الزامات کارایی بازار – قسمت هفتاد و چهارم پادکست کاریزما

الزامات کارایی بازار – قسمت هفتاد و چهارم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت هفتاد و چهارم پادکست کاریزما: الزامات کارایی بازار
 مهمان: ابوالفضل شهرآبادی (مدیرعامل سبگردان داریک پارس)

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

 

بازار سرمایه این روزها  برای وارد شدن به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد با تردید رو به رو شده است. شاخص کل که در عرض 100 روز توانسته حدود 30 درصد رشد را تجربه کند، این روزها برای ادامه این روند صعودی به سد محکمی برخورد کرده است. اگر نگاهی به نظرات کارشناسان هم بیندازیم این تردید را کاملا مشاهده می‌کنیم. برخی از افراد اعتقاد دارند که بازار سرمایه می‌تواند این مقاومت مهم را رد کند و همزمان با فصل مجامع رشد را تجربه کند اما دسته دوم برخلاف دسته اول اعتقاد دارند کار رشد بازار سرمایه بسیار سخت است و شاید تک نمادهایی بتوانند رشد را داشته باشند. به هر حال امروز قصد داریم آینده کوتاه مدت بازار رو بررسی کنیم.

بازار سرمایه چند روزی است در حال درجا زدن است و بسیاری از سهم های بزرگ حتی اصلاح کمی را هم تجربه کردند. برای بررسی روند بازار باید گفت؛ بازار سرمایه حداقل از نظر شاخص کل در 100 روز گذشته حدود 30 درصد رشد داشته است اما اگر سری به تک نمادهای گروه های مختلف بزنیم این عدد بازدهی فراتر نیز می‌رود. در نتیجه رشد تک نمادهای بازار در 100 روز گذشته بسیار خوب بوده و شاید همین عاملی شده است که در قوی‌ترین مقاومت شاخص کل شاهد تردید در معاملات هستیم . نکته مهم بعدی ارزش معاملات است. ارزش معاملات در این روزها نشانه قوی برای عبور از این مقاومت را ندارد. محدوده 5 هزار میلیارد تومان در این هفته ثابت مانده و اگر نگاهی به شاخص کل در همین محدوده در سال گذشته بیندازیم مشاهده می‌کنیم ارزش معاملات در آن تایم محدوده‌های 14 هزار میلیارد تومان بوده و همین مقایسه نشانه این است که تردید در بازار سرمایه کاملا مشهود بوده و به نظر می‌رسد اصلاح هم قیمتی و هم زمانی محتمل‌تر از قبل باشد. اما نکته مهم این است که آیا این اصلاح نشانه پایان رشد شاخص کل هست یا خیر؟باید بگوییم نظر من منفی است. به نظر من بازار اصلاح سنگینی را ندارد و شاید در برخی از نمادها در پایان این هفته مشاهده کردیم که خریدار کامل در محدوده منفی حضور داره و منتظر فرصت‌های بهتری است. هر چند با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در امسال این موضوع دور از انتظار نیست. به هر حال دولت کاملا بر روی حذف ارز 4200 تمرکز کرده است و با صحبت‌های رییس جمهوری این موضوع کاملا تایید شده است. اما به نظر می‌رسد تصمیم دولت بین بد و بدتر در حال اتفاق افتادن است و همین موضوع احتمال کاهش تورم را کمتر از پیش می‌کند بنابراین اگر از زاویه اقتصاد کلان نگاه کنیم امسال اقتصاد همچنان درگیر تورم است و همین موضوع می‌تواند بازار سرمایه را را رشد دهد. در نتیجه من همچنان اعتقاد دارم بازار در وضعیت صعودی قرار دارد ولی با توجه به رشد اخیر خود نیاز به اصلاح قمیتی و زمانی دارد بنابراین بعد از استراحت شاخص کل و هم وزن میتوان به عبور از مقاومت های پیش رو امید داشت.

اتفاقی که در حال وقوع هست، باید خیلی زودتر می‌افتاد تا این همه هزینه برای خانوار های ایرانی ایجاد نمی‌شد. متاسفانه وضعیت ارز 4200 باعث شده که دولت بین دوراهی گیر کند که هر مسیری زیان‌های خودش را دارد. اینکه باید ارز 4200 حذف شود کاملا حرف و عمل درستی است اما اینکه این یارانه به دهک‌های پایین داده شود متاسفانه درکوتاه مدت می‌تواند پاسخگو باشد و در بلندمدت اوضاع را برای همان خانوار ها بدتر می‌کند. نکته مهم این است که این یارانه از چه محلی پرداخت خواهد شد. اگر این یارانه فشار بودجه به دولت وارد کند اوضاع بدتر از وضع فعلی خواهد شد و تورم دوباره به محدوده‌های خطرناکی می‌رسد. اینکه اسم این کار را هم جراحی اقتصادی گذاشتند به نظر بزرگنمایی در آن صورت گرفته است. در وضعیت فعلی اقتصاد ما، مشکل اصلی در کمبود عرضه است و حتی اگر با پرداخت یارانه تقاضا خانوار را بالاتر هم ببریم به دلیل کمبود عرضه فشار همچنان باقی خواهد ماند. برداشتن مشکلات از سر راه تولید، ایجاد بازارهایی بر مبنای عرضه و تقاضا، ایجاد نظم مالی در بودجه دولت این موضوعات می‌شود جراحی اقتصادی. به نظر من اگر یارانه دادن میتونست وضعیت اقتصادی رو بهبود بده همون یارانه 45 هزار تومان که می‌‌شد 45 دلار، اوضاع رو بهبود می‌بخشید نه یارانه 400 هزار تومانی که در زمان فعلی می‌شود 13 دلار!

در خصوص بازار دلار نیز باید در نظر داشته باشیم که این بازار خیلی آرام و با اطمینان از اینکه برجام به این زودی‌ها به سرانجام نمی‌رسد به رشد خودش ادامه می‌دهد و این نشانه این است که وضعیت نقدینگی کشور به شدت وضعیت بدی است و قیمت‌ها همچنان رو به رشد هستند. به هر حال اگر متغیر برجام را در نظر نگیریم ارزش ذاتی دلار قطعا بالاتر از 30 هزار تومان است و همین مساله عاملی شده است که دلار آرام آرام به رشد خودش ادامه بدهد  اما از نظر تکنیکی هم ما شاهد شکست محدوده 28300هستیم و رسیدن به قیمت 30600 تومان از نظر نموداری کاملا محتمل است. اما در اون نقطه در صورت تثبیت و شکست بسیار محکم سقف قبلی ما سرعت رشد دلار رو بیشتر خواهیم دید. در نتیجه فعلا روند صعودی دلار به نظر ادامه دار خواهد بود تا سقف قبلی برای بار دوم در یک سال گذشته تست شود و باید دید این بار می‎تواند این سقف شکسته شود یا خیر؟

 

در پادکست هفته گذشته درباره اثر حذف ارز 4200 بر روی اقتصاد ایران صحبت کردیم، در این بخش قصد داریم پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران را توضیح دهیم. IMF  در گزارش ماه آوریل خود اقدام به بروزرسانی ارزیابی‌های خود کرده است. این صندوق اعتقاد دارد، کشور ایران پس از ثبت رشد اقتصادی 4 درصد در سال گذشته میلادی، این عدد به 3 درصد در سال 2022 و 2 درصد در سال آینده کاهش خواهد یافت . همچنین این صندوق پیش بینی کرده است که تورم در سال جاری به 32.3 درصد و در سال آینده هم به 27.5 درصد کاهش خواهد یافت . گفتنی است چشم انداز صندوق بین المللی پول برای تورم ایران در سال 2027 ، حدود 25 درصد است.

 در سال‌های اخیر به کرات شاهد آن بوده‌ایم که فعالان بازار سرمایه  خواستار افزایش دامنه نوسان و یا حذف آن شده‌اند اما هر بار افزایش این دامنه با مشکلاتی همراه شده و یا به سبب اخذ چنین تصمیمی در شرایط نامناسب بازار با تشنج همراه شده است، تجربه ناموفق دامنه نوسان نامتقارن نیز یکی از اتفاقات ناخوشایندی بود که تغییر در دامنه نوسان خاطره قفل شدن بازار را در ذهن سرمایه‌گذاران به جا بگذارد با این وجود نمی‌توان منکر این مساله شد که ماهیت وجود دامنه نوسان عاملی جهت محدودیت بازار و کاهش نقدشوندگی آن است، در نهایت پس از سال‌ها کش و قوس در تاریخ چهارشنبه ۲۴ فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ماه، ‌هیات ‌مدیره سازمان بورس و اوراق ‌بهادار سرانجام در جهت افزایش کارآیی و افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه، افزایش یک‌ درصدی دامنه‌ نوسان به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت متقارن در بازار اول شرکت بورس اوراق ‌بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران را در دستور کار قرار داد و آن را از تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ اجرایی کرد. تصمیم مناسبی که در شرایط مطلوب اتخاذ و در اولین روز اجرا شدن نیز بازخورد مثبتی را از بازار مخابره کرده است.در این قسمت از پادکست در گفت‌وگو با ابوالفضل شهرآبادی مدیرعامل سبدگردان داریک پارس به بررسی اقداماتی در خصوص افزایش کارایی بازار پرداخته شده است:

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.