اثر افت قیمت‌های جهانی بر بورس ایران – قسمت هشتاد و هشتم پادکست کاریزما

اثر افت قیمت‌های جهانی بر بورس ایران – قسمت هشتاد و هشتم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هشتاد و هشتم پادکست کاریزما: اثر افت قیمت‌های جهانی بر بورس ایران
مهمان: نیما میرزایی (تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه) 

آنچه در متن زیر می‌خوانید خلاصه‌ای از بخش‌های مهم پادکست است: 

 

با توجه به اخبار و اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد کاملا به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌ایم و این مساله را به عینه از نوع معاملات در بازار سهام و حتی  روند قیمتی دلار در هفته گذشته متوجه می‌شویم.

 

به نظر میرسد توافق نهایی در پیچ آخر به سر می‌برد و باید منتظر خبر نهایی آن باشیم. دلار در  هفته قبل بسیار در کاهش قیمت مقاومت می‌کرد ولی به نظر می‌رسد در روز چهارشنبه با خبرهایی که از مذاکرات به گوش رسید، بالاخره کانال 30 هزار تومان را از دست داد.

 

با نگاه به نمودار دلار می‌توانیم بگوییم با از دست رفتن محدوده 30100 تومان می‌توانیم انتظار داشته باشیم دلار تا قیمت 28700 تومان افت داشته باشد. در این قیمت ما یک خط روند صعودی داریم که باید ببینیم چه اتفاقی برای آن رخ خواهد داد. در بازار سرمایه هم این گروه خودرو به خصوص خساپا بود که هفته گذشته کاملا با اخبار برجامی شاهد رشد قابل توجهی شد. خساپا با حجم‌های بسیار خوب بالای یک میلیارد توانسته است کاملا بالای قیمت 205 تومان تثبیت شود. گروه خودرویی کامل ارزش معاملات بازار را بالا برد.

 

ارزش معاملات خرد بازار به بالای 3 هزار میلیارد رسیده است و این درحالی است که روز چهارشنبه ارزش معاملات گروه خودرو از همه گروه‌ها بیشتر بود. با توجه به این خبرها قطعا گروه‌های دلاری کمی تحت فشار قرارخواهند گرفت و شاخص کل که الان زیر مقاومت 1.450 میلیون واحد قرار گرفته به نظر کار سختی برای عبور دارد ولی اصلاح زیادی را برای آن نباید متصور شد.یک سناریو محتمل می‌تواند این باشه که شاخص کل با افت دلار کمی اصلاح را تجربه کند ولی با توجه به برجام و نفع شرکت‌های ریالی محور، بازار جان دوباره‌ای خواهد گرفت.

 

 روز چهارشنبه هم شاهد یک اتفاق خوب در بورس کالا بودیم و آن عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدیلیتی در بورس بود. در چه قیمت هایی این خودرو ها عرضه شد. این اتفاق باید به فال نیک گرفته شود. هرچند مقدار عرضه فعلا کم است و ما شاهد تقاضا خوبی برای همین مقدار بودیم. انتظار هم که داشتیم این بود که قطعا رقابت بالاتر از قیمت پایه انجام خواهد شد. دیگنیتی 25 درصد بالاتر از قیمت پایه یعنی حدود یک میلیارد تومان معامله شد که با اضافه کردن مالیات و سایر مخارج می‌توان گفت حدود 150 تا 200 میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار آزاد این خریدها انجام شد.

 

فدیلیتی هم با 29 درصد بالاتر از قیمت پایه همین اختلاف را حفظ کرد. اگر این اتفاق ادامه پیدا کند قطعا این صنعت بی‌جان را تحت تاثیر مثبت خود قرار خواهد داد. خبرها حتی حاکی از آن است که عرضه خودروهایی مثل پژو 206 نیز در بورس کالا اتفاق خواهد افتاد که قطعا تقاضای بیشتری را روانه این بورس خواهد کرد. از طرفی خبرهای برجامی و مجوز برای واردات خودرو قطعا می‌تواند این صنعت را بعد از مدت‌ها کمک کند البته امیدواریم پس از این شاهد اتفاقات نامطلوب و یا محدودیت‌هایی که در این میان شاهد آن بوده‌ایم مجددا سر راه این عرضه‌ها ایجاد نشود.

 

نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تقاضای جهانی وجود دارد. بر اساس امار موجود و اتفافاتی که برای اقتصادهای آمریکا و اروپا در حال رخ دادن است و در حالی که بهبود ضعیف در چین قادر به جبران کاهش تقاضای جهانی نیست، در بسیاری از بازارهای جهانی شاهد افت قیمت هستیم آهن آلومنیوم مس نیکل و سایر فلزات مهم با افت مواجه هستند این مساله قطعا بر بازار سرمایه و شرکتهای بورسی ما اثرگذار است برای همین دراین قسمت از پادکست با نیما میرزایی، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه گفت‌وگو داشتیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.