گارد دولت‌ها در برابر ارز دیجیتال شکسته میشود؟ – قسمت پنجاه و پنجم پادکست کاریزما

گارد دولت‌ها در برابر ارز دیجیتال شکسته میشود؟ – قسمت پنجاه و پنجم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت پنجاه و پنجم پادکست کاریزما: گارد دولت‌ها در برابر ارز دیجیتال شکسته میشود؟
مهمان: جناب آقای رضا اسماعیل نسب، کارشناس ارزهای دیجیتال

 

 

قسمت پنجاه و پنجم پادکست کاریزما – گارد دولت‌ها در برابر ارز دیجیتال شکسته میشود؟

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه از قسمت های مهم پادکست میباشد:

گارد دولت‌ها در برابر ارز دیجیتال شکسته می‌شود؟

بازارهای سرمایه‌گذاری هفته‌ها  است که در انتظار نتایج مذاکرات برجامی دست ‌به‌ عصا حرکت می‌کنند. این وضعیت در بازار سهام نمود بیشتری پیدا کرده و سرمایه‌گذاران این بازار را به شدت تحت ‌تاثیر اخبار مذاکرات قرار داده است در واقع بارها نظام عرضه و تقاضا تحت تاثیر این مساله بهم ریخته است.در یک سال و نیم اخیر بازار سرمایه با افت و خیزهای بسیاری همراه بوده است. انتخابات ریاست‌ جمهوری، تشکیل کابینه اقتصادی، رویکرد دولتمردان نسبت به بازارهای سرمایه‌گذاری و نوسانات قیمت ارز موج‌های نوسانی شدیدی برای فعالان بورسی به‌دنبال داشته است. در حالی که بازارسرمایه وارد سه ‌ماه سوم سال۱۴۰۰ شده و ۱۶ ماه از آغاز ریزش بازار گذشته است اما بورس‌بازان نتوانستند رنگ سبز را به ‌طور پایدار و با یک تعادل معقول بر تابلوهای معاملاتی مشاهده کنند؛ این در حالی است که شاخص‌کل بورس در تابستان سال‌ جاری یک ‌بار دیگر توانسته بود کانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از آن خود کند.

بازار سرمایه از نظر ارزش معاملات در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد، اگر به معاملات سهم‌ها نگاهی بیندازیم مشاهده می‌کنیم که شاید سهمی از فروشنده تخلیه شده ولی کمبود تقاضا باعث بی‌رمقی معاملات شده است. از طرفی با هر رشدی در هر سهمی شاهد خروج یک عده از سهامداران هستیم که باز هم نشان از ترس و سردرگمی در بازار دارد علاوه بر تمامی این مسائل رکود نسبی نیز نه تنها در بازار سرمایه بلکه تمام بازارها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در هفته‌ای که گذشت بعد از مدت‌ها در عملیات بازار باز بانک مرکزی شاهد تزریق حدود 25 هزار میلیارد تومان بودیم که بعد از مدت‌ها می‌توان این را یکی از بیشتر مداخله‌ها از نظر حجم پولی دانست. دلیل این امر هم رسیدن نرخ بین بانکی به سقف دالان یعنی 22 درصد است. بانک مرکزی با این عملیات نشان داد که فعلا قصد بالا بردن بیشتر نرخ بین بانکی را ندارد اما در بین صنایع، گروه خودرو فعلا درگیر خبرهای رشد قیمتی محصولاتش است که تنها در یک روز این گروه را با تقاضا همراه می‌کند و یک روز نیز با عرضه. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری از نظر بنیادی شرایط مناسبی وجود دارد.

در بازارهای جهانی با ورود سویه جدید کمی شرایط به سمت ریسک‌گریزی حرکت کرده ولی چون هنوز آثار این سوبه قابل تخمین نیست بازارها واکنش زیادی به این سویه نداشتند ولی روز سه شنبه شاهد سخنرانی اقای پاول رییس فدرال رزرو بودیم که نگرانی از گذرا نبودن تورم را علنی کرد این صحبت آقای پاول نشان از افزایش نرخ بهره در آینده دارد و به نظر می‌رسد اعضای فدرال رزرو ریسک سویه جدید کرونا را جدی نگرفته‌اند و به احتمال زیاد قرنطینه‌ای نیز در کار نباشد. در واکنش به صحبت های پاول مبنی بر موقتی نبودن تورم و احتمال افزایش سرعت تیپرینگ و افزایش نرخ بهره در سال آینده، انس جهانی طلا و شاخص‌های صنعتی باز هم کاهش پیدا کردند و این ریسک گریزی در بازار سهام و مواد خام و کامودیتی ها به بازار جفت ارزها هم منتقل شدند  و ین ژاپن و فرانک هم در حال قوی شدن هستند. ریزش بازار سهام به قدرت گرفتن دوباره یورو هم، کمک کرده است.

 

مفهوم تیپیرینگ چیست؟

بانک‌های مرکزی در بحران‌های اقتصادی بزرگ، شروع به سیاست‌های انبساطی از طریق تزریق مستقیم پول به بازار می‌کنند. این تزریق پول از طریق سیاستی بنام تسهیل مقداری (QE) صورت می‌گیرد، در این سیاست، اوراق قرضه خزانه‌داری و شرکتی مستقیما توسط بانک مرکزی خریداری می‌شود و پول بیشتری وارد زنجیره اقتصاد می‌شود. اما پس از مدتی که اقتصاد رونق می‌گیرد و روال اقتصاد کم‌کم به شرایط عادی نزدیک می‌شود، بانک مرکزی نیز حجم سیاست‌های انبساطی خود را کمتر کرده و شروع به کاهش حجم خرید ماهیانه اوراق می‌کند، به این اقدام تیپرینگ (Tapering) می‌گویند که به فارسی می‌توان آن را کاهش سرعت خرید دارایی نامید. تیپرینک در لغت یعنی کم کردن اما در اقتصاد، به زمانی می‌گویند که بانک مرکزی شروع به خرید کمتر اوراق کند.

 

در حالی که استفاده از رمزارزها در سال‌های اخیر به شدت اوج گرفته است و افراد بسیاری به سمت این بازار رفته‌اند هر بار اخباری مبنی بر مخالفت دولت‌های مختلف از گوشه و کنار دنیا با این بازار به گوش می‌رسد.روی آوردن به بازاری چون بازار رمزارز در سال‌های اخیر به شدت اوج گرفته است حتی این مساله را به وضوح در کشور خودمان و در دور و اطرافیان خود نیز مشاهده می‌کنیم اما بانک‌های مرکزی همچنان نیز با وجود استقبال بسیار از این بازار در رأس مخالفان رمز ارزها هستند و موضع خود را تغییر چندانی نداده‌اند.

باید دید علت این مساله چیست، چرا بانک‌های مرکزی و به طور کلی دولت‌ها تا این حد از قدرت گرفتن این ارزها نگران بوده و نسبت به آن‌ها گارد محکمی دارند.اینکه دیده می‌شود هر از چند گاهی برخی کشورها به یکباره اعلام می‌کنند که رمزارزها را در کشورشان به رسمیت نمی‌شناسند و با قدرت گرفتن این ارزها مقابله می‌کنند.باید دید آیا چنین رفتارهایی از سمت دولت‌ها اعتبار این رمزارزها را به خطر نمی‌اندازد و بررسی این مساله که دولت‌ها تا چه زمانی می‌توانند در برابر رمزارزها مقاومت کنند و این بازار را به رسمیت نشناسند؟  به همین دلیل با اقای رضا اسماعیل نسب کارشناس ارزهای دیجیتال در این قسمت از پادکست گفت‌وگو داشتیم:

در این گفت‌وگو رضا اسماعیل‌نسب با اشاره به کارکردهای بسیار گسترده ارزهای دیجیتال و سیستم بلاکچین در آینده، حذف و یا مقابله با این ارزها را تقریبا غیرممکن دانست.در خصوص اخبار مبنی بر محدودیت‌هایی که برخی کشورها نظیر آمریکا ممکن است برای کاربران ایرانی ایجاد کنند نیز توضیح داد؛ حتی کشوری چون آمریکا نیز نمی‌تواند استفاده از ارزهای دیجیتال را برای برخی محدود یا غیرممکن سازد اما می‌تواند در خصوص رمزارزی چون تتر که در اساسنامه آن وجود دارد که اگر آمریکا قصد ردیابی منبع پول در این ارز را داشته باشد این مساله ممکن است و می‌تواند منبع این پول را بلوکه کند، اقدام کند با این حساب آمریکا تنها مشکلی که می‌تواند در این خصوص برای کاربران ایرانی ایجاد کند این است که تترهای ایرانیان را مورد رصد قرار دهد.

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.