در کدام دهک درآمدی قرار می‌گیریم؟ – قسمت هشتاد و هفتم پادکست کاریزما

در کدام دهک درآمدی قرار می‌گیریم؟ – قسمت هشتاد و هفتم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هشتاد و هفتم پادکست کاریزما: در کدام دهک درآمدی قرار می‌گیریم؟
مهمان: اکبر حیدری (مشاور عالی فراکسیون سهام عدالت مجلس)  

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست میباشد:  

در حال حاضر بازار سرمایه این روزها اوضاع بهتری دارد و شاهد رشد بازار حداقل در برخی از گروه‌ها هستیم. هر چند در روز چهارشنبه هفته قبل این رشد تا حدی متوقف شد اما خبرهای مثبت برجامی از اواسط هفته گذشته باعث شد که گروه خودرویی و بانکی بعد از افت‌های سنگین اخیر، با تقاضا همراه شوند  به عنوان مثال سایپا حدود 20 درصد و  بانک تجارت 15 درصد از هفته گذشته رشد داشتند. به هر حال نمادهای این دو گروه افت نسبتا زیادی را تجربه کرده‌اند و کف‌های قبلی را کاملا پوشش دادند و این نوسان‌های کوتاه مدت دور از انتظار نبود اما به دلیل اینکه این دو گروه نسبتا تکنیکالی معامله می‌شوند، بد نیست نگاه به نمودارهای این دو گروه بندازیم. 
خساپا بعد از افت حدود 35 درصد از اول سال، به محدوده 150 تومان که بارها مورد حمایت واقع شده واکنش نشان داد و رشد 20 درصد را تجربه کرد ولی در روز چهارشنبه نتوانست خط روند نزولی در قیمت 180 تومان را بشکند . هر چند در اندیکاتور rsi  شاهد شکست خط روند نزولی هستیم. اگر نگاهی هم به معاملات خساپا بیندازیم مشاهده می‌کنیم، حقوقی سهم در هر منفی خریدار است و به اصطلاح با رنج زدن حمایت خودش را نشون میدهد. به هر حال شکست قیمت 180 تومان در این نماد می‌تواند باعث شود دوباره شاهد رشد در گروه خودرو باشیم. از گروه بانکی هم بانک ملت رو انتخاب می‌کنیم. در این نماد هم  محدوده 250 تومان حمایت بسیار قوی دیده می‌شد که باعث شد از همین نقطه هم این سهم رشد کند. بانک ملت هم مثل سایپا به خط روند نزولی خودش در قیمت 304 تومان واکنش نشان داده و با اصلاح رو به رو شده است. در کل وضعیت بیشتر نمادهای گروه های برجامی به همین شکل که خط روند نزولی باعث ادامه نیافتن رشد شده است و قطعا نیاز به خبرهای موثق‌تری از برجام است. اما از طرفی معاملات بازار نشان از افت زیادی هم ندارد و همین باعث می‌شود کمی خیال خریدار راحت تر شود. 
آمارهای اقتصادی نشان از ایجاد رکود در اقتصاد ایران  دارد و به نظر شما در صورت اجرایی شدن برجام این رکود تشدید می‌شود. توافق هسته‌ای در هر برهه ای از زمان با توجه به اینکه اقتصاد ایران در چه سیکلی بوده یک واکنش متفاوتی داشته است. الان با توجه به تحریم های ایجاد شده و رکود سنگین در صنایع مختلف و کسری بودجه دولت اتفاقا ایجاد برجام می‌تواند باعث تکاپو در اقتصاد شود در حال حاضر انتظارات سرمایه گذاران از اقتصاد به شدت منفی شده است. در آخرین گزارش متغیرهای اقتصاد، شاخص مدیران خرید با حدود 5 واحد افت به مرز 50 یا همون رکود اقتصادی رسیده. بر مبنای این گزارش در تیرماه 1401، شاخص اقتصاد 63/ 4واحد و شاخص صنعت 72/ 5واحد نسبت به نمرات خرداد کاهش داشته است.
 از منظر فروش و دریافت سفارش‌های جدید، هر دو شامخ اقتصاد و صنعت وضعیت‌‌‌های بدی را گزارش کرده‌‌‌اند، به طوری که شواهد از بروز بدترین وضعیت ممکن طی پنج‌ماه اخیر حکایت دارد. کاهش شدید قدرت خرید مشتریان، نبود سرمایه در گردش، قطعی برق و مشکلات ناشی از مدیریت ناکارآمد برخی از دستگاه‌‌‌های اجرایی، چهار مشکل عمده تولیدکنندگان طبق گزارش شامخ هستند. باید در نظر داشت شامخ یا همان شاخص مدیران خرید مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می‌کند. در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

در حالیکه در هفته گذشته اخبار چندان مثبتی از برجام به گوش نمی‌رسید، در این هفته اما خبر دور تازه ای از مذاکرات توجه همه را به خود جلب کرد. هرچند اظهار نظرها در ابتدای هفته مثبت بود و صحبت از امضای توافق نامه تا چند ساعت دیگر بود اما هنوز در این خصوص خبری منتشر نشده است.در پی انتشار این خبر و با جدی تر شدن مذاکرات که به نظر می‌رسد آخرین فرصت ها برای احیای برجام باشد، در بازار جهانی قیمت نفت با کاهش همراه بود. البته محرک مهم دیگر کاهش قیمت نفت برنت، انتشار داده‌های اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا و ثبت 520 هزار شغل بود. این اشتغال زایی که بیش از 2 برابر پیش بینی ها بود باعث قدرت گرفتن دلار و افزایش انتظارات برای بالارفتن نرخ بهره در آمریکا شد که متعاقبا کاهش در قیمت نفت شد. 
 نرخ دلار در ایران اما واکنشی نسبت به این اتفاقات نشان نداده و دلار بازار آزاد در محدوده 31450 تا 31850 در نوسان است. در ابتدای هفته همچنین شاهد عقب نشینی نرخ بهره بین بانکی به کانال 20 درصد بودیم. نرخ سود بازار بین بانکی با کاهش قابل توجه نسبت به هفته گذشته به 20.64 درصد رسید که در هفته قبل این نرخ 21.13 درصد گزارش شده بود. کاهش تقریبا 0.5 درصدی هفتگی، یکی از جدی‌ترین کاهش‌های هفتگی نرخ بهره بین بانکی در سال‌های اخیر بوده است.

اخبار مهم از بورس کالا

سرانجام بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد. بدین ترتیب مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس های کالایی کشور پذیرش و معامله می شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی است. همچنین به نقل از ایران خودرو، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دو مدل خودرو هایما در بورس کالا به فروش خواهند رسید. قبل از این گروه بهمن خودرو با عرضه دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی، فروش خودرو در بورس کالا را استارت دوباره زد. هم چنین خبرهایی از عرضه شاهین در بورس کالا نیز منتشر شد و حالا با ورود ایرانخودرو، عرضه خودرو در بورس کالا جدی شده است.
بورس اوراق بهادار در این هفته هم بی‌خبر نبود. رئیس سازمان بورس اذعان داشت: برای نشان دادن وضعیت کامل تری از بازار سرمایه باید شاخص‌های مختلفی مانند قیمت، هم وزن و صنایع عمده بازار را در کنار شاخص کل آورد. عشقی با بیان اینکه پیشنهاد‌هایی برای بهتر شدن شاخص کل در حال بررسی است، افزود: شاید یک شاخص جدید منتشر شود تا قابل اتکا و نشان دهنده حال و روز بهتر بازار باشد.

اخبار مهم کدال

در این هفته و در روز سه شنبه ایران خودرو که رکن متعهد پذیره نویسی افزایش سرمایه شرکت ایران خودرو دیزل را داشت، تعداد 16 میلیارد و 568 میلیون حق تقدم را در دوره پذیره نویسی عمومی خریداری نمود. مبلغ اسمی 1656 میلیارد تومان حق تقدم خریداری شده از محل مطالبات این شرکت از ایران خودرو دیزل با نماد خاور تسویه شد.
«دهک درآمدی» عبارتی است که شاید تا پیش از عملیاتی شدن اجرای هدفمندی یارانه‌ها بیشتر در فضای دانشگاهی و در مقالات اقتصادی به کار برده می‌شد. اما با شروع اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۸، این عبارت وارد فضای رسانه‌ای کشور و موجب طرح این سوال در میان بسیاری از قشرهای جامعه شد که در کدام دهک یا به اصطلاح روزهای پیش از آغاز این طرح، در کدام خوشه قرار می‌گیرند؟ حال در دولت جدید دوباره بحث دهک بندی درآمدی و پرداخت یارانه های بر اساس همین دهک بندی بسیار داغ شده است. به همین دلیل قصد داریم امروز در مورد دهک های درآمدی نظر اکبر حیدری مشاورعالی فراکسیون سهام عدالت مجلس رو جویا شدیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.