با کاریزما کارت، پولت طلاست!

پادکست کاریزما – قسمت 111

پادکست کاریزما – قسمت 111

پادکست ها

قسمت ۱۱۱ پادکست کاریزما: بررسی اثرات سفر “گروسی” به تهران

مهمان: آرمین منتظری (روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاست خارجی)

در خصوص بازار دلار باید در نظر داشت دلار از محدوده‌های 60 هزار تومان تا محدوده 48 هزار تومان اصلاح کرده و این اصلاح نسبتا سنگین بوده است. اخیر به شدت اوضاع بازار ارز بهم ریخته بود و به همین دلیل بود که قیمت دلار هر روز افزایش پیدا می‌کرد و اگر توجه داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که با توجه ریسک‌های سیاسی که به شدت بالا بود نمی‌توان فعلا قیمتی برای دلار تعیین کرد و حتما باید یک خبر سیاسی مثبت به گوش برسد تا قیمت دلار کمی تعدیل شود.

 به هر حال با سفر اقای گروسی به تهران و صحبت‌های مثبتش قیمت دلار وارد فاز اصلاحی شد و به کانال 49 هزار تومان وارد شده است. اما اگر بخواهیم در مورد آینده دلار صحبت کنیم باید بگویم اگر در تایمی که دلار رشد می‌کرد ما اعلام می‌کردیم که این رشد بسیار هیجانی است اما الان هم در اصلاح قیمتی باید بگویم این قیمت پایین‌تر از قیمت تعادلی قطعا هیجانی است. در وضعیت فعلی ما از آینده سیاسی خبری نداریم و شاید تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که قیمت دلار را از نظر اقتصادی یعنی با توجه به تورم و نقدینگی به دست بیارویم که انتظار داریم در بلند مدت با هر اتفاق سیاسی که رخ می‌دهد نرخ دلار حوالی همین قیمت تغییر می‌کند که در وضعیت فعلی قیمت تعادلی دلار در محدوده‌های 45 تا 50 هزار تومان است.

تئوری‌های مختلفی برای تعیین قیمت دلار وجود دارد که می‌شود برای تعیین قیمت دلار استفاده کرد اما در وضعیت فعلی بهترین تئوری، تئوری برابری قدرت خرید نسبی است. در این تئوری به صورت ساده ما یک سال پایه باید پیدا کنیم که قیمت دلار از هر نظر درست قیمت‌گذاری شده باشد و از آن نقطه قیمت پایه هر سال به اندازه تفاوت تورم آمریکا با ایران قیمت دلار را رشد بدهیم تا به نقطه فعلی برسد اما در این تئوری نکته مهم پیدا کردن قیمت پایه است که با بررسی‌های انجام شده تنها سال‌هایی که قیمت دلار درست و به صورت آزاد قیمت‌گذاری می‌شد سال‌های 80 تا 82 بوده است که ما هم آن سال‌ها را به عنوان قیمت پایه در نظر می‌گیریم. 

ممکن است این سوال پیش آید که تورم هر سال را باید همان تورم اعلامی دولت در نظر بگیریم یا خیر که باید گفت: “خیر” تورم باید از روی نقدینگی به دست آید. ما هر سال تفاوت رشد نقدینگی با رشد اقتصادی را محاسبه می‌کنیم و آن را به جای تورم می‌گذاریم اما برای سال جدید هم با همین برآورد و نرخ تورم حداقل 50 درصد می‌توانیم در نظر بگیریم به طور میانگین نرخ دلار در سال جدید حدود 75 هزار تومان باشد. باز هم تاکید می‎شود که این نرخ صرفا با توجه به وضعیت اقتصادی و نقدینگی که وجود دارد و با در نظر گرفتن این مساله که هیچ عامل سیاسی بر آن تاثیر نداشته است و قطعا هر خبر سیاسی چه خوب و چه بد می‌تواند تاثیر به سزایی بر آن می‌گذارد .

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روند خود را کاملا به نمایش گذاشت و نشان داد که قدرت خریدار به شدت بالا است و هر اصلاحی با هجوم خریداران مواجه می‌شود و به نظر بازار سرمایه بتواند سقف تاریخی خود را یعنی 2میلیون و 100 هزار واحد را پس بگیرد که دلیل این اتفاق هم نرخ دلار نیمایی است که نزدیک به  40هزار تومان شده و همین موضوع تاثیر مستقیم بر روی شرکت‌های بورسی دارد. 

ما هفته گذشته در مورد صنعت روی و نرخ‌های بورس کالا صحبت کردیم و در این هفته هم رقابت بسیار سنگینی روی ورق فولاد مبارکه در قیمت 31.5 میلیون تومان رقم خورد که ماه گذشته همین ورق در قیمت 18 میلیون تومان معامله شد. در نتیجه همچنان اعتقاد دارم بازار سرمایه پتانسیل رشد را دارد که اگر زمان کافی برای تحلیل این موارد ندارید حتما از صندوق‌های سهامی و اهرمی استفاده کنید. 

بررسی اثرات سفر “گروسی” به تهران

“رافائل گروسی” مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر دیروز جمعه وارد تهران شد.گروسی جمعه شب با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.سفر مدیرکل آژانس اتمی به تهران در حالی انجام شده است که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که نمونه‌برداری در تاریخ ۲۲ ژانویه ( ۲ بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را نشان می‌دهد. به نظر بررسی صحت این مسائل از دلایل سفر  گروسی به تهران است که باید دید چه تاثیراتی بر فضای سیاسی ایران خواهد داشت.در این قسمت با آرمین منتظری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاست خارجی برای بررسی این موضوعات  همراه شده‌ایم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.