صندوق‌های بازنشستگی، بحران فعلی اقتصاد – قسمت هشتاد و پنجم پادکست کاریزما

صندوق‌های بازنشستگی، بحران فعلی اقتصاد – قسمت هشتاد و پنجم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هشتاد و پنجم پادکست کاریزما – صندوق‌های بازنشستگی، بحران فعلی اقتصاد مهمان: فرشید زرین‌کیا (مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط‌ ارزش)  

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست میباشد:

به نظر می‌رسد روزهای نا امید کننده بازار ادامه‌دار است و حتی گزارش های جذاب گروه هایی مثل پالایشی هم نتوانست رونق را به این سو بکشاند. شاخص کل بالاخره در اولین هدف اصلاحی خود به محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد رسید که می‌بایست زودتر به این مقدار می‌رسید، اما متاسفانه دخالت هایی در معاملات، منجر به فرسایشی شدن این اصلاح شد. حمایت ۱۴۵۰ هزار واحد از دو جنبه بسیار با اهمیت است. در وهله اول اینکه این محدده در اوایل سال به شدت باعث ایجاد حجم معاملاتی در بازار و متعاقبا منجر به رشد آخر بازار شد، از طرف دیگر این محدوده حمایت فیبو برگشتی از موج اخير است. اما برای تایید این محدوده به تعدادی متغیرهای تایید کننده دیگر نیاز داریم. اولین و مهمترین عامل، ارزش معاملات است که از این منظر بازار بورس در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و همین عامل، باعث شکست و از دست دادن حمایت ها یکی از پس از دیگری شده است. از نظر تحلیلگران و اهالی بازار سرمایه قیمت ها از نظر ارزش ذاتی در محدوده ارزنده ای قرار دارند، اما ارزش ذاتی یا حمایت تکنیکالی تنها یک ابزار برای شناسایی محدوده حمایتی است و عوامل دیگری به جز آن‌ها نیز در شناسایی محدوده حمایتی دخيل هستند که ارزش معاملات یکی از آن‌هاست. برای ایجاد این محدوده حمایتی ارزش معاملات باید روند رشدی داشته باشد و شاهد افزایش سرانه خرید حقیقی ها در بازار باشیم. به هر حال به نظر می‌رسد روند اصلاحی بازار به پایان نرسیده و هر برگشتی می‌تواند به عنوان پولیک به محدوده ۱۵۰۰ هزار واحد باشد. حمایت مهم بعدی شاخص کل در محدوده ۱۳۸۰ هزار واحد است.  دولت در جدیدترین صحبتی که داشت مجدد بحث اوراق سپرده نفتی را بیان کرد. موضوع فروش نفت در قالب اوراق سپرده نفتی کاملا به کسری بودجه دولت ها بر می‌گردد. متاسفانه فروش نفت کشور محدوده شده است و این موضوع در دولت قبل شروع شد. اکنون می‌توان از فروش نفت در داخل هم منابع مالی برای جبران کسری بودجه جمع آوری کرد. البته تفاوتی هایی در طرح دولت سیزدهم با دولت قبل وجود دارد. در دولت آقای روحانی شاهد بحث اوراق سلف نفتی بودیم و ایرادی که به این نوع اجرا گرفته میشد این بود که تمام تعهدات را به دوش دولت بعد می‌انداخت و همین باعث جلوگیری از اجرای طرح شد. اما این اوراق جدید به هیچ عنوان تعهدی برای دولت در آینده ایجاد نمی‌کند. تفاوت دیگر اوراق فعلی این است که هم ریالی است و هم ارزی، به هر حال به نظر میرسد طرح کامل‌تر شده و ابهامات آن برطرف شده است.

بررسی اخبار مهم

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٠,٥ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۱ درصد افزایش دارد. همچنین تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) با رشد ۱.۵ درصدی، ۵۴ درصد گزارش شده است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٤.٤ واحد درصدی به ۸۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است.  آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ سود بین بانکی باز هم افزایش یافته است. این هفته نرخ سود بین بانکی به مقدار 21.31 درصد رسید. احسان خاندوزی در واکنش به این افزایش اظهار کرد: سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.  به دنبال این افزایش در نرخ سود بین بانکی و شرایط نابسامان بازار بورس، در روز سه شنبه جلسه ای با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. محمد هادی سلیمی زاده-مدیر روابط عمومی سازمان بورس – در این خصوص گفت: ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت توامان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالین اقتصادی از اصلی ترین موضوعات مطرح شده بود.

نگاهی به وضعیت ایران در جهان

براساس گزارش‌های منتشر شده، فشار تحریمها موجب شد که تجارت ایران با کشورهای قاره آسیا (به استثنای عراق و افغانستان)، با ۷۲ درصد کاهش از ۱۱۱ میلیارد دلار در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی به ۳۱ میلیارد دلار در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی سقوط پیدا کند. علاوه بر آن، به گفته شرکت ورتکسا که در زمینه تحلیل اطلاعات کشتیرانی تجاری فعالیت دارد، تانکرهای نفتی که قبلا نفت ایران را حمل می‌کردند، به حمل نفت خام روسیه روی آورده‌اند. از آنجا که ایران با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای روبه‌روست، خرید و فروش نفت ایران نیز با دشواری‌هایی همراه است.

از شرکت‌های بورسی چه خبر؟

این هفته خبر از بروز تخلف بزرگی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان منتشر شد. «موسوی لارگانی» عضو هئیت تفحص از فولاد مبارکه گفت: تخلفات صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه محرز است، حجم تخلفات این شرکت حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان است که عمده آن  شامل پول‌پاشی‌ها و خریداری الکترودهای معیوب است. به دنبال کشف این اتفاق، نمایندگان مجلس نیز به تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد رأی مثبت دادند و با آن موافقت نمودند.

صندوق های بازنشستگی، بحران فعلی اقتصاد

افزایش بار مالی بر دوش دولت، شوک نرخ ارز و نوسان قیمت نفت، افزایش تورم لجام گسیخته در دولت های نهم و دهم، کاهش امید به زندگی، تغییرات جمعیتی، افزایش بازنشستگان نسبت به شاغلین و عدم سرمایه گذاری پولی و مالی در دوره جوانی صندوق را باید چالش های عمده صندوق های بازنشستگی کشور بدانیم. براساس آمار 18 میلیون نفر مشترک سازمان تامین اجتماعی، 5 میلیون نفر مشترک صندوق بازنشستگی کشوری و 5 میلیون نفر مشترک صندوق روستاییان و عشایر و 1 میلیون نفر مشترک اصلی صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح هستند. در این قسمت از پادکست کاریزما با جناب آقای فرشید زرین کیا- مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط ارزش- در مورد صندوق های بازنشستگی به گفتگو نشستیم. 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.