با کاریزما کارت، پولت طلاست!

صندوق تضمین چیست؟ سپری امن برای سرمایه‌گذاری شما

صندوق تضمین چیست؟ سپری امن برای سرمایه‌گذاری شما

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما چیست
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق تضمین یکی از ابزارهای مورد توجه و پرمخاطب میان سرمایه‌گذارانی است که به دنبال حفظ اصل سرمایه خود و بهره‌مندی از پتانسیل‌های بازار سرمایه هستند. چراکه امروزه، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌هایی می‌گردند تا بدون نگرانی از دست دادن سرمایه اولیه خود، بازدهی معقولی به دست آورند. در این میان، صندوق‌ تضمین اصل سرمایه به عنوان یک گزینه مطمئن و قابل اعتماد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما صندوق تضمین چیست و چگونه می‌تواند به شما در کسب سود تضمینی و مدیریت بهتر سرمایه‌تان کمک کند؟!

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، ما به بررسی دقیق‌تر پاسخ دو سوال مهم صندوق‌ تضمین چیست و مزایای صندوق تضمین چیست خواهیم پرداخت و نحوه عملکرد، و دلایل اصلی برای انتخاب این نوع سرمایه‌گذاری را بررسی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال سرمایه‌گذاری امن و مطمئن هستید، با ما همراه باشید تا به دنیای صندوق‌ تضمین اصل سرمایه قدم بگذارید و از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

صندوق تضمین چیست؟

صندوق تضمین اصل سرمایه در بورس، یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که پول شما را در سهام شرکت‌ها و همچنین در اوراق با درآمد ثابت (مثل اوراق قرضه) سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع، این صندوق‌ها نوعی صندوق مختلط هستند که حداقل ۳۰٪ و حداکثر ۷۰٪ از دارایی‌هایشان را در سهام شرکت‌ها و بقیه را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

link مقاله پیشنهادی : صندوق سرمایه گذاری چیست و چه انواعی دارد؟

مدیران این صندوق‌ها با توجه به وضعیت بازار، ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها را تغییر می‌دهند تا بهترین بازدهی را به دست آورند. مثلاً وقتی بازار رو به رشد است، ممکن است ۷۰٪ پول صندوق را در سهام و ۳۰٪ بقیه را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. برعکس، وقتی بازار نزولی است، می‌توانند بخش بیشتری از پول را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهند تا احتمال ایجاد ضرر کاهش یابد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، به دلیل ترکیب دارایی‌های مختلف در پرتفوی خود، ریسک متوسطی دارند. با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران که به دنبال سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط هستند، ریسک‌پذیری بالایی ندارند و نمی‌خواهند سرمایه خود را از دست بدهند. به همین دلیل، صندوق‌های تضمین اصل سرمایه برای پاسخگویی به نیاز این افراد ایجاد شده‌اند.

به این ترتیب، افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، از مزایای یک صندوق مختلط بهره‌مند شوند و در عین حال مطمئن باشند که اصل پول‌شان از دست نخواهد رفت. 

صندوق تضمین یک صندوق مختلط با قابلیت تضمین اصل سرمایه است.

انواع صندوق تضمین چیست؟

صندوق‌های تضمین براساس نحوه سازوکار به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1- صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه توسط رکن ضامن

در این نوع صندوق، یک نهاد به نام «رکن ضامن» وجود دارد که با گرفتن یک هزینه ثابت به نام کارمزد، تضمین می‌کند که اصل مبلغ سرمایه‌گذاری شما حفظ شده و در صورت کاهش ارزش به دلیل نوسانات بازار، جبران شود. به این ترتیب، اگر بازار افت کند و شما بخواهید از صندوق خارج شوید، رکن ضامن اصل پول شما را بدون ضرر به شما بازمی‌گرداند. همچنین سازوکار واحدهای این صندوق‌ به صورت صدور و ابطالی است و حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری در این صندوق توسط شرکت ارائه‌دهنده مشخص می‌شود.

برای مثال، فرض کنید که درخواست صدور واحد این نوع از صندوق‌های تضمین را به مبلغ 100 میلیون تومان ثبت کرده باشید، در این صورت اگر در زمانی که قصد خروج از صندوق و دریافت وجه نقد خود را دارید، سرمایه‌گذاری شما منجر به کسب سود شده باشد، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری یعنی همان 100 میلیون تومان و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق را دریافت خواهید کرد. اما اگر به دلیل شرایط بازار یا هر عامل دیگری، بازدهی صندوق منفی بوده و پول شما دچار ضرر شده باشد، رکن ضامن باید کل سرمایه اولیه شما (100 میلیون تومان) را به شما برگرداند.

با توجه به اینکه ضمانت این نوع از صندوق‌ها، توسط رکن ضامن صورت می‌گیرد، باید از لحاظ قدرت مالی و حسن سابقه، مورد قبول سازمان بورس و اوراق بهادار باشد.

2- صندوق تضمین اصل سرمایه توسط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز

در این صندوق، دو نوع واحد سرمایه‌گذاری به نام‌های عادی و ممتاز وجود دارد. واحدهای عادی مبتنی بر صدور و ابطال هستند و واحدهای ممتاز، قابلیت معامله در بازار بورس را دارند. 

این نوع از صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، برخلاف نوع قبلی، رکن ضامن ندارند و عاملی که منجر به ضمانت دارایی اولیه سرمایه‌گذاران می‌شود، یک نهاد خارجی نیست. بلکه سرمایه واحدهای ممتاز، به‌جای رکن ضامن عمل می‌کند و اصل مبلغ سرمایه‌گذاری دارندگان واحدهای عادی را در برابر کاهش ارزش ناشی از نوسانات بازار تضمین می‌کند. 

بنابراین؛ در این نوع از صندوق‌ تضمین، تنها واحدهای عادی دارای قابلیت تضمین اصل سرمایه هستند و در صورت کاهش اصل سرمایه واحد‌های عادی، مابه‌التفاوت ارزش روز واحد‌های عادی با اصل سرمایه آن‌ها، از طریق سرمایه دارندگان واحد‌های ممتاز جبران می‌شود. همچنین دارندگان واحدهای ممتاز، در ازای تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی، از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کنند.

شروع فعالیت صندوق‌های تضمین اصل سرمایه

سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، با راه‌اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نام «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» موافقت کرد.

با تو‌جه به اینکه صندوق‌های تضمین‌ با رکن ضامن، تنها دارای واحدهای مبتنی بر صدور و ابطال هستند، پس از اتمام پذیره‌نویسی واحد‌ها، صندوق‌ تاسیس شد‌‌ه و فعالیت خود را آغاز می‌کند. پس از شروع فعالیت صندوق، آور‌ده او‌لیه سرمایه‌گذاران توسط رکن ضامن، تضمین می‌شود.

در نوع دیگر این صندوق‌ها، به دلیل وجود دو نوع واحد سرمایه‌گذاری، ابتدا باید پذیره‌نویسی واحدهای قابل معامله در بورس (ETF) انجام و مجوز فعالیت صندوق ETF دریافت گردد. زیرا تضمین واحد‌های مبتنی بر صدور و ابطال یا همان واحدهای عادی، به پشتوانه دارندگان واحدهای ETF انجام می‌شود. پس از اخذ مجوز و راه‌اندازی صندوق ETF، مجوز مورد نیاز برای واحد‌های صدور و ابطالی دریافت و فروش آن‌ها آغاز می‌گردد.

بررسی واحدهای عادی و ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه

مزایای صندوق تضمین چیست؟ 

صندوق‌های تضمین اصل سرمایه مزایای زیادی دارند که آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • سرمایه گذاری بدون ضرر

یکی از بزرگترین مزایای این صندوق‌ها، تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری است. یعنی تحت هیچ شرایطی مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری خود را از دست نخواهید داد. 

با توجه به قابلیت تضمین اصل سرمایه، این صندوق‌ها ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام یا سایر ابزارهای مالی پرریسک دارند. این موضوع برای افرادی که تمایلی به پذیرش ریسک بالا ندارند، بسیار جذاب است.

  • بازدهی بیشتر نسبت به سپرده‌های بانکی

اگرچه این صندوق‌ها اصل پول سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کنند، اما به دلیل ترکیب دارایی‌های صندوق، بازدهی آن‌ها معمولاً در بلند مدت بیشتر از حساب‌های سپرده بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت است.

  • مدیریت حرفه‌ای

این صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای و با تجربه اداره می‌شوند که با تحلیل بازار و انتخاب بهترین ترکیب دارایی‌ها، سعی در ایجاد بهترین بازدهی ممکن برای سرمایه‌گذاران دارند. در واقع، مزیت مهم صندوق تضمین، انعطاف زیاد در مدیریت دارایی‌های پرتفوی آن است. 

همانطور که اشاره شد، صندوق تضمین از انواع صندوق‌های مختلط است. به نحوی که حداکثر ۷۰٪ و حداقل ۳۰٪ از دارایی‌های خود را در سهام شرکت‌ها و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. لذا مدیریت صندوق امکان تغییر دارایی‌های پرتفوی آن را با توجه به شرایط بازار و البته در حدود تعیین شده در امیدنامه صندوق، دارد.

  • سهولت در سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ساده، کاملا آنلاین و بدون نیاز به دانش تخصصی است. سرمایه‌گذاران فقط کافی است واحدهای صندوق را خریداری کنند و مدیریت دارایی‌ها را به مدیران صندوق بسپارند.

  • قابلیت نقدشوندگی

واحدهای این صندوق‌ها معمولاً به راحتی قابل خرید و فروش هستند، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به سرعت به پول خود دسترسی پیدا کنند.

  • شفافیت بالا

تمامی صندوق‌های تضمین اصل سرمایه تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند و اطلاعات مربوط به عملکرد آن‌ها به طور منظم منتشر می‌شود که این موضوع به شفافیت و اعتماد بیشتر کمک می‌کند.

  • دسترسی به ابزارهای مالی متنوع

از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران به طور غیرمستقیم به مجموعه‌ای از ابزارهای مالی متنوع دسترسی پیدا می‌کنند. بنابراین صندوق‌های تضمین اصل سرمایه گزینه‌ای مناسب برای افرادی هستند که به دنبال ترکیبی از امنیت بالا و بازدهی مناسب در سرمایه‌گذاری‌ خود هستند.

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم

یکی از مزایای صندوق تضمین، امکان سرمایه‌گذاری در آن با مبالغ اندک است. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه، ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین علاقه‌مندان به خرید واحدهای عادی، امکان صدور حداقل یک واحد از آن صندوق را خواهند داشت. 

  • استفاده از رشد بازار سرمایه 

با بررسی سابقه و بازدهی بازارهای مالی، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در ایران، سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. صندوق تضمین این امکان را برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز فراهم می‌کند که فرصت‌های رشد بازار بورس را از دست ندهند.

مهمترین مزیت صندوق تضمین که سرمایه گذاری را بی خطر می‌‌کند.

بهترین زمان برای خرید صندوق تضمین چیست؟

خرید صندوق تضمین سرمایه زمانی توصیه می‌شود که هدف اصلی از سرمایه‌گذاری، حفظ اصل سرمایه و کاهش ریسک نوسانات بازار باشد. این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که تمایل دارند از مزایای بازارهای مالی بهره‌مند شوند، اما نگران ریسک کاهش ارزش سرمایه خود نیز هستند.

بازار سرمایه یک بازار با پتانسیل کسب سود بالا و در عین حال پرریسک است. به همین دلیل، گاهی نوسانات این بازار به حدی بالا می‌رود که سرمایه‌گذاری را حتی برای معامله‌گران باتجربه، سخت می‌کند. در این زمان، خرید صندوق تضمین سرمایه می‌تواند یک تصمیم هوشمندانه باشد.چرا که در چنین شرایطی، با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توانید در صورت رشد بازار سود خوبی کسب کنید و در شرایط نزولی نیز سرمایه‌ای را از دست نخواهید داد. همچنین در شرایط رکود بازار سرمایه یا شرایطی که پیش بینی روند بازار بسیار دشوار است، این صندوق می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین، صندوق تضمین سرمایه گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به تازگی وارد دنیای سرمایه‌گذاری شده‌اند و تجربه کافی در مدیریت ریسک ندارند. این صندوق‌ها با ارائه یک سطح معینی از امنیت و اطمینان، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا بدون نگرانی از کاهش ارزش سرمایه‌شان، در بازارهای مالی فعالیت کنند.

به طور خلاصه، اگر به دنبال راهی هستید که هم از سود بازارهای مالی بهره‌مند شوید و هم از ریسک‌های آن دوری کنید، صندوق تضمین سرمایه گزینه‌ای عالی است. 

خرید آسان صندوق تضمین

لیست صندوق‌ های تضمین اصل سرمایه در بورس ایران

در حال حاضر، 5 صندوق سرمایه‌گذاری با تضمین اصل سرمایه در بازار بورس ایران وجود دارد:

  1. صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه کاریزما
  2. صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه کیان
  3. صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه گیتی دماوند
  4. صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه مفید
  5. صندوق سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه خلیج فارس

برای بررسی دقیق و مقایسه صندوق‌های تضمین در بورس ایران، می‌توانید به سایت فیپیران مراجعه نمایید. 

صندوق تضمین کاریزما چیست؟

یکی از صندوق‌های تضمین اصل سرمایه در بازار بورس ایران، صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه کاریزما است. این صندوق دو نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی (مبتنی بر صدور و ابطال) و ممتاز (ETF) با نماد ضمان دارد. 

همان‌طور که پیش از این مطرح شد، در صندوق‌های تضمین با دو نوع واحد عادی و ممتاز، اصل سرمایه دارندگان واحدهای عادی توسط سرمایه دارندگان واحدهای ممتاز تضمین می‌شود. بنابراین؛ در صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه کاریزما، تنها واحدهای عادی دارای قابلیت تضمین اصل سرمایه هستند. 

نکته‌ای که باید برای سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی این صندوق در نظر گرفته شود، این است که برای استفاده از قابلیت تضمین اصل سرمایه، باید حداقل 90 روز از زمان خرید واحد گذشته باشد. به بیان دیگر، پس از گذشت 90 روز از زمان شروع سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی صندوق کاریزما، اصل سرمایه اولیه شما تضمین خواهد شد.

واحدهای ممتاز تضمین کننده سود واحدهای عادی صندوق تضمین هستند.

سازوکار تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی در صندوق کاریزما

در صورت صعودی بودن بازار و افزایش ارزش دارایی‌های صندوق‌، دارندگان واحدهای ممتاز و واحدهای  عادی از سود صندوق بهره‌مند خواهند شد. اما دارندگان واحدهای ممتاز علاوه‌بر سود خود، بخشی از سود واحدهای عادی را نیز تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزد به منظور جبران اصل سرمایه واحدهای عادی در نظر گر‌فته می‌شود.

به این ترتیب، در زمانی که بازار نزولی باشد و سرمایه‌گذاران واحدهای عادی با ضرر در اصل سرمایه اولیه خود مواجه شوند، دارندگان واحدهای ممتاز ملزم به جبران خسارت واحدهای عادی خواهند بود. 

به بیان دیگر، اگر دارندگان واحدهای عادی قصد خروج از صندوق را داشته باشند اما دارایی فعلی آن‌ها در صندوق، کمتر از سرمایه آورده آن‌ها باشد، مابه‌التفاوت مبلغ فعلی با اصل سرمایه این سرمایه‌گذاران، از دارایی سرمایه‌گذاران ممتاز دریافت می‌شود.

میزان کارمزد جبران اصل سرمایه برای واحدهای ممتاز به صورت پلکانی محاسبه می‌شود. به این صورت که تا بازدهی ۲۰ درصد به‌صورت سالانه، هیچ کارمزدی از دارندگان واحدهای عادی دریافت نمی‌شود. اما برای بازدهی بالاتر، درصدهای متغیری از سود واحدهای عادی، به‌صورت زیر دریافت می‌شود:

  • بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، کارمزد ۱۰ درصد
  • بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، کارمزد ۲۰ درصد 
  • بازدهی‌ بالای ۴۰ درصد، ۳۰ درصد کارمزد

مثالی از نحوه محاسبه کارمزد واحدهای ممتاز

شاید مطالبی که برای بررسی کارمزد واحدهای ممتاز مطرح شد، اندکی گنگ باشد. به همین دلیل، با ذکر مثال زیر به روشن شدن موضوع می‌پردازیم:

فرض کنید که صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما در طی یک سال بازدهی ۲۵ درصدی ایجاد کند. به این ترتیب، برای ۲۰ درصد سود حا‌‌صله کارمزدی در نظر گر‌فته نمی‌شود. اما با تو‌‌جه به اینکه بازدهی بیشتر از ۲۰ درصد است، به ۵ درصد سود، کارمزد تعلق گر‌فته و ۱۰ درصد آن، یعنی ۰.۰۰۵ کل سود واحدهای عادی، به دارندگان واحد‌های ممتاز تعلق خواهد گرفت. 

در نظر داشته باشید که مبلغ کارمزد واحدهای ممتاز به‌صورت روزانه محا‌‌سبه شد‌ه و بر روی NAV صندوق اعمال می‌شود. بنابراین این صندوق دارای دو NAV برای واحد عادی و ممتاز است و امکان بررسی آن از طریق سایت صندوق تضمین کاریزما مهیاست.

بدین ترتیب، بازدهی روزانه صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما بررسی شد‌ه، سپس بر اساس بازدهی روزانه محقق شد‌ه، بازدهی سالانه آن محاسبه شد‌ه و با توجه به آن، کارمزد واحدهای ممتاز محاسبه و روی ارزش دارایی واحدهای ممتاز اعمال می‌شود.

مزایای صندوق تضمین کاریزما چیست؟

صندوق تضمین کاریزما ضمن دارا بودن تمامی مزایایی که برای صندوق‌های تضمین اصل سرمایه مطرح شد، به دلیل وجود دو نوع واحد سرمایه‌گزاری، پاسخگوی نیاز دو گروه از سرمایه‌گذاران با درجه ریسک‌پذیری متفاوت است. 

دسته اول، سرمایه‌گذارانی که قصد بهره‌مندی از مزایای بازار سرمایه و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در سهام را دارند اما امکان ریسک روی سرمایه خود را ندارد. این افراد می‌توانند با خرید واحدهای عادی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، سرمایه‌گذاری امنی را تجربه کنند.

دسته دوم سرمایه‌گذاران، افرادی هستند که قصد سرمایه‌گذاری در یک صندوق مختلط را دارند، اما حاضر هستند تا در ازای دریافت کارمزد از دارندگان واحدهای عادی، ریسک بالاتری را برای سرمایه‌گذاری خود بپذیرند.

چرا صندوق تضمین کاریزما را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنم؟

احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده است که مهم‌ترین عوامل در انتخاب یک صندوق تضمین چیست ؟ در حقیقت، انتخاب صندوق تضمین اصل سرمایه مناسب در ایران نیاز به دقت و بررسی چندین معیار دارد. در زیر به مهم‌ترین عوامل و مراحل برای انتخاب صندوق مناسب اشاره کرده و بررسی می‌کنیم که چرا صندوق تضمین کاریزما بهترین گزینه است.

1. بررسی سابقه و عملکرد صندوق

یکی از اقدامات مهم پیش از شروع سرمایه‌گذاری در هر صندوق، بررسی مدت زمان فعالیت صندوق مدنظر و سابقه آن در بازار است. همچنین می‌توان عملکرد گذشته صندوق‌ها را از طریق گزارش‌های دوره‌ای و سایت‌های معتبر مانند «فیپیران» بررسی کرد. بازدهی سال‌های گذشته می‌تواند نشانگر توانایی مدیریت صندوق باشد، اگر چه بازدهی گذشته یک صندوق ضمانتی برای عملکرد آینده آن نیست.

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، به‌عنوان اولین صندوق تضمین ثبت شد‌ه نزد سازمان بورس،  با بیش از 15 هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت، بزرگترین صندوق تضمین ایران به‌شمار می‌رود. این موضوع که نشان‌دهنده اعتبار بالای این صندوق است، آن را به محبوب‌ترین صندوق تضمین موجود در کشور تبدیل کرده است. 

همچنین امکان بررسی بازدهی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما از طریق سایت صندوق تضمین کاریزما و سایت فیپیران مهیاست. 

2. تیم مدیریت و تحلیل‌گران

تجربه و تخصص تیم مدیریتی صندوق سرمایه‌گذاری اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا مدیرانی با سابقه موفق در مدیریت دارایی‌ها، احتمالاً توانایی بیشتری در مدیریت ریسک و بهره‌مندی از فرصت‌های بازار دارند. 

صندوق تضمین کاریزما نیز توسط سبدگردان کاریزما مدیریت می‌شود که تاکنون با بیش از 12 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای و مدیریت موفق بیش از 15 صندوق سرمایه‌گذاری، توانایی خود را در بازار سرمایه ایران به اثبات رسانده است.

4. سازوکار تضمین اصل سرمایه

صندوق ‌های تضمین، فرآیند تضمین اصل سرمایه را با استفاده از رکن ضامن یا از محل دارایی واحدهای ممتاز انجام می‌دهند. در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین با رکن ضامن را دارید، باید بررسی کنید که چه نهادی تضمین اصل سرمایه را بر عهده دارد و اعتبار و توانایی مالی آن در چه حد است. در حالی که این فرآیند در صندوق تضمین کاریزما از محل دارایی‌های سرمایه‌گذاران ممتاز انجام می‌شود و نگرانی بابت اطمینان و اعتبار رکن ضامن وجود ندارد.

حداقل مدت زمان سرمایه گذاری 90 روز است.

9. میزان سرمایه اولیه مورد نیاز

سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما بسیار کم است. این موضوع، امکان مشارکت در این صندوق را برای قشر گسترده‌ای از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. 

با توجه به مواردی که مطرح شد، صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تجربه یک سرمایه‌گذاری هدفمند است. از طریق لینک زیر، امکان بررسی بیشتر و خرید این صندوق را خواهید داشت:

خرید آنلاین صندوق تضمین

چگونه در صندوق تضمین کاریزما سرمایه گذاری کنم؟

با توجه به وجود دو نوع واحد سرمایه‌گذاری در این صندوق، ابتدا واحد سرمایه‌گذاری مدنظر را انتخاب کرده و سپس با توجه به توضیحات زیر اقدام نمایید:

  • نحوه معامله واحدهای ممتاز صندوق تضمین 

واحدهای ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما با نماد «ضمان»، قابل خرید و فروش در بازار فرابورس (ETF) هستند. بنابراین تمامی افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این نماد، در صورت داشتن کد بورسی و ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های موجود، می‌توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ خود اقدام به معامله نماد ضمان کنند. اگر قصد خرید واحدهای ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما را دارد، تنها در چند دقیقه از طریق لینک زیر، فرآیند خرید خود را به سادگی طی کنید.

خرید واحدهای ممتاز صندوق تضمین

معاملات پیو‌سته نماد ضمان از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۵:۰۰ ادامه خواهد داشت. همچنین فرآیند پیش‌گشایش آن در بازه زمانی ۰۸:۴۵ الی ۰۹:۰۰ انجام می‌شود.

  • نحوه معامله واحدهای عادی صندوق تضمین 

با توجه به صدور و ابطالی بودن واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما، برای سرمایه‌گذاری در آن باید ابتدا در پنل کاربری کاریزما به‌صورت کاملا آنلاین و رایگان ثبت‌نام کنید. در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی و تضمین پول خود، از طریق لینک زیر وارد شوید:

خرید واحدهای عادی صندوق تضمین

پس از تکمیل ثبت‌نام، نام کاربری و رمز ورود شما، طی یک روز کاری برای شما ارسال شد‌ه و امکان ثبت درخواست صدور واحدهای صندوق تضمین را خواهید داشت. همچنین فروش واحد نیز از طریق پنل کاربری کاریزما انجام می‌شود. 

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاران تنها در صورتی می‌توانند از ویژگی تضمین اصل سرمایه صندوق استفاده کنند که مدت زمان سرمایه‌گذاری آن‌ها حداقل ۹۰ روز باشد. همچنین ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به‌ترتیب تاریخ، از اولین واحدهای سرمایه‌گذاری صادر شد‌ه انجام می‌شود. 

صدور و ابطال واحدهای عادی این صندوق، کارمزدی ندارد. اگر قصد فروش واحدهای عادی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما را قبل از گذشت ۹۰ روز از زمان خرید آن داشته باشید، جریمه ابطال به شما تعلق خواهد گرفت. بر اساس امیدنامه صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، این جریمه با توجه به تعداد روزهای سرمایه‌گذاری شما در این صندوق و به‌صورت زیر خواهد بود: 

جریمه ابطال واحدهای عادی

خرید صندوق تضمین

چرا صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما؟!

در حال حاضر ۵ صندوق تضمین اصل سرمایه در بازار بورس ایران وجود دارد. این صندوق‌ها شامل تضمین اصل سرمایه پرتو آفتاب کیان، تضمین سرمایه خلیج فارس، تضمین سرمایه گیتی دماوند، تضمین اصل سرمایه مفید و صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما می‌شوند. 

همچنین صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، به‌عنوان اولین صندوق تضمین ثبت شد‌ه نزد سازمان بورس، دارای بیشترین ارزش خالص دارایی است. این موضوع که نشان‌دهنده اعتبار بالای این صندوق است، آن را به محبوب‌ترین صندوق تضمین موجود در کشور تبدیل کرده است. همچنین، این صندوق دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری بدون ریسک و پر ریسک است که مزیت آن را دو چندان می‌کند. برای خرید آسان و آنلاین صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما روی لینک زیر کلیک کنید. 

خرید صندوق تضمین سرمایه کاریزما

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از پادکست زیر استفاده کنید:

مروری کوتاه به پاسخ سوال صندوق تضمین چیست؟

در این مقاله به سوال صندوق تضمین چیست پاسخ دادیم. صندوق تضمین اصل سرمایه یک صندوق مختلط است که ضمن حذف ریسک‌های سرمایه‌گذاری، امکان بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری در بازار بورس را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصل دارایی سرمایه‌گذاران خود را از طریق رکن ضامن و یا با استفاده از دارایی واحدهای ممتاز تضمین می‌کنند.  

از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، می‌توان به تضمین اصل سرمایه، کاهش ریسک، مدیریت حرفه‌ای، سبد سرمایه‌گذاری متنوع، عدم نیاز به سرمایه زیاد و … اشاره کرد.

اولین و بزرگترین صندوق تضمین اصل سرمایه در بازار بورس ایران، صندوق تضمین کاریزما است. این صندوق، با داشتن دو نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی (صدور و ابطالی) و ممتاز (قابل معامله)، اصل سرمایه دارندگان واحدهای عادی را توسط سرمایه دارندگان واحدهای ممتاز تضمین می‌کند و در عوض آن، از سود واحدهای عادی، کارمزدی به دارندگان واحدهای ممتاز پرداخت می‌کند. 

قدم اول برای سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین کاریزما، داشتن کد بورسی است. پس از دریافت کد بورسی، می‌توان واحدهای ممتاز این صندوق با نماد ضمان را از طریق سامانه‌های معاملاتی خریداری کرد. اما برای خرید واحدهای عادی این صندوق، باید از کارگزاری کاریزما ثبت‌نام کنید.

 

سوالات متداول

صندوق تضمین یا همان صندوق تضمین اصل سرمایه یکی از انواع صندوق‌های مختلط است که اصل دارایی سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند. بنابراین دارندگان این صندوق ضمن حذف ریسک‌های سرمایه‌گذاری، از بازدهی یک صندوق مختلط بهره‌مند خواهند شد. ضمانت اصل سرمایه در این نوع از صندوق‌ها به دو طریق و توسط رکن ضامن یا دارایی واحدهای ممتاز صورت می‌گیرد.

شما می‌توانید حداقل یک واحد از این صندوق را خریداری کنید. امکان بررسی مبلغ هر واحد سرمایه‌گذاری از طریق سایت صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزمـا و پنل کاربری کاریزما مهیاست.

کلیه سرمایه واحدهای عادی که بیش از ۹۰ روز از زمان صدورشان سپری شد‌ه باشد، مشمول تضمین اصل سرمایه می‌شوند.

حداقل دوره نگهداری در این صندوق ۹۰ روز است. اما برای رفاه حال سرمایه‌گذاران، امکان خروج زودتر از ۹۰ روز هم فراهم گردید‌ه است. ولی چنانچه دوره ماندگاری شما کمتر از ۹۰ روز باشد، در صورت محقق شد‌ن زیان، امکان استفاده از امتیاز تضمین وجود نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی این صندوق نیازمند ثبت‌نام در پنل کاربری کاریزما است. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی صندوق تضمین می‌توانند به پنل کاربری خود در کاریزمـا مراجعه کنند. سپس در بخش صندوق‌ها با انتخاب صندوق تضمین، می‌توان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرد. در صفحه صندوق تضمین اصل سرمایه می‌توانید فرآیند خرید خود را انجام دهید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. محمد باقری 14 تیر 1403 1 پاسخ

    آیا به سرمایه گذاری درصندوق ها مالیات تعلق میگیرد

    14 تیر 1403 1 پاسخ
    1. الهه آهی مدیر 16 تیر 1403

      سلام محمد عزیز
      خیر به مبالغ سرمایه‌گذاری شده در صندوق‌ها و سود حاصل از ان سرمایه‌گذاری مالیاتی تعلق نمی‌گیره.

      16 تیر 1403

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.