آشنایی با گواهی سکه و صندوق طلا

آشنایی با گواهی سکه و صندوق طلا

64772-930039
بورس کالا

خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که بازار بورس فقط برای خرید سهام است که البته در گذشته همین طور بوده است و بیشتر معاملات در بورس انجام میشد.امروزه به دلیل وسعت این بازار و استقبالی که از بورس می شود تصمیم گرفته شد که ابزار های مالی بیشتری را در این بازار عرضه کنند. در حال حاضر تنوع بسیاری در این بازار وجود دارد که از جمله آن می‌توان به معاملات اوراق مشارکت، اخزا، اوراق اجاره، صکوک، معاملات بورس کالا، ابزار مشتقه و آتی و همچنین گواهی سپرده کالایی اشاره کرد.گواهی سکه یکی از این ابزار های مالی است.

منظور از گواهی سپرده چیست؟

به طور کلی گواهی سپرده کالا ورقه‌ای است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر کالای سپرده شده به یک انبار است و پشتوانه آن نیز رسیدی است که توسط انباردار پس از تحویل آن صادر می‌گردد. پس لازم است که مقدار کالا و مکان انبار در گواهی سپرده ذکر شود.

برای گواهی سپرده سکه، کالای مورد نظر یعنی سکه در انبار بورس کالای ایران واقع در خزانه‌داری بانک رفاه نگهداری می‌شود. در این انبار پس از تأیید اصالت سکه، گواهی سپرده سکه طلا صادر خواهد شد. سکه مورد تأیید این انبار می‌بایست تمام بهار آزادی، با وزن ۸/۱۳۳ گرم و عیار ۹۰% باشد.

تحویل سکه به خزانه

همان‌طور که گفته شد گواهی سپرده سندی است که مالکیت یک فرد بر تعداد مشخصی سکه را نشان می‌دهد. دارندگان سکه فیزیکی می‌توانند با همراه داشتن مدارک شناسایی به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و ضمن تحویل سکه‌های خود، گواهی سپرده را دریافت نمایند. پس از یک روز و با اعتبارسنجی سکه‌ها قبض انبار صادر می‌شود. دارنده این قبض می‌تواند با مراجعه حضوری به کارگزار و یا به صورت آنلاین اقدام به فروش این گواهی نماید. مبلغ مورد نظر پس از یک روز قابل برداشت از حساب خواهد بود.

چرا به جای سکه گواهی سپرده بخریم؟

همان‌طور که گفتیم گواهی سکه ورقه‌ای است که نشان‌دهنده مالکیت فرد بر تعداد مشخصی سکه است. لذا هیچ تفاوتی با سکه فیزیکی نداشته و حتی از نظر ضریب امنیت در نگهداری و حمل و نقل مزایای بسیاری نسبت به سکه فیزیکی دارد. به جز این موارد خرید و فروش گواهی سکه مزایای بسیار دیگری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است :

  1. کارمزد بسیار پایین نسبت به معامله در صرافی‌ها
  2. معافیت مالیاتی
  3. قابلیت وثیقه‌گذاری برای دریافت تسهیلات
  4. عدم نیاز به مراجعه حضوری و حمل فیزیکی
  5. انتقال نقدینگی به بازار قابل رصد و قانونی
  6. از بین رفتن ریسک سرقت با توجه به با نام بودن گواهی

  خرید گواهی سکه از کد بورسی

برای خرید سکه نیاز به گرفتن کد خواصی جهت فعالیت در این بازار نیست، از طریق کد بورسی که از کارگزاری خود دریافت میکنید می توانید در این بازار سرمایه گذاری کنید اما نکته قابل توجه این است که ساعت کار بازار سکه از ساعت 13 تا ساعت 15:30 می باشد و علت این کار مهار تاًثیر بر قیمت بازار در سطح شهر است.

 کدام نماد‌های بورسی مربوط به سکه طلا هستند؟

اگر در سایت مدیریت فناوری بورس به نشانی tsetmc.com عبارت سکه را جستجو کنید، با پنج نماد سکه تمام بهار روبرو می‌شوید که یکی از آن‌ها متوقف شده است. هر کدام از چهار نماد دیگر مربوط به بانک‌های ملت، سامان، رفاه و صادرات هستند. مثلا نماد سکه ۰۰۱۱ پ. ۰۲ مربوط به سکه‌هایی است که در خزانه بانک ملت قرار دارند. توجه داشته باشید که هر سهم در این نماد‌ها نماینده یک صدم سکه تمام بهار است. به عبارتی برای اینکه بتوانید از خزانه بانک‌ها سکه تحویل بگیرید، باید 100 سهم به ازای هر سکه داشته باشید. این یعنی قیمت هر سکه، 100 برابر سهمی است که خرید و فروش می‌شود. هر کدام از این نماد‌ها معاملات خاص خودشان را دارند و نمی‌توان سکه‌های بانک ملت را به بانک سامان تبدیل کنید. طبعیتا این معاملات نسبت به یکدیگر متفاوتند. برای انتخاب یکی از این چهار نماد بهتر است در وهله اول به حجم معاملات هر کدام آن‌ها دقت کنید.

صندوق های سرمایه گذاری طلا

صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا جز صندوق‌های قابل معامله (ETF) و مشترک و یکی از چهار صندوق متداول در حال فعالیت برای سرمایه گذاری افراد حقیقی هستند.

تفاوت مهم صندوق طلا با سایر صندوق ها دارایی های صندوق است که 70 درصد این دارایی ها برای خرید سکه و مابقی در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری میشود و همین امر باعث می شود که سرمایه گذار با ریسک کمتری نسبت به خود سکه سرمایه گذاری کند.

اسامی صندوق های طلا:

  1. صندوق طلا (شرکت تامین سرمایه لوتوس)
  2. صندوق گوهر ( صندوق سکه طلای کیان)
  3. عیار ( صندوق طلای مفید)
  4. زر (صندوق سکه طلای زر)

  فواید صندوق طلا:

تنوع دارایی و مدیریت صندوق:دارایی های صندوق طلا همان طور که گفته شد 70 درصد گواهی سکه است و 30 درصد اوراق و صندوق درآمد ثابت است.حضور مدیر صندوق هم باعث میشود که سرمایه شما در صندوق توسط مدیر صندوق به بهترین بازدهی برسد.

قابل معامله بودن صندوق: از طریق کد بورسی خرید و فروش انجام میشود و در صندوق قابل معامله حضور بازارگردان کاملا نقش کلیدی دارد.

نقدشوندگی سریع: یکی از مزایای صندوق طلا نقدشوندگی بالا است به این معنای که هر وقت که نیاز به فروش واحدها بود میتوانید بفروش برسانید و حضور بازارگزدان میتواند در متعادل کردن عرضه و تقاضا بسیار مناسب است.

سرمایه گذاری با هر میزان سرمایه: شما برای سرمایه گذاری در سکه حداقل باید مبلغ یک عدد سکه را برای سرمایه گذاری داشته باشید اما در صندوق طلا به دلیل ماهیت ETF بودن آن میتوانید با کمترین مبلغ (حداقل پانصد هزار تمومان) سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

کارمزد کم نسبت به خرید فیزیکی: خرید از بازار سنتی طلا هزینه های متعددی از جمله کارمزد دارد اما در بازار سرمایه کارمزد کاملا و بسیار کم است.

خرید مستقیم طلا و مشکلات آن: قبل از خرید طلا همیشه به فکر امنیت و مسائل این چنینی از فکر ما عبور میکند و بسیار هم مهم است اما در بورس تمامی فرایند از طریق کد بورسی و بدون نیلز به حضور فرد انجام میشود.

نتیجه گیری:

در زمانه ایی که خیلی از کارهای روزمره زیاد شده است میتوانبرای خیلی از سرمایه گذاری ها از شرکت های متخصص استفاده نمود که میتوان گفت با استفاده از ابزارهای مالی این کار کاملا اسوده شده است اما همیشه پیشنهاد میشود که قبل از هر گونه سرمایه گذاری حتما در مورد بازار مورد نظر تحققی و آشنا باشید.

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.