انواع مجامع شرکت های بورسی

انواع مجامع شرکت های بورسی

انواع مجامع شرکت های بورسی
ورود به بورس

انواع مجامع شرکت های بورسی به چند دستـه تقسیم می‌شوند که هرکدام در زمان لازم تشکیل می‌شوند. در این مقاله از کاریزما، انواع مجامع بورسی را بررسی کرده‌ و نحوه شرکت در مجمع، مشاهده اطلاعیه مجامع و بازه‌های زمانی ضروری برای مجمع را شرح خواهیم داد.

مجمع چیست؟

مجامع بورسی یکی از مهم‌ترین اصولی است که همه سهامداران باید راجع به آن بدانند. عموما به جلساتی که سهامداران و مدیران یک شرکت تشکیل می­‌دهند تا در مورد وضعیت شرکت و فعالیت‌های آن تصمیم‌گیری کنند مجمع گفتـه می­‌شود.

به طور کلی، دعوت به هر نوع مجمعی اعم از سالیانه یا عادی یا فوق العاده برعهده هیئت مدیره شرکت است که از طریق درج آگهی در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار یا سامانه کدال انجام می‌گیرد. در آگهی مذکور، تاریخ ساعت و مکان برگزاری مجمع و همچنین نوع آن مورد اشاره قرار می‌گیرد. نشر این آگهی نباید کمتر از ده روز و بیشتر از ۴۰ روز قبل از تاریخ مجمع باشد.

انواع مجمع

حال به توضیح هریک از مجامع و علت تشکیل آن‌ها می‌پردازیم:

انواع مجامع شرکت های بورسی

بر اساس قانون تجارت، انواع مجامع بورسی در شرکت­‌های سهامی عام به سه نوع تقسیم می­‌شوند:

  • مجمع عمومی عادی سالیانه
  • مجمع عمومی فوق‌العاده
  • مجمع عمومی موسس

در ادامه، هریک از انواع مجامع شرکت های بورسی ره به شما شرح می‌دهیم:

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهام‌داران تشکیل می‌شود. این مجمع با حضور حداقل بیش از نیمی از سهام‌داران شرکت رسمیت پیدا می‌کند و تنها یک بار در سال برگزار می‌شود. طبق قانون تجارت ایران شرکت‌های سهامی موظف هستند که مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی‌شان برگزار کنند. در نتیجه، از آنجایی که سال مالی اکثر شرکت‌های بورسی پایان اسفند ماه است، اکثر مجامع شرکت‌ها نیز در خرداد و تیر ماه برگزار می‌شوند.

اقداماتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه انجام می‌شود به شرح زیر است:

۱- انتخاب هیات مدیره

۲- انتخاب بازرسان شرکت

۳- تصویب ترازنامه

۴- تقسیم منافع

۵- تصویب یا رد پیشنهاداتی که از طرف هیات مدیره و یا بازرسان و سهامداران شرکت ارائه می‌شود

۶- تعیین خط مشی شرکت و تصویب و یا اقدام به هر عملی که به صلاح شرکت باشد

بر طبق ماده ۹۰ قانون تجارت تقسیم سود و اندوخـته بین سهامداران، پس از تصویب مجمع عمومی عادی جایز خواهد بود و تقسیم ده درصد از سود خالص بین سهامداران الزامی است.

مجمع عمومی فوق العاده

در شرایط اضطراری که نیاز به تصمیم فوری در شرکت احساس می‌شود و زمان برای برگزاری مجمع عمومی وجود ندارد، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می‌شود.

مجمع عمومی فوق العاده، جهت تصمیم‌گیری در رابطه با مواردی اعم از افزایش سرمایه، تغییر در ترکیب اعضای هیئت مدیره، انحلال شرکت و یا اصلاح اساسنامه تشکیل می­‌شود. در این مجمع، دارندگان بیش از 50% سهامی که حق رای دارند باید شرکت کنند و تصمیم‌گیری‌­ها همواره با اکثریت دو سوم آرا مورد تایید خواهد بود.

اقداماتی که در مجمع عمومی فوق العاده انجام می‌شود به شرح زیر است:

1- تغییرات در اساسنامه شرکت

2- تغییرات در سرمایه شرکت

3- انحلال شرکت قبل از موعد     4- تصویب سهام ممتاز

5- هرگونه تغییرات در امتیازات سهام ممتاز

6- انتشار اوراق قرضه

7- تصمیم به تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام

8- تبدیل سهام بی نام به با نام و بالعکس

مجمع چیست؟

مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی موسس در ابتدای تاسیس شرکت با اهدافی اعم از انتخاب مدیران و بازرسان، تصویب اساسنامه شرکت، رسیدگی به گزارش موسسین، احراز پذیره‌نویسی سهام شرکت و اطلاع‌رسانی دعوت سهامداران در روزنامه کثیرالانتشار تشکیل می­‌شود.

پس از اعطای وظایف به اعضا، مدیران و بازرسان می‌بایست کتباً قبول مسئولیت کنند و پس از امضا رسماً به عنوان عضو قانونی شرکت در پست مدیریت یا بازرس به حساب می‌آیند. پس از این مرحله، رسماً شرکت تشکیل شد‌ه و اعضا می‌توانند هر یک در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود گام بردارند.

نکاتی مهم در مورد انواع مجامع شرکت های بورسی 

  1. معمولا دو روز کاری قبل از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس متوقف و دیگر قابل معامله نخواهد بود. پس اگر قصد ندارید تا در جلسه مجمع شرکت کنید باید سهام خود را قبل از آن بفروشید.
  2. تصمیماتی که در مجامع بورسی گرفتـه می‌شود ازقبیل تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهام‌دار شرکت هستند خواهد شد.
  3. دو روز بعد از برگزاری مجمع، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی خواهد شد. همانطور که گفتـه شد، تصمیماتی که در مجمع گرفتـه می‌شود مشمول افرادی خواهد شد که در تاریخ برگزاری مجمع، سهام‌دار شرکت بوده‌اند. البته در برخی موارد مثل افزایش سرمایه‌ها ممکن است نماد شرکت مدت طولانی‌تری متوقف باشد. پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی که در مجمع گرفتـه شد‌ه است هستید.
  4. اگر در مجامع شرکت‌های بورسی، سود نقدی تصویب شود، معمولا در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر می‌شود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب‌شده در مجمع. ممکن است این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفتـه شد‌ه باشد.
  5. اگر سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت‌های بورسی شامل شما شود و در تاریخ معین‌شده آنرا از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید؛ حتی اگر چند سال بعد هم به شرکت مراجعه کنید می‌توانید آن سود را دریافت کنید.
  6. اگر قصد دارید که در مجامع سهم خود شرکت کنید، یک روز قبل از مجمع با کارت ملی خود به نشانی موجود در آگهی تشکیل مجمع مراجعه کرد‌ه و برگه ورود به مجمع را دریافت کنید. همچنین هر سهامداری می‌تواند به شخص دیگری وکالت داد‌ه تا به جایش در مجمع شرکت کند.

نحوه شرکت در مجمع تقسیم سود

پرداخت سود مجامع بورسی چه زمانی انجام می‌شود؟

طبق قانون تجارت، شرکت‌ها تا ۸ ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهام‌داران توزیع کنند. برخی شرکت‌ها خیلی زود سود نقدی را بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند و برخی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را پرداخت نمی‌کنند. پس باید دقت داشتـه باشید که قبل از برگزاری مجمع آگهی زمان‌بندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید در مورد شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم‌گیری کنید.

نحوه آگاهی از تاریخ انواع مجامع شرکتهای بورسی

قبل از برگزاری مجمع، آگهی دعوت به مجمع از طریق سامانه کدال codal.ir در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد. در مجمع عادی سالیانه علاوه‌بر آگهی دعوت به مجمع، گزارش‌های مالی شرکت ازقبیل صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شد‌ه به همراه کلیه یادداشت‌های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره و جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز منتشر می‌شود.

شرکت‌ها باید تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی خود را در سامانه کدال، روزنامه رسمی شرکت و همچنین وبسایت شرکت اطلاع‌رسانی کنند تا سهامداران بتوانند در مورد نگهداری یا خرید و فروش سهام تصمیم‌گیری کنند.

اطلاع از تصمیمات مجمع

اگر سهامدار شرکتی هستید و موفق به حضور در مجمع آن نشدید، می‌توانید از طریق سایت کدال به نشانی codal.ir سهم مورد نظر خود را جستجو کرد‌‌ه و اطلاعیه‌ها و تصمیمات مجمع را دنبال کنید.

مقاله پیشنهادی: سامانه کدال چیست و چه کاربردی دارد؟

سوالات متداول

خیر، برای اینکه سود نقدی تصویب شده در مجمع به شما تعلق بگیرد حتما باید با سهم به مجمع بروید، حتی اگر این سهام را یک روز قبل از بسته شدن سهم برای تشکیل مجمع خریداری کرده باشید.

برای اینکه بتوانید در مجمع شرکت کنید، روز قبل از آن به آدرس مجمع و یا شرکت نموده و کارت حضور در مجمع را دریافت کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.