پادکست کاریزما – قسمت 100

پادکست کاریزما – قسمت 100

Podcast New02
پادکست ها

قسمت ۱۰۰ پادکست کاریزما: به نام صادرکننده، به کام قاچاقچی!
مهمان: غلامرضا میری (نایب رییس شورای ملی زعفران)

 

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت چرخش پول نسبی را شاهد بود و گروه‌هایی نظیر بانکی که رشد خاصی نکرده بودند مورد توجه قرار گرفتند. در مورد بازار و پیش‌بینی آن در فصل زمستان باید گفت در این هفته ما شاهد ورود پول به گروه بانکی بودیم و این گروه به لیدری تجارت و صادرات معاملات خوبی را پشت سر گذاشتند البته یک نکته بسیار مهم این هفته رشد دلار نیمایی است به صورتی که در اوایل هفته نزدیک 600 تومان رشد را شاهد بودیم. به نظر می‌رسد بانک مرکزی دیگر نمی‌تواند این دلار را پایین نگه دارد و به نظر دلار نیمایی به راحتی می‌تواند وارد کانال 30 هزار تومان شود و همین عاملی برای رشد صنایع مختلف است  به عنوان مثال در بانک‌ها، بانک ملت که تسعیر ارز نسبتا بالایی از نظر مبلغی دارد می‌تواند با رشد دلار نیما، مورد توجه بازار قرار بگیرد. 

از نظر شاخص کلی با توجه به اهداف 1 میلیون و 600 هزار واحد را دنبال کنیم.از نظر بنیادی که فعلا رشد دلار عاملی شده که این توانایی در شاخص کل دیده می‌شود و از نظر تکنیکالی هم ما شاهد این روند هستیم که شاخص کل در یک کانال صعودی ملایم در حال نوسان بین سقف و کف کانال بوده و در حال حاضر درگیر میانه کانال برای رشد تا محدوده 1 میلیون و 600 هزار واحد است. به نظر با کمی نوسان این محدوده کاملا در دسترس است.

یکی از مسائل مهمی که در این روزهای بازار شاهد هستیم. هر هفته تقریبا خودروهای مختلفی را در بورس کالا می‌بینیم که دارد عرضه می‎شود و کم کم دارد سر زبون ها میفته . ما هر هفته شاهد عرضه خودروهای بیشتری در بورس کالا هستیم . خودروهای معروفی هم وارد بورس شدند. خودروهای207، فیدلیتی و دیگنیتی و تارا از معروف ترین این خودروها به حساب می‌آیند. نکته بسیار مهمی که این عرضه‌ها دارد نشان می‌دهد اختلاف قیمتی که بین بازار آزاد و بورس کالا وجود دارد به عنوان مثال ما در مدل جدید 207 در این هفته شاهد اختلاف قیمتی نزدیک 100 میلیون تومانی با بازار آزاد بودیم که نشانه بسیار خوبی است. به نظر با ادامه دادن این روند شاهد یک بازی دو سر سود هستیم . هم مصرف کننده با قیمت بهتری می‌تواند خودرو خود را بخرد و از طرفی فروشنده که حالا کارخانه مورد نظر می‌تواند قیمت‌های بالاتری را به فروش برساند. از طرفی این شکل فروش خودرو برای سیاست گذار هم بسیار مفید است و همه اطلاعات معامله برای آن شفاف است. به هر حال عرضه و تقاضا در هر بازار می‌تواند قیمت‎ها را به تعادل برساند.

با گذشت 5 ماه از سال 1401 عملکرد صادرات زعفران کمتر از 10 تن در هر ماه به صورت متوسط بوده است و مجموعا حدود 48 تن در 5 ماه که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت قابل توجهی را نشان می‌دهد. از وی خواسته‌اند که به جولان مافیای زعفران برای خرید این محصول پایان بدهد. این گمانه‌ مطرح شده است که در ادامه تلاش می‌شود دیدگاه نمایندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بررسی کنیم.

به نام صادرکننده، به کام قاچاقچی!

در شائبه‌ای که در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود عنوان می‌شد شورای ملی زعفران طی نامه‌نگاری با وزیر کشاورزی از وی خواسته‌اند که تعاون مرکزی روستایی شرایط خرید تضمینی زعفران را تغییر بدهد و زعفران را پایین‌تر از نرخ مصوب شورای قیمت‌گذاری از کشاورزان خریداری کند؛ که این مساله بتواند در نهایت سود را به جیب صادرکنندگان سرازیر کند که این مساله نیز به ضرر تولیدکنندگان ختم می‌شود به همین دلیل در این قسمت از پادکست مساله قیمت‌گذاری زعفران، دلایل افت قیمت آن، موانع صادراتی، معضل قاچاق زعفران و وضعیت معاملات این محصول در بورس کالا را با غلامرضا میری نایب رییس شورای ملی زعفران مورد بررسی قرار دادیم.

باید توجه داشته باشیم که بر این اساس از ابتدای آبان 1400 تا انتهای مرداد 1401 حدود 190 تن زعفران صادر شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل (آبان 1399 تا انتهای مرداد 1400) حدود 278 تن زعفران صادر شده بود. هم اکنون حدود 70 تن زعفران در انبارهای بورسی است. 190 تن نیز از فصل برداشت گذشته تاکنون صادر شده است لذا سرنوشت 260 تن زعفران کاملا مشخص است. عددی که بیشتر از تخمین های معقول از میزان تولید سال گذشته است.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.