شرکت تامین سرمایه چیست؟ + وظایف شرکت تامین سرمایه

شرکت تامین سرمایه چیست؟ + وظایف شرکت تامین سرمایه

شرکت تامین سرمایه
ورود به بورس

شرکت‌های تامین سرمایه از جذاب‌ترین روش‌ها برای تامین نیاز مالی شرکت‌ها هستند. شرکت‌ها برای اینکه سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند، چند راه پیش رو دارند، وام گرفتـن از بانک‌ها و استفاده از شرکت تامین سرمایه از روش‌های آن است. شرکت‌های تامین سرمایه راه جذاب‌تری است؛ چراکه شرکت‌ها مجبور به بازپرداخت سود وام خود نیستند و یک همکاری دو طرفه خواهند داشت. در ادامه این مطلب از کاریزما لرنینگ شما را با اهداف شرکت های تامین سرمایه و ماهیت آنها آشنا خواهیم ساخت.

شرکت تامین سرمایه (Investment Bank) چیست؟

شرکت‌های تامین سرمایه زیرمجموعه نهادهای مالی هستند. آنها نه یک شرکت سرمایه گذاری هستند و نه یک بانک‌، بلکه یک واسطه مالی هستند که در بازار سرمایه حضور دارند. همانطور که در مقاله ” نهادهای مالی ” گفتیم، نهادهای مالی، موسساتی هستند که به شیوه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در آنها انجام می‌شود و افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود، به نهادهای مالی روی می‌آورند. شرکت‌های تامین سرمایه یا بانک‌های سرمایه‌گذاری (Investment Bank)، شرکت‌هایی هستند که به‌عنوان واسط بین ناشر اوراق بهادار (شرکت‌ها) و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کنند و می‌توانند با اخذ مجوزهای مربوطه از سازمان بورس و اوراق بهادار، به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازند.

شرکت‌های تامین سرمایه در واقع بومی شد‌ه بانک سرمایه گذاری به انگلیسی Investment Bank هستند که در سراسر دنیا وجود دارند و به عنوان یکی از بخش‌های سیستم بانکداری فعالیت می‌کنند. اما در ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و فعالیتشان به صورت مستقل است. شرکت‌های تامین سرمایه باید حداقل سرمایه هزار میلیارد تومان داشته باشند تا بتوانند تامین سرمایه برای شرکت‌ها را انجام دهند.

برای اطلاع از لیست نهادهای مالی مجاز در ایران، می‌توان با مراجعه به درگاه www.seo.ir به نوع نهاد مالی، شماره ثبت سازمان، تاریخ ثبت سازمان، ایمیل نهاد مالی، نام مدیر عامل، آدرس و تلفن دفتر مرکزی، شناسه ملی، شماره ثبت، تارخ ثبت و… دست پیدا کرد.

شرکت تامین سرمایه

تفاوت شرکت تامین سرمایه و بانک

شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید که شرکت‌های تامین سرمایه چه تفاوتی با بانک‌ها دارند؟ در ادامه به توضیح برخی از این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

  1. بانک‌ها به صورت سپرده به افراد حقیقی و حقوقی وام می‌دهند، این در صورتی است که شرکت‌های تامین سرمایه سپرده‌پذیر نیستند و تنها وظیفه آنها تامین مالی شرکت‌ها و افراد حقوقی است.
  2. فعالیت اصلی بانک‌ها با پول است، این در حالی است که شرکت‌های تامین سرمایه به بازارهای مالی مربوط هستند و با انواع سرمایه سروکار دارند.
  3. منبع اصلی درآمدی بانک‌ها از نرخ بهره، سود سپرده‌های دریافتی و وام‌های پرداختی است، در حالی که درآمد شرکت‌های تامین سرمایه از کارمزد و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری به دست می‌آید.
  4. برای تامین سرمایه از شرکت‌های تامین سرمایه، نیازی به سرمایه اولیه نیست.

وظایف شرکت تامین سرمایه

شرکت‌های تامین سرمایه عهده دار وظایف زیر هستند:

تامین مالی شرکت‌ها

هنگامی‌که یک شرکت دولتی یا خصوصی برای تامین سرمایه مورد نیاز خود به شرکت‌های تامین سرمایه مراجعه می‌کند، شرکت تامین سرمایه از طریق انتشار اوراق بهادار یا جذب سرمایه گذار، مبلغ مورد نیاز شرکت را تامین میکند. شرکت‌هایی که نیاز به منابع مالی دارند، به عنوان ناشر اوراق بهادار شناختـه می‌شوند و شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان واسطه این اوراق بهادار را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند و وجوه جمع‌آوری‌شده را به ناشر اوراق تحویل می‌دهند.

اگر شرکتی بخواهد وارد بورس شود و سهامش به صورت عرضه اولیه ارائه شود شرکت‌های تامین سرمایه تمام مراحل ثبت و اخذ مجوزهای لازم را انجام می‌دهند.

مقاله پیشنهادی: بورس چیست؟ + معرفی انواع بازارهای بورسی

مدیریت دارایی‌ها

یکی از کارهایی که شرکت‌های تامین سرمایه انجام می‌دهند، مدیریت دارایی‌ شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. شرکت‌های تامین سرمایه با داشتن دانش، تجربه و متخصصین حوزه بازارهای مالی می‌توانند مدیریت دارایی شرکت‌ها و صندوق‌ها را به دست گیرند و با توجه به استراتژی‌های مالی متنوعی که دارند، پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها و کمترین هزینه را داشته باشند.

مشاوره در سرمایه گذاری

یکی دیگر از کارهای شرکت‌های تامین سرمایه مشاوره در خصوص سرمایه گذاری برای شرکت‌ها است. شرکت‌ها با استفاده از مشاوره آن‌ها می‌توانند مسیر درستی در پیش گیرند و بتوانند قیمت‌گذاری مناسبی روی سهام خود داشتـه و به حداکثر سود برسند. همچنین در مسیر طولانی مدتی در کنار شرکت‌ها باشند و منابع مالی و امور سرمایه‌گذاری آن‌ها را مدیریت کنند تا بتوانند در جای درستی استفاده کنند و بازده خوبی بدست آورند. این موضوع به توسعه و پیشرفت بازار مالی کمک بسزایی خواهد کرد. البته فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه بیش از این سه حوزه است و با استفاده از پیشرفت دانش و تکنولوژی اطلاعات، خدمات بیشتری ارائه می‌دهند.

پذیره نویسی و تعهد پذیره نویسی

شرکت‌های تامین سرمایه از نهادهای مالی بازار سرمایه که در بازار اولیه فعالیت می‌کند، قیمت‌گذاری، بازاریابی و فروش اوراق بهادار شرکت‌ها را در انتشار اولیه ازطریق عرضه عمومی یا خصوصی برعهده دارد. این موسسات، گاه بر اساس قرارداد متعهد می‌شوند که بخشی از اوراق بهادار شرکت را که فروش نرفتـه است، خریداری نمایند.

شرکت‌های تامین سرمایه

سود شرکت های تامین سرمایه چگونه است؟

شرکت‌های تامین سرمایه در قبال انجام خدمات مذکور و پذیرش ریسک‌های مالی در فرآیند پذیره‌نویسی انواع اوراق بهادار، کارمزد متناسبی را که حدود آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین‌شده، دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، سایر درآمد شرکت‌های تامین مالی به شرح زیر است:

  • درآمد تعهد پذیره‌نویسی یا کارمزد تعهد پذیره‌نویسی
  • درآمدهای مربوط به خدمات مشاوره عرضه و پذیرش
  • درآمدهای مربوط به خدمات بازارگردانی اوراق بهادار
  • درآمدهای معامله و مبادله به حساب خود و سرمایه‌گذاری با سرمایه شرکت
  • مدیریت دارایی‌ها شامل مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری
  • سایر درآمدها

لیست شرکت های تامین سرمایه در ایران

شرکت های تامین سرمایه متعددی در ایران فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • تامین سرمایه امین
  • تامین سرمایه امید
  • تامین سرمایه بانک ملت
  • تامین سرمایه بانک مسکن
  • تامین سرمایه تمدن
  • تامین سرمایه لوتوس پارسیان
  • تامین سرمایه سپهر
  • تامین سرمایه کاردان
  • تامین سرمایه نوین

سخن پایانی شرکت های تامین سرمایه

شرکت‌های تامین سرمایه، سپرده پذیر نیستند و مسئولیت تامین سرمایه شرکت‌های حقوقی را بر عهده دارد. شرکت‌ها و افراد حقوقی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها نیازی به هیچ سرمایه اولیه ندارند. یکی دیگر از کارهای شرکت‌های تامین سرمایه، مشاوره در خصوص سرمایه گذاری برای شرکت‌ها است که در بازار اولیه فعالیت می‌کنند، قیمت‌گذاری، بازاریابی و فروش اوراق بهادار شرکت‌ها را در انتشار اولیه از طریق عرضه عمومی یا خصوصی برعهده دارد.

سوالات متداول

شرکت‌های تامین سرمایه در واقع بومی شد‌ه بانک سرمایه گذاری به انگلیسی Investment Bank هستند که در سراسر دنیا وجود دارند و به عنوان یکی از بخش‌های سیستم بانکداری فعالیت می‌کنند.​

شرکت های تامین سرمایه متعددی در ایران فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • تامین سرمایه امین
  • تامین سرمایه امید
  • تامین سرمایه بانک ملت
  • تامین سرمایه بانک مسکن
  • تامین سرمایه تمدن
  • تامین سرمایه لوتوس پارسیان
  • تامین سرمایه سپهر
  • تامین سرمایه کاردان
  • تامین سرمایه نوین​

شرکت‌های تامین سرمایه در قبال انجام خدمات مذکور و پذیرش ریسک‌های مالی در فرآیند پذیره‌نویسی انواع اوراق بهادار، کارمزد متناسبی را که حدود آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین‌شده، دریافت می‌کنند.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای این مطلب

  1. رضاحیدری مهر ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    بسیار عالی ومفید

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.