آینده کسب و کارها در متاورس – قسمت هشتاد و ششم پادکست کاریزما

آینده کسب و کارها در متاورس – قسمت هشتاد و ششم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هشتاد و ششم پادکست کاریزما: آینده کسب و کارها در متاورس
مهمان: مهدی قلیزاده(مشاور توسعه کسب و کار نمایندگی شرکت آوانیتس)  

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست میباشد:  

بازار سرمایه در این هفته اندکی با روند صعودی همراه بود و توانست مرز یک میلیون و چهارصد هزار واحد را حفظ کند. نکته مهم اما همچنان اندک بودن ارزش معاملات است که از جمله عوامل مهمی است تا نتواتیم به مثبت های این هفته دلخوش باشیم. روند نزولی ارزش معاملات و رسیدن آن به محدوده 1700 میلیارد تومان و خروج حدود 1500 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه نشان دهنده این است که فعلا روند اصلاحی به پایان نرسیده است. در روز چهارشنبه مثبت های بازار به اوج خود رسید و گروه خودرو به دلیل ریزش سنگین هفته های گذشته به عنوان لیدر بازار با صف خرید همراه بود. 
اگر بخواهیم نگاهی به شاخص کل بیاندازیم باید بگوییم که شاخص کل توانایی رشد تا محدوده یک میلیون و 450 هزار واحد را دارد اما این رشد می‌تواند در قالب پولبک به محدوده حمایتی از دست رفته باشد. بنابراین صرفا می‌توان به عنوان یک نوسان، مثبت های شاخص کل را در نظر گرفت. برای اطمینان از پایان روند نزولی یا به بیانی بهتر شروع روند صعودی حتما می‌بایست ارزش معاملات رشد کند و به محدوده های 7000 میلیارد تومان برسد. 
اما سوالی که این روزها بسیار با آن مواجه ایم، چرایی افزایش سهم پول از نقدینگی و چگونگی تاثیر آن است. پیش از آنکه بخواهیم در مورد اثر این اتفاق صحبت کنیم باید بیان کنیم که تعریف پول و شبه پول چیست؟ پول در اقتصاد بالاترین درجه نقدشوندگی را دارد و شبه پول ابزاری است که دارای سررسید بلندمدت تری است. حال این موضوع که سهم پول از نقدینگی به 22.1 رسیده است می‌تواند نشان دهنده انتظارات افراد در جامعه باشد. این افزایش سهم پول نشان دهنده این است که اوراق مشارکت در ایران کارکرد خود را به عنوان ابزارهای جذب منابع قابل وام دهی از دست داده اند و دلیل این امر نیز افزایش تورم در اقتصاد است. 
این موضوع می‌تواند برای بانکهای کشور خطرناک باشد. چرا که این اتفاق منابع قابل وام دهی بانکها را کاهش می‌دهد و شاید سوال شود که  پول و شبه پول هر دو از منابع بانک هستند. اما تفاوتی که دارند این است که کاهش میزان سپرده های بلندمدت ریسک نقدینگی بانک را افزایش می دهد. بنابراین بانکهای کشور می‌بایست نقد بیشتری نگهداری و از وام دهی خودداری کنند، که این عامل باعث کاهش سودآوری یک بانک نیز می شود. در نتیجه این عامل باعث فشار سنگین به بدنه بانکداری کشور می شود. و از طرفی بانک دیگر نمیتواند به بخش حقیقی اقتصاد وام دهد و دقیقا بر روی میزان تولید کشور اثرگذار است. در نتیجه زنگ اخطار برای سیاست گذار به صدا در آمده است و باید برای حل این موضوع چاره ای اندیشیده شود.

بررسی اخبار مهم

در حالیکه در اظهار نظرهای مختلفی از سوی مقامات ایران و  مقامات طرف مقابل برجام شنیده شد که احیای برجام 2015 در آینده ای نزدیک بعید به نظر میرسد، ایران در پی اقدامی تازه دستور راه اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته را صادر کرد. کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای گفت: این سانتریفیوژها از انواع ماشین‌های پیشرفته هستند و به آژانس هم قبلا در این باره اطلاع داده شده است. به گفته وی این کار در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و در راستای رسیدن به غنی سازی 190 هزار سو انجام شده است. 
در اقدامی متقابل وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه شش نهاد کشتیرانی واقع در چین، سنگاپور و امارات به بهانه ارتباط با “شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس” خبر داد.
در دو روز گذشته اخباری از آنسوی دنیا و احتمال بالا گرفتن درگیری چین با تایوان شنیده می‌شود. منابع خبری گزارش داده‌اند در حالی که هواپیمای حامل نانسی پلوسی در فرودگاه تایپه به زمین نشست، تعداد زیادی جنگنده چینی از شهر جانگجو برخاسته و در حال حرکت به سمت استان فوجیان در نزدیکی تایوان بودند. همزمان با افزایش تنش‌ها بر سر سفر  پلوسی به تایوان، خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار ویدئویی نوشت: ارتش چین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای «دی‌اِف-۵بی» را در نزدیکی تایوان مستقر کرده است.

نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور

براساس گزارش مرکز آمار: در تیر ماه ١٤٠١ متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به ۴۴ میلیون و ۸۴۱ هزار تومان  رسیده است. لازم به ذکر است که متوسط قیمت مسکن در خرداد ماه ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بود و نرخ تورم نقطه به نقطه مسکن در تیرماه به 45 درصد رسید.
در هفته ای که گذشت خبر تلخ وقوع سیل در برخی مناطق کشور منتشر شد. علاوه بر خساران جبران ناپذیر جانی که این اتفاق برایمان داشت، وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: خسارتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی به حوزه کشاورزی نیز وارد شده است.

از بورس کالا چه خبر؟ 

بورس کالا اطلاعیه تازه ای در خصوص عرضه دو خودروی SUV مونتاژی بهمن موتور با نام‌های دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم در تالار فیزیکی منتشر کرد. براساس اطلاعیه بورس کالا در تاریخ 26 مرداد در تالار فیزیکی بورس کالا و به صورت حراج باز، تعداد 600 دستگاه خودروی دیگنیتی و فیدلیتی 5 و 7 نفره عرضه می‌شود که این مقدار حداکثر می‌تواند تا 70 دستگاه دیگر افزایش یابد. همچنین در تازه ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در همان هفته (هفته چهارم مردادماه) اعلام آمادگی کرده است.
و اما یک خبر جنجالی و متفاوت در این هفته از مجمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس نیز منتشر شد و سازمان خصوصی سازی مجمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس را غیر قانونی اعلام کرد. علاوه بر آن دو جریمه برای هلدینگ خلیج فارس در نظر گرفت. ۱.صورت جلسات همه مجامع فارس ثبت نمی‌شود و ۲.هزینه برگزاری دوباره مجمع بفجر با فارس است.

آینده کسب و کارها در متاورس

متاورس به معنای دنیای برتری است که از فضاهای دیجیتال سه بعدی تشکیل شده است. کاربران عادی در حالیکه در دنیای فیزیکی پشت لپ تاپ خودشون نشستند می‌توانند آواتاری از خودشون ایجاد کنند که در این دنیای مجازی به گشت و گذار و تفحص بپردازند. موسسات استارتاپی که در نوآوری فناوری های نوین مشغول به کار هستند، در پاسخ متاورس چیست از آن به عنوان یک فناوری برای توسعه دنیای سه بعدی و ترکیب آن با دنیای فیزیکی یاد می کنند. جهان متاورس یک فضای دیجیتالی است که مشابهت زیادی با جهان واقعی دارد، ولی فراتر از جهان فیزیکی است که ما در آن سکونت داریم. به دلیل اهمیت متاورس در آینده قصد داریم در این پادکست با آقای مهدی قلی‌زاده مشاور توسعه کسب و کار نمایندگی شرکت آوانتیس در مورد آینده کسب و کارها در متاورس صحبت کنیم. 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.