آیا افت قیمت های جهانی نزدیک است؟ – قسمت پنجاهم پادکست کاریزما

آیا افت قیمت های جهانی نزدیک است؟ – قسمت پنجاهم پادکست کاریزما

podcast-2
پادکست ها

قسمت پنجاهم پادکست کاریزما – آیا افت قیمت های جهانی نزدیک است؟

انچه که در متن زیر میخوانید خلاصه از قسمت های مهم پادکست میباشد:

بازار در هفته ای که گذشت

در هفته معاملاتی که گذشت شاهد آن بودیم   بازار سرمایه مجددا  افت   قابل توجهی را تجربه کرد. شاخص کل در نهایت با افت تقریبا 10 درصدی خود دوباره وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی شد البته رسیدن به این محدوده حمایتی قوی   احتمال   برگشت ارامش به بازار سرمایه را تقویت می کند. یکی از دغدغه هایی که  سرمایه گذاران در روزهای اخیر با آن دست و پنجه نرم می کنند رویایی با این مساله است که چرا بازار سرمایه هنگام در پیش گرفتن روندهای صعودی رشدهای آرام با  نوسان های منفی را تجربه می کند ولی   افت یا اصلاح خود را با یک حرکت شارپی  انجام می دهد؟شاهد هستیم که شاخص کل در عرض سه ماه 43 درصد رشد را تجربه کرد ولی در کمتر از یک ماه نزدیک  به 13 درصد اصلاح را به خود دید.

باید توجه کرد که   بعد از پشت سر قرار دادن اتفاقات عجیب و غریب سال 99، نه تنها روند بازار که  رفتار سرمایه گذاران نیز به کلی دچار تغییر شد. درست است که نوسان   ذات هر بازار سرمایه‌‌گذاری محسوب می شود اما این نوسان باید بر اساس منطق و اصول شکل بگیرد. در حال‌حاضر نرخ بهره، مذاکرات برجامی، وضعیت بازار ارز، آینده نامطمئن بازارهای جهانی و امثالهم  ‌هراس بورس‌بازان را صد چندان کرده با این حال    باید توجه داشت در حالی که سرمایه‌گذاران تصمیم گرفته‌اند به‌صورت مستقیم در جریان دادوستد سهام مشارکت کنند، لازم است تا هر سهم و نمادی را بر اساس متغیرهای بنیادی اثرگذار بر آن تحلیل کرده و تمام بازار را با یک چوب نزنند!ولی   این روزها می‌بینیم   ‌تر و خشکِ بازار  با همدیگر در آتشی که به جان بازار سرمایه افتاده می‏سوزد.

چه عواملی بر روی بازار سرمایه تاثیر گذاشته است؟

به طور کلی باید گفت در این روزهای بازار، مهمترین عامل یا متغیری که فعالان اقتصادی منتظر رخ دادن آن هستند، نرخ بهره  محسوب می شود. در روزهای اخیر ما شاهد افزایش نرخ بهره اوراق بدهی به 23 درصد بودیم و همین موضوع باعث شده است که فعالان منتظر تغییر نرخ بهره باشند. به نظر می رسد در پاییز امسال باید تکلیف نرخ بهره مشخص شود و با توجه به  اینکه احتمال افزایش آن   وجود دارد در نتیجه این مساله بر بازار سرمایه ما اثرگذار خواهد بود .یکی دیگر از موضوعات تاثیرگذار بر بازار پیش رو را باید   ریاست بانک مرکزی دانست که این مساله با اثرگذاری بسیار مهمی که بر روند سیاست های پولی کشور دارد تاثیر غیرقابل انکاری بر بازار سرمایه خواهد داشت.

با این وجود باید این مساله را نیز در نظر گرفت که موضوعاتی نیز وجود دارد که خارج از اقتصاد ایران بوده و  میتواند تاثیرگذاری قابل توجهی بر این بازار داشته باشد که از  مهم ترین عوامل خارجی می توان به نرخ دلار و قیمت بازارهای جهانی اشاره کرد.

 

آیا افت قیمت های جهانی نزدیک است؟

بازار های جهانی این روزها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است.در حقیقت بعد از شیوع کرونا و شوک وارد شده به بازارهای کالایی در  اثر این بیماری، سیاستگذاران تصمیم به تزریق نقدینگی به بازارها گرفتند و بعد از یک دوره کاهش قیمت شاهد رشد قیمتی در بازارهای جهانی به خصوص کامودیتی ها بوده ایم. به صورتی که قیمت‎ها نه تنها سقف‎های قیمتی خود را پس گرفتند بلکه فراتر از آن نیز  گام برداشتند.

در روزهای اخیر با کاهش قیمت سنگ آهن از محدوده 200 دلار به نزدیک 100 دلار نگرانی ها در خصوص مسائل این چنینی بیشتر از قبل شده است. به همین دلیل در این پادکست  به بررسی وضعیت بازارهای جهانی و سیاست های فدرال رزرو در مورد نرخ بهره با امیر صباغ و فرهاد جوانمردی به گفت و گو نشسته ایم.

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در این خصوص توضیح داد:در عالم گیر شدن بیماری کرونا کشورهای مختلف در سطح جهانی برای مقابله با این بحران تصمیماتی را اتخاذ کردند به طور مثال در  آمریکا هدف حفظ درآمد مردم بود به همین دلیل تزریق پول و مصوب شدن بسته های چند تریلیون دلاری اقتصادی    در اولویت قرار گرفت و از این طریق توانستند درآمد را حفظ کنند اما نتوانستند اشتغال  را حفظ نیز کنند و شاهد بودیم که آمار بیکاری به شدت افزایش یافت.

صباغ   ادامه داد: برای اینکه دولت ها بتوانند چنین اقداماتی را انجام دهند و نقدنگی کافی برای حفظ درآمد سرانه و یا حفظ اشتغال را داشته باشند بانک های مرکزی اقدامات مهمی نظیر ارزان کردن پول و در واقع کم کردن نرخ بهره را در دستور کار قرار دادند تا جایی که دراروپا نرخ بهره موثر منفی شد و نرخ بهره در  بانک مرکزی   آمریکا  به حدود صفر تا 0.25 درصد ر سید که  در حقیقت  به پایین ترین میزان خود در تاریخ دست یافت.در حقیقت با چنین اقداماتی پول ارزان در  اختیار اقتصادهای مختلف قرار گرفت.

 

فرهاد جوانمردی کارشناس بازار سرمایه نیز در این قسمت از  پادکست  کاریزما توضیح داد:«با روی کار آمدن دولت جدید امیدواریم بر روی اقتصاد ما جراحی صورت بگیرد و با توجه به تنش های موجود و کسری بودجه قابل توجه چنین مساله ای  با این جراحی   به سمت شرایط متعادل تری پیش برویم.کاهش هزینه های دولت، صیانت از دلارهای بانک مرکزی، جلوگیری از واردات،  حمایت از تولید داخل و غیره می تواند توسط این جراحی  بر اقتصاد  اعمال شود. لزوم این موارد به این دلیل دیده می شود که ر سیدن به یک توافق جامع خیلی سخت به نظر می رسد باید نگاه اقتصاد ما به داخل باشد.

در ایران   اقتصاد ما در حالت داغ و در واقع رونقی نیست و رکود تورمی گریبان‏گیر اقتصاد ما است به همین دلیل اگر قرار بود به طور مثال در کشور ما نیز سیاست های انقباضی   در نظر گرفته شود مجددا به رکود موجود دامن زده می‏شد و بیکاری نیز افزایش پیدا می‏کرد.

گزارشات و پیش بینی ها در سطح بازارهای جهانی این بازارها و بازار کامودیتی ها را به سمت پایین می بیند چون پاندمی تا حدی فروکش کرده و امکان آن وجود دارد که با توجه به سیاست‏های حمایتی که در یکی دو سال اخیر به دلیل کرونا در دستور دولت‏ها   قرار گرفته صحبت از افزایش نرخ بهره به میان می آید که اگر چنین مساله   در دستور کار قرار بگیرد قطعا بر بازار کامودیتی ها تاثیر منفی خواهد داشت. 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.