بهار بازار سرمایه ادامه پیدا می‌کند؟ – قسمت هفتاد و یکم پادکست کاریزما

بهار بازار سرمایه ادامه پیدا می‌کند؟ – قسمت هفتاد و یکم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

 قسمت هفتاد و یکم پادکست کاریزما: بهار بازار سرمایه ادامه پیدا می‌کند؟
مهمان: وحید عباسیون، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کاریزما

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

 

بازار سرمایه بعد از رشد نسبتا خوب خود در هفته‌ای که گذشت روزهای نوسانی را نیز پشت سر گذاشت. دست خالی دولت از نظر درآمدی باعث شده است که اشتباهات و تصمیمات یک شبه دوباره بلای جان بازار سرمایه شوند. ترسی که از گذشته همچنان در ذهن سرمایه‌گذاران مانده مجددا هفته قبل به جان بازار افتاد چرا که شاهد بودیم در روز دوشنبه بخشنامه‌ای مبنی بر وضع عوارض بر روی محصولات صادراتی به صورت پلکانی اعلام شد. همین عامل باعث شد تا روز سه‌شنبه هفته قبل بازار سرمایه وارد شوک شود و بعد از مدت‌ها کلیت بازار به سمت صف فروش میل کند. مساله این است که شاید این موضوع عاملی شود تا دوباره بازار سرمایه با مشکلاتی که در گذشته نیز شاهد ایجاد  آن بودیم دست به گریبان شود.

در کنار این خبر برخی از شنیده‌ها حاکی از این است که برق واحد های فولادی در سال جاری مجدد با مشکل مواجه خواهد بود. بهادر احرامیان، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به تازگی اعلام کرده است که برق واحد های فولادی از اردیبهشت ماه قطع خواهد شد علاوه بر این خبری که می تواند برای بازار سرمایه نوید بخش باشد، افزایش دامنه نوسان است. رئیس سازمان بورس در این راستا اعلام کرد اوایل امسال دامنه نوسان برداشته می‌شود و این اقدام بی‌تردید تأثیری بسیار مثبت بر بورس باقی خواهد گذاشت همچنین به زودی شاهد عرضه سهام شرکت تپسی و آسیاتک در بورس خواهیم بود. هر چند زمان دقیق آن مشخص نشده است اما شنیده ها از احتمال عرضه این دو شرکت در آینده ای نزدیک خبر میدهد.

با این وجود باید به خبر تاثیرگذار این روزها یعنی عوارض صادراتی برخی صنایع بپردازیم با توجه به این مساله که دولت با کسری بودجه همراه است و درصدد افزایش درآمدهای خود است؛ در هر جای اقتصاد که امکان وضع مالیات یا عوارض وجود داشته باشد این کار انجام می‌شود. شاید کلیت این کار از نظر اقتصادی بد نباشد ولی نحوه اجرایی آن بسیار مهم است. وضع عوارض محصولات صادراتی نیز در این راستا است و البته ممکن است که دلیل این کار اتفاقات جهانی نیز باشد ولی به نظر می‌رسد نحوه اجرایی آن باعث هزینه‌های بیشتری بر روی شرکت‌ها شود.

در خصوص رصد اتفاقات جهانی باید در نظر داشت که کشور روسیه حدودا سالانه 400 میلیون دلار صادرات به نقاط مختلف جهان داشته که همین موضوع با تحریم‌های ایجاد شده علیه روسیه باعث شده تا حدودی نظم جهانی و تعادل در بازار کامودیتی‌ها بهم بریزد. این عدم تعادل باعث افزایش قیمت‌های جهانی شده و کشورها برای جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی در اقتصادشان  اقدام به وضع عوارض می‌کنند با این وجود جزئیات اجرایی این بخشنامه مبهم و پرریسک است. در این بخشنامه آمده است مبنای قیمت دی ماه سال گذشته است و اختلاف قیمت صادراتی و قیمت مبنا به این دلیل بسیار زیاد می‌شود و به تبع هم ضریب گرفتن عوارض هم بیشتر می‎شود شاید جالب باشد که بگوییم هفت اول دی ماه یکی از پایین ترین قمیت های کامودیتی در جهان بوده است!در سوی دیگه این عوارض بر روی کل صادرات گرفته می‌شود که همین موضوع نیز ریسک موجود را بیشتر می‌کند. متاسفانه این بخشنامه در کنار همه ریسک‌های صنایع داخلی از قبیل قطعی برق و گاز است که متاسفانه همچنان درگیر آن هستند. از طرف دیگر شرکت‌های صادراتی در حال حاضر به نرخ دلار 25 هزار تومان محصولات خود را به فروش می‌رسانند با توجه به نرخ دلار این مساله نیز یک ریسک دیگر برای شرکت‌های صادراتی محسوب می‌شود.  

در مورد بازارهای موازی با توجه به بی نتیجه ماندن برجام،تحرکات صعودی را بعد از عید داشتیم و دلار با رشد حدود 10 درصدی به بالای 28 هزار تومان برگشته و سکه هم با همین حدود رشد به بالای 13 میلیون تومان رسیده است. از نظر وضعیت اقتصادی و با توجه به سیاست انقباضی شدید دولت در سال جدید به نظر نمی‌رسد دلار بتواند به راحتی سقف قبلی خودش را پس بگیرد و الان با توجه به رشدی که داشته همچنان موضوع برجام هم می‌تواند شوک بیشتری به دلار دهد اما از نظر تکنیکالی دلار یک مقاومت بسیار مهم در قیمت 28300 تومان دارد که در صورت شکست این محدوده می‌تواند سقف قیمتی خودش را ببیند که این اتفاق کمی سخت به نظر می‌رسد. سکه هم از نظر تکنیکی نتوانست محدوده 13300000 را بشکند و کمی با اصلاح همراه شده است. برای صعود بیشتر سکه باید این قیمت مهم رو بکشنه . حمایت های مهم فعلا 12700 هست.

بازار سرمایه بعد از حدود دو سال سخت و پر نوسان، از اواخر سال گذشته تقریبا به ساحل آرامش رسیده و رشد آرام خود را شروع کرد. رشد حدود 20 درصدی شاخص کل از بهمن ماه 1400 دوباره باعث رونق گرفتن این بازار شده است. رشد حدود سه برابری ارزش معاملات در بازار سرمایه کاملا نشان از جان گرفتن این بازار دارد. حال تحلیلگران بازار سرمایه به دو دست تقسیم شده‌اند. افرادی که اعتقاد دارند بعد از این رشد 20 درصدی بازار نمی‌تواند رشد بیشتر کند و حالت نوسانی به خود می‌گیرد اما برخی هم معتقدند که بازار همچنان می‌تواند سودهی بیشتر نسبت به سایر بازارها بدهد. به همین دلیل امروز قصد داریم وضعیت بازار سرمایه در فصل بهار را با آقای وحید عباسیون مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما بررسی کنیم.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.