صفر تا صد پرونده هسته‌ای ایران – قسمت هشتاد و یکم پادکست کاریزما

صفر تا صد پرونده هسته‌ای ایران – قسمت هشتاد و یکم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هشتاد و یکم پادکست کاریزما – صفر تا صد پرونده هسته‌ای ایران
مهمان: محمدعلی بصیری، دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست میباشد: 

در هفته گذشته بیرون از بازار سرمایه اتفاقات مهمی را نسبت به اتفاقات درونی این بازار شاهد بودیم تا جایی که به نظر می‌رسد دوباره انتظارات سرمایه‌گذاران تا حدودی دستخوش تغییر شده است. چرا که با آغاز دور جدید مذاکرات و خبرهای مثبت از طرفین گفتگو، کمی فضای خوشبینی دوباره فضای سرمایه گذاری را گرفته است. دلار در هفته گذشته  و با انتشار این اخبار از محدوده بالای 33 هزار تومان به کانال 30 هزار تومان وارد شد.

ورود دلار به کانال 30هزار تومانی و در پیش گرفتن روند کاهشی نشان‌دهنده ایجاد انتظارات مثبت است. هر چند همانطور که بارها هم گفتیم تا زمانی که موفقیت یا عدم موفقیت برجام به طور رسمی اعلام نشود نباید وزن زیادی به اخبار دارد. در زمان فعلی تحلیل تنها ابزار سرمایه گذاری است. در سه هفته گذشته قیمت سکه حباب قیمتی بسیار زیادی به خود گرفته بود و از نظر تحلیلی به هیچ عنوان تایید نمی‌شد. در حال حاضر شاهد هستیم این حباب قیمتی به 10 درصد کاهش پیدا کرده  اما بازار سرمایه فعلا واکنش عجیبی به خبر این هفته نداده و به نظر می‌رسد این بار منتظر خبر قطعی هستند .

در هفته گذشته شاهد گزارشات ماهانه شرکت‌ها هستیم و برخی از این گزارشات مناسب بوده است اگر بخواهیم بازار را از نظر بنیادی مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم؛ اگر بخواهیم از نظر بنیادی بازار رو بررسی کنیم باید گروه‎های مهم رو نگاه بیندازیم. در گروه پالایشی با ثبات قیمت نفت بالای 110 دلار حتی با خبرهای برجام، میتونه باعث افزایش تقاضا در گروه پالایشی شود. به نظر می‌رسد بعد از برگزاری مجامع و رسیدن گزارشات سه ماهه این گروه وضعیت بهتری را شاهد باشیم. در گروه خودرو هم همچنان خبر بلوک مهمترین خبری است که فعلا قطعی نیست ولی گزارشات خوبی هم از این گروه پر نوسان داریم به عنوان مثال خود خودرو و خساپا فروش‌های خوبی داشته‌اند. سایپا در سه ماهه حدود 117 هزار میلیارد ریال و خودرو 338 هزار میلیارد ریال فروش داشتند که نسبت به سال گذشته حدود 1.5 برابر فروش رو ثبت کردند. نمادهای مثل خاور خدیزل هم گزارشات بسیار خوبی رو منتشر کردند. در کل گزارشات سه ماهه ابتدایی سال نسبت به سال گذشته واقعا خوب بوده و همین جای امیدواری که از نظر گزارشی و بنیادی بازار کم کم در وضعیت خوبی قرار دارده و پی به ای تی تی ام بازار دارد در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد.

از طرفی گزارش خرداد ماه بازار مسکن هم در هفته گذشته منتشر شد و متاسفانه همچنان شاهد رشد در این بازار هستیم. در ماه خرداد ماه میانگین قیمتی به متری 40 میلیون تومان رسیده که نشان از رشد 8.5 درصدی نسبت به ماه گذشته دارد اما شاید آمار بدتر این گزارش در بخش اجاره بها باشد. در این بخش ما در خردادماه رشد حدود 3 درصدی رو نسبت به ماه گذشته داشتیم. به نظر می‌رسد تا زمانی که اطمینان از رشد قیمت دلار اتفاق نیفته این بازار به رشد خودش ادامه می‌دهد.

از دهه‌ها قبل  ایران درگیر پرونده‌های مختلف حقوقی در سطح بین‌الملل است از پرونده هواپیمای مسافری ایرباس ایران و  اموال بلوکه شده ایران در آمریکا گرفته تا  پرونده‌های هسته‌ای که در سال‌های اخیر دردسرساز شده‌اند. برای بررسی این موضوع که ایران درگیر چند پرونده در محاکم بین‌المللی است و اینکه پرونده هسته‌ای ایران از چه تاریخی به شورای امنیت امنیت سازمان ملل رفته است تا همپوشانی برهم خوردن توافق برجام و برنامه های موشکی ایران به سراغ محمد علی بصیری دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان رفتیم تا صفر تا صد این مساله را مورد ارزیابی قرار دهیم و تفاوت اصطلاحاتی نظیراینکه پرونده های ایران الان در چه مرحله ای به سر می برند و مفهوم قرار گرفتن پرونده‌ها در شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل و اهمیت هر کدام را بررسی کنیم.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.