پای خودرو به بورس باز شد – قسمت هفتاد و ششم پادکست کاریزما

پای خودرو به بورس باز شد – قسمت هفتاد و ششم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هفتاد و ششم پادکست کاریزما – پای خودرو به بورس باز شد
مهمان: محمدرضا الهی‌فرد، عضو هیات مدیره بورس کالای ایران 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

 

هفته قبل ما شاهد اصلاح بازار سرمایه بودیم. این اصلاح تا حدی بود که در روز دوشنبه این هفته شاهد خروج پول 1200 میلیاردی حقیقی‌ها از بازار بودیم. اگر از نظر اماری به این خروج نگاه کنیم این خروج پول در سال جدید بی سابقه بود و نشان دهنده شناسایی سود توسط بسیاری از حقیقی‌ها است. شاخص کل فعلا محدوده حمایتی 1580 هزار واحد را از دست داده و به نظر می‌رسد این موج اصلاحی هنوز تمام نشده و فعلا محدوده 1530 هزار واحد می‌تواند در هفته‌های بعد تعیین‌کننده باشد . در شاخص هم‌وزن ولی محدوده حمایتی 430 هزار واحد از دست نرفته و فعلا جا امیدواری است که شاخص زیاد اصلاح نکند.

در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران عمدتا ترجیح می‌دهند که سیو سود انجام دهند. حالا در مورد بلوک “خودرو” و “خساپا” هم به نظر می‌رسد بازار انتظارات زیادی داشته است. قیمت‌های اعلامی برای “خساپا” و “خودرو” که حالا تکذیب هم شده به نظر منظقی بیان شده و بازار نباید انتظار بالایی از قیمت بلوک این دو شرکت داشته باشد. در این شرایط هر چقدر بدبین‌تر به بازار نگاه کنیم می‌توانیم سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تری داشته باشیم.

در خصوص شاخص هم‌وزن شرایط اندکی با شاخص کل و بزرگ‌های بازار فرق دارد. وقتی می‌گوییم بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است به این دلیل گفته می‌شود که کلیت بازار وارد رکود نشده  و هر لحظه می‌توان وضعیت اقتصادی  صنعت و شرکتی را پیدا کنیم که با دلایل بنیادی پتانسل رشد را داشته باشد. همین گروه نیروگاهی به دلیل اینکه اعلام شده برق را در بورس کالا عرضه کنند قطعا وضعیت سودآوری شرکت‎های این گروه را متحول می‌کند. نیروگاهی‌ها به دلیل اینکه نرخ فروش برقشان توسط دولت به شدت کنترل می‌شد از سال‌های گذشته کم کم از نظر تئوری و صورت‌های مالی دیگر برای ادامه فعالیت توجیه اقتصادی نداشتند و ما شاهد این بودیم که بخش خصوصی هم فعالیت خود  را کمتر کرده است به همین دلیل در سال‌های گذشته یکی از صنعت‌های مشکل‌دار بازار بوده. حالا آزادسازی نرخ برق می‌تواند این صنعت را متحول کند  البته هنوز چیزی قطعی نشده و قطعا بحث ریسک و بازده را در این صنعت باید لحاظ کرد و باید دانست چقدر ریسک را می‌توان متحمل شد.

به طور مثال با ریسک پروفایل خودم، قاعدتا فول سهم نخوام بود. قطعا درصدی از پرتفوی خود را در درآمد ثابت قرار خواهم داد که شاید حدود 30 درصد باشد. حدود 30 تا 40 درصد هم در صندوق‌های سرمایه گذاری قرار می‌دهم چون به نظرم وضعیت برخی صندوق‎ها بسیار خوب است و می‌توانند کنترل کنند. قطعا نگاه کردن به پرتفوی این صندوق‌ها می‌تواند مفید باشد و مابقی را شاید برای روزهایی که بازار منفی شود نگه دارم و سهم های مناسب را در صنعت مناسب سرمایه گذاری کنم.

موج افزایش نرخ کالاها همچنان در جریان است و به شوینده ها نیز رسیده است. رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع شوینده اعلام کرده است با مجوز سازمان حمایت، تولیدکنندگان شوینده مجاز شدند تا قیمت پودر شوینده دستی و ماشینی را ۲۵ درصد و قیمت سایر شوینده‌ها مانند صابون و خمیردندان را ۴۰ درصد افزایش دهند.با وجود افزایش نرخ های اخیر، سخنگوی دولت خبر افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد.

 علی بهادری جهرمی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره افزایش مجدد قیمت بنزین اظهار کرد: دولت سیزدهم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در ایران ندارد.هر چند همچنان خبر موثری از برجام به گوش نمی رسد اما در این هفته چند اظهار نظر در این خصوص شنیدیم. از جمله ابراز خوش بینی امیر قطر نسبت به توافق ایران و آمریکا در وین و برای کمک‌رسانی جهت حصول توافق اعلام آمادگی کرد. در مقابل اما پولتیکو از قول یک مقام ارشد غربی گفت؛ بایدن تصمیم نهایی خود را گرفته؛ سپاه در لیست تروریسم باقی خواهد ماند و رئیس جمهور آمریکا این تصمیم را به نخست وزیر اسرائیل هم منتقل کرده است.در این بین نرخ سود بین بانکی آهسته و پیوسته در حال افزایش است. سود بازار بین بانکی با افزایش ۰.۱۲ درصدی نسبت به نرخ هفته گذشته به رقم ۲۰.۵۷ درصد رسید تا بیشترین مقدار رشد هفتگی خود از ابتدای سال ۱۴۰۱ را ثبت کرده باشد.

پس از عرضه خودرو کارا تک کابین و دوکابین در بورس کالا، نوبت به عرضه خودروهای سواری از شرکت کرمان موتور رسید. هرچند زمان عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا اعلام شده بود اما متعاقبا این عرضه به تعویق افتاد و به زمان دیگری موکول شد.

به نظر می‌رسد بازار خودرو در حال تغییرات فراوانی است. از آزادسازی واردات خودرو گرفته است تا فروش خودرو در بورس کالا. در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات فراوان در این بازار، باعث شده است مصرف‌کننده هم با قیمت بالاتر و هم با دردسرهای فراوان بتواند خودرو را خریداری کند. چهارشنبه هفته گذشته در اولین اقدام برای رفع مشکلات این بازار، اولین خودرو در بورس کالا به فروش رفت. در اولین معامله خودرو در بورس کالا،  جمعا ۱۰۳دستگاه کارا دوکابین و کارا تک‌کابین در بورس‌کالا فروش رفت که به گفته سرپرست مدیریت تسویه و پایاپای بورس‌کالا قیمت کشف شده این دو محصول با احتساب ارزش افزوده و سایر هزینه حدود 10 میلیون تومانی پایین تر از قیمت بازار ازاد بود. به نظر میرسد فروش خودرو در بورس کالا و کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا باعث شود که قیمت ها تعدیل شود. در همین راستا با اقای الهی فرد عضو هیات مدیره بورس کالای ایران گفت‌وگویی داشتیم.

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.