اثرات افزایش دامنه نوسان بر بازار – قسمت هفتاد و دوم پادکست کاریزما

اثرات افزایش دامنه نوسان بر بازار – قسمت هفتاد و دوم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت هفتاد و دوم پادکست کاریزما: اثرات افزایش دامنه نوسان بر بازار
مهمان: عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه

 

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

 

در روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم که تقابل خریداران و فروشندگان در ابرکانال یک میلیون و 500 هزار واحد در این هفته به اوج خودش رسیده. شاخص کل بعد از یک استراحت کوتاه، توانست به میانه کانال یک میلیون و 500 هزار واحد برسد تا امیدها بیشتر از قبل زنده شود. شاخص کل در ماه فرودین بازدهی بالای 10 درصد را به ثبت رساند تا برخلاف سال گذشته، بهار امسال را به بهترین نحو شروع کند. این در حالی است که دلار در همین بازه زمانی زیر 5 درصد و سکه هم 8 درصد بازدهی را کسب کردند. بنابراین میتوان گفت بازار سرمایه بعد از مدت‌ها، بیشترین بازدهی در یک ماه را داشته است.

بازار سرمایه بدون هیاهوی خاصی و با وجود بسیاری از ریسک‌ها توانست به کانال یک میلیون و 500هزار واحد برسد. معاملات بازار سرمایه مانند معاملات اوایل سال 99 نیست که انتظار رشد شارپی داشته باشیم بنابراین اول باید انتظارات  را از بازار سرمایه مشخص کنیم.توجه به این مساله که بازار سرمایه در یک ماه برترین بازار کشور شده می‌تواند انتظار خوبی باشد. از نظر مدیریت ریسک هم اگر دارایی کم ریسک کشور را اوراق بدهی دولت بگیریم که بازدهی حدود 20 تا 21 درصد به صورت سالیانه دارند، صرف ریسک تحلیلگران برای بازار سرمایه حدود 15 تا 20 درصد است. در نتیجه به صورت میانگین 30 تا 40 درصد بازدهی سالیانه بازار سرمایه می‎تواند معقول باشد. نکته مهم بعدی این است که اگر دقت کرده باشید بازار سرمایه از حالت اینکه همه صنایع با هم رشد کنند هم فاصله گرفته و همین مساله باعث شده تخصص در بازار حرف اول را  بزند. در یک ماه گذشته گروه‌های زغال سنگ، ارکان‌های مالی و ارتباطات سه صنعتی بودند که به ترتیب بیش‌ترین رشد را داشتند. اگر بخواهیم در نمادها هم بررسی کنیم نمادهایی مثل ورنا، کطبس، فلوله جزو بیش‌ترین بازدهی‌ها بودند. در نتیجه مشاهده می‌کنیم سرمایه‌گذاری همانطور که سال گذشته و در فصل زمستان نیز اعلام می‌کردیم سخت‌تر و تخصصی‌تر شده است و قطعا در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند کمک زیادی کنند. در همین یک ماه گذشته صندوق‌های برتر بازار سرمایه حوالی 14 درصد رشد داشتند که این بیشتر از بازدهی خود شاخص کل است که البته جا دارد بگویم که صندوق اهرمی کاریزما رتبه دوم را داشته است.

با تمام این توضیحات اگر بخواهیم بازار را تحلیل کنیم باید بگویم بازار روند خیلی منطقی پیدا کرده است. ارزش معاملات در این هفته‌ها به مرز 7 هزار میلیارد تومان رسیده که عدد قابل توجهی است. نکته مهم بعدی این است که گروه‌های کوچک‌تر بازار در تجربه رشد آرامی هستند که این مساله بسیار مطلوب است به عنوان مثال در هفته گذشته شاهد این بودیم که گروه زراعت و غذایی رشد خوبی را تجربه کردند. به نظر  شاخص کل با تمام نوساناتش می‌تواند تا فصل مجامع به محدوده‌های یک میلیون و 700 هزار واحد برسد و فعلا حد ضرر 1 میلون و 400 هزار واحد هم کاملا قوی نشان داده است. شاخص هم وزن هم تا زمانی که محدوده 396 هزار واحد را حفظ کند می‌تواند به ادامه رشد امیدوار باشد هر چند نوسان در همین محدوده‌ها می‌تواند بیشتر هم باشد. در وضعیت فعلی گروه‌های نظیر سیمان، غذایی، پالایشی‌ها و بانکی بتواند بازدهی بهتری را کسب کنند. هر چند گروه خودرویی هم به نظر می‌رسد در صورت ارائه ارزشگذاری بلوک‌ها می‌تواند رشد دوباره را تجربه کنند. هر چند یکی دیگر از جذابیت‌های بازار در ماه‌های بعدی، فصل مجامع است که به نظر می‌رسد می‌توان از این محل هم انتظار کسب سود را داشت که قطعا در آینده بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

اگر از تمامی این مسائل بگذریم باید به اخبار مهم و اثرگذار بر بازار نیز نگاهی بیندازیم؛ افزایش بازه دامنه نوسان خبر مهمی بود که روز دوشنبه 29 فروردین اتفاق افتاد و هفته قبل به طور کلی بازار را متاثر ساخت. براساس مصوبه سازمان بورس از روز دوشنبه29 فروردین سهم‌های بازار اول بورس و فرابورس در دامنه مثبت و منفی 6 درصد امکان نوسان دارند. همچنین دامنه نوسان کلیه نمادهای معاملاتی حق تقدم سهام نیز به مثبت و منفی 12 درصد افزایش یافت.

در بازارهای موازی این هفته دلار بار دیگر به مرز کانال 28 هزار تومان رسید و مجدد به 27500 بازگشت. سکه تمام نیز در کانال 13 میلیون تومان در حال نوسان بوده است.

در کدال نیز هنوز چشم به راه گزارش های سالانه و 12 ماهه شرکت ها هستیم و تنها خبری که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران باشد تقسیم سود 940 تومانی “آریا” در پایان مجمع سالانه است که روز سه شنبه 30 فروردین برگزار شد..

اما در مورد صندوق های پالایش یکم و دارا یکم هم که اختلاف بسیاری با nav خودشون داشتند بالاخره سازمان بورس راهکاری ارائه داد. این راهکار سه نکته مهم را در برمی‌گیرد. اول اینکه اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها بتوانند در صندوق‌ها اعمال رای کنند دوم صندوق‌های ETF به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق‌ها می توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند  و علاوه بر این یونیت واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کند که تمامی این اخبار می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی بر بازار ما داشته باشد.

مزایا و معایب دامنه نوسان از سنوات قبل همواره محل مناقشه فعالان بازار سرمایه بوده و طی مدیریت‌های مختلف سازمان بورس تغییرات اندکی در آن ایجاد شده و البته در مقطعی نیز شکل نامتقارن آن تجربه شد با این وجود از اواخر سال قبل، شاهد اراده سازمان بورس برای افزایش تدریجی دامنه نوسان از سال جدید بودیم.همزمان با اعلام این خبر مجددا شاهد صف‌آرایی موافقان و مخالفان در دو طیف کلی مخالفان و موافقان حذف دامنه نوسان بودیم. از یکسو برخی کارشناسان معتقد به برچیده شدن یک‌باره بساط دامنه نوسان هستند و برخی کارشناسان هم در طیف مقابل، حذف یکباره دامنه نوسان را فراری دادن سرمایه‌گذاران جدید از بازار می‌دانند. به هر حال سازمان بورس در اولین قدم تصمیم به افزایش دامنه نوسان نمادهای بازار اول بورس و فرابورس به 6 درصد کرد . در این قسمت از پادکست کاریزما در گفت‌وگویی با عظیم ثبات کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت‌وگویی داشتیم که در آن به بررسی اثر افزایش دامنه نوسان بر بازار سرمایه پرداخته شده است.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.