چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز چیست؟

padcast
تحلیل تکنیکال

چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) که بعضاً از آن تحت عنوان مطالعات خطوط میانی یاد می‌شود، یکی از روش‌های کاربردی و ترسیمی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. این ابزار که به نام معامله‌گر مشهور آلن اچ اندروز نام‌گذاری شده است، روشی بسیار محبوب و کاربردی در بین معامله‌گران است و برای ایجاد فرصت‌های سودآور و بهره بردن از نوسانات در بازارهای مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آلن اندروز معتقد بود که خطوط حمایت و مقاومت کلاسیک دیگر کارایی چندانی در بازار ندارند و به ابزار قدرتمند تری برای پیش بینی نوسانات قیمت نیاز است ، بنابر این تحقیقات او منجر به ابداع چنگال اندروز شد.

مراحل رسم چنگال اندروز

  1. گام اول:  پیوت 2 و 3 را به یکدیگر وصل کنید.
  2. گام دوم:  از پیوت 1 خطی رسم کنید که از میان خطی که پیوت 2 و 3 را به یکدیگر متصل کرده است، عبور کند. این خط میانی چنگال اندرو است.
  3. گام سوم:  از پیوت 2 و 3 خطی به موازات خط رسم شده در گام دوم رسم کنید. این خطوط بال های چنگال اندروز است.

قوانین چنگال اندروز

  1. قیمت در اکثر اوقات (۸۰ درصد مواقع) به سمت خط میانی چنگال حرکت کرده و آن را لمس می‌نماید. (مهم‌ترین اصل)
  2. قیمت در اکثر اوقات پس از رسیدن و لمس خط میانی تغییر جهت می‌دهد یا به عبارتی پیوت می‌سازد.
  3. گاهی اوقات قیمت تمایل به لمس چندباره‌ی خط میانی و نوسان در نزدیکی آن را دارد.
  4. هنگامی که قیمت موفق به لمس کردن خط میانی نشود (۲۰ درصد مواقع) و قبل از رسیدن به خط میانی تغییر جهت دهد، امکان حرکت سریع و پرقدرت قیمت تا نقطه‌ی ۳ وجود خواهد داشت.
  5. هنگامی که قیمت خط میانی را می‌شکند، به‌احتمال زیاد قبل از ادامه‌ی مسیر بار دیگر به این خط بازگشت (Pullback) خواهد کرد.

خطوط ماشه در چنگال اندروز

خطوط ماشه‌ای دیگر خط‌هایی هستند که در چنگال اندروز قابل رسم است و از همان نقطه یک می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. این خطوط ماشه‌ای در تحلیل تکنیکال کاربردهای بسیار مهمی دارند.

خط ماشه‌ای رو به پایین از نقطه یک شروع شده، در ادامه از نقطه سه و خط ماشه‌ای رو به بالا از نقطه یک آغاز و از نقطه دو رد می‌شود. خطوط ماشه‌ای درست مانند خطوط روند بین دو اوج قیمت و یا دو کف قیمت رسم می‌شوند و فرق آن‌ها با خط روند این است که سیگنال‌های ساخته شده توسط خطوط ماشه‌ای بسیار سریع‌تر از خط روند به ما می‌رسند.

ویژگی‌های یک چنگال ایده‌آل

به هر مقدار که چنگال ترسیم‌شده بر روی نمودار یک یا چند مورد از ویژگی‌های زیر را داشته باشد، دارای اعتبار بیشتری خواهد بود:

  1. خط میانی آن بیشترین تعداد واکنش قیمت را در گذشته دارا باشد.
  2. نقطه‌ی ۳ از لحاظ قیمتی حتماً باید بین دو نقطه‌ی اول و دوم باشد. در غیر این صورت، شکل ترسیمی یک کانال رگرسیونی روند بوده است.
  3. شیب چنگال نباید بیش‌تر از ۶۰ درجه باشد. با استفاده از ابزار Trend Angle در پلتفرم تریدینگ ویو و ابزارهای مشابه سنجش زاویه‌ی روند، قادر به تأیید زاویه‌ی چنگال (زاویه‌ی خط میانی) خواهید بود. برای ترسیم این زاویه، نمودار قیمتی باید در حالت یک‌به‌یک باشد. برای یک‌به‌یک کردن در تریدینگ‌ویو می‌توانید از گزینه «auto» استفاده کنید.
  4. چنگال تمام داده‎‌های قیمتی بین دو بازه‌ی شروع و پایان را شامل شود. به عبارتی داده‌های خارج از محدوده‌ی چنگال نداشته باشیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.