آنلاین
  • هزینه‌های اضافی برای ارسال فیزیکی طلای آبشده
  • نبود نظارت قانونی قوی در صورت اختلاف میان خریدار و فروشنده
  • نوسانات بالای قیمت طلای آبشده در حین فرآیند خرید
  • انتظار برای تایید سفارش یا آماده‌سازی طلا

هنگام خرید طلای آب شده به چه نکاتی توجه کنیم؟

طلای آبشده را باید از فروشنده معتبر خریداری کرد؛ هنگام خرید طلای آبشده باید به موارد زیر دقت کرد:

  1. قیمت طلای آب شده عینا مطابق با عیار آن باشد و هزینه اضافی( اجرت ساخت و کارمزد) گرفته نشود.
  2. رنگ طلای آب شده امکان دارد هاله‌ای از مسی، نقه‌ای، سبز و سیاه باشد که جای نگرانی نیست.
  3. عیار آن به طور معمول 18 است که امکان دارد کمی بیشتر یا کمتر باشد.
  4. برای محاسبه قیمت آن حتما باید فرمول مظنه طلای آبشده را محاسبه کرد.
  5. کد انگ و ری‌گیری حتما روی آن حک شده باشد.
  6. شکل و ابعاد آن به طور معمول به صورت مفتولی و مکعبی است.

طلای آب شده از کجا بخریم و چگونه بفروشیم؟

برای خرید طلای آب شده دو روش وجود دارد که پیشتر هم به آنها اشاره کردیم.

  1. خرید طلای آبشده به صوت فیزیکی و حضوری از آبشده فروشی‌های معتبر
  2. خرید آنلاین طلای آبشده از سامانه‌های آنلاین طلا

هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد. ضروری است که به عیار طلا و اصالت آن توجه کرد و از فروشندگان معتبری که مجوزهای لازم را دارند خریداری کرد. ما روش بهتری را به شما معرفی کردیم تا از معایب خرید طلای آبشده در امان باشید.

سخن پایانی

خرید طلای آب‌شده یکی از روش‌های رایج و محبوب سرمایه‌گذاری در بازار طلاست و برای کسانی مناسب است که به دنبال خرید فیزیکی طلا با هزینه کمتر هستند. در دنیای امروز ابزارهای مالی پیشرفته‌تری مانند صندوق سرمایه‌گذاری طلا وجود دارد که می‌توان به روشی ساده‌تر و با ریسک کمتر در طلا سرمایه‌گذاری کرد. این صندوق‌ها با مدیریت حرفه‌ای و قابلیت نقدشوندگی بالا، فرصت بهتری برای سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور فراهم می‌کنند.

 

سوالات متداول

خیر؛ طلای آب شده معاف از مالیات است و هیچ هزینه اجرت ساختی ندارد.

کد 4 تا 6 روی طلای آب شده به اسم “انگ” شناخته می‌شود که مانند شناسنامه طلای آب‌شده عمل می‌کند و برای اطمینان از اصالت آن است.

برای محاسبه قیمت طلای آب شده باید به میزان عیار و مظنه طلای آب شده دقت کرد و قیمت‌های لحظه‌ای طلا را رصد کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.