صندوق طلای کهربا، ارزشمند تر از طلا!

کلاف سردرگم صنعت خودرو – قسمت پنجاه و سوم پادکست کاریزما

کلاف سردرگم صنعت خودرو – قسمت پنجاه و سوم پادکست کاریزما

پادکست ها

قسمت پنجاه و سوم پادکست کاریزما – کلاف سردرگم صنعت خودرو

مهمان: جناب آقای امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران

قسمت پنجاه و سوم پادکست کاریزما – کلاف سردرگم صنعت خودروسازی

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه از قسمت های مهم پادکست میباشد:

بازار سرمایه در ادامه نوسانات خود هفته گذشته را با بازدهی منفی پشت سر گذاشت تا همچنان شاهد رکود نسبی در بازار سرمایه باشیم. شاخص کل با ثبت بازدهی منفی 2 درصد در این هفته به محدوده یک میلیون و 130 هزار واحد نزدیک شد. شاخص هم وزن هم بعد از رشد هفته قبل خود، این هفته را مثل شاخص کل با بازدهی منفی پشت سر گذاشت. هر چند این بازدهی کمتر از یک درصد بود و عملکرد بهتری از شاخص کل داشت. اما در بازار دلار این هفته اتفاقات بیشتر بود. دلار که به مرز 29 هزار تومان نزدیک شده بود در این هفته با افت همراه شد تا روز چهارشنبه در محدوده 28300 تومان معامله میشود. نکته مهم این هفته تکرار یک موضوع قدیمی که متاسفانه شاهد اجرایی شدن آن بودیم. در اوایل هفته شاهد این بودیم که سایت های رسمی اعلام نرخ دلار، دلار صرافی ملی را به جای نرخ آزاد اعلام میکردند و این باعث سردرگمی معامله گران این بازار شد. هر چند با ادامه کاهش دلار شاهد برگشت قیمت ها بودیم. در بازارهای جهانی به خصوص بازار کریپتو که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است شاهد افت قیمتی بودیم. بیت کوین که به عنوان لیدر این بازار شناخته میشود در این هفته بیت کوین با افت قیمتی همراه شد و وارد کانال 59 هزار دلار شد.

در هفته گذشته شاهد معاملات منفی بودیم اما این میزان مشابه سابق نبود. شاخص کل بعد از رشد هفته گذشته به واسطه اتفاقات گروه خودرو، این هفته از تب و تاب افتاد. به طور کلی به دلیل افت دلار گروه‌های شاخص‌ساز خیلی مورد توجه نبود ولی گروه‌های کوچک‌تر بازار وضعیت به نسبت بهتری را در معاملات هفته گذشته تجربه کردند. اگر بخوایم نگاهی به آمار بازار در هفته‌ای که گذشت بیندازیم باید بگوییم که ارزش معاملات در طی هفته قبل روند کاهشی داشته و به محدوده 3700 میلیارد تومان رسیده است. از نظر خالص ورود و خروج نقدینگی حقیقی شاهد خروج حدود 1100 میلیارد تومان بودیم اما در این بین سه صنعت واسطه‌گری مالی، ماشین‌آلات و حمل و نقل بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند. در تک سهم‌ها نیز نمادهای “بورس”، “وصنعت” و “انرژی” بیشترین ورود پول را داشتند. در این هفته سیمانی‌ها تحرکاتی را داشتند. به نظر می‌رسد این گروه گزارشات ماهانه خوبی داشته باشند. اما دارویی ها به نسبت مورد استقبال قرار گرفته‌اند. این گروه با دریافت افزایش نرخ مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این گروه نماد برکت تحت تاثیر صحبت‌های رییس جمهور مبنی بر پیش خرید واکسن های داخلی اقبال و رشد قیمتی همراه شد. در بین نمادهایی که می‌تواند حذف ارز 4200 اثر گذار باشد می‌توان به “سپید” و  “غبشهر”  اشاره کرد که با هر بار خبر حذف ارز 4200 با تقاضا همراه می‌شوند.

در این قسمت از پادکست کاریزما با توجه به اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته گروه خودرو را متاثر کرد به بررسی مساله قیمت‌گذاری خودرو و معضلات این صنعت پرداختیم. مساله این است که از هفته‌های گذشته ابتدا شاهد افزایش قیمت در برخی محصولات خودروسازان بودیم ولی هنوز یک روز از پالس مثبت اخبار مبنی بر حذف قیمت‌گذاری دستوری به بازار و سهام خودرویی‌ها نگذشته بود که به یکباره این خبر توسط رییس جمهوری رد شد و باعث شد خودرویی‌ها که تا دیروز صف خرید بودند در صف‌‌های فروش غرق شوند.تایید و تکذیب‌ها و حواشی پیرامون مساله حذف قیمت‌گذاری منجر به بهم خوردن تعادل و در پیش گرفتن روند منفی شاخص شد. قصه از آن جا شروع شد که  در هفته گذشته سایپا و ایران خودرو قیمت‌های جدیدی را اعلام کردند ولی سپس با مساله آزادسازی قیمت این خودروها مخالفت شد.در گذشته روال به این صورت بوده است که شورای رقابت قیمت‌ها را در هر فصل بر اساس تورم تعیین می‎کرد که از این طریق درصدی به قیمت‌های این دو خودروسازی نیز افزوده می‌شد علاوه بر این بارها دیده شده است که این خودروسازان برای افزایش قیمت خود مجوز گرفته‌اند که خودروهایی که تولید بالاتری دارند را تنها به سمت قیمت تمام شده نزدیک کنند و نه حتی قیمت آزاد اما در نهایت شورای رقابت با این افزایش قیمت مخالفت کرده است.باید دید در حالی که این مساله اثرگذاری منفی بر سهام خودرویی‌ها و بازار داشته است در آینده معضل قیمت‌گذاری دستوری چه بر سر خودروسازان و سهامدارانشان خواهد آورد.در همین راستا با امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو  دانشگاه علم و صنعت ایران گفت‌وگویی داشتیم:

در این گفت‌وگو امیرحسن کاکایی در خصوص معضلات صنعت خودروسازی و مساله قیمت‌گذاری خودرو که به یک کلاف سردرگم شباهت دارد که هر چه می‌گذرد پیچیده‌تر و بغرنج‌تر می‌شود توضیح داد:«مشکلات صنعت خودروسازی را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ یکی مشکلات ساختاری که در 30سال گذشته در این بازار وجود داشته و مشکلاتی که مربوط به صنعت در زمان حال حاضر است. صنعت خودرو ما بر مبنای معیارهای سیاسی مدیریت می‌شود نه بر مبنای معیارهای اقتصادی که این مساله باعث می‌شود بسیاری از اتفاقاتی که باید در صنعت خودروسازی تاکنون رخ می‌داد، عملی نشود از جمله این موارد می‌توان به خصوصی‌سازی کامل و تبعات آن اشاره کرد.از حدود 3سال قبل تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان شروع شد و نتیجه آن در مدت مذکور چیزی حدود 8برابر شدن قیمت نهاده‌های تولید و افزایش تورم است.»

کاکایی در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد:«تصور عموم بر این است که واردات با منافع خودروسازی در تضاد است اما به هیچ عنوان چنین مساله صدق نمی‌کند اتفاقا خودروسازان به شدت تمایل به آزاد شدن واردات دارند تا تنش موجود در بازار حذف شود.ممنوعیت واردات خودرو از مرداد96 تقریبا یک سال قبل از شروع رسمی تحریم‌ها شروع شد چرا که دولت با پیش‌بینی مدیریت سبد ارز به پیشواز ممنوعیت واردات خودرو رفت.در سال‌های بعدی برای مدیریت مصرف ارز اقدام کرد و هیچ منع قانونی رسمی برای واردات خودرو وجود ندارد اما واردات خودرو با منافع ملی کشور در تناقض است.»

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد:«در قانون جدید واردات خودرو آمده است که اگر کسی بتواند قطعات صادر کنند قادر به واردات خودرو خواهد بود موضوع مهم این است که اگر توانایی صادارت قطعات خودرو را داشتیم نیاز چندانی نیز به واردات خودرو نبود با این وجود باید بدانیم که واردات در بلندمدت بسیار مهم و مفید است ولی باید توجه داشت که در شرایط فعلی مهم‌ترین اقدام تقویت تولید در همه زمینه‌ها است.»

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.