دلایل بی میلی بازار به ابزار مشتقه – قسمت پنجاه و نهم پادکست کاریزما

دلایل بی میلی بازار به ابزار مشتقه – قسمت پنجاه و نهم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت پنجاه و نهم پادکست کاریزما – دلایل بی میلی بازار به ابزار مشتقه
مهمان: جناب آقای حسن میثمی مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران

قسمت پنجاه و نهم پادکست کاریزما – دلایل بی میلی بازار به ابزار مشتقه

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه از قسمت های مهم پادکست میباشد:

 

شاخص کل بعد از یک رالی صعودی حدود 10 درصدی ، هفته گذشته را متعادل‌تر پشت سر گذشت و توانسته در مرز یک میلیون و 400 هزار واحد متوقف شود. ترس عجیب سهامداران در هفته‌های گذشته کمتر شده است و ارزش معاملات وضعیت بهتری را به خود گرفته است. ارزش معاملات به طور میانگین به محدوده میانی کانال 3 هزار میلیارد تومان وارد شده است و همین موضوع باعث تعادل بهتری شده است. دلار این هفته متزلزلتر از هفته های گذشته بود و به کانال 29 هزار تومان وارد شده است. در بازار اوراق در کنار عملیات بازار و کنترل نرخ بهره بین بانکی، شاهد افت نرخ اوراق در بازار هستیم. نرخ اوراقی که تا مرز 26 درصد هم رفته بود در روزهای گذشته با نرخ 24 درصد در حال معامله شدن است.

برگشت سریع شاخص از کانال 1250 واحد تا 1400 و برابری عرضه و تقاضا در این کانال نشون از بهبود اوضاع دارد. بازار سرمایه مثل یک بوکسور که گوشه رینگ گیر کرده بود بعد از یک حمله و خارج شدن از شرایط بد به نظر میرسد و به نظر در حال ریکاوری است. اینکه این تعادل ایجاد شده دستوری است یا خیر مساله زیاد مهمی نیست به هر حال باید این موضوع را به فال نیک گرفت. رشد 10 درصدی اغلب سهم‌ها تا حدودی سهامداران را از وضعیت بحران خارج می‌کند.بازار در هفته گذشته هم از لحاظ بنیادی هم از لحاظ تکنیکالی و هم از لحاظ روانشناسی از وضعیت خوبی برخوردار بود. از نظر تکنیکالی شاهد شکست شدن کانال نزولی کوتاه‌مدت هستیم و فعلا هم دو کندل بالای این کانال نزولی ثبت شده و با افزایش حجم معاملات به محدوده 1460 واحد برسد.

گزارشات آذر ماه برخی صنایع و نمادها بسیار خوب بوده است و این انتظارات را از گزارشات 9 ماهه به شدت بالا برده و به علاوه همزمانی با این روزهای بازار بسیار مناسب به نظر می‌رسد. یکی از این گروه‌ها گروه معدنی است. نماد کپرور به سمت قیمت‌های 3 هزار تومان در حال حرکت است به خصوص با افزایش مقدار و نرخ فروش این مساله بیشتر تقویت می‌شود. کچاد و کالسیمین هم گزارشات بسیار خوبی را ارائه دادند. گروه  بانکی کمی مورد توجه بازار قرار گرفته و مهمترین موضوع این گروه در انتظار مشخص شدن وضعیت نرخ تسعیر ارز خودشان هستند. خب اگر به تراز بانکی نگاه کنیم بانک ملت و خاورمیانه وضعیت بهتری دارند. بانک اقتصاد نوین هم افت زیادی پیدا کرده است و در دل صورت مالی خود تراز ارزی 260 یورویی دارد که به نظر جالب برسد. پتروشیمی‌ها نیز در وضعیت متعادلی به سر می‌برند البته ممکن است زاگرس به عنوان لیدر این گروه که به دلیل افت قیمت متانول در بازارهای جهانی تحت فشار است اجازه ندهد این گروه در این روزها به خوبی ظاهر شوند. هر چند گزارشات نمادهای “مقل”، “آریا”،  “بوعلی” و حتی “شیران” نیز میتواند نمادهای این گروه را از هم جدا کند.

در گروه‌های کوچک‌تر مانند سیمان نیز گزارشات آذر ماه خوبی وجود داشته است. در سیمان نمادهای “سفانو” ، “سخور”  و حتی “سپاها”از نظر گزارشات وضعیت خوبی را ارائه کردند. در بین سرمایه‌گذاری ها هم جو نسبتا مناسب بوده است. “شستا” نیز روز که چهارشنبه برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه به مجمع عمومی فوق‎العاده رفت به نظر می‌رسد یکی از لیدرها برای رشد بازار باشد. “وخارزم” در آذرماه وضعیت خوبی داشته است . 1195میلیارد ریال سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها است. “وتوسم”، “وسکاب” و “وسپه” هم گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند.

ابزار مشتقه یکی از ابزارهایی است که در بازارهای مالی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد این نوع ابزار به دلیل ویژگی پوشش ریسک بسیار مورد استقبال سرمایه‌گذاران هستند استفاده از ابزار مشتقه در بازارهایی با نوسانات متعدد یکی از راهکارهای کنترل نوسانات است با این وجود شاهد آن هستیم که چنین ابزار قدرتمندی در بازار سرمایه ما به شدت مغفول مانده است.

بخش بزرگی از بازارهای مالی دنیا را ابزارهای مشتقه مالی تشکیل می دهند اما  این ابزار در بازار ما خیلی مورد استقبال سرمایه‌گذاران نیست و  کوچکی را در بازارهای مالی ما ایفا می‎کند اما باید دید که علت عمق کم معاملات آنها در بازار و به علاوه توسعه نیافتن این ابزارها آن طور که باید و شاید در بازار ما چیست؟یکی از مواردی را که باید علت مغفول ماندن این ابزارها دانست نبود آموزش و آگاهی لازم و کاربردی در خصوص این ابزارها است.لازم است در بازاری چون بازار سرمایه ما که نوسانات و ریسک‌های گوناگون به شدت بالا است استفاده از این ابزار نوین مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد.

به همین منظور دراین قسمت از پادکست کاریزما با حسن میثمی، مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران گفت‎گویی داشتیم تا علل نبود رغبت از سوی سرمایه‎گذاران نسبت به این ابزار را مورد بررسی قرار دهیم.میثمی با ریشه‌یابی علت این مساله، نبود شناخت و آگاهی لازم از این ابزار نوین در بازار سرمایه ایران را عاملی دانست که موجب مغفول ماندن این ابزار شده است.او همچنین نقش این ابزارها را در شرایطی که بازار با ریسک‌های متعدد همراه بوده و روند نزولی در پیش دارد موثر دانست و به تشریح مزیت‌های این معاملات پرداخت.

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.