مشکلات پایان ناپذیر سهام عدالت – قسمت شصت و ششم پادکست کاریزما

مشکلات پایان ناپذیر سهام عدالت – قسمت شصت و ششم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت شصت و ششم پادکست کاریزما – مشکلات پایان ناپذیر سهام عدالت

مهمان: جناب آقای مهدی حاجی وند، نویسنده کتاب آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

این روزها برجام و اتفاقات سیاسی به تیتر شماره یک تمامی بازارهای اقتصاد ایران تبدیل شده است. نزدیک شدن به نتیجه‌گیری در وین باعث شده است که تمام بازارها گارد برجامی بگیرند و خود را برای روزهای پس از برجام آماده کنند. دلار روند نزولی خود را فعلا حفظ کرده و در مرز 26 هزار تومان در حال نوسان است. بازار سرمایه نیز همچنان از نظر شاخص کل یک حرکت ساید در  در پیش گرفته ولی گروه‌های برجامی در صدر توجه طی هفته گذشته بودند. به نظر می‌رسد آرایش اقتصادی در سال 1401 متفاوت‌تر از سال های گذشته باشد و برای بررسی این اتفاق باید آمار رسمی کشور را بررسی کرد.

بازار سرمایه رنگ و بوی برجامی به خود گرفته و همه ریسک‌ها را درون خودش پیش‌خور کرده واکنش عجیب و غریبی را مشاهده نکرده‌ایم. قبل از آن شاید ترس بازار این بود که شرکت‌های دلار محور زیر فشار فروش باعث اصلاح دوباره شود .اتفاقی که بر روی تابلو معاملات شاهد آن هستیم تقاضا برای گروه برجامی مثل گروه‌های بانکی، خودرویی ، حمل و نقلی ایجاد شده اما به دلیل تخلیه فشار فروش در بازار، زیاد شاهد فروش هیجانی در نمادهای دلارمحور نیستیم هر چند تقاضای خاصی در این گروه‌ها مشاهده نمی‌کنیم. نکته مهم بعدی که باید به آن توجه کنیم نزدیک شدن نرخ دلار آزاد و دلار نیمایی است که به شدت به نفع بازار سرمایه است. یکی از دلایلی که اصلاح دلار آزاد بیش از حد بازار سرمایه رو تحت تاثیر قرار نداده ثبات در دلار نیمایی است.

از گروه های بازار چه خبر؟

در این هفته گروه بانک اقبال بسیار خوبی ازش شد. بانک ملت معاملات بسیار خوبی را در این هفته داشت. رشد حدود 15 درصدی این نماد باعث شد نمادهای دیگر بانکی کامل مورد توجه قرار بگیرد. بانک ملت از نظر تکنیکالی بازه قیمتی 365 تا 380 تومان یک محدوده مقاومتی بسیار قوی است و عبور از این محدوده میتونه باعث خروج از کانال نزولی این نماد شود. در این گروه بانک‌های اقتصاد نوین و سامان هم معاملات بسیار خوبی داشتند اما گروه سیمان هم یکی از گروه‌های خوش معامله در این هفته بود. خبر تامین سیمان ساخت خانه‌های طرح اقدام ملی تولید مسکن توسط شرکت‌های این گروه باعث شد این گروه هم با تقاضا همراه شود. نمادهای خوبی در این گروه وجود دارد. سیمان ارومیه یکی از این نمادها است. تحلیل‌های سود 700 تومانی برای امسال و حدود 900 تومانی برای سال بعد باعث شده است این نماد به سمت قیمت‌های 3600 حرکت کند . سیمان سپاهان هم سهم بنیادی است که می‌تواند امسال سود خوبی را بسازد.

گروه پالایشگاهی هم این روزها به نظر می‌رسد با توجه به چشم‌انداز قیمت 100 دلاری نفت کمی توجه‌ها را به خودش جلب کرده است. شتران در این گروه به سمت قیمت 450 تومان در حال حرکت است و در صورت عبور می‌تواند رشد مناسبی را داشته باشد. این سهم از نظر بنیادی هم وضعیت خوبی دارد و برخی تحلیل‌ها از سود 80 تومانی برای این سهم خبر می‌دهند. شبندر و شپنا هم می‌توانند نمادهای مناسب سرمایه‎گذاری میان‌مدت در این گروه باشند.

بانک مرکزی اطلاعات مربوط به تحولات اقتصاد کلان را در دی ماه منتشر کرده. گزارش دی‌ماه حاکی از آن است که حجم نقدینگی در اولین ماه زمستان سال جاری از 4500هزار میلیارد تومان عبور کرد و نسبت به آغاز سال جاری 5/ 29درصد افزایش یافت. از سوی دیگر رشد پایه پولی اندکی نسبت ماه قبل کاهش را تجربه کرد و با افزایش 5/ 35درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به سطح 568هزار میلیارد تومان رسید. این آمارها نشان می‌دهد انتظارات تورمی در حال کاهش است. روند کاهشی ایجاد شده در رشد نقدینگی در دی ماه هم ادامه پیدا کرده به زیر 40 درصد رسیده است. همچنین رشد ماهانه نقدینگی در اولین ماه زمستان به سطح 1.7 درصد رسید که از ابتدای سال 98 ب‌ سابقه بوده. در نتیجه به نظر می‌رسد آرایش اقتصادی بازارها در سال 1401 باید تغییر کند و با کاهش انتظارات تورمی به نظر می‌رسد هیجانات از بازارها از بین برود و کمی ثبات را شاهد باشیم. هرچند امیدواریم سیاست‌گذار این فرصت استفاده کند.

پس از ایجاد تنش‌هایی که بین روسیه و اوکراین شکل گرفت و  روسیه اعلام کرد که استقلال دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت شاهد حمله نظامی روسیه به اوکراین بودیک. در نتیجه این اقدام آمریکا  تحریم هایی را علیه روسیه اعلام کرده است. بایدن اعلام کرد که تحریم‌های تمام‌عیاری را علیه دو مؤسسه مالی مهم روسیه، مؤسسه VEB و بانک نظامی آنها اعمال می‌کند. همچنین اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد 27 شخص و نهاد روسی را تحریم کرده است. در بازارهای جهانی هم پس از حمله پوتین و وقوع این اتفاقات شاخص سهام روسیه و دیگر بازارهای مالی با افت همراه شدند و همچنین قیمت هر انس طلا نیز تا 1900 دلار افزایش قیمت داشت. قیمت نفت برنت هم به بیش از 100دلار رسید.

در هفته پایانی بهمن ماه، دولت مجموعا 6.6 همت اوراق قرضه در بازار سرمایه به فروش رساند که 5.5 همت آن از طریق تعهد پذیره‌نویسی توسط نهادهای مالی صورت گرفت. تامین سرمایه تمدن، تامین سرمایه نوین و گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما از جمله خریداران این اوراق بودند. نرخ بازده تا سررسید اوراق‌های مذکور در محدوده  21.4 الی 22 درصد قرار داشت.برآیند عملیات بازار باز بانک مرکزی نیز به مانند هفته گذشته تزریق نقدینگی بود و مجموعا 1.2 همت به بانک‌ها تزریق شد.نرخ دلار نیمایی پس از اینکه در این هفته به 24300 رسید مجدد به 24145 تومان بازگشت. همچنین مدیر صندوق پالایش یکم اعلام کرد‌ 91 درصد سود واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پالایش‌یکم به صورت متمرکز برای ذینفعان واریز شد.

تقریبا پانزده سال از زمانی که طرح سهام عدالت در دولت نهم(در سال ۱۳۸۵)به راه افتاد، می‌گذرد پس از گذشت بیش از یک دهه سال قبل دولت پس از کشمکش‌های بسیار این سهام را بالاخره به دست مردم رسانید طرحی که باید سال‌ها پیش به مرحله اجرا می‌رسید ولی خبری از آزادسازی آن نبود با عجله فراوان عملیاتی شد.هم اکنون نیمی از مردم کشور دارنده  سهام ۳۶شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی هستند حال مشکلات فراوانی این نحوه آزادسازی به خود گرفته است. مشکلاتی نظیر تقسیم سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری به شکل غیرقانونی توسط سجام، واریز نشدن سود به حساب بخش عمده‌ای از سهامداران، بی‌قانونی در انتخابات شرکت‌های استانی، برگزاری مجامع این شرکت‌ها به شکلی کاملا مغایر با قانون تجارت و اساسنامه‌ شرکت‌ها و غیره همه نشان از کلاف سردرگم سهام عدالت دارد. در این قسمت از کاریزما مهدی حاجی‌وند  نویسنده کتاب آزادسازی سهام عدالت؛ موانع و راهکارها  صفر تا صد سهام عدالت را مورد ارزیابی قرار داده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.