چگونه در بورس سود کنیم؟

چگونه در بورس سود کنیم؟

چگونه در بورس سود کنیم
ورود به بورس

چگونه در بورس سود کنیم​ و چه سهم‌هایی سودآور هستند، سوال همیشگی اکثر فعالان بازار سرمایه است. بدون شک، دغدغه مهمی که همه ما با آن مواجه هستیم کسب بازدهی در کنار حفظ ارزش دارایی‌هایمان است. خبر خوب این است که کسب بازدهی از بورس امکان‌پذیر است اما این امر نیازمند کسب دانش و مهارت است. در این مقاله از کاریزما درمی‌یابیم که چگونه در بورس سهام بخریم که سود کنیم؟

چگونه در بورس شرکت کنیم و سود کنیم؟

در دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس به یک روش مرسوم جهت کسب سود تبدیل شد‌‌ه است. هر چند به نظر می‌رسد بورس اوراق بهادار یکی از روش‌های آسان برای این منظور است و داستان‌های افسانه‌ای زیادی در مورد “یک شبه رفتـن ره صد ساله” شنیده‌ایم که برای برخی این انتظار را به غلط ایجاد کرد‌ه است که می‌توانند در بازار سرمایه و بورس با چشم بستـه و بدون هیچ دانشی بازدهی کسب کرد. اما باید گفت اینچنین نیست و کسب بازدهی در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری راه و رسم خودش را دارد.

در ادامه، راهکارهایی را ارائه می‌دهیم که به کمک آن بدانیم چگونه در بورس سود کنیم؟

1- دانش مالی خود را ارتقا دهید

فرقی نمی‌کند که چه سن و سالی دارید، دانشجو و ابتدای مسیر زندگی هستید یا اینکه سالهاست کار می‌کنید و کسب و کار خودتان را دارید و یا حتی در شرف بازنشستگی هستید، برای سرمایه‌گذاری می‌بایست دانش مالی و شم اقتصادی خودتان را ارتقا دهید.

لازم نیست در بخش مالی هم خبره شوید و صفر تا صد آن را فرابگیرید. خبرگان زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها مشورت بگیرید. اما برای اینکه بدانید چه اتفاقی برای سرمایه‌تان می‌افتد و شما با چه گزینه‌هایی مواجه هستید که می‌توانید در آنها سرمایه‌گذاری کنید، لازم است اطلاعات لازم و کافی را کسب کنید.

به عنوان مثال، بد نیست بدانید برخی مفاهیم مانند ریسک و بازدهی چه هستند، چگونه بازدهی سرمایه‌گذاری حساب می‌شود، مفاهیم اقتصاد کلان مانند تورم، GDP و غیره چه هستند و چه تاثیری بر بازارها می‌گذارند. منابع زیادی اعم از سایت‌های اینترنتی، کتاب‌ها و جزوات و ویدئوهای آموزشی وجود دارد که بستءه به نیاز خود می‌توانید به آنها مراجعه کنید. در مقاله بهترین منابع برای ارتقای سواد مالی به طور مفصل به هر کدام اشاره کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به آن بیاندازید.

دانش مالی خود را ارتقا دهید

2- با مفاهیم بنیادی بورس آشنا شوید

می‌دانیم که گزینه‌های سرمایه‌گذاری زیادی در دنیا وجود دارند که یکی از سهل‌الوصول‌ترین آنها سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار است. این بازار به این دلیل سهل‌الوصول است که به علت پیشرفت تکنولوژی، بازارها و ابزارهای مالی به‌راحتی و در کمترین زمان می‌توانید کد معاملاتی دریافت کنید و خرید و فروش را شروع کنید.

برای دریافت کد معاملاتی بورس در کمترین زمان و به صورت غیرحضوری کلیک کنید.

افزایش دانش در زمینه مفاهیم بورسی و آشنایی با سازوکار این بازار به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید گزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش روی خود را بسنجید و مطابق با میزان ریسک‌پذیری خود پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را بچینید و ریسک دارایی‌هایتان را مدیریت کنید.

مقاله پیشنهادی: مدیریت ریسک چیست و چه نقشی در معاملات دارد؟

به عنوان مثال، اگر در ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری در بورس هستید می‌توانید با شرکت در دوره مقدماتی آموزش بورس اطلاعات اولیه را بدست آورید و به مرور بستـه به نیازی که دارید و فرصتی که در اختیار دارید، دانش و آگاهی خود را بالا ببرید. 

ازجمله مطالبی که می‌توانید در این مسیر بیاموزید این است که با روانشناسی بازار سرمایه آشنا شوید، با استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و داشتن استراتژی و سبک معامله شخصی با مبالغ اندکی سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید و به مرور شیوه صحیح معامله کرد‌ن را یاد بگیرید. در نظر بگیرید که چه مدت می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، و با توجه به هدف مالی خود تصمیم بگیرید سهامداری برایتان بهتر است یا سرمایه‌گذاری کوتاه مدت.

حال شاید به دلیل مشغله زیاد، وقت چندانی نداشتـه باشید همه این کارها را با هم انجام دهید. بازار سرمایه برای این منظور نیز راهکاری اندیشید‌ه که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

با مفاهیم بنیادی بورس آشنا شوید

3- با خبرگان مشورت کنید

شاید در اطراف خود افرادی را داشتـه باشید که در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تجربه و دانش مالی کافی داشتـه باشند. خوب است از تجربه این شبکه ارتباطی خود استفاده کنید.

در صورتی‌که در هیچ کدام از دایره دوستان خود این دستـه از افراد را ندارید اصلا نگران نباشید. چراکه در بازار سرمایه موسسات مالی قابل اعتماد و متعهد وجود دارند که خدمات مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند. آنها برای این منظور ملزم هستند که از سازمان بورس اوراق بهادار که وظیفه نظارت بر نهادهای مالی را برعهده دارد مجوز لازم را دریافت کنند. بنابراین شما می‌توانید با اطمینان از خدمات مشاوره‌ای آن‌ها استفاده کنید.

اگر قصد دریافت مشاوره دارید اینجا کلیک کنید.

4- از راهکارهای مدیریت ریسک غافل نشوید

هرچند بازار بورس ریسک بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی دارد، اما به این معنی نیست که هر اقدامی به معنای پذیرش ریسک بیشتر است. در بازار سرمایه ابزارها و اوراق بهاداری طراحی شده‌اند که می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. ابزارهای مشتقه جزء ابزارهای پرریسک محسوب می‌شوند. اما در صورتیکه شما سهام یک شرکت را داشتـه باشید و اختیار فروش آن سهم نیز در بازار معامله می‌شود می‌تواند با خرید اختیار فروش سهمتان را از ریسک کاهش قیمت مصون کنید.

می‌توانید با مطالعه مقاله قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟ اطلاعات کاملی در خصوص این نوع از ابزارهای مشتقه کسب کنید.

علاوه‌برآن یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تشکیل پرتفوی سهام است. در مقاله سبد سهام یا پرتفوی چیست می‌توانید در مورد آن مطالعه کنید.  

از راهکارهای مدیریت ریسک غافل نشوید

5- روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را هم امتحان کنید

به طور کلی، به افرادی که به‌تازگی با بازار سرمایه آشنا شده‌اند توصیه می‌شود که به طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند. هرچند این روش سرمایه‌گذاری در دنیا بسیار مرسوم است، اما شاید در ایران کمتر شناخته‌شده باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سبدی از سهام، گواهی‌های سپرده، اوراق مشتقه و سایر اوراق بهادار هستند که توسط تیم مدیریت خبره و حرفه‌ای از تحلیلگران آن را مدیریت می‌کنند. بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه کمتر است. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع زیادی در بازار سرمایه دارند و درصدهای متفاوتی از دارایی خود را در سهام، اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی های سپرده کالایی و اوراق مشتقه سرمایه‌گذاری می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با انواع صندوق های سرمایه گذاری را مطالعه کنید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.   

مقاله پیشنهادی: انواع روش‌های سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری مستقیم وغیرمستقیم چیست؟

چگونه در بورس روزانه سود کنیم؟

باتوجه به مطالبی که در این مقاله ارائه شد می‌توان گفت در وهله اول خلا آموزش صحیح مفاهیم بورسی که یک سرمایه‌گذار به آن‌ها نیاز دارد، عدم معرفی ابزارهای مناسب برای مدیریت ریسک مانند اوراق مشتقه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… عدم مطابقت میزان ریسک‌پذیری افراد با گزینه‌های سرمایه‌گذاری موجود، معامله سرمایه‌گذاران کم تجربه و خرید سهام سفته‌بازانه که در کانال‌های مختلف سیگنال می‌دهند و عدم تجدید نظر در استراتژی‌های غلط سرمایه‌گذاری و عوامل دیگر باعث می‌شوند که سرمایه‌گذاران در معاملات خود شکست بخورند و متحمل زیان شوند. 

در صورتیکه برای اولین بار در بازار سرمایه فعالیت می‌کنید و اطلاعات چندانی از معاملات ندارید پیشنهاد ما به شما خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این صندوق‌ها از تنوع زیادی برخوردارند و حتی اگر مایل هستید خودتان بوسیله پنل آنلاین کارگزاری به خرید و فروش سهام دست بزنید باز هم پیشنهاد می‌کنیم که از خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی قابل معامله شروع کنید و به مرور بر مهارت معامله‌گری خود بیافزایید.

در صورتیکه قصد آشنایی با طرح‌های سرمایه‌گذاری دارید اینجا کلیک کنید و اگر می‌خواهید صندوق‌های قابل معامله را خریداری نمایید بر روی این لینک کلیک کنید.

سوالات متداول

نمی‌توان به این سوال پاسخ دقیقی داد. چرا که سرمایه گذاری در بورس با ریسک همراه است. بنابراین سرمایه گذاری در بورس ممکن است حتی با زیان همراه باشد. با این وجود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده‌اند که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند خود را از زیان مصون کنند و بازدهی خوبی نیز کسب کنند. 

درصد سود زیان و زیان محاسبات مشابهی دارند و به این صورت است که قیمت سهم در پایان دوره به علاوه میزان سود نقدی دریافتی می‌شود و از این مقدار قیمت سهم در ابتدای دوره از آن‌ها کسر می‌شود. سپس این مقدار بر قیمت سهم در ابتدای دوره تقسیم می‌شود. 

با توجه به اینکه تا قبل از فروش یک سهم سود شما محقق نشد‌ه است و ممکن است با کاهش قیمت سهم سود از بین برود، معمولا سرمایه‌گذاران برای شناسایی سود، بخشی از سهام خود را در قیمت‌های بالاتر از نرخ خرید خود به فروش می‌رسانند که به آن سیو سود گفتـه می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.