دریافت کد بورسی آنلاین

دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی در 7 گام ساده

مبتدی
ورود به بورس
کد بورسی برای اتباع
تغییر سایز فونت
0:00
0:00
1x
دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی در 7 گام ساده
کد بورسی برای اتباع
1x
0:00 0:00

اتباع خارجی که در کشور ایران اقامت دارند می‌توانند همانند متقاضیان ایرانی کد بورسی بگیرند، اما دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی منوط به طی کردن یک سری مراحل و ارائه مدارک مورد نیاز است. کاریزما لرنینگ در این مقاله به بررسی موضوع کد بورسی برای اتباع ‌می‌پردازد. از شما دعوت می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

نحوه دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی

گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی تنها زمانی امکان‌پذیر است که تبعه متقاضی، کد فراگیر (فیدا) و مدارک معتبر به‌ویژه پاسپورت داشته باشد. متاسفانه امکان دریافت کد بورسی اتباع با کارت اقامت وجود ندارد.

برخلاف رویه رایج، دریافت کد بورسی برای اتباع با ثبت نام سجام شروع نمی‌شود و اتباع خارجی نمی‌توانند در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. بلکه این افراد برای اخذ کد بورسی باید به‌صورت حضوری به یک کارگزاری بورس مراجعه کنند و مدارک لازم را ارائه دهند. سپس کارگزاری درخواست و مدارک آن‌ها را به سازمان بورس ارسال می‌کند و در صورت تایید سازمان بورس، کد بورسی برای آن‌ها صادر می‌شود.

مراحل دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی

مراحل دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی

دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی هفت مرحله دارد که با آماده‌سازی مدارک مورد نیاز شروع می‌شود. در ادامه هر مرحله را دقیق توضیح خواهیم داد.

1. مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اتباع

افراد خارجی که در ایران اقامت دارند، با تهیه مدارک زیر و مراجعه حضوری به یکی از کارگزاری‌های بورس مانند کارگزاری کاریزما، می‌توانند فرآیند گرفتن کد بورسی را آغاز کنند. مدارک لازم برای اخذ کد بورسی برای اتباع عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • حساب بانکی در ایران به‌نام متقاضی
  • مدارک هویتی که نام پدر متقاضی در آن ذکر شده باشد
  • اطلاعات تماس (شماره تلفن، ایمیل و …)
  • اطلاعات محل سکونت
  • ارائه سایر مدارک هویتی (در صورت نیاز)

دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی زیر سن قانونی چگونه است؟

اتباع خارجی اگر زیر سن قانونی 18 سال باشند، برای دریافت کد بورسی باید همراه با پدر یا ولی قانونی خود به کارگزاری‌ها مراجعه کنند و مدارک خود را ارائه دهند.

2. مراجعه حضوری به کارگزاری

پس از آماده شدن مدارک، شخص متقاضی باید به یک کارگزاری مراجعه کند و درخواست خود را برای دریافت کد بورسی برای اتباع ارائه دهد. البته در نظر داشته باشید کارگزاری‌های محدودی مانند کاریزما این نوع خدمات را ارائه می‌دهند. اتباع خارجی می‌توانند با مدارک خود به یکی از شعب کارگزاری کاریزما مراجعه و برای گرفتن کد بورسی درخواست بدهند.

بنر ثبت نام در کارگزاری کاریزما

3. تکمیل فرم‌های مربوطه

کارگزاری فرم‌های مربوط به ثبت‌نام اتباع را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اتباع خارجی پس از تکمیل و امضا فرم‌ها و تحویل آن‌ها به کارگزاری، بایستی منتظر اعلام نتیجه از سمت کارگزاری باشند.

4. ارسال مدارک و فرم‌ها به سازمان بورس

کارگزاری فرم‌ها و مدارک را جهت بررسی، تایید و دریافت مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌کند.

5. تایید سازمان بورس

سازمان بورس ابتدا فرم‌ها و مدارک متقاضی را بررسی و در صورت کامل بودن اطلاعات، مجوز دریافت کد بورسی را به زبان‌های فارسی و انگلیسی صادر و آن را برای کارگزاری ارسال می‌کند. تنظیم و ارسال مجوز از سمت سازمان بورس به کارگزاری، هفت روز کاری طول می‌کشد.

6. دریافت مجوز توسط متقاضی

کارگزاری پس از دریافت مجوز از سازمان بورس، طی هفت روز کاری، مجوز را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

7. گرفتن کد بورسی برای متقاضی

کارگزاری از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کد بورسی تبعه خارجی متقاضی را دریافت می‌کند. در نهایت، مسیر ورود به بورس برای فرد متقاضی هموار است و می‌تواند در بازار سرمایه به‌صورت رسمی معاملات خود را آغاز کند.

کلام پایانی

در این مطلب، مراحل دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی و نکات لازم را بررسی کردیم. اشخاص غیر ایرانی که در ایران اقامت دارند، منوط به داشتن پاسپورت و مدارک هویتی معتبر، می‌توانند با مراجعه حضوری به یک کارگزاری بورس، درخواست خود را ارائه دهند و پس از ارائه مدارک و تایید سازمان بورس، کـد بـورسی خود را دریافت نمایند.

چنانچه در مورد نحوه گرفتن کد بورسی سوالی دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌های این مطلب یا از طریق پشتیبانی آنلاین کاریزما، سوالات خود را مطرح نمایید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

اتباع برای گرفتن کد بورسی باید به‌صورت حضوری به یک کارگزاری بورس مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت نمایند. کارگزاری، مدارک آن‌ها را به سازمان بورس ارسال می‌کند و پس از تایید سازمان بورس، کد بورسی برای اتباع صادر می‌شود.

پاسپورت معتبر، حساب بانکی در ایران، اطلاعات تماس و اطلاعات محل سکونت مدارکی هستند که اتباع خارجی برای اخذ کد بورسی باید به کارگزاری ارائه دهند.

خیر، کارت اقامت مدرک معتبری برای دریافت کد بورسی نیست و نمی‌تواند جایگزین پاسپورت باشد.

صدور کد بورسی برای اتباع خارجی، حداقل 14 روز کاری زمان می‌برد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.