پادکست کاریزما – قسمت 98

پادکست کاریزما – قسمت 98

Podcast New02
پادکست ها

قسمت ۹۸ پادکست کاریزما: خودروی بورسی، راهکار درست مسئله غلط!

مهمان: فربد زاوه (کارشناس صنعت خودرو) 

 

بازار سرمایه در این هفته در ادامه روند خنثی خود با نوسان بسیار کم همراه بود. هر چند در این هفته شاهد رشد نمادهای کوچکتر بازار بودیم و تا حدی شاخص هم‌وزن نیز با رشد حدود 1.5 درصد در یک هفته رو به رو شد و به 413 هزار واحد رسید اما این در صورتی است که شاخص کل بدون افت و خیر در همان محدوده 1 میلیون و 418 هزار واحد رسید.  هفته قبل ما شاهد این بودیم که نمادهای کوچک‌تر بازار رشدهای مناسبی را تجربه کردند و به اصطلاح مسیر نمادها از هم جدا شده و سهم‌ها در تمامی صنایع از لحاظ تکنیکالی و بنیادی توسط سهامداران بررسی می‌شود و در صورت داشتن پتانسیل رشدهای 10 تا 15 درصدی را تجربه می‌کنند.

از لحاظ بنیادی نیز گزارشات ماهانه برخی از نمادها نشان‌دهنده افزایش فروش بوده است. این نمادها در تمام صنایع وجود دارد و از خودرویی گرفته تا غذایی و سیمانی صدق می‌کند. از لحاظ تکنیکالی هم این نمادهای کوچیک بالغ بر 80 تا 90 درصد ریزش سنگین داشتند و الگوهای برگشتی جذابی را تشکیل دادند و در یک ماه اخیر حجم‌های خوبی را نیز تجربه کردند بنابراین تقاضا روی این نمادها زیاد است. از نظر نسبت شاخص کل به هم‌وزن فعلا برتری با شاخص هم وزن و انتظار رشد بیشتر یا اصلاح کمتر شاخص هم‌وزن به شاخص کل وجود دارد. 

هفته گذشته ما شاهد رشد قابل توجه سکه بودیم تا جایی که سکه 17 میلیونی را نیز تجربه کردیم. سکه در هفته اخیر سقف تاریخی خود را شکست و تا محدوده 17 میلیون و 300 هزار تومان هم رشد کرد. این در صورتی که حباب سکه به 2 میلیون تومان رسیده و 13 درصد شده است. برای درک بهتر این حباب باید گفت که خرید سکه 17 میلیونی با ثابت نگه داشتن انس جهانی، یعنی خرید دلار بالای 40 هزار تومان. نکته مهم این است که حباب‌های نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 21 درصد و 41 درصد رسیده که نشان‌دهنده این است که افراد سرمایه‌گذار اقبال بیشتری به نیم سکه و ربع سکه دارند.

 اگر نگاهی به آمار بانک مرکزی در هفته قبل بیندازیم و از جزییات نقدینگی تا پایان شهریور ماه آگاه شویم. متوجه می‌شویم که نسبت پول به نقدینگی در شهریور ماه به 23 درصد رسیده و این از اردیبهشت سال 92 بی‌سابقه بوده است و همین مساله نشان‌دهنده این است که سپرده‌های بلندمدت بانک‌ها از اعتبار افتاده و همین عاملی می‎‌‌شود که دارایی در اقتصاد با نوسانات شدید همراه شود. حال این پول داغ در بازارها به چرخش درآمده است.

این موضوع باعث شد ماه پیش دلار سقف تاریخی خود را بشکند و حالا سکه نیز به همین مسیر هدایت شود اما به دلیل اینکه سکه رسمی‌تر بوده و همواره اعتماد بیشتری به آن وجود داشته و اقبال بیشتری به آن است. سرمایه‌گذاران انتظارات خودشان را از آینده در این دارایی‌ها تخلیه می‌کنند. هر چه قیمت سکه کمتر شود مثل ربع سکه، اقبال به آن بیشتر و حباب قیمتی هم بیشتر می‌شود البته متاسفانه بانک مرکزی جدیدا سلف بانک مرکزی را در بازار سرمایه منتشر کرده و تحویل 6 ماه بعد را در نظر دارد نکته‌ای که خیلی مبهم بوده این است که بازار سرمایه ابزارهایی مثل گواهی سکه و صندوق های طلا را داره و ایجاد یک سلف سکه در بازار زیاد نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. هر چند احتمالا سیاست‌گذار قصد دارد این اطمینان را به سرمایهگذارها بده که خزانه دولت از نظر سکه مناسبه ولی نکته ای که مد نظر قرار نمیده اینه که سرمایه گذار برای کسب بازدهی و جبران تورم و ریسک های آینده به سکه رو اورده. در کل باید قیمت جدید سکه رو هم مثل دلار بپذریم ولی توصیه که به سرمایه گذاران در سکه و طلا میکنم اینه که به راحتی میتونید با هر مبلغی که میخواید در بازار سرمایه در صندوق های طلا سرمایه گذارید کنید. 

این هفته رکورد عرضه خودرو در بورس کالا شکسته شد. در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه حدود 2174 دستگاه خودرو عرضه شد. هایما S5 و S7، لاماری ایما به همراه پژو 207 اتوماتیک پانوراما و سقف فلز و تارا اتوماتیک و دستی از جمله خودروهای عرضه شده این هفته بودند. معاملات نشان می‌دهد که تقاضا برای برخی از این خودروها مانند 207 و لاماری بیشتر از سایرین بود. 
یک خبر نسبتا خوب برای صنایع بورسی در این هفته، رشد هرچند اندک دلار نیمایی است. بنا به داده ها دلار نیمایی بالاخره وارد کانال 28 هزار تومانی شد و فاصله خود را با نرخ دلار آزاد کمتر کرد. در روز ضبط این اپیزود از پادکست دلار آزاد مجدد وارد کانال 36 هزار تومان شده است. 
دولت بدهی‌های خود را به سازمان تامین اجتماعی را با واگذاری 90 هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه امام خمینی شازند، تهاتر خواهد کرد. در هفتاد وهشتمین جلسه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا که روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا برگزار شد، موضوع تسهیل رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی در دستورکار قرار گرفت و پس از بررسی مصوب شد که معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در پالایشگاه امام خمینی شازند بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود.
کمی از اخبار جهانی بشنویم
افزایش ناآرامی در چین بر سر محدودیت‌های کووید، بازارهای جهانی را لرزاند، دلار و اوراق خزانه پیشرفت کردند و نفت هم کاهش یافت. در حال حاضر قیمت نفت برنت به 84.78 دلار رسیده است. در همین راستا یوان، پول ملی چین نیز سقوط کرد. به گزارش اکونومیک، یوآن چین روز دوشنبه (۲۸ نوامبر) به پایین‌ترین حد در بیش از دو هفته اخیر سقوط کرد، زیرا اعتراضات در چین علیه سیاست‌های دولت در برابر کووید صفر باعث حمایت سرمایه‌گذاران از دلار آمریکا شد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.