پول سرگردان در سیاهچاله اوراق – قسمت پنجاه و چهارم پادکست کاریزما

پول سرگردان در سیاهچاله اوراق – قسمت پنجاه و چهارم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت پنجاه و چهارم پادکست کاریزما: پول سرگردان در سیاهچاله اوراق
مهمان: جناب آقای آراد پورکار، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

 

قسمت پنجاه و چهارم پادکست کاریزما – پول سرگردان در سیاهچاله اوراق

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه از قسمت های مهم پادکست میباشد:

بازار سرمایه در معاملات هفته گذشته شاهد دو وضعیت مختلف بود. در اوایل هفته و روزهای شنبه و یکشنبه شاهد رشد قیمتی در نمادهای مختلف بازار سرمایه بودیم ولی از روز دوشنبه شاهد روند منفی بودیم. نکته مثبت بازار در این هفته برگشت شاخص کل از محدوده حمایتی مورد انتظار و نکته منفی پایین بودن ارزش معاملات بازار بود اما شاید نکته بسیار مهمی که به شدت بازار سرمایه و سرمایه گذاران را اذیت می‌کنند برگشت دلار به بالای میانه کانال 28 هزار تومان است اما در بازارهای جهانی در این هفته شاهد افت انس جهانی به محدوده 1782 دلار بودیم. به همین دلیل افت انس جهانی و رشد دلار در داخل باعث شد که طلا در داخل ثابت بماند.

یکی ازمتغیرهای که سرمایهگذاران و فعالان این بازار در نظر دارند نرخ دلار است ولی در وضعیت فعلی به نظر این مساله شاید کمرنگ‌ترین عامل مساله نرخ دلاراست. بازار سرمایه به حدی درگیر ریسک‌های مختلف شده است که حتی اگر نرخ دلار هر روز تا هزار تومان نیز رشد کند، از نظر رفتاری سرمایه گذار تغییری نمی‌کند. ما در این هفته شاهد جدول قطعی گاز صنایع بر اساس اولویت بودیم که صنایع مثل فولاد، پتروشیمی ، سیمانی‌ها و غیره می‌ توانند کاملا اثرگذار محسوب شود.در روز چهارشنبه گذشته حتی اعتراض رئیس انجمن صنایع پتروشیمی نیز شنیده شد که بیان کرد قطع گاز صنایع پتروشیمی صرفا لطمه به سوخت این صنایع نخواهد زد بلکه از نظر خوراک هم صنعت را با مشکلاتی همراه خواهد کرد. به هر حال وقتی صنعتی در اولین مرحله تولید خود با مشکل مواجه شود پس از آن رشد هزار تومانی دلار اهمیت پیدا خاصی نخواهد داشت اما ریسک‌های دیگری که بازار را به شدت با وزن سنگینی روبه رو کرده خبرهای برجامی پیش رو است.در حال حاضر خبرها مبنی بر این است که دور بعدی مذاکرات در 8 آذر ماه انجام خواهد شد و همین مساله نیز باعث شده است که سرمایه‌گذاران با پذیرش کمترین ریسک به آن بپردازند اما واقعیت امر این است که این واگرایی بین بازارها قطعا باقی نخواهد ماند و اگر دلار بخواهد به سمت سقف حرکت کند شاهد وضعیت متفاوت‌تری باشیم.

در تحلیل های جهانی مشاهده می‎‌کنیم نگرانی اصلی تورم است که به هر حال از حدود دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا که سراسر دنیا را فراگرفت دولت‌ها برای مقابله با این ویروس دست به خرج کردن منابع خود زدند. حال وضعیت تا حدودی تغییر کرده و تورم گریبان اقتصاد این کشورها به خصوص به نظر می‌رسد آمریکا را گرفته است. عموم اقتصاددان معتقدند نباید انتظار تورم بالا یا بهتر است بگوییم به شدت بالا را داشته باشیم. اما شواهد نشان می‌دهد که در چند ماه اخیر تورم این کشور بالاتر از هدف سالانه دو درصدی فدرال رزرو بوده است . پاول رییس فدرال رزرو در سخنرانی آگوست خود اعلام کرد که جهش تورم تاکنون عمدتا به دلیل افزایش قیمت در گروه‌های محدودی از کالاها و خدمات بوده. اگر بخواهیم از مباحث نظری ایجاد این تورم بگذریم باید گفت فعلا انتظارات تورمی بلندمدت نسبتا ثابت باقی مونده اما انتظارات تورمی کوتاه مدت با تورم واقعی برابری می‌کند که نشان می‌دهد این روند افزایش تورم شاید هنوز به پایان نرسیده است. در کل فعلا بازارها بین‌المللی واکنش پررنگی به تورم در آمریکا نشان نداده‌اند چون هنوز شاخص‌های اصلی تورمی تغییر خاصی نکرده است . اما اگر تورم بلندمدت ایجاد شود قطعا شاهد افزایش قیمت ها در بازارهای بین المللی و کاهش ارزش دلار خواهیم بود.

یکی از متهمان اصلی ریزش بازار در ماه‌های اخیر که به نوعی جرقه ریزش شاخص را پس از نزدیک شدن به روزهای تقریبا متعادلش زد و بازار سرمایه را در آتشی از بی‌اعتمادی و سردرگمی سوزاند، فروش اوراق توسط دولت در ماه‌ها اخیر است. نگاهی اجمالی به آمار موجود نشان می‌دهد دولت تا نیمه مرداد ماه سال جاری، بیش از 85هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی انجام داده است که این میزان وصول 20درصد از منابع مصوب شده در سال 1400 است.

فروش انواع اوراق مالی اسلامی تا تاریخ 15/05/1400 بیشتر از 71 هزار میلیارد تومان بوده است که نشان از وصول 54درصدی سال 1400 تنها در عرض کمتر از 5 ماه ابتدایی سال را دارد.در واقع تا نیمه مرداد ماه امسال میزان انتشار اسناد خزانه اسلامی 64هزار میلیارد تومان بوده است که نشان از درصد وصول 124درصدی در سال 1400 را دارد به این معنا که دولت تا این تاریخ 12 هزار میلیارد تومان بیشتر از سقف تعیین شده برای کل سال 1400 که 52 هزار میلیارد تومان بوده است اقدام به انتشار اورق کرده است.

آراد پورکار تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در این قسمت از پادکست کاریزما با پرداختن به مساله انتشار بیش از حد اوراق دولتی توضیح داد:«یکی از مهم‌ترین عواملی که در حال حاضر باعث می‌شود که سمت تقاضای بازار سرمایه مقداری دچار تزلزل شود مساله هدفمند کردن نقدینگی به سمت اوراق است.با انتشار اوراق این پول به سمت بازار بدهی رفت.زمانی که نقدینگی از سمت بازار سرمایه به سمت بازار دیگری چون اوراق می‌رود به همین دلیل است که سمت تقاضای بازار سرمایه دچار فراز و فرودهای غیرمنطقی می‌شود.در بازارهای موازی از جمله بازار پولی و بانکی با توجه به جذابیتی که بانک مرکزی با افزایش نرخ سود بین بانکی باعث می‌شود که نقدینگی را به سمت خود جذب کند.این مساله نشان از به تلاش برای به تعویق انداختن تورم اولویت اصلی تیم اقتصادی دولت است.»

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.