اثر حذف ارز ۴۲۰۰ بر صنایع بورسی – قسمت شصت و سوم پادکست کاریزما

اثر حذف ارز ۴۲۰۰ بر صنایع بورسی – قسمت شصت و سوم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت شصت و سوم پادکست کاریزما – اثر حذف ارز ۴۲۰۰ بر صنایع بورسی
مهمان: جناب آقای آرش شهریاری، تحلیلگر بازارهای مالی

 

قسمت شصت و سوم پادکست کاریزما – اثر حذف ارز ۴۲۰۰ بر صنایع بورسی

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

در ادبیات مالی گفته می‌شود بورس آینه تمام قد اقتصاد یک کشور است. با این وجود سهامداران کاملا از وضعیت اقتصادی کشور آگاه هستند. اگر از گلایه و شکایت‌ها در این روزهای بازار سرمایه بگذریم کاملا متوجه می‌شویم که وضعیت صنایع کشور و وجود ریسک‌های متعدد در آن باعث شده است که بازار سرمایه این آینه تمام قد اقتصاد به هیچ عنوان حال خوشی نداشته باشد. اینکه دولت برای جبران کسری بودجه خود صرفا نگاه به عایدی خود از صنایع داشته و توجهی به آسیب‎های احتمالی ندارد باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن حال بد اقتصاد اعتمادی به بازارهای مالی نداشته باشند. بازار سرمایه درهفته گذشته با افت نزدیک به 5 درصد به مرز کانال یک ملیون و 200هزار واحد رسید تا سهامداران خسته تر از همیشه فقط به فرش قرمزی که سیاست‌گذار برای صنایع پهن کرده‌اند نگاه کنند. دلار همچنان در مرز 28 هزار تومان درحال نوسان است و بانک مرکزی هم آمار جدیدی از روند مسکن در دی ماه ارائه کرده است.

محدوده حمایتی شاخص

تنها سلاح یک سرمایه‌گذار در مقابل ریسک‌های بازار فقط ابزار تحلیلی است. از لحاظ بنیادی روز به روز تعداد نمادهای زیر ارزش ذاتی بیشتر شده و از لحاظ p/eفوروارد گزینه‌های زیادی می‌توان پیدا کرد. از لحاظ تکنیکالی هم شاخص کل بعد از دست دادن محدوده حمایتی 1.280 هزار واحد تا کف کانال نزولی خود در این هفته پیش روی کرد و به عدد 1210 هزار واحد رسید . حتی از لحاظ تکنیکالی به اصطلاح یک stop hunting می‌تواند در شاخص کل رخ دهد. به هر حال از نظر تکنیکالی هم شاخص کل کف کانال نزولی است و فعلا در روز چهارشنبه به هر طریقی این حمایت مهم 1.210 هزار واحد حفظ شد البته این حمایت به معنی برگشت روند نیست و همانطور که در حمایت‌های قبلی هم دیدیم تا زمانی که نشانه‌های برگشت روند نمایان نشود نمی‌توان به حفظ محدوده‌های حمایتی در شاخص کل دل بست.

 stop hunting به چه معنی است؟

استاپ هانتینگ اشاره به زمانی دارد که سفارشات محدود(Limit Orders) تعداد زیادی از معامله‌گران انجام می شود. در اغلب اوقات این اوردرها سفارشات استاپ لاس هستند. صرف نظر از اینکه یک تریدر موقعیت خرید یا فروش دارد، “استاپ هانتینگ” زمانی رخ می‌دهد که اکثر سفارشات “استاپ لاس” اجرا می‌شوند. سپس اندکی پس از آن، قیمت تغییر جهت می‌دهد و حرکت به جهت مخالف شروع می‌شود. در واقع به این مفهوم که در یک سری از محدوده‌های حمایتی و مقاومتی در تمام بازارهای مالی دنیا به اصطلاح حد ضررها فعال می‌شوند و نمودار شکست‌های فیکی را انجام می‌دهد تا بسیاری از پول‌های بزرگ بتوانند به راحتی با حجم نسبتا زیادی خریدها یا فروش‌های خود را انجام دهند. این اصطلاح از بازار فارکس گرفته شده و منظور از این اصطلاح در نمودار شاخص کل این بود که این شکست حمایت بسیار مهم می‌تواند به صورت فیک باشد تا یک سری حقوقی‌های بزرگ بتوانند در این قیمت‌ها به راحتی سهم‌های مورد نظر خود را خرید کنند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد که خرید و فروش ملک پررنق شده و رشد متوسط قیمت مسکن نیز ادامه یافته است.  تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در دی ماه سال 1400، به بیش از 9.8 هزار واحد مسکونی رسيده که نسبت به ماه قبل نیم درصد و نسبت ماه مشابه سال قبل حدود 180 درصد افزايش را نشان می دهد.   رسیدن تعداد معاملات مسکن تهران به آستانه 10 هزار مورد در حالی است که بازار مسکن به دنبال افت دلار در آبان 99 وارد فاز رکودی شد به طوری که برای حدود یک سال تعداد معاملات به 5 هزار مورد یا کمتر رسیده بود. اما از پاییز سال جاری به خصوص در دو ماه اخیر بازار مسکن شاهد رونق چشم‌گیری بوده است.  متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربنای واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران حدود 32 میلیون و 940 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد افزايش نشان می‌دهد.  متوسط قیمت مسکن دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 20.3 درصد افزايش داشته است.

اخبار مهم در هفته‌های اخیر

یکی از بحث برانگیزترین خبری که در این هفته منتشر شد حذف معافیت مالیات بر درآمد صادراتی محصولات نیمه خام پتروشیمی‌های خوراک گازی شامل متانول، اوره و پلی اتیلن، در لایحه بودجه بود. بدین صورت پتروشیمی‌های خوراک گازی نیز همانند سایر پتروشیمی‌های خوراک مایع و میان‌دستی مشمول مالیات بر صادرات شده‌اند. در مورد قیمت خوراک و سوخت شرکت های پتروشیمی و فولادی هم در جلسه ای مقرر شد که سقف خوراک، 5 هزار تومان و سقف قیمت سوخت هم 2 هزار تومان در ادامه سال و سال آتی خواهد بود. قطعی برق در زمستان همچنان ادامه داره. توانیر در نامه‌ای به ۱۲ شرکت سیمانی و فولادی اعلام کرد که برق آن‌ها قطع خواهد شد. فنورد، سشمال، ستران و سابیک از جمله شرکت‌های بورسی هستند که برق آن‌ها قطع خواهد شد. همچنین با افزایش مصرف گاز در این فصل تعدادی از تولید کنندگان با مشکل قطعی گاز و توقف خطوط تولید مواجه شدند.

قیمت نفت همچنان صعودی است و در حال حاضر بالای 88 دلار تثبیت شده است. در بررسی هایی هم که موسسات بین المللی همچون بانک مورگان استنلی داشته اند قیمت نفت خام را برای امسال 100 دلار پیش بینی کرده اند. چند روز قبل با شدت گرفتن تنش بین روسیه و اوکراین هم تحلیلگران جی پی مورگان پیش بینی کرده بودنن که اگر بین دو کشور درگیری رخ دهد قیمت نفت حتی به 150 دلار هم برسد. از آن طرف قیمت اوره که چند وقت پیش سقف جدیدی را به ثبت رسانده بود همچنان کاهشی است.

بیت کوین پس از اصلاح تا 33 هزار دلار در حال حاضر در حدود 37 هزار دلار در حال معامله است. سایر رمز ارزها هم وضعیت مشابهی دارند.

اثر حذف ارز ترجیحی بر اقتصاد

در ماه‌های اخیر مساله‌ای که به کرات از سوی مسوولان مختلف به گوش می‌رسد مساله حذف ارز ترجیحی 4200تومانی است.از زمان متولد شدن این ارز در اقتصاد کشور حدود 3 سال می‌گذرد.سال ۹۷ با روی کار آمدن ارز ۴۲۰۰ تومانی این ارز به ۲۵ قلم کالا تعلق ‌گرفت و از همان ابتدا مشکلات بسیاری را بر سر راه تولید قرار داد. به تدریج ۱۸ قلم کالا از لیست اولیه دریافت ارز ترجیح حذف شد و در نهایت از آن تعداد تنها ۷ قلم کالا باقی ماند.دارو، گندم، کنجاله و دانه‌های روغنی جزو مهم‌ترین کالاهایی هستند که در نهایت در لیست ارز ترجیحی‌بگیران باقیمانده‌اند.

در حال حاضر ارز ترجیحی به بعضی از اقلام دارویی، نهاده‌های دامی و مواد اولیه روغن خوراکی تعلق می‌گیرد. از صنایع بورسی که از این محل تاثیر می‌پذیرند می‌توان به صنعت دارو، دامپروری و صنعت تولید روغن خوراکی اشاره کرد. در گروه دامپروری بخشی از مواد اولیه شامل جو، ذرت و کنجاله سویا را با ارز ترجیحی تهیه می کنند، که از نظر مبلغی تا 55درصد مواد اولیه آنها را شامل می شود. حذف ارز ترجیحی، موجب افزایش هزینه این شرکت‌ها خواهد شد و در نهایت موجب افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ می‌شود طبق بعضی گمانه‌زنی‌ها از محل اعطای یارانه فشار بر اقشار ضعیف کم خواهد شد، در غیر این صورت، دولت به منظور حمایت از مصرف‌کننده، به وسیله قیمت‌گذاری دستوری بر حاشیه سود این شرکت‌ها اعمال فشار خواهد کرد.

در این قسمت از پادکست کاریزما آرش شهریاری تحلیلگر بازارهای مالی اثر حذف ارز ترجیحی بر صنایع بورسی را مورد بررسی قرار داده است .

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.