تضمین اصل سرمایه برای اولین بار در بورس – قسمت هشتاد و دوم پادکست کاریزما

تضمین اصل سرمایه برای اولین بار در بورس – قسمت هشتاد و دوم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هشتاد و دوم پادکست کاریزما – تضمین اصل سرمایه برای اولین بار در بورس
مهمان: راضیه صباغیان، معاون توسعه نهادها و ابزارهای گروه مالی کاریزما 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست میباشد: 

در این هفته ما شاهد نزول ارزش معاملات به پایین ترین نقطع در سال جدید رسیدیم. ارزش معاملات 2700 میلیارد تومانی نشان از عمق رکود در بازار سرمایه دارد. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق نبود انتظارات مثبت و روشن برای آینده است. نرخ دلار در بازار آزاد همچنان نوسانی به کار خود ادامه می‌دهد و بین 31 هزار تومان تا 32500 در حال نوسان است و همین موضوع نشان از قابل پیش‌بینی نبودن این بازار برای آینده دارد. از طرفی نرخ دلار نیما هم حرکت خاصی نکرده و زیر 26 هزار تومان ثابت است. برای اینکه بتوانیم انتظارات آینده سرمایه‌گذاران را متوجه شویم اگر نگاهی به بازار آتی و صندوق طلا بیندازیم می‌بینیم انتظارات افراد سرمایه‌گذار حداقل تا مهر ماه سال جاری به هیچ عنوان بالا نیست و همین ایجاد یک رکودی نسبی را نشون می‌دهد.

در حال حاضر صندوق طلا در قیمت 10700 تومان معامله می‌شود و سررسید مهر ماه این صندوق در قیمت 11400 معامله قابل معامله است که حدود 7 درصد فاصله وجود دارد. اگر نرخ سود مرکب ماهانه درآمد ثابت رو هم در 5 در نظر بگیریم همین مقدار است و این موضوع به این معنی است که انتظاراتی بیشتر از صندوق های درآمد ثابت وجود ندارد. هر چند نباید از بازارهای جهانی هم گذشت. بازارهای جهانی به هیچ عنوان اوضاع خوبی را پشت سر نمی‌گذارند و در حال تجربه اصلاح‌های سنگینی هستند. به همین دلیل بازار هیچ محرکی برای حرکت ندارد .

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در فروردین‌ماه۱۴۰۱، نرخ رشد نقدینگی به سطح ۲/ ۳۸درصد رسیده است. این رقم در ۱۶ماه اخیر کمترین سطح بوده است. نرخ رشد نقدینگی در هفت ماه اخیر به میزان ۶/ ۴واحد درصد کاهش یافته است. رشد پایه پولی نیز همسو با کاهش نرخ رشد نقدینگی، افت کرده و در فروردین‌ماه سال جاری به رقم ۵/ ۳۱درصد رسیده است. این رقم نیز در ۹ ماه اخیر حدود ۱۰واحد درصد کمتر شده است. بررسی ترکیب نقدینگی نشان می‌دهد که سهم پول کاهش و شبه‌پول افزایش یافته است. بر این اساس حجم پول در فروردین 1401 با کاهشی 5/ 3درصدی مواجه شد و به سطحی حدود 952هزار میلیارد تومانی رسید. رشد نقطه به نقطه پول در فروردین‌ماه به 1/ 44درصد رسیده است. کاهش حجم پول در طول فروردین‌ماه سال جاری موجب شد  سهم این متغیر از نقدینگی از 4/ 20 به 7/ 19درصد کاهش یافت.   

 

بازار‌های اقتصاد ایران شامل بازار سرمایه، بازار سکه (طلا)، بازار ارز، بازار مسکن، بازار خودرو و سایر بازار‌ها می‌باشد. در این بین بازار سرمایه همیشه یکی از بازار‌های مهم در اقتصاد ایران بوده است. اگر نگاهی به آمار‌های بازار‌های مختلف در یک دهه گذشته بیندازیم، بازار سرمایه با اختلاف بهترین بازدهی را داشته است و توانسته قدرت خرید افراد را در مقابل تورم نه تنها حفظ کند بلکه افزایش هم دهد. بازدهی بازار سرمایه در ۵ سال و ۱۰ گذشته به ترتیب حدود ۱۰۰۰ و ۳۵۰۰ درصد بوده است که از این لحاظ در بین بازار‌ها بدون رقیب می‌باشد. اما در سال ۹۹، بسیاری از افراد بودند که در اوج بازار به سودای کسب سود وارد بازار سرمایه شدند اما متأسفانه با ریزش بازار با ضرر‌های سنگینی مواجه شدند که بعد از گذشت دو سال هنوز هم به اصل سرمایه خود نرسیده‌اند. به همین دلیل سازمان بورس با همکاری گروه مالی کاریزما به فکر راه اندازی صندوقی به نام صندوق تضمین اصل سرمایه افتاده است و در این مورد قصد داریم با خانم صباغیان  معاونت توسعه نهادها و ابزارها گروه مالی کاریزما گفتگو کنیم.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.