تفاوت فارکس و ارز دیجیتال؛ مزایا و معایب هر دو بازار

تفاوت فارکس و ارز دیجیتال؛ مزایا و معایب هر دو بازار

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال

تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از آن دسته سوال‌‌هایی است که هیچوقت نمی‌توان پاسخ نهایی آن را پیدا کرد! دلیل این موضوع هم به ماهیت هر دو بازار و البته تفاوت ترید در فارکس و ارز دیجیتال برمی‌گردد.

فارکس و کریپتو هر دو از محبوب‌ترین بازارها هستند. معامله‌گرها نیز در طرف دیگر ماجرا به دنبال کسب سود حداکثری، همواره فرصت‌های جدید را برای ترید یا سرمایه‌گذاری جستجو می‌کنند. اگر شما هم گذری حتی کوتاه به فارکس یا رمزارزها در گذشته داشته‌اید حتماً از خود پرسیده‌اید که کدام بازار بهتر است؟

در این مطلب از کاریزما لرنینک قصد داریم از جنبه‌های مختلف این سوال که فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال را بررسی کنیم و البته نتیجه‌گیری خواهیم داشت، اما هرگز نمی‌شود با قطعیت نظر داد!

تفاوت فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

برای درک تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال، ابتدا باید کمی با این دو بازار آشنا شویم و ویژگی‌های هر بازار را بهتر بشناسیم.

فارکس یکی از قدیمی‌ترین بازارها است، در حالی که عمر بازار ارز دیجیتال به زحمت به 15 سال می‌رسد! اما توانسته به‌خوبی قدرت خود را به فارکس و فارکس‌بازها نشان دهد. بیایید ابتدا بهتر این دو بازار را بشناسیم. سپس فرق ارز دیجیتال و فارکس را متوجه خواهیم شد.

بازار فارکس (Forex) چیست؟

به رسم سن و سال ابتدا سراغ پیشکسوت‌ها می‌رویم. فارکس یا بازار تبادل ارزهای خارجی (Foreign Exchange)، بزرگترین بازار مالی در جهان است. این بازار به‌صورت میانگین روزانه دارای حجم معاملات 6 تریلیون دلار است! پنج روز در هفته از دوشنبه تا جمعه، 24 ساعته می‌توانید در این بازار ترید کنید. این بازار بر تبادل ارز کشورهای مختلف با بکدیگر بنا شده است و شما می‌توانید ارز یک کشور مانند دلار آمریکا را در برابر ین ژاپن (USD/JPY) معامله کنید که اصطلاحاً به آن جفت‌ارز می‌گویند.

فارکس یک بازار دوطرفه است؛ به این معنی که هم از معاملات خرید (Buy) و هم از معاملات فروش استقراضی (Short) می‌توانید سود کسب کنید.

در فارکس شما مالک دارایی نمی‌شوید؛ یعنی برای مثال اگر روی جفت‌ارز یورو به دلار آمریکا (EUR/USD) معامله کنید، یورو یا دلار فیزیکی به شما داده نمی‌شود، بلکه شما تحلیل خود را به میان می‌آورید و بر اساس آن معاملات خود را پیش می‌برید.

بازار فارکس دارای قوانین مشخصی است و در بیشتر کشورها توسط سازمان مشخصی مانند بانک مرکزی یا کمیسیون بورس و اوراق بهادار اداره می‌شود. دسترسی به بازار فارکس از طریق کارگزاری‌ها که به آن‌ها بروکر (Broker) می‌گویند، امکان‌پذیر است.

فارکس، بزرگترین بازار مالی دنیا

مزایای بازار فارکس

  1. نقدینگی بالا و دسترسی 24 ساعته به این بازار
  2. ثبات بیشتر بازار فارکس نسبت به کریپتو
  3. امکان استفاده از اهرم در معاملات
  4. دارای احراز هویت و کاهش ریسک کلاهبرداری
  5. نظارت سازمان‌های ناظر (رگولاتوری) بر عملکرد بروکرها

معایب بازار فارکس

  1. وضع مالیات بر درآمد از فارکس در بعضی از کشورها
  2. هزینه‌های بالای معاملات در بعضی از ساعات و روزها
  3. اثرگذاری تصمیمات سیاسی و اقتصادی بر این بازار
  4. ریسک بالای از دست دادن سرمایه در استفاده از اهرم بالا
  5. مشکلات مربوط به تحریم ایرانی‌ها توسط بروکرهای فارکس

تقریباً مقداری با فارکس آشنا شدیم. اکنون نوبت کریپتوی تازه‌وارد است.

کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال چیست؟

لغت کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به معنی ارز رمزنگاری‌شده یا همان رمزارز است. اگر می‌خواهید در خصوص رمزنگاری ارزهای دیجیتال بیشتر مطالعه کنید، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را بخوانید. در این مطلب، رمزنگاری ارزهای دیجیتال با مثال بیت‌کوین کامل توضیح داده شده است.

link مقاله پیشنهادی : رمزنگاری بیت‌کوین چگونه انجام می‌شود؟

رمزارزها نسل جدید پول به حساب می‌آیند. بلاکچین بستر ارزهای دیجیتال است. اگر بخواهیم بلاکچین را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم شبکه‌ای متشکل از بلوک‌های به‌هم‌پیوسته که تمام تراکنش‌ها و اتفاقات در این بلوک‌ها به ترتیب ثبت می‌شوند و امکان دستکاری و تغییر در آن‌ها وجود ندارد.

بنابراین در بازار کریپتو، تقلب و کلاهبرداری تا حد امکان حذف شده است. رمزارزها نمود فیزیکی ندارند و عرضۀ آن‌ها محدود است و بسیار از آن‌ها ضد تورم هستند؛ یعنی برای مثال نمی‌‌توان نامحدود بیت‌کوین تولید کرد.

معاملات کریپتو شامل خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و … می‌شود. این رمزارزها مستقل و غیرمتمرکز هستند و هیچ نهادی مانند بانک مرکزی کنترل کامل اتریوم، بیت‌کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر را در اختیار ندارد!

ارزش ارزهای دیجیتال بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین و رمزارزها در صرافی‌ها معامله می‌شوند. کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال نسبتاً کم است و به دلیل نوسانات بالای بازار کریپتو، فرصت‌های قابل توجهی جهت کسب سود برای معامله‌گران باتجربه در این بازار وجود دارد. اما معامله‌گران تازه‌وارد ممکن است دچار چالش‌ها و ضررهای جدی شوند.

مزایای بازار ارز دیجیتال

  1. بازار ارزهای دیجیتال بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است.
  2. حریم خصوصی در بازار کریپتو به خوبی حفظ می‌شود و دارایی افراد تنها در اختیار خودشان است.
  3. تنوع دارایی‌ها در این بازار بسیار زیاد است و در عین سرمایه‌گذاری فرصت‌های ترید نیز وجود دارند.
  4. واسطه‌ها (بانک‌ها، موسسات مالی و …) حذف شده‌اند و تراکنش‌ها بین دو طرف مستقیم انجام می‌شوند.
  5. تراکنش‌ها غیرقابل دستکاری هستند و شفافیت در این بازار حرف اول را می‌زند.

معایب بازار ارز دیجیتال

  1. بازار کریپتو بسیار جوان است و هنوز به مرحله‌ی ثبات کامل نرسیده است.
  2. گاهی انتشار بعضی اخبار تاثیر بسیار زیادی بر این بازار و افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال دارد.
  3. از آنجایی که این بازار غیرمتمرکز است، شاهد استفاده از رمزارزها برای فعالیت‌های مجرمانه هستیم.
  4. کار با رمزارزها گاهی پیچیده است و نیاز به دقت و تمرکز دارد و ممکن است دارایی از دست برود!
  5. هنوز قوانین جامعی در خصوص رمزارزها در بیشتر کشورهای دنیا وضع نشده است.
مقایسه کریپتو و فارکس
نقاط مثبت
نقاط ضعف
بازار فارکس
امکان استفاده از اهرم معاملاتی تحریم معامله‌گرهای ایرانی
نظارت سازمان‌های ناظر وضع مالیات بر فارکس
ثبات و نقدینگی بسیار بالا کارمزدهای بالا در بعضی ساعات
بازار کریپتو
جایگزین بهتر پول سنتی تاثیر زیاد اخبار بر رمزارزها
حذف واسطه‌ها (بانک و …) نبود قوانین جامع در این حوزه
ارتقاء امنیت و حریم خصوصی فعالیت‌های مجرمانه

 اگر با این دو بازار آشنا نبودید، تا اینجای مطلب تقریباً ماهیت بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال را درک کرده‌اید. اکنون زمان آن رسیده که تفاوت بین بازار فارکس و ارز دیجیتال را دقیق‌تر بررسی کنیم.

تفاوت بازار فارکس و ارز دیجیتال

برای بررسی تفاوت فارکس و ارز دیجیتال، باید این دو بازار را از جنبه‌های مختلف مانند نقدینگی، حجم معاملات، امنیت، ریسک و … بررسی کنیم. همچنین به بررسی ترید در این دو بازار نیز خواهیم پرداخت.

نقدینگی در فارکس و ارز دیجیتال

اولین و مهمترین فرق فارکس و ارز دیجیتال، بحث نقدینگی و حجم معاملات در این دو بازار است. نقدینگی در بازار کریپتو بسیار کمتر از بازار فارکس است! مارکت کپ یا کل ارزش بازار کریپتو حدود 2 تریلیون دلار تخمین زده شده است، در حالی که گردش روزانه بازار فارکس بیش از 7 تریلیون دلار است!

بازار فارکس نقدشوندگی بسیار بهتری دارد و نوسانات قیمتی کمتری را در این بازار شاهد هستیم.

امنیت در فارکس و ارز دیجیتال

بازار فارکس تحت نظارت بانک‌های مرکزی، سازمان‌های بورس و اوراق بهادار و دولت‌ها فعالیت خود را پیش می‌برد و تا حد بسیار زیادی کلاهبرداری در این بازار کم است و سریع جلوی آن گرفته می‌شود.

اما بازار کریپتو نسبتاً جدید است و غیرمتمرکز اداره می‌شود. به همین دلیل هنوز هم در هیچ کشوری قانون جامعی برای کریپتو وضع نشده است و در بیشتر کشورها از قوانین کلی برای مدیریت بازار رمزارزها استفاده می‌شود.

در ایران تکلیف رمزارزها هنوز مشخص نیست و فعالیت در این بازار اگرچه غیرقانونی نیست ولی قانون دقیقی هم برای آن وجود ندارد.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

نوع اجرای معاملات در فارکس و کریپتو

تمام معاملات بازار کریپتو و فارکس به صورت آنلاین انجام می‌شوند. ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و معاملات فارکس در بروکرها انجام می‌شوند.

در صرافی‌ها می‌توانید جفت‌ارزهای فارکس را نیز معامله کنید (البته کارمزد بالاتری می‌پردازید)، اما در بروکرها به تمام ارزهای دیجیتال دسترسی ندارید.

کارمزد معاملات در فارکس و کریپتو

در بازار فارکس به دلیل وجود واسطه‌ها (بروکرها)، هزینه‌های معاملاتی مختلفی داریم؛ از جمله اِسپرد (Spread) یا کارمزد معامله، کمیسیون اجرای معامله، بهره شبانه و … که بسته به شرایط بازار گاهی این کارمزدها زیاد می‌شوند، به طوری که شاید معامله کردن در آن لحظه به‌صرفه نباشد!

اما در بازار کریپتو معامله‌گرها کارمزد کمتری می‌پردازند و از این نظر وضعیت بازار کریپتو بهتر است.

نظارت در بازار فارکس و کریپتو

بازار فارکس تحت نظارت دولت است و از این طریق نیز حمایت می‌شود. اما فعالیت بازار کریپتو بصورت غیرمتمرکز است و هیچ شرکتی بر آن نظارت نمی‌کند.

نوسانات کریپتو و فارکس

نوسان یعنی تغییر سریع قیمت؛ و نوسان زیاد یعنی قیمت یک رمزارز یا جفت‌ارز در یک بازۀ زمانی زیاد بالا و پایین شده است. نوسان بسیار زیاد یعنی عدم ثبات قیمت، که این موضوع قدرت تصمیم‌گیری را از معامله‌گر سلب می‌کند.

عوامل متعددی در نوسانات بازار نقش دارند، مانند عوامل اقتصادی (تورم و بیکاری)، عوامل سیاسی و غیره. با این حال نوسانات بازار کریپتو بسیار بیشتر از بازار فارکس است، زیرا کریپتو هنوز به دوران بلوغ خود نرسیده و عوامل مختلف می‌توانند به این بازار جهت بدهند.

ساعات فعالیت فارکس و کریپتو

بازار ارزهای دیجیتال، 24 ساعته و 7 روز هفته فعالیت دارد، اما بازار فارکس شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است. همچنین در تعطیلات رسمی مانند کریسمس نیز این بازار فعالیتی ندارد.

نوع دارایی‌ها در فارکس و کریپتو

در بازار کریپتو، ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین، اتریوم، دوج‌کوین، متیک، کاردانو و … معامله می‌شوند. اما در بازار فارکس با ارزهای رسمی کشورهای مختلف سروکار داریم. علاوه بر این، بروکرهای فارکس علاوه بر جفت‌ارزها، برخی کالاها مانند طلا، نقره و مس و همینطور سهام و شاخص‌های بزرگ بورس را نیز برای معامله در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

ریسک در بازار فارکس و کریپتو

ریسک تعاریف بسیار زیادی دارد. اما اگر ریسک را به همان معنای خطر از دست رفتن سرمایه در نظر بگیریم، باید بگوییم فارکس و ارز دیجیتال در بحث ریسک تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. تجربه نشان می‌دهد که در بازار کریپتو ریسک بیشتری وجود دارد.

به عنوان مثال در بازار رمزارزها همواره چالش‌هایی مانند حمله کلاهبرداران به صرافی‌ها و کیف پول‌ها وجود داشته و دارد. از طرفی دیگر، این صنعت همواره در حال رشد و توسعه است و کاربران باید دانش خود را به‌روز نگه دارند تا بتوانند از پس مدیریت ریسک برآیند.

اما فارکس به دلیل ثبات و قدمت بیشتر، بسیاری از ریسک‌ها را در خود حل کرده است و معامله‌گرها با رعایت مدیریت سرمایه می‌توانند با خیال آسوده در این بازار مشارکت کنند.

تفاوت ترید در فارکس و ارز دیجیتال

به خرید و فروش دارایی‌های مختلف در بازار کریپتو و فارکس، ترید و به کسی که با هدف کسب سود دست به خرید یا فروش استقراضی دارایی‌ها می‌زند، تریدر می‌گویند.

اصول خرید و فروش در هر دو بازار فارکس و کریپتو یکسان است؛ با این تفاوت که در کریپتو باید حواسمان به یکی دو نکته‌ی کوچک باشد.

ترید در بازار فارکس

اولین قدم برای ورود به بازار فارکس انتخاب کارگزاری یا همان بروکر مناسب است. متاسفانه بسیاری از بروکرها امکان عضویت ایرانیان را به دلیل تحریم‌های آمریکا، ممنوع کرده‌اند. بعد از عضویت و احراز هویت در بروکر، باید حساب خود را شارژ کنید و وارد پلتفرم معاملاتی متاتریدر شوید.

بازار فارکس از نوع بازارهای دو طرفه (CFD) است؛ یعنی هم از معاملات خرید (Buy) و هم از معاملات فروش (Sell) می‌توانیم سود کسب کنیم. همه‌چیز به تحلیل شما به عنوان معامله‌گر بستگی دارد که یک جفت‌ارز را بخرید یا بفروشید.

حجم معاملات در فارکس با واحد لات (Lot) بیان می‌شود. هر لات برابر 100 هزار دلار است. البته می‌توانید معاملات یک‌دهم (0.1) و یک‌صدم (0.01) لات نیز داشته باشید که کمترین حجم ممکن در فارکس است. استفاده از لوریج یا اهرم معاملاتی نیز در این بازار کاملاً مرسوم است.

بدون لوریج، ترید در فارکس بی‌معنی است، زیرا سودی که کسب می‌کنید بسیار ناچیز خواهد بود. مقدار لوریج کاملاً به بروکر شما بستگی دارد و تا 1 به 3000 نیز می‌تواند باشد.

حد سود و حد ضرر و همینطور معاملات معوق (Pending Orders) و ثبت سفارش خرید یا فروش با قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از بازار نیز در فارکس کاملاً رایج است.

ترید در بازار ارز دیجیتال

شروع فعالیت در بازار کریپتو دقیقاً همانند فارکس است با این تفاوت که شما به‌جای بروکر، صرافی خوبی را باید انتخاب کنید. سپس احراز هویت و واریز پول به حساب صرافی را در پیش دارید.

تفاوت‌ها از اینجا شروع می‌شوند …

  • حجم معاملات در کریپتو بر اساس درصد بیان می‌شود (درصدی از سرمایه که درگیر معامله است) و خبری از لات نیست.
  • در کریپتو می‌توانید به صورت اسپات (Spot) یک رمزارز را بخرید. خرید یک رمزارز به صورت اسپات یعنی شما برای مثال اتریوم را مستقیماً می‌خرید و مالک آن هستید و این دارایی در کیف پول شما در صرافی موجود و قابل مشاهده است. می‌توانید این دارایی را به کیف پول‌های دیگر منتقل کنید.
  • ترید (خرید و فروش) رمزارزها مانند فارکس نیز در بخش فیوچرز صرافی‌ها میسر است. اهرم معاملاتی نیز در این بخش فعال و قابل استفاده است.

تعیین حد سود و حد ضرر نیز همانند بازار فارکس است. هر دو بازار از نظر تحلیل مبانی یکسانی دارند. اما همانطور که اشاره شد، روش‌های کسب درآمد در بازار کریپتو متنوع‌تر است.

مقایسه کسب درآمد از فارکس و ارز دیجیتال

تنوع کسب درآمد در بازار کریپتو بیشتر از بازار فارکس است. البته در اصل، هر دو بازار مشابه یکدیگر هستند و از طریق ترید (خرید و فروش دارایی‌ها) می‌توان در هر دو بازار کسب درآمد کرد. اما در کریپتو روش‌های دیگری نیز مانند استیکینگ و هولد را نیز داریم که در ادامه بیشتر این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

کسب درآمد از بازار فارکس

از آنجایی که بازار فارکس از نوع دو طرفه (CFD) است، شما به عنوان معامله‌گر مالک دارایی‌ها نیستید، بلکه فقط می‌توانید بازار را تحلیل و در واقع تحلیل خود را معامله کنید.

برای مثال می‌خواهیم روی جفت‌ارز یورو به دلار آمریکا (EUR/USD) معامله کنیم. تحلیل ما این است که روند این جفت‌ارز صعودی است یا ارزش یورو در برابر دلار آمریکا افزایش خواهد داشت.

درخواست اجرای معامله را در بروکر ثبت می‌کنیم و بخشی از سرمایۀ ما درگیر معامله می‌شود و در صورتی که تحلیل ما درست باشد، سود کسب می‌کنیم؛ درست مانند اینکه یورو را در قیمت 1000 بخریم و در قیمت 1100 بفروشیم. سود ما در اینجا 100 واحد است.

در این معامله‌ی فارکس دقیقاً همین اتفاق می‌اُفتد منتها پول فیزیکی و کالایی رد و بدل نمی‌شود. تنها روش کسب درآمد از بازار فارکس همین است.

روش‌های کسب درآمد از بازار کریپتو

کسب درآمد از بازار کریپتو

بازار نوظهور ارزهای دیجیتال روش‌های متنوعی را برای کسب درآمد در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. انواع روش‌های کسب درآمد از کریپتو عبارت‌‌اند از:

  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال
  • سرمایه‌گذاری (هولد)
  • استیکینگ
  • استخراج ارزهای دیجیتال

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

منظور از خرید و فروش ارزهای دیجیتال، دو گزینه است. اول، ترید ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، درست مانند معاملات بازار فارکس؛ و دوم، خرید یک یا چند ارز دیجیتال و فروش آن‌ها پس از افزایش قیمت، که در اصطلاح می‌توانیم این کار را نوعی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بنامیم.

هولد کردن در بازار کریپتو

اصطلاح هولد که به اشتباه رایج آن را در زبان انگلیسی “HODL” می‌گویند، به خرید ارزهای دیجیتال با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت و کسب سود از افزایش قیمت آن‌ها، اشاره دارد.

هولدرها (HODLers) معمولاً سرمایه‌ی قابل توجهی دارند و ارزهای آینده‌دار را خریداری می‌کنند و در ولت‌های مطمئنی نگهداری می‌کنند.

تمام تحلیل‌ها می‌گویند آینده برای ارزهای دیجیتال است. بر همین اساس بسیاری باور دارند قیمت بیتکوین می‌تواند اعدادی مانند نیم میلیون دلار را نیز ببیند!

هولد کردن ارزهای دیجیتال، یک راه مطمئن برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد است. اگر به هولد کردن ارزهای دیجیتال علاقه دارید، حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید:

استیکینگ و کسب درآمد از آن

استیکینگ (Staking) یکی از جالب‌ترین روش‌های کسب درآمد در دنیای کریپتو است. فرض کنید شما تعدادی بیت‌کوین و اتریوم دارید. شبکه بلاکچین نیاز به پشتوانه دارد. شما می‌توانید کیف پول کریپتویی خود را به شبکه معرفی کنید. دارایی‌های شما قفل می‌شوند و وارد فرآیند استیکینگ می‌شوید.

در این حالت شما با سپرده‌گذاری دارایی‌های کریپتویی خود، امنیت شبکه را تامین می‌کنید و پشتوانه‌ای برای شبکه خواهید بود. در ازای این کار، پاداشی از جنس همان رمزارزهایی که سپرده‌گذاری کرده‌اید، دریافت خواهید کرد. اصل دارایی شما همیشه محفوظ است.

ماینینگ ارزهای دیجیتال

ماینرها با حل معادلات پیچیدۀ ریاضی، ارزهای دیجیتال را به‌نوعی تولید می‌کنند. بنابراین استخراج یا ماینینگ یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به ارزهای دیجیتال است.

بسیاری از ارزهای دیجیتال در تعداد محدودی عرضه می‌شوند. برای مثال بیتکوین 21 میلیون واحد تولید می‌شود. بنابراین به مرور زمان فرآیند استخراج بیتکوین یا سایر ارزهای دیجیتال سخت‌تر می‌شود زیرا هم تعداد ماینرها افزایش یافته است و هم بیشتر بیتکوین‌ها استخراج شده‌اند.

با این حال ماینینگ همواره یکی از راه‌های مهم کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال است.

البته روش‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال محدود به همین موارد نیست. در کل بیش از 10 روش برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال داریم که در تصویر زیر می‌توانید این روش‌ها را مشاهده کنید.

جمع‌بندی؛ فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

به‌طور کلی، فارکس بازاری است که ثبات و قدمت بیشتری دارد و از نظر حجم معاملات بسیار بسیار بزرگ‌تر از کریپتو است. در عین حال، بازار کریپتو پر از جذابیت و فرصت‌های کسب سود و راه‌های مختلف برای درآمدزایی است.

اکنون که با شباهت‌‌ها و تفاوت‌های بازار فارکس و ارز دیجیتال آشنا شدید، می‌توانید اهداف خود را مشخص کنید و بر اساس آن‌ها در یک یا هر دو بازار فعالیت خود را استارت بزنید.

تفاوتی ندارد در کدام بازار کار می‌کنید؛ شما همواره باید بر مفاهیم اولیه مسلط باشید، بازارها را به خوبی بشناسید و از مدیریت سرمایه تخطی نکنید. تنها در این صورت می‌توانید مستمر در این بازارها بمانید.

سوالات متداول

فارکس و کریپتو از جهات مختلف از جمله حجم معاملات، قدمت، و سطح ریسک با یکدیگر تفاوت دارند که در این سه مورد، فارکس نسبت به کریپتو برتری محسوسی دارد.

ارزهای دیجیتال بر بستر بلاکچین و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند اما بازار فارکس بر اساس ارزهای کشورهای مختلف بنا شده است و تحت نظارت مستقیم بانک‌های مرکزی و دولت‌ها است.

اینکه بازار فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال به استراتژی شما بستگی دارد. اگر حفظ حریم خصوصی و غیرمتمرکز بودن برای شما مهم است، بهتر است که از بازار کریپتو استفاده کنید و اگر تمایل دارید که در بازار بزرگتری فعالیت داشته باشید که ریسک کمتری دارد، فارکس گزینه بهتری است.

هر دو بازار سوددهی بسیار بالایی دارند اما بازار ارزهای دیجیتال توان بیشتری برای سودآوری دارد و برخی توانسته‌اند درآمدهای میلیاردی از این بازار داشته‌ باشند. اما بازار کریپتو ریسک‌های بیشتری نسبت به بازار فارکس دارد و به همین دلیل باید سرمایه خود را دقیق مدیریت کنید.

به نظر می‌رسد بازار ارزهای دیجیتال با توجه به جوان بودن و پتانسیل بالای این بازار در آینده، گزینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری (خصوصاً سرمایه‌گذاری بلندمدت) به حساب می‌آید.

به‌طور کلی می‌توان از طریق استیکینگ، ماینینگ، ترید و هولد ارزهای دیجیتال، درآمد کسب کرد. هر یک از این روش‌ها در بخش کسب درآمد از بازار کریپتو توضیح داده شده‌اند.‌

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. حسین احدی 12 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام. من چند ساله فارکس کار میکنم. تو این سال‌ها خیلی از بروکرهای فارکس ایران رو تحریم کردن. به نظرتون در این شرایط باز هم ارزش داره تو فارکس بمونم و ادامه بدم؟ چیکار باید بکنم؟

    12 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 13 مرداد 1403

      سلام و درود. بله کاملاً حق با شماست و بسیاری از بروکرها ایران رو تحریم کردن. منتها همیشه بروکرهایی هستند که با ایران کار میکنن. به‌نظرم می‌تونید در فارکس بمونید و کار رو ادامه بدید منتها باید مسائلی رو رعایت کنید؛ از جمله اینکه حتماً احراز هویت شما در بروکر کامل باشه و مشکلی برای برداشت نداشته باشید. و مهمتر از اون، سرمایه‌ی زیادی رو یکباره واریز نکنید و پیگیر اخبار بروکر هم باشید.

      13 مرداد 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.