سهام شناور چیست؟ | بهترین میزان سهام شناور آزاد

سهام شناور چیست؟ | بهترین میزان سهام شناور آزاد

سهام شناور چیست؟
ورود به بورس

سهام شناور در بورس (Free Float) از آن دسته از اصطلاحاتی است که از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است؛ در این مقاله به مفهوم سهام شناور می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که سهام شناور چیست؟ و تاثیر آن در بورس به چه شکل است. در ادامه با این مطلب از کاریزما لرنینگ با ما همراه باشید.

منظور از سهام شناور آزاد چیست و به چه معناست؟

سهام شناور که به آن سهام شناور آزاد نیز گفته می‌شود یکی از اصطلاحات بورسی است که به بخشی از سهام کل آن اشاره دارد که در دست سهامداران خرد قرار دارد و توانایی خرید و فروش آزادانه دارند. برای محاسبه سهام شناور، ابتدا تمام سهام شرکت مشخص می‌شود سپس سهم سهامداران عمده که معمولاً تمایلی به خرید و فروش سهام خود ندارند، از کل سهام کسر می‌شود. مقدار باقی‌مانده که نشان‌دهنده سهم سهامداران خرد است و به راحتی در بازار خرید و فروش می‌شود.

سهام شناور به درصدی از سهام یک شرکت گفته می‌شود که در دسترس عموم مردم برای خرید و فروش قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر دو شرکت 70 درصد از سهام یک شرکت را برای کنترل کردن و مدیریت کردن سهام شرکت داشته باشند، آن 70 درصد عملا غیرشناور محسوب می‌شود و تنها 30% باقی می‌ماند که آزادانه قابلیت معامله در بورس دارند و محدود به گروه خاصی از سهامداران نیست.

مفهوم شناور در اینجا به آزاد و در دسترس بودن سهام اشاره دارد، این سهام نیز در بازار بورس در جریان است و به راحتی جابه‌جا می‌شود.

سهام شناور بالا باعث نقدشوندگی بالاتر می‌شود.

هر چقدر سهام شناور یک شرکت بیشتر باشد نقدشوندگی آن سهام نیز بیشتر می‌شود. این نوع سهام نشان‌دهنده قابلیت شرکت در جذب سرمایه‌های جدید از طریق بازار سرمایه است. وجود سهام شناور، این امکان را به سرمایه‌گذران می‌دهد تا در کوتاه مدت، سهام خود را خرید و فروش کنند. در میان عموم مردم انواع سهام شناور، به سهام شناور آزاد و شناور صفر تقسیم می‌شود که باور اشتباهی است، این اسامی تنها اصطلاحاتی است که در میان مردم استفاده می‌شود.

سهام شناور صفر به چه معناست؟

جهت مشاهده میزان سهام شناور شرکت های بورسی و اطلاعات سهام شناور، باید نماد آن را در سایت tsetmc.com جستجو کرد. در تابلوی معاملاتی، درصد شناوری هر سهم و اسامی و درصد سهامداران نیز به نمایش گذاشته‌ می‌شود. شرکت‌های فرابورس و بازار پایه، سهام شناور آنها نمایش داد‌ه نمی‌شود و سهام شناوری این شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر می‌گردد.

شاخص سهام شناور آزاد چیست؟

هدف از شاخص سهام شناور، بررسی قسمتی از بورس با قدرت نقدشوندگی بیشتر است و نوسانات آن در تصمیم بسیاری از فعالان تأثیر می‌گذارد. در واقع هرچه میزان شاخص افزایش پیدا کند، به این معناست که سهامداران راهبردی و عمده اقدام به فروش سهام کرده‌اند و ریزش (اصلاح) در پیش است. برای اطلاعات بیشتر از شاخص سهام شناور، مقاله آموزش سایت TSETMC را مشاهده کنید.

link مقاله پیشنهادی : بورس چیست ؟ + معرفی انواع بازارهای بورسی

درصد سهام شناور چیست؟

درصد سهام شناور بیانگر میزان سهامی از یک شرکت در بورس است که در دستان سهامداران خرد قرار دارد و به راحتی در بازار خرید و فروش می‌شود. این درصد معمولاً براساس کل سهام شرکت تعیین می‌شود. مقدار این درصد بستگی به استراتژی و شرایط هر شرکت دارد و ممکن است براساس اهداف مالی و مدیریتی شرکت متفاوت باشد.

در برخی از بورس‌های دنیا اگر سهام شناور شرکتی کمتر از 25 درصد باشد، نمی‌تواند در بورس فعالیت کند. دلیل آن هم این است که سهام شناور کمتر از 25 درصد به معنای این است که مالکان شرکت علاقه‌ای چندانی به در اختیار گذاشتـن سهام خود به مردم ندارند وعلاقه‌مند به نگه‌داری سهم‌های خود هستند. البته به ان نکته توجه کنید قانون 25 درصدی سهام شناور در بورس ایران وجود ندارد. در بورس ایران هر شرکتی که قرار است برای اولین بار سهام خود را در بازار عرضه کند، موظف است درصدی از سهام خود را به صورت عرضه اولیه به سرمایه‌گذاران ارائه دهد ولی میزان سهام شناور هر شرکت متغیر است و قابلیت تغییر دارد. به طور میانگین، مقدار شناوری سهام در ایران 21%  است.

بهترین میزان سهام شناور

بهترین میزان سهام شناور چند درصد است؟

افزایش نقدشوندگی، جذب سرمایه‌گذاران و کارآیی بازار از تاثیر سهام شناور در بورس است؛ به همین علت باید عدد معقول و مناسبی داشته باشد. معمولا 20 الی 35 درصد سهام شناوری عددی معقول برای سهام شرکت‌ها می‌باشد؛ زیرا در این شرایط نوسانات سهم متعادل است و باعث می شود تا نماد قابل اعتمادتر شود. به طور کلی حداقل سهام شناور در بورس 5 درصد است اما هیچ سقف مشخصی برای حداکثر میزان سهام شناور وجود ندارد.

سهام شناور بالا و پایین در بورس ایران هر کدام مزیت و معایبی دارد. به عنوان مثال سهام شناوری بالا معمولا باعث نوسانات زیاد در سهام می‌شود و سهام شناوری خیلی کم هم باعث خشک شدن کل سهم و بروز مشکل در خرید و فروش سهام می‌شود. در پاسخ به این سوال که سهام شناور بالا خوبه یا پایین باید مزایا و معایب هر کدام را بدانیم.

ویژگی سهم شـناور بالا در بورس چیست؟

سهام شناور بالا دارای ویژگی‌های زیر است:

  • نوسان قیمتی کمتر
  • امکان دستکاری کمتر قیمت
  • تمایل بیشتر سهامداران به خرید
  • نقدشوندگی بیشتر

ویژگی کمترین سهم شـناور در بورس چیست؟

سهام شناور کم در بورس دارای ویژگی‌های زیر است:

  • نوسان قیمتی بیشتر
  • امکان دستکاری قیمت
  • تمایل کمتر سهامداران به خرید
  • نقدشوندگی کمتر

سهم شـناور چه تاثیری بر قیمت سهام دارد؟

سهام شناور تأثیرات متعددی بر قیمت سهام دارد که می‌توان به چند جنبه اصلی آن اشاره کرد:

  1. افزایش نقدشوندگی
  2. کاهش نوسانات قیمت
  3. جذب سرمایه‌گذاران
  4. کشف بهترین قیمت در معامله

نحوه محاسبه سهام شناور

محاسبه سهام شناور در بورس بدین شکل است که سهام عمده و راهبردی افراد حقیقی یا حقوقی در بورس و سهم‌های غیرقابل معامله، از کل سهام منتشر شده کم می‌شود. مقدار باقیمانده، همان سهام شناور در بورس است. برای به‌ دست‌آوردن درصد سهام شناور نیز، عدد به‌ دست‌آمده، تقسیم بر کل سهام شرکت سپس ضرب در ۱۰۰ می‌شود.

به عنوان مثال اگر یک شرکت جمعا 80 میلیون سهم منتشر کرده‌باشد که از این مقدار 40 میلیون به سهام مدیرعامل، 20 میلیون سهام به هیئت مدیره و 10 میلیون به طرح مالکیت کارکنان اختصاص داده شده است. اگر مجموع این مقدار از سهام کل کم شود به 10 میلیون سهام می‌رسیم که همان سهام شناور است.

تفاوت سهامدار عمده و خرد در سهام شناور

معیار تفکیک سهامدار خرد یا عمده از یکدیگر این است که اگر سهامداری بیش از یک درصد سهام شرکتی را در اختیار داشته باشد سهامدارعمده‌‌‌‌‌‌‌‌ آن شرکت تلقی خواهد شد.

سخن پایانی

سهام شناور نقش بسیار مهمی در عملکرد بورس و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری دارد. سهام شناور به بخشی از سهام یک شرکت گفته می‌شود که به راحتی در بازار بورس قابل‌معامله است و توسط عموم سرمایه‌گذاران خرید و فروش می‌شود. این مفهوم تأثیر بسیاری بر نقدینگی، پویایی بازار دارد. تاثیرات اهمیت سهام شناور می‌تواند به سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت‌ها کمک کند تا تصمیمات بهتری در زمینه خرید و فروش و مدیریت سهام بگیرند.

سوالات متداول

سهام شناور صفر درصد به این معناست که ​شرکت‌های فرابورس و بازار پایه، سهام شناور آنها در سایت tsetmc نمایش داده نمی‌شود و صفر است. سهام شناوری این شرکت‌ها در سایت کدال منتشر می‌گردد.​

شاخص آزاد شناور رفتار قسمتی از بازار را نمایش می‌دهد که از قدرت نقدشوندگی بیشتری برخوردار است. این شاخص سهام شناور آزاد، تاثیرگذاری هر سهم را با توجه به سهام قابل معامله شرکت در بازار نشان می‌دهد.

معقول‌ترین و مناسب‌ترین میزان سهام شناوری، 20 الی 35 درصد از سهام کل شرکت است.

سهام شناور که به آن سهام شناور آزاد نیز گفته می‌شود به درصدی از سهام یک شرکت گفته می‌شود که در دسترس عموم مردم برای خرید و فروش است.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 دیدگاه برای این مطلب

  1. زهرا فتحی 12 تیر 1403 1 پاسخ

    سهام شناور در بورس یعنی چه؟

    12 تیر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 13 تیر 1403

      سلام دوست عزیز
      سهام شناور که به آن سهام شناور آزاد نیز گفته می‌شود یکی از اصطلاحات بورسی است که به بخشی از سهام کل آن اشاره دارد که در دست سهامداران خرد قرار دارد و توانایی خرید و فروش آزادانه دارند.
      برای مطالعه بیشتر این قسمت “منظور از سهام شناور آزاد چیست و به چه معناست؟” را مطالعه کنید.

      13 تیر 1403
  2. طاها 12 تیر 1403 1 پاسخ

    سهام شناور چقدر باشه خوبه؟

    12 تیر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 13 تیر 1403

      سلام دوست عزیز
      سهام شناور بالا و پایین در بورس ایران هر کدام مزیت و معایبی دارد. به عنوان مثال سهام شناوری بالا معمولا باعث نوسانات زیاد در سهام می‌شود و سهام شناوری خیلی کم هم باعث خشک شدن کل سهم و بروز مشکل در خرید و فروش سهام می‌شود.
      برای مطالعه بیشتر این قسمت ” بهترین میزان سهام شناور چند درصد است؟ ” را مطالعه کنید.

      13 تیر 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.