توکن سازی صندوق‌های سرمایه گذاری برای اولین بار در بازار سرمایه

توکن سازی صندوق‌های سرمایه گذاری برای اولین بار در بازار سرمایه

کاور-اطلاعیه-توکن-سازی_02
خدمات کاریزما اخبار و اطلاعیه‌ها

گروه مالی کاریزما برای اولین بار در ایران مجوز توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد‌ه است و به‌عنوان تنها دارنده این مجوز، توانستـه است سه مورد از صندوق‌های قابل معاملـه (ETF) خود را در بستر سندباکس توکنایز کند. شما به راحتی می‌توانید توکن‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما را در پلتفرم تخصصی کاریزماایکس معامله کنید. 

خرید توکن صندوق‌ سرمایه‌گذاری کاریزما

توکنایز سه صندوق سرمایه گذاری کاریزما برای اولین بار در ایران

گروه مالی کاریزما برای اولین بار در ایران توانستـه است مجوز توکنایز کرد‌ن در بستر سندباکس سه صندوق سرمایه‌گذاری خود با نام‌های کهربا، کارا و اهرم را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کند. توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف تسهیل روند سرمایه‌گذاری انجام شده و ویژگی‌های منحصر به فردی به صندوق سرمایه‌گذاری اضافه می‌کند. 

مقاله پیشنهادی: توکن چیست؟ آشنایی با انواع توکن‌ها و توکنایز

ویژگی‌های منحصربه‌فرد توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 

توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری که گامی رو به جلو در بازار سرمایه است، ویژگی های منحصر به فردی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

1- معاملات 24 ساعته

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد توکن سازی صندوق‌های سرمایه گذاری، امکان معاملات 24 ساعته آن‌ها می‌باشد. بدین ترتیب، افراد سرمایه‌گذار می‌توانند، این صندوق‌ها را در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته خرید و فروش نمایند.

2- برداشت وجه آنی 

با توجه به فرآیند تسویه در بازار سرمایه که از یک روز کاری تا دو روز زمان‌بر است، تسویه آنی در بستر رمزارزها می‌تواند مزیت بزرگی برای برخی از سرمایه‌گذاران به شمار رود. چرا که در این بستر، مبلغ مدنظر در زمان ثبت درخواست برای برداشت وجه، به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌گردد و افراد می‌توانند به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه خود را برداشت نمایند.

3- حذف دامنه نوسان

وجود دامنه نوسان در بازار سرمایه بعضا سهامداران را با چالش‌هایی مواجه می‌‌کند و گاها در هیجانات بازار سرمایه باعث ایجاد صف خرید و فروش در نمادها و یا حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد‌ه و نقدشوندگی دارایی مذکور را با چالش همراه می‌سازد.

درتوکن‌های بهادار، معمولا دامنه نوسان وجود نداشته و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون دامنه نوسان اقدام به خرید و فروش این دارایی‌ها نمایند. لازم به ذکر است که به دلیل وجود بازارگردان، از بابت اختلاف قیمت توکن‌ها با NAV صندوق‌ها نگرانی وجود نخواهد داشت.

4- حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در واحدها

با توجه به دستورالعمل سازمان بورس، حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF مبلغ 500 هزار تومان است. ولی برای خرید توکن‌ این صندوق‌ها محدودیتی وجود نداشته و شما می‌توانید حتی کمتر از یک واحد را هم خریداری نمایید. همچنین در این بازار، واحدهای صندوق قابلیت تقسیم‌پذیری دارند و شما می‌توانید هر واحد صندوق را تا 100 مرتبه تقسیم و معامله کنید.

توکن صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما

در قدم اول طرح توکن‌سازی کاریزما، واحدهای سرمایه‌گذاری سه صندوق از نوع کالایی، با درآمد ثابت و سهامی مبنای توکن‌سازی قرار گرفته‌اند. این سه صندوق شامل صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سكه طلا كهربا، صندوق سهامی اهرمی کاریزما و صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا هستند که در ادامه به معرفی ویژگی‌های هر صندوق خواهیم پرداخت:

صندوق پشتوانه سكه طلا كهربا

صندوق طلای کهربا که یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های طلا در بازار سرمایه است، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری کالایی قابل معاملـه در بورس است که سرمایه‌های جمع‌آوری شد‌ه مشتریان را در گواهی سپرده سکـه طلا و اوراق مبتنی بر سکـه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. ترکیب اصلی صندوق طلای کهربا، گواهی‌های سپرده سکه طلا است و حداقل ۷۰ درصد سرمایه این صندوق‌ در گواهی سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل وضعیت قیمتی این صندوق کاملا به نرخ سکه وابستگی دارد.

صندوق سهامی اهرمی کاریزما

این صندوق علی‌رغم دارا بودن مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری (مانند نقدشوندگی بالا، مدیریت حرفه‌ای و …) به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا از مزایای اهرم مالی در بورس نیز بهره ببرند. این صندوق که با نماد اهرم در بازار سرمایه معامله می‌شود، در روند‌های صعودی بازار بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های سهامی کسب می‌کند .

صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا

صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم کارا یکی از انواع صندوق‌های با درآمد ثابت است که حوزه فعالیت آن، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق با درآمد ثابت می‌باشد. این صندوق از نوع ETF  بوده که کارکرد اصلی آن جذب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک یا با ریسک حداقلی هستند. این صندوق، عمده سرمایه‌گذاری خود را در اوراق با درآمد ثابت انجام می‌دهد و به همین دلیل جزء یکی از صندوق‌های کم ریسک قرار می‌گیرد.​

نحوه معاملات توکن صندوق‌های کاریزما

معاملات توکن صندوق های سرمایه گذاری کاریزما به دو صورت قابل انجام است:

  • اول، در سامانه معاملاتی کاریزماایکس می‌توانید توکن صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری کاریزما را معامله کنید. کاریزما ایکس پلتفرم معامله توکن‌های صندوق‌های بورسی است که امکان معامله و ذخیره این نوع از دارایی دیجیتال را در تمام ساعات روز و با بالاترین سرعت و نقدینگی فراهم می‌کند. برای معامله کردن توکن‌های این صندوق‌ها به راحتی میتوانید از لینک زیر در کاریزماایکس ثبت نام و معامله خود را آغاز کنید.

خرید توکن صندوق‌ سرمایه‌گذاری کاریزما

  • دوم، به مزدکس مراجعه کنید و پس از ثبت نام و احراز هویت، به توکن صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری کاریزما دسترسی داشته باشید و آن‌ها را معامله کنید.معامله توکن صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری کاریزما در مزدکس این امکان را به شما می‌دهد که پورتفوی دارایی‌‌های خود را در این صرافی متنوع سازید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای این مطلب

  1. روح اله 15 آذر 1402 1 پاسخ

    چطوری و از کجا این توکن ها رو خرید و فروش کنیم

    15 آذر 1402 1 پاسخ
    1. محمد صالحی 19 آذر 1402

      با سلام و درود. به زودی جزئیات و نحوه خرید و فروش توکن‌ صندوق‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

      19 آذر 1402
  2. خلیل ویسی 1 بهمن 1402

    ….!؟

    1 بهمن 1402
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.