چگونه در مجامع حقمان را مطالبه کنیم؟ – قسمت هشتاد و چهارم پادکست کاریزما

چگونه در مجامع حقمان را مطالبه کنیم؟ – قسمت هشتاد و چهارم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هشتاد و چهارم پادکست کاریزما – چگونه در مجامع  حقمان را مطالبه کنیم؟
مهمان: محمد جواد اسدی(مشاور حقوقی بازار سرمایه) 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست میباشد: 

در شرایط فعلی روزهای ناامید کننده بازار ادامه‌دار است و حتی گزارش‌های جذاب گروه‌های مثل پالایشی هم نتوانسته است رونق را به این سمت هدایت کند تا جایی که در حال حاضر شاخص کل هم به محدوده 1450 هزار واحد رسیده است. برای روشن شدن جزییات وضعیت بازار سهام بهتر است نگاهی از نظر تحلیلی به وضعیت شاخص کل و هم وزن داشته باشیم. شاخص کل در اولین هدف اصلاحی خود به محدوده 1450 هزار واحد  رسید و به نظر باید زودتر به این سطح می‌رسید ولی  برخی دخالت‌ها در معاملات این اصلاح را فرسایشی کرد. حالا که به این محدوده اول حمایتی رسیدیم حمایت 1450 هزار واحد از دو جنبه بسیار مهم است. یک اینکه این محدوده در اوایل سال به شدت باعث ایجاد حجم معاملاتی در بازار شد و به علاوه رشد آخر بازار را نیز رقم زد.
از طرف دیگه این محدوده، حمایت فیبو برگشتی از موج اخیر هست اما برای تایید این محدوده نیاز به یک سری متغیرهای تاییدکننده است. اولین و مهمترین عامل، ارزش معاملات است که البته از این نظر  بازار سرمایه فعلا وضعیت خوبی ندارد و همین عامل باعث می‌شود که حمایت‌ها به راحتی شکسته شود.این مساله که سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنند قیمت‌های فعلی از نظر ارزش ذاتی بسیار ارزنده هستند اما ارزش ذاتی یا حمایت تکنیکالی یک ابزار برای شناسایی محدوده حمایتی است و عوامل دیگه در شناسایی محدوده حمایتی دخیل است که ارزش معاملات یکی از آن موارد است. برای ایجاد این محدوده حمایتی باید ارزش معاملات روند رشدی به خود بگیرد و شاهد افزایش سرانه خرید حقیقی‌ها در بازار باشیم. به هر حال همچنان این احتمال وجود دارد که روند اصلاحی بازار به پایان نرسیده و هر برگشتی می‌تواند به عنوان پولبک به محدوده 1500 هزار واحد باشد، حمایت مهم بعدی شاخص کل در محدوده 1380 هزار واحد است. 
در جدیدترین اخبار دوباره بحث اوراق سپرده نفتی از سوی برخی دولتی‌ها مطرح شده است که این موضوع فروش نفت در قالب اوراق سپرده نفتی  است که کاملا به کسری بودجه دولت‌ها برمی‌گردد چون فروش نفت ما محدوده شده و این موضوع در دولت قبل شروع شد و حالا با ایجاد کسری بودجه می‌توان از فروش نفت در داخل هم منابع مالی جمع آوری کرد البته تفاوتی‌هایی در طرح دولت سیزدهم با دولت قبل وجود دارد. در دولت روحانی ما شاهد بحث اوراق سلف نفتی بودیم و ایرادی که به این نوع اجرا گرفته می‌شد این بود که تمام تعهدات را بر دوش دولت بعد انداخت و همین مساله باعث جلوگیری از این اجرای طرح شد اما این اوراق جدید به هیچ عنوان تعهدی در آینده ایجاد نمی‌کند فرق دیگر اوراق فعلی این است که این اوراق هم ریالی است و هم ارزی و به طور کلی به هر حال به نظر می‌رسد طرح کامل تر شده و ابهامات آن گرفته شده است.

بررسی اخبار مهم

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٠,٥ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۱ درصد افزایش دارد. همچنین تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) با رشد ۱.۵ درصدی، ۵۴ درصد گزارش شده است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٤.٤ واحد درصدی به ۸۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است. 
آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ سود بین بانکی باز هم افزایش یافته است. این هفته نرخ سود بین بانکی به مقدار 21.31 درصد رسید. احسان خاندوزی در واکنش به این افزایش اظهار کرد: سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد. 
به دنبال این افزایش در نرخ سود بین بانکی و شرایط نابسامان بازار بورس، در روز سه شنبه جلسه ای با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. محمد هادی سلیمی زاده-مدیر روابط عمومی سازمان بورس – در این خصوص گفت: ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت توامان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالین اقتصادی از اصلی ترین موضوعات مطرح شده بود.

نگاهی به وضعیت ایران در جهان

براساس گزارش‌های منتشر شده، فشار تحریمها موجب شد که تجارت ایران با کشورهای قاره آسیا (به استثنای عراق و افغانستان)، با ۷۲ درصد کاهش از ۱۱۱ میلیارد دلار در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی به ۳۱ میلیارد دلار در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی سقوط پیدا کند. 
علاوه بر آن، به گفته شرکت ورتکسا که در زمینه تحلیل اطلاعات کشتیرانی تجاری فعالیت دارد، تانکرهای نفتی که قبلا نفت ایران را حمل می‌کردند، به حمل نفت خام روسیه روی آورده‌اند. از آنجا که ایران با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای روبه‌روست، خرید و فروش نفت ایران نیز با دشواری‌هایی همراه است.

از شرکت های بورسی چه خبر؟

این هفته خبر از بروز تخلف بزرگی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان منتشر شد. «موسوی لارگانی» عضو هئیت تفحص از فولاد مبارکه گفت: تخلفات صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه محرز است، حجم تخلفات این شرکت حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان است که عمده آن  شامل پول‌پاشی‌ها و خریداری الکترودهای معیوب است.به دنبال کشف این اتفاق، نمایندگان مجلس نیز به تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد رأی مثبت دادند و با آن موافقت نمودند.

چگونه حقمان را در مجامع مطالبه کنیم؟

اخیرا شاهد آن هستیم که در مجامع مختلف تنش‌های بسیاری میان سهامداران و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها ایجاد می‌شود لازم است که بدانیم هر سهامداری در مجمع چه حق و حقوقی دارد و چگونه باید این حق را مطالبه کند به همین خاطر در این قسمت از پادکست کاریزما با محدجواد اسدی، حقوقدان بازار سرمایه گفت‌وگو داشتیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.